Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Ik zou nu helemaal niet naar de Arabische landen gaan, zeker als westerling niet. De afkeer tegen het westen blijft groeien.
Er zijn zoveel mooie landen die veel onbezorgder zijn
anjali schreef:@Emmaa: zeker is de kans dat er iets gebeurt niet groot, maar als je reisverzekering weigert te dekken, dan kom je wel in een heel groot probleem als er onverhoopt toch iets zou gebeuren.De kosten die je dan zelf moet betalen zijn zo hoog dat niemand dat kan.Als je slachtoffer van een aanslag of ontvoering zou worden bijv. en gered of verpleegd moet worden.
maaikemuis schreef:Georgië geldt voor het grootste gedeelte geen bijzonderheden, zo extreem is het er niet. De grootste gedeelten van Armenië en Azerbeidzjan gelden ook als relatief veilig.
De website van BuZa geeft je een redelijke inschatting. Alles wat groen en geel is op de kaartjes daar kun je veilig rondhobbelen. Is het oranje dan moet je je afvragen of het verstandig is, is het rood dan moet je er ver bij weg blijven. Voor Tunesië geldt dat je jezelf af moet vragen of het verstandig is. Voor mij zou de afweging zijn 'hoe graag wil ik er naar toe'. Moet je er perse nu naar toe, of kun je nog een paar jaar wachten tot de situatie genormaliseerd is.
Persoonlijk; ik zou er nu niet naar toe willen. Mede door mijn ervaringen met Tunesië toen het nog wel veilig was, zou ik er in de huidige situatie ver van blijven. Het is een mooi land, maar de mensen vond ik niet altijd bepaald leuk en dat was in de 'groen/gele' tijd. Alleen over straat was daar in normale tijden al een hele aangelegenheid (hence, ik reis vaak of the besten track en ga liefst daar waar de toeristen niet komen)
Babeth schreef:Maaikemuis, daarom geef ik ook aan bepaalde gebieden en dat wij er geen last van hebben. Zolang je bij de grensgebieden wegblijft is het geen probleem.
Overigens, de gebieden hier die onveilig zijn, daar moet je ook wegblijven.
maaikemuis schreef:Babeth schreef:Maaikemuis, daarom geef ik ook aan bepaalde gebieden en dat wij er geen last van hebben. Zolang je bij de grensgebieden wegblijft is het geen probleem.
Overigens, de gebieden hier die onveilig zijn, daar moet je ook wegblijven.
De situatie met Tunesie is daardoor niet te vergelijken met de situaties in de drie landen die jij schetst en daarmee geef je een potentieel gevaarlijk advies. Het advies van BuZa voor Tunesie luidt 'alleen noodzakelijke reizen'. Het overgrote gedeelte van de door jou genoemde landen daar geldt een reisadvies voor 'let op, veiligheidsrisico's' (of geen veiligheidsrisico's). Daar zit een verschil in. Door die situaties met elkaar te vergelijken bagatelliseer je de situatie. In de door jou genoemde landen kun je goed reizen, mits je in je achterhoofd houdt dat er gebieden zijn waar je niet moet komen. In het geval van Tunesie geldt voor het hele land, tenzij je gegronde redenen hebt.
verootjoo schreef:anjali schreef:Als ik helemaal gek ben van een land dan zou ik er altijd naar toe blijven gaan, echter niet als het niet meer verzekerd kan worden.
Wat wil je verzekerd hebben dan? Ziektekosten blijven verzekerd, repatriëring ook.
Anoniem schreef:xSlvna schreef:De aanslag in tunesie was toch juist bij hotels? Of ben ik nu van de wap af.
Ja klopt!
Maar de grensgebieden zijn erg onrustig volgens de rijksoverheid.
KimD schreef:Een kennis zou ook naar dat gebied gaan, in principe zagen hUn het probleem niet. Echter werden ze verplicht om om te boeken ivm het reisadvies.
Besloten ze toch te gaan (via een omweg) kregen ze een aantekening bij hun naam, waardoor verzekeringen niet zouden uitkeren indien er iets zou gebeuren.
DatBenIkNou schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom je nu op dit moment naar Tunesie zou willen, eerlijk gezegd. Zoals hier al eerder genoemd, zo'n leuk land was het al niet vóór de aanslagen, het volk kan echt naar zijn en zeer respectloos naar vrouwen.
Als je al in veel andere landen bent geweest, kan je toch een heel ander gedeelte kiezen van een land? Dominicaanse Republiek is ook erg leuk overigens!