Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:Na het zien van de horrorfilm The Chernobyl Diaries hoef ik geen stap meer in die richting te zetten...
kitlover schreef:Ik volg even, ik heb dit jaar mijn pws over de gevolgen van Chernobyl gedaan en ik wil er zeker nog een keer graag heen!!
(de straling ga je echt niet meteen dood aan, een uur in de deadly zone zijn is ongeveer gelijk aan het maken van een röntgen bij de tandarts...)
Resistance schreef:Na het zien van de horrorfilm The Chernobyl Diaries hoef ik geen stap meer in die richting te zetten...
Maar toch een erg gave reis! Ik volg even om te zien wat er gaat gebeuren enzo.
Zelf zou ik er toch niet heengaan. Ik heb met natuurkunde pas nog een hoofdstuk over radioactiviteit gehad en het blijft gewoon zoiets gevaarlijks... het tast vanalles aan, ook in lage hoeveelheden. De straling daar is overigens niet gelijk aan die van een röntgenfoto. Dat is namelijk gammastraling, een frequentie. In Chernobyl heb je met Alfa- en bètastraling te maken, iets heel anders dan gammastraling en veel gevaarlijker. De hoeveelheid straling mag dan weinig zijn, maar het probleem met alfa- en bètastraling is dat er één deeltje nodig is om duizenden anderen deeltjes kapot te maken. Je cellen dus ook. Natuurlijk zijn duizend cellen in een mensenlichaam heel weinig, maar toch. Zelf zou ik er niet heengaan.
Maar iedereen denkt daar natuurlijk anders over!Vooralsnog blijft het een vreselijk interessant onderwerp, en ik zou graag ervaringen van anderen horen.
Resistance schreef:De straling binnenin de reactoren is nog steeds zo hoog dat die gewoon nog steeds hetzelfde kan aanrichten..
simodi schreef:Dat weet je dus niet ... Omdat niemand dat nog zeker weet.
Onbegrijpelijk om je bewust aan dergelijke risico's bloot te stellen, je gezondheid daarvoor in de waagschaal te stellen, omdat je nieuwsgierig bent en het interessant vindt ...
Darah3 schreef:De discussie over kanker en straling ga ik niet op in, daar kan een apart topic geopend over worden. Kanker komt helaas ook voor bij mensen die gezond geleefd hebben.
Resistance schreef:kitlover schreef:Ik volg even, ik heb dit jaar mijn pws over de gevolgen van Chernobyl gedaan en ik wil er zeker nog een keer graag heen!!
(de straling ga je echt niet meteen dood aan, een uur in de deadly zone zijn is ongeveer gelijk aan het maken van een röntgen bij de tandarts...)
Dat laatste is dus bullshit, A. Is de straling niet te vergelijken met röntgenstraling, en B. Is de straling in sommige zones nog steeds hártstikke gevaarlijk. Natuurlijk ga je er niet dood van, maar het richt wel ernstige schade aan. Ik heb wat foto's gezien van mensen en dieren aangetast door straling. Ik raad jullie niet aan om op google op "uraniumbaby" te zoeken. De straling binnenin de reactoren is nog steeds zo hoog dat die gewoon nog steeds hetzelfde kan aanrichten.
Maar dat geldt alleen voor de gevarenzones. Zones waar touristen komen zijn veiliggesteld. Daar kan je wel lopen zonder grote gevolgen, maar als nog is het naar mijn mening niet de meest gezonde vakantiebestemming die ik mij kan bedenken. Alfa- en bètastraling is gevaarlijk.
Oliiviia schreef:Resistance schreef:
Dat laatste is dus bullshit, A. Is de straling niet te vergelijken met röntgenstraling, en B. Is de straling in sommige zones nog steeds hártstikke gevaarlijk. Natuurlijk ga je er niet dood van, maar het richt wel ernstige schade aan. Ik heb wat foto's gezien van mensen en dieren aangetast door straling. Ik raad jullie niet aan om op google op "uraniumbaby" te zoeken. De straling binnenin de reactoren is nog steeds zo hoog dat die gewoon nog steeds hetzelfde kan aanrichten.
Maar dat geldt alleen voor de gevarenzones. Zones waar touristen komen zijn veiliggesteld. Daar kan je wel lopen zonder grote gevolgen, maar als nog is het naar mijn mening niet de meest gezonde vakantiebestemming die ik mij kan bedenken. Alfa- en bètastraling is gevaarlijk.