Reizen naar een land met een negatief reisadvies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:42

Bij het reisbureau vertelden ze ons niemand wil op dit moment naar bepaalde landen waaronder Tunesie.. Je moet het zelf weten maar vind dat nogal een teken. Als je geen nederlanders wil tegenkomen moet je daar heengaan :+ geel en oranje kan inderdaad wel maar rood zou ik niet doen, wat een risico voor een vakantie.. Spanje en Portugal zijn op dit moment de gewildste landen dus raadt je dat sowieso af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:45

verootjoo schreef:
Ik zou nu helemaal niet naar de Arabische landen gaan, zeker als westerling niet. De afkeer tegen het westen blijft groeien.

Er zijn zoveel mooie landen die veel onbezorgder zijn :)

In toeristische gebieden valt dat reuze mee :) Ik heb op Djerba gezeten en daar was geen afkeer voor het westen hoor.. Sterker nog, de enige rede dat die mensen een baan en een leven hebben is door westerse toeristen. Zou me er niet al te veel zorgen om maken, als je op een resort zit is de kans echt minimaal dat er iets gebeurt

anjali

Re: Reizen naar een land met een negatief reisadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:52

@Emmaa: zeker is de kans dat er iets gebeurt niet groot, maar als je reisverzekering weigert te dekken, dan kom je wel in een heel groot probleem als er onverhoopt toch iets zou gebeuren.De kosten die je dan zelf moet betalen zijn zo hoog dat niemand dat kan.Als je slachtoffer van een aanslag of ontvoering zou worden bijv. en gered of verpleegd moet worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:54

De verzekering dekt toch alleen niet bij een rood reisadvies. Dat is echt negatief, bij oranje wordt het alleen afgeraden, en geel is gewoon om je te waarschuwen dat het land anders werkt dan hier in Europa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:54

anjali schreef:
@Emmaa: zeker is de kans dat er iets gebeurt niet groot, maar als je reisverzekering weigert te dekken, dan kom je wel in een heel groot probleem als er onverhoopt toch iets zou gebeuren.De kosten die je dan zelf moet betalen zijn zo hoog dat niemand dat kan.Als je slachtoffer van een aanslag of ontvoering zou worden bijv. en gered of verpleegd moet worden.

Klopt absoluut hoor, ik had het alleen over de algemene veiligheid, niet over het verzekeringstechnische. Maar vind het wel overtrokken om er dan gelijk vanuit te gaan dat als er iets gebeurt dat je dan ontvoerd wordt of iets in die trant. Ik zou me persoonlijk zonder reisverzekering meer zorgen maken dat ik in een zeeegel zou gaan staan of mijn teen zou stoten dan dat ik ontvoerd word.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:18

Ik zit momenteel in Georgië, waar een negatief reisadvies geld voor bepaalde delen vanwege inlijving door Rusland. Hier moet je dus ook echt niet komen. Ik woon dichtbij een van de gebieden, maar wij merken er niks van. Ik ga in juni ook naar Armenie en Azarbaijan, daar geld nu ook een negatief reisadvies wegens de aangewakkerde burgeroorlog, maar als je de grensgebieden ontwijkt, heb je weinig te vrezen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:34

Georgië geldt voor het grootste gedeelte geen bijzonderheden, zo extreem is het er niet. De grootste gedeelten van Armenië en Azerbeidzjan gelden ook als relatief veilig.

De website van BuZa geeft je een redelijke inschatting. Alles wat groen en geel is op de kaartjes daar kun je veilig rondhobbelen. Is het oranje dan moet je je afvragen of het verstandig is, is het rood dan moet je er ver bij weg blijven. Voor Tunesië geldt dat je jezelf af moet vragen of het verstandig is. Voor mij zou de afweging zijn 'hoe graag wil ik er naar toe'. Moet je er perse nu naar toe, of kun je nog een paar jaar wachten tot de situatie genormaliseerd is.

Persoonlijk; ik zou er nu niet naar toe willen. Mede door mijn ervaringen met Tunesië toen het nog wel veilig was, zou ik er in de huidige situatie ver van blijven. Het is een mooi land, maar de mensen vond ik niet altijd bepaald leuk en dat was in de 'groen/gele' tijd. Alleen over straat was daar in normale tijden al een hele aangelegenheid (hence, ik reis vaak of the besten track en ga liefst daar waar de toeristen niet komen)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:55

Maaikemuis, daarom geef ik ook aan bepaalde gebieden en dat wij er geen last van hebben. Zolang je bij de grensgebieden wegblijft is het geen probleem.

Overigens, de gebieden hier die onveilig zijn, daar moet je ook wegblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:17

Ik ga nog steeds regelmatig met een negatief reisadvies naar Egypte. Via Brussel naar Istanbul en dan door naar Sharm el Sheikh. Voel me daar veiliger op straat dan op Rotterdam Zuid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:22

Als ik helemaal gek ben van een land dan zou ik er altijd naar toe blijven gaan, echter niet als het niet meer verzekerd kan worden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:25

maaikemuis schreef:
Georgië geldt voor het grootste gedeelte geen bijzonderheden, zo extreem is het er niet. De grootste gedeelten van Armenië en Azerbeidzjan gelden ook als relatief veilig.

De website van BuZa geeft je een redelijke inschatting. Alles wat groen en geel is op de kaartjes daar kun je veilig rondhobbelen. Is het oranje dan moet je je afvragen of het verstandig is, is het rood dan moet je er ver bij weg blijven. Voor Tunesië geldt dat je jezelf af moet vragen of het verstandig is. Voor mij zou de afweging zijn 'hoe graag wil ik er naar toe'. Moet je er perse nu naar toe, of kun je nog een paar jaar wachten tot de situatie genormaliseerd is.

Persoonlijk; ik zou er nu niet naar toe willen. Mede door mijn ervaringen met Tunesië toen het nog wel veilig was, zou ik er in de huidige situatie ver van blijven. Het is een mooi land, maar de mensen vond ik niet altijd bepaald leuk en dat was in de 'groen/gele' tijd. Alleen over straat was daar in normale tijden al een hele aangelegenheid (hence, ik reis vaak of the besten track en ga liefst daar waar de toeristen niet komen)

Klopt, tunesen zijn rare mensen.. Ik ging nota bene samen met mijn vriend in de taxi, die chauffeur had het alleen maar over hoe prettie ik was, reed zo ergens een steegje in en wou me wel even meenemen -O- this dat me vriend me zo meesleurde maar dat was echt dood eng

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:26

anjali schreef:
Als ik helemaal gek ben van een land dan zou ik er altijd naar toe blijven gaan, echter niet als het niet meer verzekerd kan worden.

Wat wil je verzekerd hebben dan? Ziektekosten blijven verzekerd, repatriëring ook.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:28

Babeth schreef:
Maaikemuis, daarom geef ik ook aan bepaalde gebieden en dat wij er geen last van hebben. Zolang je bij de grensgebieden wegblijft is het geen probleem.

De situatie met Tunesie is daardoor niet te vergelijken met de situaties in de drie landen die jij schetst en daarmee geef je een potentieel gevaarlijk advies. Het advies van BuZa voor Tunesie luidt 'alleen noodzakelijke reizen'. Het overgrote gedeelte van de door jou genoemde landen daar geldt een reisadvies voor 'let op, veiligheidsrisico's' (of geen veiligheidsrisico's). Daar zit een verschil in. Door die situaties met elkaar te vergelijken bagatelliseer je de situatie. In de door jou genoemde landen kun je goed reizen, mits je in je achterhoofd houdt dat er gebieden zijn waar je niet moet komen. In het geval van Tunesie geldt voor het hele land, tenzij je gegronde redenen hebt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:34

maaikemuis schreef:
Babeth schreef:

De situatie met Tunesie is daardoor niet te vergelijken met de situaties in de drie landen die jij schetst en daarmee geef je een potentieel gevaarlijk advies. Het advies van BuZa voor Tunesie luidt 'alleen noodzakelijke reizen'. Het overgrote gedeelte van de door jou genoemde landen daar geldt een reisadvies voor 'let op, veiligheidsrisico's' (of geen veiligheidsrisico's). Daar zit een verschil in. Door die situaties met elkaar te vergelijken bagatelliseer je de situatie. In de door jou genoemde landen kun je goed reizen, mits je in je achterhoofd houdt dat er gebieden zijn waar je niet moet komen. In het geval van Tunesie geldt voor het hele land, tenzij je gegronde redenen hebt.

Topic gaat niet alleen specifiek over Tunesie toch? ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:37

verootjoo schreef:
anjali schreef:

Wat wil je verzekerd hebben dan? Ziektekosten blijven verzekerd, repatriëring ook.

Ten dele waar... Molest is altijd uitgesloten bij reisverzekeringen en dat houdt in dat je in moet calculeren hoe groot de kans is op letsel door molest in het land waar je naar toe wil reizen. De kans op molestschade is hoger in Tunesië dan dat dat bijvoorbeeld is in Duitsland. Daarnaast is repatriëring als gevolg van onlusten vaak een punt van discussie waarbij de kosten en het regelen van de repatriëring bij een al geldend negatief reisadvies toch voor de klant zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:41

Anoniem schreef:
xSlvna schreef:
De aanslag in tunesie was toch juist bij hotels? Of ben ik nu van de wap af.

Ja klopt!

Maar de grensgebieden zijn erg onrustig volgens de rijksoverheid.

Een kennis zou ook naar dat gebied gaan, in principe zagen hUn het probleem niet. Echter werden ze verplicht om om te boeken ivm het reisadvies.

Besloten ze toch te gaan (via een omweg) kregen ze een aantekening bij hun naam, waardoor verzekeringen niet zouden uitkeren indien er iets zou gebeuren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:32

NM >> BEU

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:56

KimD schreef:
Een kennis zou ook naar dat gebied gaan, in principe zagen hUn het probleem niet. Echter werden ze verplicht om om te boeken ivm het reisadvies.

Besloten ze toch te gaan (via een omweg) kregen ze een aantekening bij hun naam, waardoor verzekeringen niet zouden uitkeren indien er iets zou gebeuren.

Dit slaat op de repatriëring wat ik hierboven schreef. Wanneer je naar een land afreisd waar een negatief reisadvies voor geldt, dan zit je met repatriëring. Er wordt in dat geval aangeraden georganiseerd te reizen omdat de organisatie dan zorg moet dragen voor de repatriëring. Dit omdat de meeste reisverzekeringen niet uitkeren in dat geval.

Wanneer je alleen naar dat soort gebieden afreisd is het niet meer dan raadzaam om je verblijf te melden bij BuZa.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:09

Ik begrijp niet zo goed waarom je nu op dit moment naar Tunesie zou willen, eerlijk gezegd. Zoals hier al eerder genoemd, zo'n leuk land was het al niet vóór de aanslagen, het volk kan echt naar zijn en zeer respectloos naar vrouwen.
Als je al in veel andere landen bent geweest, kan je toch een heel ander gedeelte kiezen van een land? Dominicaanse Republiek is ook erg leuk overigens!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:51

Ik zie het probleem niet zo met Tunesië, dat negatieve reisadvies lijkt mij zwaar overdreven. Ik kom regelmatig in het Midden-Oosten en zou hier best nog naar toe durven, het is geen Jemen of Syrië. Maar verzekeringstechnisch is het een ander verhaal natuurlijk, alleen daarom zou ik al ergens anders naar kijken. Tunesië is er over een jaar ofzo ook nog wel.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:20

Ik word moe van de 'negatieve' reisadviezen.. Er kan overal wat gebeuren, zoals je zag ook en België en Frankrijk. Dus ook geen zuid-Frankrijk op de camping deze zomer? Een weekendje Brussel? Je wordt in Nederland vooral bang gemaakt door de media. Ze willen zien wat ze laten zien.

Mijn vriend woont in Turkije (ja in Istanbul, waar de afgelopen maanden zo'n 5 aanslagen zijn geweest). Over 2 weken mag ik weer! Kan niet wachten :D We nemen ook een binnenlandse vlucht naar zijn ouders naar het oosten van Turkije. Hier op de site van de Rijksoverheid is dat gebied oranje. Ook daar ga ik heen, en nee ik heb geen ik-wil-dood plannen :+ De bevolking in zijn plaats/omgeving zegt dat er niks aan de hand is en niks merken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:47

Ik was 2 maanden terug in Istanbul, rond die tijd was er net een aanslag daar maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:03

Ik zou nooit gaan naar een land met negatief reisadvies. Genoeg kans om nog te gaan als dit advies wordt opgeheven en ook een stuk veiliger. Mijn zusje heeft een vriend in Tunesie, die is vorige week teruggekomen en de hotels daar zijn leeg. Als ze in de auto zat met haar vriend werd ze door elke politieagent aangehouden en onderzocht of ze vrijwillig met hem in de auto zat. Dat betekent toch dat er nog dreiging is en dat het nodig is om te controleren. Voor mij zou dat niet lekker voelen.

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:16

DatBenIkNou schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom je nu op dit moment naar Tunesie zou willen, eerlijk gezegd. Zoals hier al eerder genoemd, zo'n leuk land was het al niet vóór de aanslagen, het volk kan echt naar zijn en zeer respectloos naar vrouwen.
Als je al in veel andere landen bent geweest, kan je toch een heel ander gedeelte kiezen van een land? Dominicaanse Republiek is ook erg leuk overigens!

Of ik op dit moment naar Tunesië zou gaan met een negatief reisadvies weet ik niet.

Maar de negatieve klanken over Tunesië vind ik zwaar overdreven.
Ben daar in twee jaar tijd tien maanden geweest. Woonde in die tijd in een woonwijk voor locals. Heb nooit geen problemen gehad. Ben blond, 1,79 lang en had dezelfde kleding aan als die ik hier aan heb.
Kon overal in mijn eentje naar toe. Alleen op het strand, naar de markt. Geen probleem.
Natuurlijk willen de mensen iets verkopen en proberen ze je over te halen. Gewoon negeren.
Het is een mooi land met over het algemeen lieve mensen en zeer gastvrij. Alsof in Nederland de mensen allemaal perfect zijn.
Een mooie plek om op vakantie te gaan met geweldige stranden.

Sorry. Dit moest ik even kwijt!!!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:35

Landen genoeg zonder massatourisme. Polen, roumenie, slovenie, zweden, noorwegen...