Interrailen door Zweden en Noorwegen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 01:08

Marion_ schreef:
Mijn plan in bergen (en eigenlijk overal :') ) was lekker wandelen in de omgeving, ik had ergens gelezen dat daar mooie routes zijn? (boven op een berg, waar je met een treintje op kan)

Klopt, is erg leuk om te doen. Je kunt bij voorbeeld met 't baantje naar boven en dan van berg naar berg wandelen. Bij de turistinfo kun je een plattegrond krijgen met de routes. Die plattegronden gebruiken ze daar als kladblok, je krijgt meestal volop tips mee voor als je op pad gaat.

Ik vind Oslo wel fantastisch, ik voel me er thuis en als ik in Oslo ben moet ik altijd even boeken hamsteren. Maar Oslo is wel heel anders dan de rest van Noorwegen. Als ik naar Oslo ga ga ik voor cultuur (theater enz) maar als dat je niet trekt of je wil liever iets niet-stads doen kun je beter de bergen in inderdaad.
Probeer in Noorwegen zo veel mogelijk overdag te reizen, op de meeste trajecten is het uitzicht ruimschoots de moeite waard.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 12:00

Weer bedankt voor de tips allemaal!! Mijn reis begint steeds meer vorm te krijgen :) Heb nu ook een slaapplaats aangeboden gekregen door iemand die ik ken van Zweden in een klein dorpje, ongeveer 150km boven Trondheim (in Nord-Trøndelag). Daar mag ik ook een auto lenen om de omgeving daar wat te verkennen! :) Dus dan ga ik denk ik ook het stuk Trondheim-Olso overdag reizen :)

Fangio, bedankt voor de tip! Het stuk van Kopenhagen-Stockholm is nachttrein en daar ga ik zeker een bed nemen dan!
En ik wil in Abisko inderdaad ook heel graag gaan hiken, dus dat komt goed :) Helaas is er in de periode dat ik er ben geen noorderlicht... wel een middernachtzon :D

Irene2 en Cinderella, Leuk! Ik ga tzt zeker een uitgebreid verslag plaatsen :D En de prijs viel mij inderdaad ook heel erg mee.. scheelt wel dat ik nu nog 25 ben.. boven de 25 komt er nog bijna 100 euro bovenop!

Koper, oh dat is fijn, dat ze plattegronden hebben en daar tips op mee geven :) Zo heb ik een groot deel van (de omgeving van) Uppsala ook verkend! Verder houd ik wel van culturele dingen, maar dat is niet echt het doel van deze reis, dus ik denk toch dat ik Oslo over sla.. kom er vast ooit nog wel eens terug haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:02

Ze kijken er in de zomer wel een beetje raar van op als je een kaart wil met de "routes" over de bergen. Het zijn namelijk eigenlijk skiroutes heb ik begrepen. Maar in de zomer kun je er ook goed wandelen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:05

Je houdt van fika en komt in Gällivare... Kunnen we regelen :) Slaapplaats evt ook.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 14:50

Mijn interrail pas is besteld!! :D Ik vertrek op maandag 20 juni en ga midzomer in Uppsala vieren :)

Tof Gabyfedde, ik kom graag langs! Ik denk dat ik rond 28-30 juni in Gällivare zal zijn! Ben ook van plan te overnachten daar, om de volgende dag door te reizen naar Abisko, dus als dat mogelijk zou zijn zou dat heel fijn zijn :D Als ik alles nog wat meer rond heb (ga dit weekend alvast treinen en hostels reserveren) stuur ik je wel even een pb :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:15

Marion_ schreef:
Tof Gabyfedde, ik kom graag langs! Ik denk dat ik rond 28-30 juni in Gällivare zal zijn! Ben ook van plan te overnachten daar, om de volgende dag door te reizen naar Abisko, dus als dat mogelijk zou zijn zou dat heel fijn zijn :D Als ik alles nog wat meer rond heb (ga dit weekend alvast treinen en hostels reserveren) stuur ik je wel even een pb :)

Je bent welkom, gezellig!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:47

MarloesHJ schreef:
Wandelroutes zijn soms wel aangegeven (het zijn vaak ook langlaufroutes in de winter) alleen niet alle bordjes zijn super duidelijk te vinden, en soms zijn het rode T's (waar wij kwamen althans) op een boom. Er zijn vaak wel kaarten van wandelroutes (of wel de langlaufroutes) te vinden maar er staat ook een hoop niet aangegeven. Tevens moet je niet bewegwijzering zoals in NL verwachten waar elke 10 meter een bordje staat...

ik heb inderdaad weinig bordjes gezien op een wandelroute bij geilo.. een wees de hele dichte begroeiing in en verderop een andere stond in een best klein "meertje". wij zijn uiteindelijk weer na twee en een half uur terug gewandeld via de zelfde route omdat we geen splitsing tegen kwamen die we zochten.( was ook door stroompjes en over een rotspartij klimmen. het was wel een wandelroute we kwamen een tegenligger tegen.

BeFunny

Re: Interrailen door Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:03

Wij hebben er met de camper doorheen getrokken.
Geen trein ervaringen. Met name Noorwegen vonden wij prachtig, in zweden hebben wij vooral het zuidwesten gedaan en denk dat dat noordelijker ook mooier is. Voor ons was Noorwegen meteen al prachtig. Wandelen daar is niet ingewikkeld, ook niet in Zweden trouwens. Er zijn wel dichte bossen en veel klimwerk zeg maar. Wij vonden veel minder toeristische plekken in Noorwegen vaak mooier dan de toeristische plekken zelf bijv de weg naar geirangerfjord. Had me verheugd op geiranger zelf maar juist de weg erheen was bijzonder mooi.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:05

Christiene schreef:
MarloesHJ schreef:
Wandelroutes zijn soms wel aangegeven (het zijn vaak ook langlaufroutes in de winter) alleen niet alle bordjes zijn super duidelijk te vinden, en soms zijn het rode T's (waar wij kwamen althans) op een boom. Er zijn vaak wel kaarten van wandelroutes (of wel de langlaufroutes) te vinden maar er staat ook een hoop niet aangegeven. Tevens moet je niet bewegwijzering zoals in NL verwachten waar elke 10 meter een bordje staat...

ik heb inderdaad weinig bordjes gezien op een wandelroute bij geilo.. een wees de hele dichte begroeiing in en verderop een andere stond in een best klein "meertje". wij zijn uiteindelijk weer na twee en een half uur terug gewandeld via de zelfde route omdat we geen splitsing tegen kwamen die we zochten.( was ook door stroompjes en over een rotspartij klimmen. het was wel een wandelroute we kwamen een tegenligger tegen.

Dat van de dichte begroeiing kan wel kloppen, door de sneeuw langlauf je over de begroeiing heen.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:13

Ik ben Noors *\o/*

Mestaal op wandelrouten zijn er borden, maar je komt ze niet heel vaak tegen, maar wij hebben ook boeken met de routes.

Ik vindt zelf Oslo nix, maar meer omdat ik van de kant van Bergen komt. Wat mis ik die natuur |(

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 18:25

Ik ben weer een beetje verder met mijn planning! Voor nu staat hij zo :)
Het is nog wel een beetje afhankelijk van of het allemaal lukt qua hostels (moet een creditcard aanvragen voordat ik het meeste kan boeken), maar dit zal het ongeveer worden.

Ik heb mijn interrail pas al wel besteld! Heb de 10 dagen in 1 maand kaart gedaan, omdat ik er achter kwam dat de boot van Bergen - Denemarken in het hoogseizoen toch wel schrikbarend duur was :P Dus ga nu via Oslo - Södertalje - Malmö met de nachttrein terug (lekker met een omweg haha).

Afbeelding
* IT=In de trein, SJ=Zweedse trein, IB=Inlandsbanan, NSB=Noorse trein; NT=Nachttrein
* De Zweedse en Noorse Kronen moeten ongeveer door 10 gedeeld worden (en dan een beetje er bij op) voor de prijzen in euro's

Edit: Oja, en waarschijnlijk wordt het een trein later vanuit Bergen naar Flam

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 18:37

-

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:44

Goed dat je een stop in Jokkmokk doet. Museum daar is echt de moeite waard.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:01

Ziet er echt een heerlijke reis uit ^^

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:08

Wil je per se met de trein? Anders kan je best goedkoop vliegen. Ook binnen Noorwegen.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 19:07

gabyfedde schreef:

Leuk! Dat was inderdaad mijn plan (volgens mij is er verder ook weinig te doen haha). Ben benieuwd! :)

MVasbo schreef:
Wil je per se met de trein? Anders kan je best goedkoop vliegen. Ook binnen Noorwegen.

Ik wil inderdaad per se met de trein. Juist omdat ik dan onderweg zo veel kan zien van beide landen en niet enkel een aantal plaatsen :) heb vorig jaar altijd genoten van alle trein (en auto) ritjes! En de hele treinreis kost me nu maar 300 euro (excl. reserveringen), dus dat is ook alles behalve duur :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:14

Marion_ schreef:
gabyfedde schreef:

Leuk! Dat was inderdaad mijn plan (volgens mij is er verder ook weinig te doen haha). Ben benieuwd! :)

Inderdaad, hoe mooi het dorp ook is, veel te beleven valt er niet in de zomer. Indien open: Cafe Gasskas (zijn maar een aantal weken per jaar geopend) (hebben een fb pagina waar tzt de dagen dat ze open zijn op gepubliceerd worden). Sowieso is het leuk om daar rond te lopen en naar het meer te wandelen (zijn allemaal korte afstanden). Ken je deze al? http://www.skabram.se/nl
Gällivare ben je nog korter (goede keuze), maar we kunnen wel even een toeristische tour doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:23

Ik ben juist onwijs fan van Oslo. Maar heb daar familie wonen, die dus alle leuke plekjes heeft laten zien :') Je kan er ook ontzettend leuk wandelen, ook op de eilandjes.

Treinreis Oslo - Bergen is inderdaad heel erg mooi! Geloof dat 3 op reis ook eens met de trein gegaan is. Misschien kan je die terug vinden?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:31

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 19:52

Aah gaaf Gabyfedde! Bedankt voor de link, die had ik nog niet gezien! En de kaasboerderij kende ik ook nog niet. Ziet er leuk uit!! En nog goedkoper dan het hostel ook. Ga eens kijken of ik daar een nachtje kan boeken :)
En hoop dat je het inderdaad niet erg vind dat ik maar zo kort in Gällivare ben := lees overal dat dat niet zo'n interessante plaats is verder, dus vandaar mijn keuze om snel door te reizen naar Abisko. Maar een toeristische tour vind ik erg leuk!

Idinn, die had ik inderdaad al gevonden! http://3opreis.bnn.nl/bestemming/oslo-1

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:03

Marion_ schreef:
Aah gaaf Gabyfedde! Bedankt voor de link, die had ik nog niet gezien! En de kaasboerderij kende ik ook nog niet. Ziet er leuk uit!! En nog goedkoper dan het hostel ook. Ga eens kijken of ik daar een nachtje kan boeken :)
En hoop dat je het inderdaad niet erg vind dat ik maar zo kort in Gällivare ben := lees overal dat dat niet zo'n interessante plaats is verder, dus vandaar mijn keuze om snel door te reizen naar Abisko. Maar een toeristische tour vind ik erg leuk!

Idinn, die had ik inderdaad al gevonden! http://3opreis.bnn.nl/bestemming/oslo-1

Gällivare is inderdaad niet zo interessant... Vraag me elke keer als ik de omschrijvingen lees af waarom ik er in vredesnaam ben gaan wonen ... 8)7 Maar desondanks is het voor mij een super plek. Ik fotografeer namelijk erg graag en dat kan er meer dan goed. En er is ook werk genoeg.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:35

Marion_ schreef:
gabyfedde schreef:

MVasbo schreef:

Ik wil inderdaad per se met de trein. Juist omdat ik dan onderweg zo veel kan zien van beide landen en niet enkel een aantal plaatsen :) heb vorig jaar altijd genoten van alle trein (en auto) ritjes! En de hele treinreis kost me nu maar 300 euro (excl. reserveringen), dus dat is ook alles behalve duur :)

Echt? Dat is wel super goedkoop. Ik heb Oslo - Lillehammer gedaan in januari en dat alleen was 25 euro. Maar ik vlieg mestaal omdat mijn familie woont an de westkust. Dan duurt het heel lang als je daar iedere keer met het train gaat. Je kan ook couchsurfen, heel veel mensen doet dat in Oslo.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:08

Is dat de prijs voor de hele trein reis zeg maar? mogelijk lees ik ergens over heen maar dat is zeker geen geld iig.
Wij hebben in 3 weken in totaal met zijn 2 bijna 1300 euro uitgegeven inclusief brandstof, en dat vond ik heel erg weinig. We hebben ook boodschappen gedaan en natuurlijk de tol op de bruggen maar ook een aantal ferries gebruikt.
Wij horen soms bedragen die daar uitgegeven worden aan een vakantie naar scandinaviè.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 16:08

Het is een interrail kaart, waarbij ik 10 dagen binnen 1 maand mag reizen. Hoe ver en hoeveel treinen op een dag ben je vrij in. Omdat ik nog 25 ben heb ik een jongerenkaart, die kost inderdaad maar 300 euro!
Voor bijvoorbeeld nachttreinen moet je wel reserveren, dus die kosten komen er nog wel bij. En de bussen moeten ook apart betaald!

Edit, typfout :')
Laatst bijgewerkt door MRM25 op 19-05-16 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:45

Nou dat is echt goedkoop hoor. Dat is nog eens leuk zo reizen ;)