Met vriendlief naar Berlijn, waar aan denken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:05

Destination schreef:
xSwanHeart schreef:
Leuk dat jullie naar Berlijn gaan zeg! :D

Het OV is echt afhankelijk van hoe lang je er blijft. Blijf je een weekendje, dan zou ik losse dagkaarten kopen (zone AB is waarschijnlijk voldoende, ga je daarbuiten dan kan je voor €1,60 (als ik het goed heb) een aansluitend ticket kopen). Blijf je bvb een week, dan kan je een weekkaart overwegen.
https://shop.bvg.de/index.php/tickets < meer info. Met deze tickets mag je in de S-bahn, U-bahn, tram en bus

Deze kaarten zijn in verhouding juist duur van wat ik begrijp. Volgens mij mag je maar reizen tussen een paar stations?

Met een dagkaart kan je gewoon onbeperkt reizen binnen de zone waarvoor je betaalt :j Zone AB moet ruim voldoende zijn voor de gemiddelde toerist. (In zone B zit je echt al in de buitenwijken.)
Ze zijn relatief duur, als je maar 1 of 2 keer per dag gebruikt maakt van het OV. Maar met 3 ritjes heb je je dagkaart er al uit :j

Destination

Re: Met vriendlief naar Berlijn, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:17

Naar welke kaarten zit jij te kijken?
Want bij short-trip heb je maar een beperkt aantal stations en bij single ticket maximaal 2 uur.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:23

Gaat om Tageskarten ;)
Die Kurzstrecke zou ik inderdaad niet aanbevelen nee

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:25

Oh ik had niet door dat je ook nog andere tickets kon kiezen _O-

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:27

:') 't Is ook al laat

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:34

Nog een paar dingen waar je aan moet denken:
- voor het Reichstag moet je minimaal 3 dagen van te voren boeken. (Als je daar heen wilt uiteraard, ik ben nu 2x in Berlijn geweest en baal nog steeds dat ik niet binnen ben geweest)

- de Fernsehturm is best wel duur, in plaats daar van kun je voor een mooi uitzicht ook de Siege Saule in, is een stuk goedkoper (paar euro dacht ik)

Over het Ov is al genoeg gezegd.

Er zijn ook veel leuke cafés en kroegjes 's avonds, ik ben zelf een keer in een jazz café met live muziek geweest, erg leuk, aardige mensen.

De goedkoopste oplossing kwa verblijf die ik ken is: hostel The three little pigs.
Het is groot, in een oud klooster, de kamers zijn niet erg romantisch maar het is goedkoop. Voor ontbijt betaal je 5 euro per keer dacht ik, maar er is een Aldi op struikel afstand en de metro net een paar meter verder :P

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:40

Neem een kijkje op http://www.berlijnblog.nl. Veel nuttige info in het Nederlands.
En duur, nee. Kan wel natuurlijk. Je moet alleen plekken en adresjes weten en goed zoeken naar de juiste accommodatie.
Ontbijten kun je in Duitsland prima en betrekkelijk goedkoop. Doe dat nooit in het hotel zelf. Er zijn zoveel leuke adresjes hiervoor, maar ligt er een beetje aan waar je qua hotel/pension of kamer zit.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 23:00

wij hadden een appartement gehuurd. Was makkelijk, want we hadden zelf ons ontbijt etc meegenomen vanuit huis. Heerlijk goedkoop en toch lekker. We deden ook broodjes halen bij de bakker etc.
scheelt je een hoop geld en het is net zo lekker.
Zorg idd voor een kamer of dergelijke in het centrum. Het scheelt je reistijd en kosten. Berlijn is groot!

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 12:57

We nemen waarschijnlijk ook de fiets mee, en dan 1 dag een dagkaart ofzo, daar kijken we dan nog even naar. Ligt er ook aan waar we dan heen gaan die dag.

Ik hoor alleen wel heel veel dat Mitte niet leuk is omdat dit een 'gewoon' winkelcentrum is. Klopt dit? En wat moeten/kunnen we dan als centraal punt aanhouden? (waar moet het hotel bij in de buurt zitten?)
Ik had inderdaad gelezen over Ringbahn, maar op Maps enzo is dat moeilijker te vinden dan iets zoals Mitte. Als jullie snappen wat ik bedoel :+

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:14

Mitte is veel meer dan een winkelcentrum aan de Potsdamer Platz, het is best een grote wijk. Berlin heeft niet echt EEN centrum, de stad bestaat uit wijken die veelal hun eigen centra hebben. De stad is zo groot dat je er goed aan doet om vooraf een fatsoenlijke reisgids te raadplegen. Anders kom je daar en loop je nog verloren.
Waar je gaat zitten maakt niet zo heel veel uit, vind ik, als het maar goede verbinding met het ov heeft. Dan kun je daarmee de hele stad verkennen, of althans de dingen die je leuk vindt. Fietsen is ook leuk, maar bereid het voor, anders loop je de leukste dingen mis.
Kijk wat je zelf leuk vindt om te zien en te doen en kies daar een aantal dingen uit. Het zal toch te veel zijn om met een bezoek alles te zien. Ik ben er al vaak geweest en nog steeds niet uitgekeken.
Marjolein, de vrouw achter het berlijnblog heeft trouwens net een boek over Berlijn gepubliceerd. Lijkt me ook leuk om te kopen.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:16

Aangezien je uit Goor komt,
Ik ben een aantal jaar geleden met mijn werk naar Berlijn geweest, Wij zijn toen vanaf station Hengelo met de trein rechtstreeks naar Berlijn gegaan. Weet zo de prijs niet, maar kun je altijd opzoeken. Duurde ongeveer 4,5 uur en er zat een kleine bar in de trein.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:18

Wij zaten in het best western hotel am spittelmarkt. Nog geen 100 m lopen en je bent bij e metro en komt langs een goedkoop en lekker ontbijt restaurantje wat veel goedkoper en lekkerder is dan ontbijt in t hotel.
Kijk straks even verder voor meer info, zit op school

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:20

Wij zijn er recent nog geweest (ik en mijn vriend). Hadden inderdaad ook een zone AB ticket gekocht via de ANWB. Konden we op het vliegveld ophalen (we zijn met vliegtuig naar Berlijn gegaan). We konden ons prima redden met de AB zone. Hebben bijbetaald toen we naar het concentratiekamp Sachsenhausen zijn gegaan, want dat was buiten Berlijn en buiten de AB zone. We hebben een tour gemaakt door Berlijn met een gids zodat we alle bezienswaardigheden konden bekijken. Dat was erg leuk.
We hadden een aanbieding hotel + vlucht voor rond de 150 euro p.p. via vakantiepiraten.nl
Edit: voor OV in Berlijn is een app (S-bahn Berlin?). Via die app kun je makkelijk je reis plannen en verliep het vervoer zonder problemen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 13:29

haffiefreak schreef:
Aangezien je uit Goor komt,
Ik ben een aantal jaar geleden met mijn werk naar Berlijn geweest, Wij zijn toen vanaf station Hengelo met de trein rechtstreeks naar Berlijn gegaan. Weet zo de prijs niet, maar kun je altijd opzoeken. Duurde ongeveer 4,5 uur en er zat een kleine bar in de trein.

Ik vertek vanaf Enschede, daar woont mijn vriend :) Ik heb indd ook gekeken naar de trein maar dat zou sws duurder worden. Wel jammer, want ik weet welke trein je bedoeld en dat zou wel veel leuker/fijner zijn!

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 13:30

Daniellejody schreef:
Wij zijn er recent nog geweest (ik en mijn vriend). Hadden inderdaad ook een zone AB ticket gekocht via de ANWB. Konden we op het vliegveld ophalen (we zijn met vliegtuig naar Berlijn gegaan). We konden ons prima redden met de AB zone. Hebben bijbetaald toen we naar het concentratiekamp Sachsenhausen zijn gegaan, want dat was buiten Berlijn en buiten de AB zone. We hebben een tour gemaakt door Berlijn met een gids zodat we alle bezienswaardigheden konden bekijken. Dat was erg leuk.
We hadden een aanbieding hotel + vlucht voor rond de 150 euro p.p. via vakantiepiraten.nl
Edit: voor OV in Berlijn is een app (S-bahn Berlin?). Via die app kun je makkelijk je reis plannen en verliep het vervoer zonder problemen.

Dankje voor die tip!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:31

Daniellejody schreef:

Hoeveel moest je bijbetalen en hoe vond je het? Staat ook op mijn planning

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:35

@purny vlucht en hotel dus voor die 150 euro + eenmalige boekingskosten van ongeveer 20 euro geloof ik? Ik weet dat zo niet meer uit mijn hoofd, maar dan moet je dus nog een ticket voor OV kopen en ontbijt zat er helaas ook niet bij in dus dat kwam er ook nog bij. Voor de rest niet echt heel veel extra kosten. Ja ook nog parkeerkosten voor het vliegveld. Wij gaan altijd met de auto naar het vliegveld in moeten daar dan nog de auto betalen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:36

Wij verbleven in februari in het Pestana, bij de dierentuin. Voor ons viel de prijs mee omdat we buiten de vakanties zijn gegaan. Toen we daar waren hoorde ik tijdens het ontbijt van onze Nederlandse buren, die in de hotelwereld werkten, dat het 25-Hours Hotel echt spectaculair is. Misschien iets om naar te kijken?

Verder lunchen Duitsers 's middags warm en zodoende kun je tussen 12 en 2 voor soms al €7 p.p. een tweegangenlunch krijgen. Dus 's middags goed naar de aanbiedingen kijken en 's avonds een broodje eten o.i.d bespaart een hoop.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:45

Ik heb het over de excursie naar sachsenhausen. Mijn planning is al compleet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:46

Ik ben twee keer in Berlijn geweest, één keer met het vliegtuig, toen bleef ik 6 dagen. Zat ik in het Park Inn Alexanderplatz hotel, luxe hotel midden op het Alexanderplein :D

Tweede keer gingen we met de auto, goed te doen, beiden een stukkie rijden (benzine is een stuk goedkoper in Duitsland waardoor de auto een stuk leuker te doen was dan de trein/vliegtuig. Moest alleen voor 5 euro even bij een TUV station een groene plakker halen voor op de ruit :D Toen zaten we 2 nachten in Propellor Island http://www.propeller-island.de/, in een zijstraat van de K'damm :D

Ontbijten had ik in beide hotels wel, maar ik vond heto ok niet erg om dat over te slaan en gewoon bij een Backfabrik een lekker broodje te halen :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:47

Gewoon ervoor zorgen dat je bij een metrostation in de buurt zit met je hotel, dan zit je goed. Eten en drinken is er echt niet duur. Als je even een straat verder loopt dan de meest drukke straten dan zijn de prijzen in restaurants echt heel schappelijk (of kijken waar de studenten zitten).

Aanraders: Flohmarkt im Mauerpark, RAW tempel aan de revaler strasse (ja ik dacht ook, waar ben ik nu beland, maar echt heel tof!) en als je de Spree volgt naar het westen dan kan je daar heerlijk aan het water zitten, het zit een beetje verstopt maar er zit daar ergens een Reggea tent waar je heerlijk kunt chillen. Ze werken bij die zaken trouwens met speldjes, dat is de borg op je glas ;)

Wij zaten er trouwens al voor 39euro. Met de IC-Bus naar Düsseldorf en vanaf daar met de trein naar Berlin HBF.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:51

Wij zijn een paar weken geleden naar Berlijn geweest en hadden een super hotel geboekt. Ik zie dat die aanbieding nog steeds geldig is. € 66,- voor 2 personen per nacht inclusief ontbijt. Goedkoper kan toch bijna niet? En toplocatie: http://ticketspy.nl/deals/best-hotel-in ... -wifi-e66/

Wat Dee_Es zegt: Mauerpark op zondag is súper tof!

Ennnnn doe een paar lekker zittende sportschoenen aan. Wij hebben in 3 dagen tientallen kms gelopen en mijn All Stars trokken dat echt niet. Toen maar -net als ieder ander in Berlijn- een paar Nike Airs aangeschaft :D

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:03

Wij gaan ook in de meivakantie naar berlijn. Ik heb goede ervaringen met fietsen in Berlijn, je ziet veel meer!
En ook alle highlights in het centrum zijn goed te voet te doen.
Een aanrader is de oude statsi gevangenis, ligt wat verder uit het centrum en zeer aangrijpend. Mijn vriend is er nog niet geweest dus wij gaan er ook heen.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:25

purny schreef:
Ik heb het over de excursie naar sachsenhausen. Mijn planning is al compleet

O Sachsenhausen. Nou wij wisten niet precies wanneer die AB zone stopte dus in de trein of S-Bahn of weet ik veel wat dat was... hebben wij gewoon op AB zone ticket gedaan. Geen controle gehad. En vanaf het station zijn we lopend naar het concentratiekamp gegaan. We hadden super lekker weer en het was ongeveer 10 minuten lopen. Sachsenhausen zelf is gratis te bezoeken. Wel raad ik je aan zo'n audio guide ding te huren (5 euro of 3 euro?). De terugweg zijn we met de bus gegaan, maar er stonden zoveel mensen op de bus te wachten dat die buschauffeur iedereen er zo in heeft gelaten. Dus ook daar niks betaald.
Edit: Maar wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld een aantal dagen AB zone en 1 dag een ABC zone ticket te kopen. Dan kun je die ene dag naar Sachsenhausen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:32

Wauw dr stromen echt veel leuke ideeen binnen :)
We zijn alles op een rijtje aan het zetten nu :)

Hoe heet de site in Duitsland waar je treinreizen kunt plannen? Dus zoals de Nederlandse ns.nl..