(Fins) Lapland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Re: (Fins) Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 16:36

Hé wat leuk dat jullie dit topic updaten! Wij zijn uiteindelijk niet geweest, maar hij staat nog steeds op de bucket list. Wel foto's spammen hier dan straks hè?

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:45

Ooo Lapland, hier ook een reis die al jaaaren op mijn bucketlist staat. Práchtig lijkt het me :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:52

Lapland is zooooooooo gaaf. Ik ben jaren geleden geweest bij nederlandse mensen die daar toen zaten. Helaas doen ze dat niet meer.

Spammen hoor, want het is echt zo gaaf.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:02

Foto's komen zeker goed!!

Imre, die muts is gaaf! Ik heb ook een mutsmet fleecelaagje op de kop weten te tikken.. Hij is heerlijk <3

Ik ga alle standaard dingen doen :D Rendieren, huskies, noorderlicht, ijsvissen.. En vrijwel alles op de sneeuwscooter :P
Ennn we hopen nog naar Ranua Zoo te kunnen. Daar zij we twee zomers terug ook geweest, vond ik echt een toffe dierentuin :j Ben benieuwd hoe het in de winter is!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:17

Ranua Zoo is in de winter vooral donker :+ en wit en glad haha, maar wel erg leuk. Al is de donkerste tijd van het jaar natuurlijk wel geweest nu. Ik was tussen kerst en oud en nieuw :)

Heel veel plezier alvast, het is zo mooi <3

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:36

Wij gaan ook naar Ranua! En bij de kerstman foute kerstdingen kijken. :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:06

Zo, ook de slaaptrein geboekt, nu zijn reis en verblijf helemaal geregeld! We gaan via Helsinki - waar we een nacht blijven - naar Rovaniemi, beide met vliegtuig. Daar hebben we via Airbnb een appartementje. Terug naar Helsinki doen we met de slaaptrein en vliegen dan meteen naar Kopenhagen. Daar hebben we het zo gepland dat we 6 uur overstaptijd hebben, zodat we nog even de stad in kunnen voor we naar Amsterdam vliegen. Een hele reis zo, maar ik heb er erg veel zin in! :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:05

Leuk joh! Klinkt ook echt supergaaf.. Die lange heen- en terugreizen zijn alleen maar leuk! De slaaptrein lijkt me ook echt wel een hele ervaring!

Wij hebben net wanten en nog meer vesten gekocht :') Zo goed als klaar voor vertrek!

Volgens mij zit er aan Ranua ook een bezoekje aan Santavillage vast ja! Haha, echt leuk :D

Ik hoop trouwens dat het wel een beetje koud wordt.. als ik die temperaturen van nu zag.. -2.. dan heb ik al die kleding voor niets gekocht :') Ik wil minstens -20 voor de ervaring, haha :D

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:34

Wij gaan de 28e februari ! Vlucht naar rovanimi, daarna huis van de kerstman bezoeken, en dan door naar Salla.
Wij hebben 2 huisjes naast het hotel onderaan de ski piste, het to-do-in-Lapland pakket staat op ons weekoverzicht; Huskysafari, Rendieren safari, sneeuwscooter tocht, ijsvissen, traditionele lunch, en natuurlijk zullen we ook de skipistes gaan testen.
Wij hebben er vreselijk veel zin in :-)

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:42

Ik volg, wij gaan volgend jaar februari! *\o/*
En dan als het goed is Yllas, we boeken pas in september/oktober dus er kan nog wat wijzigen qua plaats. Maar willen ook al die excursies gaan doen.

Welke jas hebben jullie eigenlijk?
Ben nu al in de sale aan het kijken voor een jas maar vind het lastig, lees overal op blogs etc. dat je een ski jas moet hebben, maar die ik allemaal heb gezien van o.a. Roxy, Oneil, Falcon, North Face lijken me zo dun of hoort dat zo? :brr:

Ik weet wel dat je 3-laagjes regel moet aanhouden zoals thermo+fleece+jas.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:47

Ik heb een goedkope skijas van de Lidl en een gevoerde wind- en waterdichte van Hickory. Ik heb op 't moment meer vertrouwen in de Hickory, maar dat moet ervaring maar uitwijzen :P

Nog een week en 2 dagen *\o/* Heb zoooo veel zin.. De weerberichten geven temperaturen rond het vriespunt.. wel jammer, maar ik geloof dat er wel meer kans is op een vers pak sneeuw met die temperaturen :j

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:29

Ik weet t, dit is al een ouder topic maar ik ben benieuwd, hoe is het allemaal geweest??

Wij hebben geboekt met volgt travel naar rovaniemi. Ik ben zeer benieuwd hoe t bevallen is en of er nog tips zijn voor ons. W.b kleding of waar je op moet letten bij excursies e.d.

Verder vraag ik me af of iemand in de buurt is wezen paardrijden?

Hoor t graag!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:53

Ik zou zo weer terug gaan <3

Kleding was voor mij meer dan prima. Ik heb mijn Lidl-jas niet eens meegenomen, die Hickory was voor kleine afstanden/tijden buiten meer dan prima. Zelfs met een semi-jeans + thermokleding heb ik het aardig uitgehouden.

De inverstering in goed thermo-ondergoed is dan ook echt wel sterk aan te raden. Voor top-notch thermo zou ik merinowol aanraden, maar dat is heel lastig te wassen. Voor mij een nadeel omdat ik het daarna ook graag bij de paarden wilde gebruiken. Wij hebben synthetisch van Odlo gekocht toen en dat ging ook prima.

Daarnaast is een Buff heel prettig om te dragen en een goede muts. Overdag was dit [klik] mijn outfit. Ook als het sneeuwde (minisneeuwkorrels, doen pijn aan je ogen :P )

Denk NOOIT, nooit, nooit aan het begin van een excursie (waar je geen lichamelijk inspanning voor doet); ik krijg het nog wel warm in mijn thermopak. Dat krijg je dus niet. Dus zorg altijd dat je lekker uitgerust bent en opgewarmd voor je een lange tijd buiten gaat zijn.. :j

Paardrijden niet gedaan, maar als het had gekund (er was niets in de buurt), hadden we dat zeker wel gedaan..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:35

Super gaaf is dit! Ik ben 1 keer met Xplore the North naar Sarkimukka geweest, WAT een aanrader!! Echt zo gaaf. Toen we aankwamen stonden overal kaarsjes aan in de sneeuw buiten, super lekker eten en inclusief excursies. Het was echt zo luxe, gezellig en prachtig! De excursies zijn in kleine groepen, waardoor je echt niet het massa toerisme hebt. Wij hebben op een sneeuwscooter en huskyslede de omgeving ontdekt. Ook zijn we naar een rendierenboerderij gegaan.
Ik wil sowieso nog een keer!
Wij zaten hier:

https://www.xplorethenorth.be/accomodat ... tree-lodge

En dat zag er zo uit:
Afbeelding
En wij zijn tussen kerst en oud en nieuw geweest.
Ik wil ook nog een keer samen met mijn vriend. Het is wel duur, volgens mij rond de 1000 euro voor 4 dagen exclusief vlucht. Maar zo worth it! Kleding hebben ze daar beschikbaar, echt goed spul. Daarnaast kan je gratis langlaufski's en van die wandeldingen pakken.

Eigen foto's heb ik niet meer op m'n telefoon staan helaas.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:57

Ik ben naar Saariselka geweest en alles excursies gedaan, echt gaaf! Bij ons was het -20 overdag. Husky's zijn zo gaaf, noorderlicht, langlaufen... Ik wil terug!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:22

Ik heb een half jaar in Rovaniemi gewoond- beste tijd van mijn leven!

Heerlijk land, heerlijke mensen.

Lapland safaris heeft leuke excursies, en Santaclause Village is heel leuk (vooral de snelheid waarmee brieven van de kerstman gestempeld worden :oo)

De stad zelf is erg leuk. Aanrader: lekker langs de ounasjoki/kemijoki lopen, en bij een vuurplaats worstjes (makkara) roosteren (met een eigen kuksa en een borrel ;) )
Die kuksa kun je kopen bij Rovaniemi shop- heette volgens mij vroeger Laapin la*** (nog iets, weet ik even niet meer.) wel vragen naar de gebruiks kuksa, de echte touristenversie is goedkoper maar minder bruikbaar.

Artikum is leuk en kun je noorderlicht goed zien.

De Kellari bar (als die er nog is) is érg gezellig.

Ook het Marttiini museumpje en shop waren leuk.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:34

Oh ik wil verschrikkelijk graag naar Finland, het liefst deze winter nog, het noorderlicht zien maar ook gewoon van de prachtige natuur genieten. En de sneeuw!! Ik houd van sneeuw. Daarbij ben ik al ruim aan jaar fan van Finland <3. Misschien als ik genoeg geld heb...

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:46

Ah die dingen ga ik eens even opzoeken khirshanta. Ben benieuwd!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:02

Afhankelijk van wanneer je precies gaat, kun je ook evenementenkalenders in de gaten houden. Op veel plaatsen worden leuke dingen gedaan.

Zo zijn wij naar de renbaan gegaan, met rennen tussen bijvoorbeeld rendier en draver. Super leuk! Het was ook echt gewoon een 'voor de lol' evenement, zo was de sfeer ook.

En in Rovaniemi heb je ook dat de kerstman een keer de stad in komt, met ponies, rendieren, een race (toen in ieder geval) en heel veel gezelligheid

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:06

Ik val hier ook even binnen! Het plan ligt er om in januari/februari richting Lapland te gaan. Ik zit al verschillende georganiseerde reizen te bekijken, super tof natuurlijk, maar wat hebben jullie gedaan? Een georganiseerde reis of alles zelf samen gesteld. Wat is voordeliger? We zijn allebei met student af, willen niet echt besparen op de reis, maar waar het goedkoper kan doen we dat natuurlijk graag. We willen met 2 personen ongeveer 8 dagen gaan. Husky safari, sneeuwscooter safari en misschien nog noorderlicht safari willen we sowieso doen. Hebben jullie tips?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:12

Als er een georganiseerde reis is, die goedkoper is en waar je allemaal dingen doet die je leuk lijken: doen! Een goede manier om een land te leren kennen.

Zelf hou ik er niet zo van, omdat ik het leuker vind om zelf te kunnen kiezen waar ik wanneer heen ga. Als je snowmobile tour net met slecht weer is, of als je liever zelf bepaalt wanneer je waar gaat neuzen, vind ik een niet-georganiseerde reis leuker

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:44

De reis met volgt travel is deels georganiseerd. Erbij in zit vlucht, huisje, halfpension( dus ontbijt en diner) en een aantal dagelijkse activiteiten die je dus waarschijnlijk met dezelfde club mensen doet. Kortom, je leert elkaar vanzelf kennen maar wil je op je zelf zijn kan dat natuurlijk prima. Er zitten grote delen vrij te besteden tijd bij, maar er gaan dus ook husky's, rendieren, sneeuwscooter, ijsvissen, sneeuwschoen wandelen enz enz. Daarbij willen we naar de kerstman, t noorderlicht spotten met behulp van de app en mensen daar.. en soort stuurbare bobslee uitproberen en t liefst ook nog een paardrijd tocht.. ( al vraag ik me af of ik dan niet uit mn ski broek scheur, eind van week maar plannen en natuurlijk rovaniemi zelf verkennen.

https://www.lapland.nl/actief/sneeuwavo ... -rovaniemi

Maar deze organisatie heeft talloze varianten.

Die evenementen vind ik ook een leuk tip! Wij gaan midden januari.

Grappig dat ik zo verschillend over de temperaturen lees in die periode. De een heeft het over-20, de ander over het vriespunt en dat is dan beide overdag.. ;-)

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:52

Ik ben eind Februari dit jaar met mijn oma van 83 naar Rovaniemi geweest. Dit was echt een ultieme droom van haar <3 Omdat ik haar echt een 'into the wild' gevoel wilde geven, heb ik alles gewoon los geboekt i.p.v. een pakketreis. Dat kwam echt vele malen goedkoper uit dan een georganiseerde trip en in dat laatste geval hadden we ook geen huurauto gehad én niet zo'n prachtig huisje vanwaar we zo het noordelicht konden zien.

Ik heb een los ticket naar Rovaniemi geboekt (via Helsinki), een huurauto en een huisje via Booking.com op 30min van Rovaniemi. Prachtig aan de rivier en omring door naaldbomen, echt het plaatje dat we in gedachten hadden. Mijn oma is niet heel fit meer, maar een sledetocht met husky's kon ze lichamelijk nog wel aan, dus die hebben we van tevoren vanuit Nederland al vastgelegd. Ik heb via Couchsurfing contact gezocht met wat locals en ben één dag met een vrouw wezen sneeuwschoenwandelen en een andere dag gaan langlaufen met een man. Zij vonden het supertof om reiziger mee op pad te nemen en mij heeft het niks gekost, anders zijn dat soort tourtjes best enorm prijzig.

Ik zou alleen om de kosten al niet een georganiseerde reis boeken, alles is prima zelf te regelen en het geeft je meer vrijheid om een mooie vrijstaande accommodatie te boeken. Ik vond het hebben van een huurauto ook ontzettend fijn, iedere dag gingen oma en ik een rondje rijden en dan genoten we zó van de natuur, de kleine weggetjes door het bos en langs de meren. Dé manier om het landschap in je op te nemen :))

Op http://www.theuntoldstoryproject.com/lapland/ zijn foto's en een reisverslag te vinden.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:05

eefielover; Wij hebben in de week dat we er waren zelfs beide gehad. Vriespunt én -20. Gek genoeg voelde -20 met zon (feb.) aangenamer dan -3 met sneeuw en wind :j

Ik zou persoonlijk trouwens wel echt kijken naar een accomodatie in 'the middle of nowhere'. Wij zijn nu 3 keer in Fins Lapland geweest en hebben er aardig wat rondgereden (ook rond grotere steden) en er zijn écht gewoon toeristen-dump-plaatsen langs hoofdwegen... 150 Cottages op een groot, vlak terrein met 3 meter tussenruimte. Mij zou je daar niet gelukkig mee maken.

En Santa-village.. sja.. := Het is leuk om een keer doorheen gewandeld te hebben, maar voor mij blijft het daar ook bij. Wij zijn toen op een combi excursie geweest, eerst naar Ranua Zoo (die is wel heel leuk!) en daarna mochten we ons 3 uur vermaken in Santa Village.. Duurde precies 2 uur te lang :P

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:31

Santa collage gaan we zelf heen.
Dus kunnen we ook zelf weer weg gaan wanneer we willen. Ranua zoo lees ik echt heel verschillende verhalen over.. de een vind t heel erg leuk, de ander vind het niets...

W.b. kosten hebben we vergelijkbare dingen los bekeken en dan waren we inderdaad iets goedkoper ( 100 euro ofzo) maar dan komt al je eten er nog bij en dat is daar ook niet goedkoop. Dus dan maar zo. Vind het wel fijn dat een groot deel al geregeld is.. :-)