Volgend jaar Noorwegen, waar moeten we heen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Volgend jaar Noorwegen, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:54

Ok ik ga eens kijken, waar kun je dan het beste op vliegen bijv?

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:03

Wat Marlies zegt : de wegen zijn niet zoals in NL. Weinig snelwegen en jekunt vaak niet hard rijden. Dat wil je ook helemaal niet,want er zijn onderweg zoveel mooie plekken om te stoppen.

Als ik jou/jullie was,zou ik een gebied uit zoeken en daar je reis op in stellen.
Lofoten is idd prachtig (staat nog op mijn lijst) maar daar moet je echt met het vliegtuig heen.
Hou er rekening mee dat autohuur in Noorwegen niet echt goedkoop is. Jullie zijn met z'n 5-en,dus dan is het wel aardig te doen.

Ik ben afgelopen juli met een vriendin 5 dagen/4 nachten op pad geweest met de camper. Ideaal! (maar wij hoefden niet nog eens helemaal naar Noorwegen te rijden) Maar we hebben relatief weinig km's gemaakt,omdat we heel veel gewandeld hebben.
Weet dus niet of jullie heel erg actief willen zijn.

Als je naar de Lofoten wilt,kun je of op Bodø of naar Evenes/Narvik vliegen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:17

Auto huur is niet heel goedkoop maar dat is t in geen enkel land.

Voor ons huwelijk hebben wij voor de familie auto's gehuurd en dat viel goed te doen, zeker omdat je het kunt verdelen.

Ik zou echt niet twijfelen als je die regio wilt doen om te vliegen en te huren.
Als je dan prijzen vergelijkt, 6000km heen en terug ongeveer 10 nachten ergens overnachten of vliegen, auto huren en minder nachten overnachten als je bijv iets korter zou gaan dan 12 dagen totaal wat je nu wil doen.

Als je goed vt voren boekt vlieg je met klm retour (Amsterdam Oslo) voor 119 of norwegian voor 100 (beide excl bagage). Ik ga er even vanuit dat je niet rechtstreeks kunt vliegen.
Wsl via Oslo of Bergen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:28

Joolien schreef:
Ok ik ga eens kijken, waar kun je dan het beste op vliegen bijv?

Ik zou op harstad/evenes vliegen
Eerst op Oslo natuurlijk
Laatst bijgewerkt door quera op 07-09-15 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:29

Neem de zeiltocht met de Bor.
(Een schuin streepje door de O)
Dan zie je walvissen ect. Heel gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:30

Mijn schoonvaer heft het al 3 keer zo gedaan. Wel veel reizen zegt ie, maar het is wel te doen. Dan ga ik daar maar vanuit, hopen dat het geen hobbelige slingerwegen zijn want anders is het voor mij met mijn autoziekte niet te doen...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:31

Noorwegen en geen slingerwegen..

Neem reispillen mee :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:32

quera schreef:

Ja kak, daar was ik al bang voor. Ik weiger 12 dagen rond te rijden, zelfs met reispillen is dat voor mij niet te doen, ik werd van een berg op en af rijden op Mallorca en Corfu al echt doodziek. En dan niet enkel misselijk maar echt zwaar beroerd.
Pfff, dat ik daar neit eerder over heb nagedacht...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:34

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik gewoond!

Super mooi. Maar zonde om met de auto in zo'n korte tijd te gaan..
Dan kan je beter vliegen en dan korte stukjes rijden elke dag.

Met het schema dat je net poste zit je de hele dag in de auto

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:45

Zelfs de E6 (de snelweg) wordt op een gegeven moment een enkelbaans slingerweg... Als je snel last heb van reisziekte zou ik helemaal niet zo'n afstand rijden en toch serieus gaan kijken naar vliegen. Wij vinden Trondheim al een pak doorrijden, of jullie kunnen eventueel ook kijken of jullie via Zweden op kunnen/Noorwegen af of vice versa. De wegen in Zweden zijn op bepaalde stukken wel gemakkelijker te rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:47

Ok kak, dat gaat m voor mij dus echt niet worden. Reismedicatie is leuk voor een dagje, maar dat ga ik echt niet een aantal dagen achter elkaar slikken want je wordt daar reteduf van.
Maar eens even goed overleggen dan.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:48

Joolien schreef:
quera schreef:

Ja kak, daar was ik al bang voor. Ik weiger 12 dagen rond te rijden, zelfs met reispillen is dat voor mij niet te doen, ik werd van een berg op en af rijden op Mallorca en Corfu al echt doodziek. En dan niet enkel misselijk maar echt zwaar beroerd.
Pfff, dat ik daar neit eerder over heb nagedacht...

Echt niet doen dus. Noorwegen is een en al slingerweg. Je kunt niet echt doorrijden daar omdat snelwegen er niet veel voorkomen.
In het zuiden van Noorwegen is het al verschrikkelijk mooi. Daar kun je al een prachtige reis maken. Ik zou zeker Stavanger bezoeken. En daarmee ook de Preikestolen. Die kun je beklimmen maar je kunt ook een boottocht maken op de fjord, allebei is leuk. Verder is er ook nog een mooie bergkam daar in de buurt wat je kunt beklimmen, kost je een uurtje en er is een prachtig uitzicht. Ik zal aan m'n vriend vanavond even vragen hoe die berg ook al weer heet.
Geirangerfjord is ook fantastisch mooi. (daar hebben ze nu ook een (rampen) film gemaakt. Bølgen heet ie. Trollstigen is ook leuk, maar google maak even, dat is een fantastische haarspeldcombinatie. :D Misschien niet zo fijn als je misselijk bent.

Verder ga ik altijd met de boot van Denemarken naar Kristianssand of naar Stavanger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:54

Zolang ik zelf rijd, is er niet zoveel aan de hand, maar ik zie t niet zitten om dan alleen maar te moeten rijden :P
Oh wat balen dit zeg, ik ga t risico ook echt niet nemen, zo ziek als ik dit jaar werd in Corfu...

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:55

Joolien schreef:
Ok kak, dat gaat m voor mij dus echt niet worden. Reismedicatie is leuk voor een dagje, maar dat ga ik echt niet een aantal dagen achter elkaar slikken want je wordt daar reteduf van.

Sorry mijn paps en ik moesten even lachen... Meid zelfs zonder reisziekte is het soms afzien met de slingerende wegen. Zeker in die gebieden... Ik zou het je echt enorm afraden. Het is zo'n mooi en gaaf land dat het zonde is van de hele tocht om dat te moeten doen met pillen.

Kun jij niet evt met je vriend/man vliegen? Of willen jullie echt samen uit samen thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:59

Michelle77 schreef:
Joolien schreef:

Sorry mijn paps en ik moesten even lachen... Meid zelfs zonder reisziekte is het soms afzien met de slingerende wegen. Zeker in die gebieden... Ik zou het je echt enorm afraden. Het is zo'n mooi en gaaf land dat het zonde is van de hele tocht om dat te moeten doen met pillen.

Kun jij niet evt met je vriend/man vliegen? Of willen jullie echt samen uit samen thuis.

Haha lach me maar uit ja :')
Baal er wel van, want we zouden dus met z'n 5en gaan. Optie is dan om misschien naar Bodo te vliegen ofzo en later aan te haken...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:01

Dat wilde ik inderdaad net posten. Met het hoogteverschil en de haarspeldbochten werd ik ook best misselijk. En normaal heb ik geen last van wagenziekte.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:22

Jolien dan zijn er 2 opties, of apart vliegen en reizen, of gezamenlijk vliegen.

Denk eigenlijk als jij zo'n last hebt van wagenziekte dat zo min mogelijk daar id auto het beste is voor jou.
Het is een waanzinnig land en het zou voor jou en denk ook voor je reisgenoten echt enorm jammer zijn als jij de hele tijd beroerd bent.

Ben wel geel erg jaloers, kom mijn hele leven er, zoals je misschien weet 3 mnd geleden er getrouwd, maar altijd bij familie en in dezelfde regio.

De reis die ik eerder postte, De Hurtigrutta en Lofoten staan nog op onze lijst om te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:25

Ja dat zie ik dan ook als optie, want ik wil echt de gok niet nemen. Want ik word al helemaal verdrietig als ik terug denk aan hoe beroerd ik me kan voelen als ik autoziek ben.
Maar eens overleggen met de familia.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:40

Hoe vervelend ook maar zo'n reis is dan echt geen optie. Het is nuet even op en neer naar Groningen. Moet je echt niet willen idd. Je wilt genieten lijkt me van al het mooie.

Voor jou is het klote omdat je beroerd bent, dan heb je dus echt niets aan de hele reis. Bovendien zoveel dagen onafgebroken id auto is dan ook niet te doen.

Maar als jij zo beroerd bent, is het voor de anderen ook geen pretje denk ik, qua "sfeer" etc

Hopelijk komen jullie er uit en kunnen jullie toch deze jaloersmakende omgeving bezoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:42

Ja we gaan overleggen wat dan een optie is. Wel balen hoor want het lijkt me zo gaaf!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:48

Joolien schreef:
Ja we gaan overleggen wat dan een optie is. Wel balen hoor want het lijkt me zo gaaf!

Snap ik!

Wellicht kun je nu langer in die regio blijven en misschien zelfs meer zien. Alleen "mis" je dan heb landschap onderweg daarheen maar De Lofoten is zooo gaaf en mooi dat je dat wsl niet eens mist.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:18

Ik kom ook nog even aanhaken. Ik heb een half jaar in Noorwegen gewoond, en vind dat het met de slingerwegen erg afhangt van waar in het land je bent. Je moet inderdaad geen grote afstanden willen afleggen (want max 80 km/u), maar bijvoorbeeld op de dovrefjell vallen de wegen mee. Wel smal, maar niet extreem kronkelig en stijl.
De lofoten zijn inderdaad prachtig! Maar ook zuidelijker zijn zeker heel erg mooie gebieden. De dovrefjell dus bijvoorbeeld, en ik ben zelf erg fan van Rondane.
Wat je ook zou kunnen doen is met het vliegtuig naar Trondheim, dat kan rechtstreeks vanaf schiphol, en dan opstappen op de hurtigruten. Dat is een boot die in een paar dagen naar de Lofoten vaart. Heel iets anders, maar met wagenziekte misschien ook het overwegen waard. Tenzij je er ook op boten erg last van hebt... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:44

Nee ik niet, maar mijn schoonmoeder en zwager hebben dus wel weer last van zeeziekte, dus dat is helaas ook geen optie :')

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:49

En jullie gaan met de boot naar Noorwegen? De ene helft van de familie spuugt op de boot en de daarna spuugt de andere helft in de auto. Misschien is Zweden een optie? Dan hoef je niet met de boot. En minder slingerwegen. Zweden is ook prachtig.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:20

Volgens mij is het plan gewoon de hele rit rijden en specifiek naar de Lofoten.