over twee weken is het zover..vliegen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:03

gekvanfleur schreef:
Ik heb zelf in de weken ervoor veel opgezocht. Keek op flightradar hoeveel vliegtuigen er in de lucht zijn elk moment en dat hielp ook. Het zijn er zoveel!!!

dat ga ik echt niet doen.... bang voor een botsing als het zo druk is in de lucht :') :') :')

Fitzroy

Re: over twee weken is het zover..vliegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:22

Heb je het boek 'Vliegangst en hoe je ervan afkomt' al gelezen?
Sommige mensen helpt dat echt heel goed.
Ik ben, zoals ik al aangaf in het Griekenland-topic, nog steeds het meest gebaat bij 2 Pammetjes en een wijntje.
En idd bij het opstijgen en landen, wat ik dan weer het engst vind, goed letten op je ademhaling. Hand op je buik leggen en bij het inademen voelen dat je buik omhoog komt.
Andere tip die ik heb gekregen: een alfabet maken van leuke dingen en dat voor jezelf oproepen. Ik heb bv. hoe tegenstrijdig met de vliegangst een alfabet met leuke bestemmingen waar ik ben geweest gemaakt, maar het kan ook paardgerelateerd, kleding whatever.

maireadJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:27

Hoi! Ik werk voor KLM.

Geef je het altijd aan bij de gate, dat je last hebt van vliegangst? Het personeel aan de gate kan het dan doorgeven aan de purser zodat die rekening met jou kan houden. Dan komen ze je nog eens extra gerust stellen.
Ik heb zelfs wel eens gehoord van iemand met vliegangst die de start en landing toen in de cockpit mee mocht maken, zodat zij kon zien wat er allemaal gebeurde. Dit hangt natuurlijk wel af per vlucht of dat kan/mag.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:28

Het lijkt wel of je het eerst wil verbergen en inhouden. Zodra je in het vliegtuig zit komt het eruit. Is dit het geval ? Ik heb zelf nog nooit gevlogen, maar het lijkt me heel vervelend als je zo in de stress raakt. Vooral omdat je eigenlijk 'vast' zit in het vliegtuig.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:35

Ik lees ook even mee, ik ga over een paar dagen ook vliegen (kort vlucht gelukkig) maar ik heb de laatste paar jaar ook last gekregen van vliegangst (hoewel ik wel regelmatig heb gevlogen).
Voor mij is het engste echt het opstijgen, het landen en turbulentie. Op dit soort moment ben ik zo bang dat ik mijn ademhaling niet goed meer onder controle heb, ik mijn vriend helemaal fijnknijp en de tranen gewoon in mijn ogen staan.
Eenmaal stabiel in de lucht is het weer goed!
Hopelijk hebben jullie nog meer tips want ik zit al te stressen sinds de boeking en het wordt nu het dichtbij komt met de dag erger :(

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:36

Ik had ook erge vliegangst echt met alle spieren aangespannen zitten en ook huilen bij het opstijgen en landen.. totdat ik een paar keer naar Mozambique ben gevlogen. Vorig jaar zelfs alleen. Het heeft mij erg geholpen dat ik twee keer moest overstappen en lang moest vliegen.
Alleen als er turbulentie komt ben ik nog wel gespannen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:49

janntjuh schreef:
Ik lees ook even mee, ik ga over een paar dagen ook vliegen (kort vlucht gelukkig) maar ik heb de laatste paar jaar ook last gekregen van vliegangst (hoewel ik wel regelmatig heb gevlogen).
Voor mij is het engste echt het opstijgen, het landen en turbulentie. Op dit soort moment ben ik zo bang dat ik mijn ademhaling niet goed meer onder controle heb, ik mijn vriend helemaal fijnknijp en de tranen gewoon in mijn ogen staan.
Eenmaal stabiel in de lucht is het weer goed!
Hopelijk hebben jullie nog meer tips want ik zit al te stressen sinds de boeking en het wordt nu het dichtbij komt met de dag erger :(

That's me!!!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:53

mairead schreef:
Hoi! Ik werk voor KLM.

Geef je het altijd aan bij de gate, dat je last hebt van vliegangst? Het personeel aan de gate kan het dan doorgeven aan de purser zodat die rekening met jou kan houden. Dan komen ze je nog eens extra gerust stellen.
Ik heb zelfs wel eens gehoord van iemand met vliegangst die de start en landing toen in de cockpit mee mocht maken, zodat zij kon zien wat er allemaal gebeurde. Dit hangt natuurlijk wel af per vlucht of dat kan/mag.

Nee, niet eerder aangegeven.... misschien maar doen... krijg nu al met vlagen paniek overdag...
zou zo afzeggen, alleen vanwege de vlucht...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:54

Supervixen schreef:
Ik had ook erge vliegangst echt met alle spieren aangespannen zitten en ook huilen bij het opstijgen en landen.. totdat ik een paar keer naar Mozambique ben gevlogen. Vorig jaar zelfs alleen. Het heeft mij erg geholpen dat ik twee keer moest overstappen en lang moest vliegen.
Alleen als er turbulentie komt ben ik nog wel gespannen.

Ik boek geen lange vluchten, hoe korter hoe beter...

Ik heb schoonfamilie in Texas, met paarden, alles erop en eraan... tja.. te ver vliegen dus ik ga niet

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:55

melanietje14 schreef:
Het lijkt wel of je het eerst wil verbergen en inhouden. Zodra je in het vliegtuig zit komt het eruit. Is dit het geval ? Ik heb zelf nog nooit gevlogen, maar het lijkt me heel vervelend als je zo in de stress raakt. Vooral omdat je eigenlijk 'vast' zit in het vliegtuig.

Ja, dat dus., kan geen kant op...

en als een (co) piloot er geen trek meer in heeft dan ga je

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:57

Maar dat kan dus ook gebeuren als je in een bus of trein zit. Of je rijd op de weg.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:58

purny schreef:
Maar dat kan dus ook gebeuren als je in een bus of trein zit. Of je rijd op de weg.

Tja, ik heb dan ook niet alleen vliegangst, maar dat is wel de ergste vorm..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:59

Ik haat de wc's en juist omdat ik al op zie tegen vliegen moet ik extra vaak... Echt zo handig lichaam :+

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:05

vuurneon schreef:
Ik haat de wc's en juist omdat ik al op zie tegen vliegen moet ik extra vaak... Echt zo handig lichaam :+

Ik ben vorig jaar 1x op de heenweg in het vliegtuig op de wc geweest, echt vreselijk

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:52

Tja, mijn zusje woont in Mozambique..dus ik moest me er toch een keer overheen zetten. Ondanks mijn angst heb ik altijd wel gevlogen. Was een uitputtingsslag. De wc probeerde ik ook altijd te vermijden. Ik durfde nauwelijks van mijn plek. Bij turbulentie had ik meteen de tranen in mijn ogen staan.
Maar juist de lange vluchten hebben me geholpen om me gewoon maar over te geven. Achteraf heb ik spijt dat ik niet eerder ben gegaan. Het heeft me 3 jaar gekost om de stap te zetten.
Ik zou echt gewoon naar Amerika vliegen hoor!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:07

Ik denk dat dat voor iedereen weer verschillend is. Bij mij is de vliegangst er juist ingeslopen op lange vluchten van en naar de USA. Het blijft persoonlijk en de oplossing, als die er al is, ook.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:44

Ik meld me.
Ik vlieg woensdag ochtend naar Griekenland en hoewel ik onwijs zin heb in de vakantie zelf, zie ik zo tegen het vliegen op ;(.
Alleen al de gedachte aan die vlucht maakt me misselijk... ik ben gewoon zó bang dat het vliegtuig neerstort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:13

Lotus83 schreef:
mairead schreef:
Hoi! Ik werk voor KLM.

Nee, niet eerder aangegeven.... misschien maar doen... krijg nu al met vlagen paniek overdag...
zou zo afzeggen, alleen vanwege de vlucht...

Sorry, maar eerlijk gezegd zou ik er wel echt iets aan doen als het zo ernstig is :o Er zijn verschillende organisaties die cursussen geven tegen vliegangst. Misschien het overwegen waard... Zo is op vakantie gaan toch ook niet leuk meer? Ik kan me voorstellen dat je dan ook een paar dagen voor de terugreis ook weer in de stress schiet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:11

Lange vluchten vind ik echt afschuwelijk, nog langer met die vreselijke wc doen, nog langer geen raam open kunnen zetten :=

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:01

@Bizzybijtje, het is heel gek dat ik dagen voor de terugvlucht er geen last van heb, pas op het moment dat het zover is, raar he?

En inderdaad, ik vind mijn vakantie pas leuk zodra ik uit het vliegtuig stap

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:02

vuurneon schreef:
Lange vluchten vind ik echt afschuwelijk, nog langer met die vreselijke wc doen, nog langer geen raam open kunnen zetten :=

Voor mij dus des te meer reden een vlucht van max 4 uur te boeken (zo ongeveer)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:13

Ik ga over vier weken naar La Palma. Een eitje vergeleken met mijn vlucht van 17.5 uur vorig jaar :D.
Ik ben heel benieuwd of ik zenuwen krijg van tevoren.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 03:23

Live vanaf Schiphol over 1,5 uur is het zover, ondanks de angst toch het vliegtuig in. Voor iedereen met vliegangst, heel veel succes :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 06:15

Sterkte en succes! Breng je nog verslag uit hoe het gegaan is?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:02

Nou. Ik ben inmiddels in Griekenland, de vliegreis: opstijgen was angstig voor me, de turbulentie bijna echte paniek, dalen vind ik niet eng, alleen vind ik dat niet fijn voelen.. buiten dat alles om ging het goed >;)