Wat is jouw Schotse must see?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marije1109

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:49

Tip: de boeken van De reiziger (diana galbadon) speelt zich daar af. Deze zijn verfilmd als outlander (boek 1 nu op netflix). Mijn zusje woont in carrbridge bij inverness nabij cairncorns, fantastisch.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:39

Liek_ schreef:
Ik hoop een week in de herfstvakantie te gaan en twijfel voor volgend jaar zomer. Misschien drie weken Schotland, misschien iets korter en dan nog een weekje zon... Geen idee nog. Ik heb ook peuter van 2 waardoor het reizen net iets minder makkelijk gaat, maar dat lost zich vanzelf op.

Heeft iemand van jullie al eens die 'route 66' van Schotland gereden? Dat is een lus van 500 mijl vanaf Inverness langs de kust. Het ziet er erg aantrekkelijk uit, zeker omdat je dan dus ook al langs al die eilanden komt. (Skye, Lewis en Harris, Orkney staan allemaal op het verlanglijstje door dit topic)

Afgelopen week een groot stuk van deze route gedaan. Het is een overweldigend mooie route! Skye kom je er echter niet tegen, maar in 2/3 weken kun je makkelijk een rondje Glasgow, Skye, the North, Cairngorms, Glencoe & Edinburgh doen :) We hebben Jonh O' Groats overgeslagen, dat neemt een hele dag in beslag en is an zich niet super bijzonder. Hou er rekening mee dat Google maps de rijtijden zwaar onderschat, en plan genoeg stops in. Voor veel plekken moet je een wandeling maken om de mooiste stukken te zien, en het is zonde om enkel te rijden de hele dag. De wegen zijn ook best vermoeiend om te rijden, dus minstens twee chauffeurs is aan te raden! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:02

Hmmm ik heb mijn route helemaal volgens Google maps gemaakt, ( doe ik elk jaar , in Albanië, roemenië en Bosnië zat hij er faliekant naast. Maar ik had gedacht dat dat het hier wel goed zou gaan ( Spanje en Portugal kon hij prima ). Ik zal vanmiddag of vanavond even tijd maken om onze route hier te delen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:42

Liek_ schreef:
Heeft iemand van jullie al eens die 'route 66' van Schotland gereden? Dat is een lus van 500 mijl vanaf Inverness langs de kust. Het ziet er erg aantrekkelijk uit, zeker omdat je dan dus ook al langs al die eilanden komt. (Skye, Lewis en Harris, Orkney staan allemaal op het verlanglijstje door dit topic)

Dat is zo'n beetje de route die wij gereden hebben: schitterend!!! En wat mij betreft: hoe noordelijker, hoe mooier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:48

Goeie vraag toch :D
Wil nog wel eens de Muur van Hadrianus volgen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:55

Dat hebben wij vorig jaar als afsluiting van onze Schotland vakantie gedaan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:00

Balmoral castle en de tuinen bezoeken.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:10

Ik weet dat het topic alweer even stil ligt maar ook wij zijn aan het plannen om in september of oktober naar Schotland te gaan.
Op het moment gepland om 4 dagen te gaan, hoop dat ik er wat meer van kan maken.

Het plan is om op Inverness te landen, daar de dag door te brengen. Eventueel nog naar Loch Ness rijden als er in Inverness niet zo veel te zien valt (Wat zijn daar eigenlijk de must-see dingen? )
Van daaruit een dag naar Skye en daar overnachten. Volgende ochtend naar Fort William rijden en daar overnachten.
En dan van Fort William naar Edinburg en rond Edinburgh de filmlocaties van Ontlander bezichtigen?

Voelt meer als een gehaast, dus hopelijk dat ik 7 dagen eruit kan trekken in plaats van 4 :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:44

Inverness.... Auto starten en snel doorrijden. Er is werkelijk niets te doen. Kun je beter wat meer tijd bij Loch Ness doorbrengen.

Verder zijn Ben Nevis (via de alternatieve route!!!), Skye en Cape Wrath bij mij favoriet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:53

Inverness... geen idee. Ik had daar een huisje maar we reden elke dag mooi naar een andere plek toe. Vanuit daar kun je wel makkelijk naar Fortrose voor de dolfijnen en naar Battle of Culloden. Of een dagje naar Joan O Groats die hele kustlijn daar bekijken.
Loch Ness... zou ik ook overslaan. Een van de saaiste meren die ik daar gezien heb. Ik heb het museum bezocht, dat kostte me 30 minuten en echt spectaculair was het niet.

1 dag op Skye... dan kun je het beter overslaan. Wij waren daar 3 dagen en ik had het nog steeds niet gezien! Was echt jammer dat we weg moesten daar.

Vanuit Oban kun je wel veel leuke dingen doen. Hebriden bezichtigen, Harry Potter Viaduct als je van dat soort dingen houdt, Ben Nevis.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:51

Culloden wil ik zeer zekek zien!
Had eerlijk al de indruk dat er in Inverness niet bijster veel te doen is ( volgens google...) maar op foto leek het zo een leuk romantisch stadje.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 02:38

Inverness en Loch Ness overslaan en in plaats daarvan de scenic route langs de westcoast pakken naar Skye, en dan twee nachten Skye! :D

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:50

Zijn er ook aanranders qua bed and breakfast of hotels op Skye?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:08

Wij hebben zojuist onze reis naar Schotland in September geboekt. :) Al onze overnachtingen zijn via Airbnb, ontzettend mooie plekjes waar je anders als toerist niet zo makkelijk zou komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:51

Even een schopje want ik weet inmiddels wanneer ik weer naar Schotland ga :) Eind april ga ik 5 dagen (4 nachten) weer die kant op. Is Skye te doen? Dus stel ik vlieg op Glasgow of Inverness, is het dan te doen om daarheen te rijden? Of nog steeds te kort?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:10

Vanaf Glasgow is Skye een volle dag rijden. Kun je onderweg nog langs het Glenfinnan Viaduct. Skye zelf is in 2/3 dagen wel te doen. Dus als je gunstige vluchten hebt is het zeker wel te doen, maar vlieg je 's avonds heen en 's ochtens terug dan is het krap.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:16

Fairy pools met de biddende handen berg.. Alleen als het niet te druk Is en een flink stuk doorlopen. Dan Is het lekker rustig en kan je optimaal genieten van het stromende water. Precies ene jaar geleden ook 3 weken mogen rondtouren. Precieze route weet ik niet meer maar vind het een machtig mooi land. Arran island vond ik ook heel mooi, hadden we graag een extra nacht gehad maar er waren gene hostels te vinden die open waren. Iig veel plezier voor een ieder die gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:28

Killyenn schreef:
Vanaf Glasgow is Skye een volle dag rijden. Kun je onderweg nog langs het Glenfinnan Viaduct. Skye zelf is in 2/3 dagen wel te doen. Dus als je gunstige vluchten hebt is het zeker wel te doen, maar vlieg je 's avonds heen en 's ochtens terug dan is het krap.

Ja, vanaf Inverness scheelt het zo een paar uur met Glasgow, maar vanaf Inverness heb je weer erg ongunstige vliegtijden. Nou ja, ik heb nog even om te puzzelen ;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:50

Mijn mustsee is the highland wildlife park in kincraig. Prachtig opgezet met ruime verblijven.
Verder de omgeving van het park in de highlands. De vergezichten zijn prachtig en je kunt er fantastisch wandelen en dwalen door bossen en kastelen/ruïnes.
O en als je toch in kincraig bent, de pub serveert goddelijk lekker locally sourced eten en er zit een schaapherder die met 12 honden tegelijkertijd werkt. Super indrukwekkend.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:29

Liek_ schreef:
Killyenn schreef:

Ja, vanaf Inverness scheelt het zo een paar uur met Glasgow, maar vanaf Inverness heb je weer erg ongunstige vliegtijden. Nou ja, ik heb nog even om te puzzelen ;)

Tocht van Glasgow naar Skye is imo ook leuker dan van Inverness, dus in dat opzicht de moeite waard, en Glasgow is als stad ook leuker :') Maar als je op Inverness vliegt zou je eventueel ook kunnen overwegen Skye te laten en een rondje naar de westkust en dan naar het Noorden te doen (Torridon, Ullapool, Achmelvich, en dan oversteken naar Golspie en terug naar onderen), imo nóg mooier dan Skye, maar minder toeristische plekjes die je echt kunt 'bezoeken'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 00:29

Wij zijn alweer meer dan een maand terug.

Walvis safari in gairloch was geweldig
Applecross was prachtig echt in the middle of nowhere.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:23

Ooh, als ik jullie verhalen lees, krijg ik zo zin om te gaan!

Is Schotland ook de moeite voor een dag of 4, een kortere periode zeg maar? En boeken jullie een vliegticket en huren jullie ginds dan een auto?
Wat is qua weer de beste periode om te gaan? Kan later op het jaar ook nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:04

Wij zijn met de auto gegaan. Eerst Londen, cotswolds, Wales en toen Schotland. Top vakantie ( wel drie weken)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:18

Lukasje schreef:
Ooh, als ik jullie verhalen lees, krijg ik zo zin om te gaan!

Is Schotland ook de moeite voor een dag of 4, een kortere periode zeg maar? En boeken jullie een vliegticket en huren jullie ginds dan een auto?
Wat is qua weer de beste periode om te gaan? Kan later op het jaar ook nog?

Als je maar 4 dagen gaat kun je beter vliegen en een auto huren. Ik heb zelf de indruk dat de meesten met hun eigen auto en dan op de boot gaan.
Als je maar zo kort gaat kun je beter vliegen en een kleine regio uitzoeken om te blijven. Bijvoorbeeld in de buurt van Oban of een paar dagen op Skye.
Qua weer moet je gewoon geluk hebben. Wij hadden in september nog best leuk weer. Maar in juli kun je ook pech hebben. Je gaat daar niet naar toe om lekker bruin te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:20

Wij zijn 8 dagen geweest en hebben rustig aan gedaan, maar hebben echt heel erg weinig gezien. 4 dagen zal te doen zijn, maar dan beperk je jezelf wel veel. Ook geen probleem natuurlijk want elk stukje Schotland is mooi. :)

Wij zijn net terug en hoorde van al onze hostes dat ze het opmerkelijk vonden dat we zo laat waren, wij waren ook voor elk van hun echt wel de laatste toeristen van het jaar. Maar we hebben wel heel veel mazzel met het weer gehad, buiten 1 storm tijdens onze toch over ben Lomond hebben we alleen maar zon gehad.

Verder hebben wij een vliegticket geboekt en daarbij gelijk een auto gehuurd. Kosten daarvan vielen enorm mee en we hadden een hele nette auto mee.