Noorwegen, vliegtuig of auto?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Re: Noorwegen, vliegtuig of auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:09

Ik ben een aantal jaren geleden in Noorwegen geweest. Wij zijn met de auto gegaan en hebben het hele stuk gereden (dus via de bruggen en niet met de boot). Was goed te doen, maar in 12 uur rijden ben je echt niet in Noorwegen. Als ik nog een keer zou gaan zou ik wel een overtocht nemen denk ik.

Verdiep je eens in camperhuur, want dat is errrg duur! Wat je ook zou kunnen doen zijn hutjes huren op de campings. In het hoogseizoen zou ik die wel reserveren (hytter heten die dingen dacht ik)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:31

Ik denk dat je met dit jaar volgend jaar zomer bedoelt?
In de winter is alles nèt even anders hier ;-)

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 16:41

Ja komende zomer inderdaad! Ik studeer nog, ik bedoelde dit studiejaar. Oeps!

Bedankt allemaal voor de tips! Ik denk dat het de auto gaat worden icm de hytters (die hutjes) en dat we voor de zekerheid ook een tentje meenemen. Die hebben mijn ouders nog wel liggen!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:07

Ik denk wel dat het slim is van tevoren een beetje te kijken hoe je route gaat lopen en welke campings en hytteplasser er op je route zijn. Je mag ook wildkamperen inderdaad, dus anders wordt het een tentje achterin de auto voor de nachten dat je geen camping tegenkomt. Ook heel cool!

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:14

Wij zijn er heen gereden via duitsland - Denemarken - zweden - noorwegen.
2 korte boot tochten en een prachtige rij route.
Neem een goede auto Noorwegen is ruig.
Maar echt prachtig ♡

Willempie_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:57

Ik lees even mee,

van t zomer willen me vriend en ik ook naar Noorwegen (zweden en Finland)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:00

Ook ik leed graag mee! Vriendlief en ik zijn op het moment ook een reis aan het plannen om van Engeland (waar we woonachtig zijn) te reizen door Frankrijk, naar Nederland en dan verder door Duitsland naar Zweden een Noorwegen. Denk dat Finland net iets te ver is om dit ook te doen. We denken hier ongeveer 3 weken voor uit te trekken en een zeer grote spaarpot vol geld mee te nemen en dan op pad te gaan. Zou graag horen van mensen welke route ze hebben genomen en welke plaatsen zeker te bezoeken! :)

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:13

Lotte_Wessel schreef:
Ook ik leed graag mee! Vriendlief en ik zijn op het moment ook een reis aan het plannen om van Engeland (waar we woonachtig zijn) te reizen door Frankrijk, naar Nederland en dan verder door Duitsland naar Zweden een Noorwegen. Denk dat Finland net iets te ver is om dit ook te doen. We denken hier ongeveer 3 weken voor uit te trekken en een zeer grote spaarpot vol geld mee te nemen en dan op pad te gaan. Zou graag horen van mensen welke route ze hebben genomen en welke plaatsen zeker te bezoeken! :)

Als ik je een tip mag geven... Maak je route iets kleiner. Ik ben voor 3.5 week naar Noorwegen en Zweden geweest,vanuit Nederland. ruim 5000 km gereden en het was heel erg doorrijden. Denk erover na om de route misschien kleiner te maken en echt tijd te nemen om vakantie te houden. Dit is de rede dat ik en mijn vriendin komend jaar een fix kleinere tour gaan doen, van zo'n 3000 km zodat we meer vakantietijd overhouden

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:20

Bedankt voor de tip! We zijn niet van plan om echt te reizen in Frankrijk maar vanaf Engeland naar calais naar mijn ouders in Overijssel te gaan. Vanuit daar dan naar Noorwegen en Zweden. Zouden we tijd hebben om via Kopenhagen te gaan? We willen ook erg graag naar Stockholm en Oslo. Verder nog wat plaatsjes maar nog niets concreets. Zelf hebben we een Volvo S40 van 2004 met 1.8 liter motor dus dat zou ze moeten kunnen doen. Ga je komend jaar weer naar Noorwegen en Zweden? Nog plaatsen die je aanraad? Tips en dingen die we niet moeten doen?

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:33

Ons rondje was: in 2 dagen van Nederland naar noord-denenmarken, boot naar Noorwegen en zelfde dag als boot aankomst in Oslo. Daar 2 dagen geweest (veel te kort!) en toen weer door. Uiteindelijk in geiranger aangekomen, en toen nog een stukje boven geiranger geweest (geiranger = volgens internet en gidsen mooiste fjord. Is er mooi maar mega toeristisch. Wij vonden het die drukte niks). Toen via de weg langs lillehammer naar stokholm gereden (in meerdere dagen). Ook daar 2 dagen (wederom veel te kort!) geweest en toen naar O-land gereden. Daarna in 1 dag naar Malmö gereden en de dag erop naar Kopenhagen (1 dag is tekort). Na Kopenhagen 1 stop in noord-duitsland gemaakt en daarna kwamen we thuis.
Die fjorden zijn heel erg mooi! Wel avontuurlijke wegen maar de moeite waard. Het geweldige was het verschil in landschap wat je ondertussen tegenkomt.

Wij hebben getankt als de tank half-leeg was ongeveer, want soms kom je gewoon 100 km geen station tegen. Daarnaast waren wij in de zomer daar, en hebben wildgekampeerd. Over het algemeen positief, maar moet je wel de persoon/koppel voor zijn ;).
Wij hebben vonden het heerlijk, maar iets teveel auto ;).

Komend jaar gaan we richting het zuid-oosten. Via Berlijn & Praag naar Wenen en dan lekker de natuur in in Oostenrijk. Daarna terug over Liechtenstein en dan weer naar Nederland.

Ohh, en er zijn tolwegen in Noorwegen. Ga daar niet onmogelijk voor bellen (wat overal staat aangegeven) of ontwijken, zijn redelijk goedkoop en je krijgt na een paar maanden de rekening (zonder boete) thuisgestuurd. Was in ons geval euro of 15 geloof ik.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:08

Wat leuk dat jullie naar Noorwegen gaan!
Ik zou zelf ook met de auto gaan,want net wat Monique zegt : je kunt alles gewoon lekker meenemen.
Er zijn meer dan voldoende camping die hutten aanbieden. Van hele simpele tot luxe.
Je zou op nafcamp.com kunnen kijken naar campings en wat ze voor een faciliteiten aanbieden.

Camperhuur is hier erg duur en wat een aantal al zeiden : je zit erg aan dat ding vast.
Ik ben afgelopen zomer met een camper op pad geweest en als je even ergens heen wil dan moet je dat ding weer meenemen.
Plus heel veel wegen zijn erg smal en als je dat niet gewend bent,kan het best lastig sturen zijn.

Je kunt overigens een kortings'kaart' voor de bruggen aanvragen. Je zou even moeten kijken of dat idd de moeite waard is. Voordeel van dat ding is ook dat de tolwegen ook via dat ding gaan.
https://www.oresundsbron.com/en/prices
Je krijgt op de storebæltbro ook 5% korting en je hoeft niet te stoppen. Het zou de moeite waard kunnen zijn.

je kunt idd ook vanaf Noord-Denemarken met de boot kunnen gaan. Kijk op fjordline.com of colorline.com

en de vraag is idd wat jullie willen gaan zien. Land is zo groot. En ik neem aan dat je ook uitstapjes wilt doen en niet alleen maar in de auto willen zitten....