Vakantie Wales (vanuit Groningen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

uggy

Re: Vakantie Wales (vanuit Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:46

Reizen met de trein hoeft niet duur te zijn.
Ns heeft nu vanaf elk station in Nl naar Londen.
Voor dezelfde prijzen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:01

uggy schreef:
Voor dezelfde prijzen.

Dan sta je in London. En dan? Wales is dan nog bijna 100mijl rijden.......

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:07

Als je een auto wilt huren raad ik je sunnycars.nl aan. Alles keurig geregeld, duidelijk en geen extra verborgen kosten! Wij gaan regelmatig naar Ierland en hebben nog nooit gedoe gehad met de huurauto. Ik denk dat een auto daar wel heeeeeel erg fijn is. Dan heb je de vrijheid om te doen wat je wilt, heerlijk! Je hebt wel een credit card nodig op naam van de bestuurder.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:43

ikke schreef:
uggy schreef:
Voor dezelfde prijzen.

Gaat daar geen trein heen dan? Of anders huur je daar een auto.
Het is ook maar een idee, ik probeer alleen te helpen :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:48

uggy schreef:
ikke schreef:

Nee, dat is het punt. Op het moment dat je serieus de binnenlanden van Wales in wil, rijden daar geen treinen meer of met een zeer lage frequentie (twee keer per dag of zo).

Wanneer je zelf een auto hebt, is gewoon met de boot oversteken goedkoper dan vliegen en een fatsoenlijke auto huren. Als je serieus door Wales wil rijden moet je geen basic-koekblik huren, dan kom je te kort!

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:53

Ach, ik woon in Mid-Wales en heb een paar jaar in een 998cc Nissan Micra rond gescheurt (zeer populaire autotjes hier, vooral die van zo'n 10-15 jaar oud). Je moet alleen geen haast hebben!

In dit deel van Wales kun je het qua openbaar vervoer eigenlijk wel vergeten als je iets op een zondag wil doen.... dan rijden er namelijk geen bussen en ook de trein is erg beperkt, maar dat is geen groot geheim en dus ook gewoon op de online tijdschemas terug te vinden.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:57

uggy schreef:
Je moet dan wel vrij ruim van tevoren boeken en de mazzel hebben dat de treinen met de meest gunstige prijzen op elkaar aansluiten, want anders betaal je voor een enkeltje meer dan 100 pond p.p. Qua tijd valt het mee - twee uurtjes - maar ik kan me voorstellen dat als je net met de trein van Nederland naar Londen bent gereisd, je er niet echt op zit te wachten om vervolgens nog naar London Paddington te moeten komen (althans, ik neem aan dat de NL-trein stopt op Victoria) en vanaf daar nog twee uur te moeten treinen naar Cardiff. Het is dus mogelijk, maar wel héél omslachtig. :P Persoonlijk zou ik dan liever een uurtje zitten zenuwpezen in het vliegtuig dan dat ik deze Odyssee onderneem. :+

Meteen een auto huren is dan inderdaad een stuk praktischer, want daar ontkom je toch niet aan als je ergens anders heen wilt dan de plaatsen waar de dieseltreintjes van Arriva langs rijden. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:58

Suzann3 schreef:
Ach, ik woon in Mid-Wales en heb een paar jaar in een 998cc Nissan Micra rond gescheurt (zeer populaire autotjes hier, vooral die van zo'n 10-15 jaar oud). Je moet alleen geen haast hebben!

In dit deel van Wales kun je het qua openbaar vervoer eigenlijk wel vergeten als je iets op een zondag wil doen.... dan rijden er namelijk geen bussen en ook de trein is erg beperkt, maar dat is geen groot geheim en dus ook gewoon op de online tijdschemas terug te vinden.

Maar je wil met zo'n Micra echt niet serieus in Wales op vakantie.
Ik heb met alles wat Bokt verboden heeft in GB rondgereden en de grotere auto's waren in meer dan een opzicht ruim in het voordeel.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 05:44

In ierland is het juist andersom. Als toerist is het zoveel fijner een kleiner autootje te hebben, zeker als je maar met 2en bent. Wij huren meestal een volkswagen Up! Super zuinig, sterke motor en makkelijk te draaien op kleinere achteraf weggetjes. Ik verwacht dat Wales veel lijkt op het stuk Ierland waar wij veel komen en dan wil je echt geen dikke passat onder de kont hebben.. Zoo onhandig! Zeker als het je eerste keer links rijden is ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:41

chocobroodje schreef:
In ierland is het juist andersom. Als toerist is het zoveel fijner een kleiner autootje te hebben, zeker als je maar met 2en bent. Wij huren meestal een volkswagen Up! Super zuinig, sterke motor en makkelijk te draaien op kleinere achteraf weggetjes. Ik verwacht dat Wales veel lijkt op het stuk Ierland waar wij veel komen en dan wil je echt geen dikke passat onder de kont hebben.. Zoo onhandig! Zeker als het je eerste keer links rijden is ;)

Nah, mijn eerste serieuze trip in GB was in m'n uppie in een grijs kenteken (dichte achterramen) Discovery. Het enige puntje van aandacht was dat ik op bepaalde kruispunten de weg goed moest aanrijden om overzicht te hebben. De afmetingen van die bak zijn nooit een punt geweest.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:51

*\o/* wij gaan naar zuidwest engeland op de bonnefooi het kan best zo maar zijn dat we ook jn wales terecht komen :) . We nemen de caravan mee. We gaan met de boot vanaf duinkerken voor 183 euro 2 pers, caravan dikke auto en incl hond. Overtochtje van twee uur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:04

yarrah schreef:
*\o/* wij gaan naar zuidwest engeland op de bonnefooi het kan best zo maar zijn dat we ook jn wales terecht komen :) . We nemen de caravan mee. We gaan met de boot vanaf duinkerken voor 183 euro 2 pers, caravan dikke auto en incl hond. Overtochtje van twee uur.

Hee, van jullie geloof afgevallen??

Beetje afhankelijk van waar je naar zuid-west wil, niet raar opkijken als via Rotterdam een stuk korter is.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:58

Ja,... dit jaar en ook de komende jaren geen Noord-Amerika. We hebben een caravan gekocht om door Europa te toeren. Vorig jaar Duitsland, nu Engeland en in september weer Duitsland.
Ons t@bje :-) (caravan)
Afbeelding
We hebben heel bewust voor duinkerken gekozen, omdat de hond meegaat en dan hoeft ze maar 2 uurtjes in de auto te blijven. Het is uiteraard 200 km verder dan Rotterdam. Maar echt haast hebben we niet we nemen de tijd voordat we in duinkerken zijn hebben we nog een overnachting op de Veluwe en zuid Brabant en eentje in duinkerken.
Ook de vertrektijden in duinkerken was doorslaggevend. We vertrekken nu om 10.00 s'morgen en vanuit Dover ook.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:38

Yehaaa, onze vakantie staat vast!
We gaan binnenkort een midweek naar Wales, hotelletjes moeten we nog even uitzoeken.
Gaan met trein van Groningen naar Schiphol,dan met vliegtuig naar Bristol, en dat is ongeveer 1.20min. vliegen.
In Bristol staat een huurauto klaar, en dan gaan we meteen richting het Noorden. Nog even bekijken waar we dan gaan slapen.
Zo gaan we dan wat rondtoeren en slapen we steeds 2 nachten en dan op 't laatst nog 1 nachtje ergens in een hotel.
Heb er wel zin in, maar zie wel erg tegen het vliegen op.
Maarja....laat 't maar gewoon over me heenkomen :D

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:46

Ik ben er bijf jaar terug met de boot heen gegaan maar toen we daar waren echt wauw
We hebben van alles gezien en die wilde paarden zal ik nooit vergeten die over de berg aan het galloperen waren :)
Het enige nadeel was dat het sh*t weer was door die zomer storm of zo iets die 1keer in de 5jaar komt (dat is nu dus weer maar dat had je al wel gemerkt den ik haha)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:57

Durante schreef:
Yehaaa, onze vakantie staat vast!
We gaan binnenkort een midweek naar Wales, hotelletjes moeten we nog even uitzoeken.
Gaan met trein van Groningen naar Schiphol,dan met vliegtuig naar Bristol, en dat is ongeveer 1.20min. vliegen.
In Bristol staat een huurauto klaar, en dan gaan we meteen richting het Noorden. Nog even bekijken waar we dan gaan slapen.
Zo gaan we dan wat rondtoeren en slapen we steeds 2 nachten en dan op 't laatst nog 1 nachtje ergens in een hotel.
Heb er wel zin in, maar zie wel erg tegen het vliegen op.
Maarja....laat 't maar gewoon over me heenkomen :D

Hay-on-wye :j :j moet je een adres hebben? Zeg het maar; ik heb daar nog wel een goed B&B adres op een working farm.

Ik zou vanuit Bristol niet helemaal naar het noorden gaan; dat is best een eind rijden; snelwegen zijn er niet zoveel in Wales en de doorgaande A-wegen zijn niet zo doorgaand als ze op de kaart lijken. Pas op dat je niet eindigt met racen tegen de klok.
Ga naar de Brecon Beacons en de zuidkust en amuseer je met dat stukje. Dan ben je klaar en voor de rest van je leven verpest en verslingert aan dat land. :j :j

Kennissen van me hebben een paardentoko in Pumsaint (google is your friend) mocht dat in de planning passen of zoek een leuke toko aan de kust en maak een mooie strandrit.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:02

Ik ben in juni een week door Wales wezen rondtouren met mijn vriend en een pup. Wij hadden enkel de boot heen geboekt en de daktent bovenop mijn auto gebonden.

Wij zijn met de boot van Rotterdam naar Hull gegaan, hebben daarna Appleby bezocht (horsefair), een nachtje in lakedistrict geslapen en daarna door getrokken naar noord-Wales.
Wij zijn in 4 of 5 dagen van noord naar zuid gereden. Vond zelf dat noord nog vrij toeristisch was (Snowdonia park), dat was niet helemaal wat wij zochten.
Door midden Wales hebben wij een off road route op de gps gereden. Geweldig! Maar goed.. niet elke auto is daarvoor geschikt :+ Wij reden midden door niemandsland heen, enkel schapen en inderdaad.. pony's bovenop de berg. Helemaal geweldig, echt een aanrader! Maar afhankelijk van het seizoen, met veel regenval is dit erg extreem rijden. Wij zaten gelukkig in een droge periode.
Vervolgens zijn wij naar Bath gereden, langs Brighton en zo via Dover weer terug gevaren.

Hier een verslagje: http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopi ... 35&t=29955

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:12

Vanaf Bristol is het nog best een eindje naar Wales inderdaad :-) Je kunt ook onderweg Gloucester bezoeken :-)
Hay-on-wye is inderdaad een aanrader, ligt precies op de grens met Wales :-)
Bij Huntington (ook op de grens) heb ik ooit meegereden met een Hunt. Meer in Engeland, rond Leominster ken ik de omgeving best goed :-)
Mijn paard komt ook uit die buurt, net over de grens Engeland/Wales.

Als je echt 'het wilde Wales' wilt bezoeken dan moet je verder naar het noorden rijden, dan kom je uit bij Conwy en bij Snowdonia National park :-)

Wij hebben het plan om ergens in het voorjaar naar Snowdonia te gaan, wij vliegen dan op Birnmingham :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:56

Apple schreef:
Vanaf Bristol is het nog best een eindje naar Wales inderdaad :-) Je kunt ook onderweg Gloucester bezoeken :-)
Hay-on-wye is inderdaad een aanrader, ligt precies op de grens met Wales :-)
Bij Huntington (ook op de grens) heb ik ooit meegereden met een Hunt. Meer in Engeland, rond Leominster ken ik de omgeving best goed :-)
Mijn paard komt ook uit die buurt, net over de grens Engeland/Wales.

Als je echt 'het wilde Wales' wilt bezoeken dan moet je verder naar het noorden rijden, dan kom je uit bij Conwy en bij Snowdonia National park :-)

Wij hebben het plan om ergens in het voorjaar naar Snowdonia te gaan, wij vliegen dan op Birnmingham :-)

Welnee, vanaf Bristol de brug over en je bent in Newport. Let er wel op dat naar Wales toe beide een tolbrug is.

Snowdonia is vrij toeristisch. Het echte wilde Wales is het godverlaten middendeel. Lampeter en dan naar het noorden. Daar kun je een kanon afschieten en zelfs geen schaap meer raken.......

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:06

Dat is ook zo :j Beide een tolbrug? Ik dacht eentje niet?

Als je dan toch de hele M4 aan het afrijden bent en je rijdt nog iets door naar Pembroke dan ben je echt in leuk gebied :-)

Leuk kasteel daar ook :j

Wij verbleven toen in http://www.furzehillfarm.com/ , kun je ook paarden huren en op buitenritje gaan :-)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:16

De Severn Bridge (van Bristol naar Newport) is een tolbrug, west bound althans. Zowel de oude als de nieuwe. Als je eerst richting het Noorden rijdt, dus Gloucester, Cheltenham, Shrewsbury, dan betaal je geen tol. Maar ja, of je je druk wil maken om die £6? Snowdonia is goed te doen vanuit Bristol hoor, ik heb dat laatst nog gedaan, gewoon voor een weekendje. Alleen vrijwel geen snelwegen daar.
Wat daar overigens echt een aanrader is, als je van dat soort dingen houdt, is Go Below: http://www.go-below.co.uk/. Is in een oude, verlaten mijn in heel mooi gebied en de hele ervaring zelf is onwijs gaaf. De Shropshire Hills zijn ook heel mooi (was voor mij een verrassing tot we er doorheen reden!), is wel Engeland en niet Wales.

Ik weet ook niet of ik wel naar Noord Wales zou gaan als ik jou was, is in verhouding ver weg en inderdaad de Brecon Beacons zijn ook prachtig. Als je daarheen gaat: vooral Pen-Y-Fan beklimmen! Cardiff is geweldig, maar ik ben lichtelijk bevooroordeeld. Pembrokeshire is ook prachtig in de zomer, ik ben alleen in Fishguard geweest (voor een dagje) maar de kust daar is geweldig.

Succes :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:51

Eulogy schreef:
De Severn Bridge (van Bristol naar Newport) is een tolbrug, west bound althans. Zowel de oude als de nieuwe. Als je eerst richting het Noorden rijdt, dus Gloucester, Cheltenham, Shrewsbury, dan betaal je geen tol. Maar ja, of je je druk wil maken om die £6? Snowdonia is goed te doen vanuit Bristol hoor, ik heb dat laatst nog gedaan, gewoon voor een weekendje. Alleen vrijwel geen snelwegen daar.
Wat daar overigens echt een aanrader is, als je van dat soort dingen houdt, is Go Below: http://www.go-below.co.uk/. Is in een oude, verlaten mijn in heel mooi gebied en de hele ervaring zelf is onwijs gaaf. De Shropshire Hills zijn ook heel mooi (was voor mij een verrassing tot we er doorheen reden!), is wel Engeland en niet Wales.

Ik weet ook niet of ik wel naar Noord Wales zou gaan als ik jou was, is in verhouding ver weg en inderdaad de Brecon Beacons zijn ook prachtig. Als je daarheen gaat: vooral Pen-Y-Fan beklimmen! Cardiff is geweldig, maar ik ben lichtelijk bevooroordeeld. Pembrokeshire is ook prachtig in de zomer, ik ben alleen in Fishguard geweest (voor een dagje) maar de kust daar is geweldig.

Wanneer je via Gloucester rijdt (en dus binnendoor naar Wales vanaf Gloucester) ben je die 6 pond kwijt aan benzinekosten. Het is maar wat je belangrijk vindt.

Als je de weg weet, kun je prima vanaf Bristol even naar Snowdonia jakkeren; wij staan vanaf Hull ook in goed twee uur in Pately Bridge of all places, inkl koffiestop onderweg.
Maar om nu te zeggen: joh, rijdt even naar Pately tegen iemand die er nooit geweest is, die gaat dat echt niet redden, zelfs niet als ie blind achter z'n Truus aanrijdt.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:55

Betws-y-coed is goed te doen met een TomTom hoor, ook als je de weg niet weet :D Bedoelde overigens niet via Gloucester als je naar het zuiden of westen gaat, maar als je toch naar het noorden moet. Dan hoef je dus absoluut niet over de Severn bridge :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:43

Eulogy schreef:
Betws-y-coed is goed te doen met een TomTom hoor, ook als je de weg niet weet :D Bedoelde overigens niet via Gloucester als je naar het zuiden of westen gaat, maar als je toch naar het noorden moet. Dan hoef je dus absoluut niet over de Severn bridge :)

Dan zou dat zelfs onverstandig zijn :j

Mijn punt was/is dat ik niet naar het noorden zou rijden als je maar een midweekje in GB bent.

Je zit aan de andere kant te sturen terwijl je aan de andere kant van de weg rijdt. Als je dat niet gewend bent, is dat best even wennen. Niet iedereen maakt die overstap simpel.

Daarbij ben je dan dus twee dagen soort van onderweg, terwijl, wanneer je in het zuiden blijft, je voor de middag al bij je B&B kunt zijn en dus gewoon een dag meer kunt genieten van de omgeving.

Als je naar het noorden wil, vlieg dan op Manchester of zo.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:43

Oeps! Niet gelezen dat TS maar zo kort gaat. Nee, dan zou ik ook mooi naar het zuiden of eventueel het westen gaan :)