Wandelen door Europa, met of zonder paard!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lon83

Re: Wandelen door Europa, met of zonder paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 00:33

Oeps, sorry, telefoon problematiek :') en natuurlijk kerstfilms in april, daar raak je van in de war :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 09:32

Met die storm van vorige week nog 10 km gelopen, was even spannend maar echt nog een mooie wandeling kunnen maken. En het aardig droog kunnen houden, veeeeel wind en een grote bui. Met als gevolg:
Afbeelding

En gister nog een prachtige tocht gemaakt van rond de 16 km van Wageningen, Rhenen en dan terug via de Rijn over de dijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog wat obstakels wat wij oefenen, je weet nooit wat je tegen gaat komen :D
Van de koeien keek ze niet op of om en trappen loopt ze inmiddels alsof ze niet beter weet :P
Afbeelding
Afbeelding

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:03

Bedankt lonneke :)
Ik zal je blog eens lezen! Leuk om zo ervaringen van andere te horen/ lezen :)
Ik had ook al zoiets gehoord van dat in spanje goedkoper is om te overnachten (wat kost het gemiddeld per nacht?)
Lijkt me ook geweldig om andere te ontmoeten en hun verhaal aan te horen hoe ze het beleven en waarom ze ervoor gekozen hebben om te gaan!
Is een tent helemaal overbodig of zal ik voor de zekerheid er toch één meenemen? en wat kamperen betreft kan je bij de hostels/ overnachtplekken je tent opzetten of gewoon in de natuur? (ik weet dat wildkamperen verboden is maar ik denk dat dat wel mensen doen tijdens een tocht? het is immers maar 1 nachtje.)

Ik zal eens voor de films kijken en op youtube staan dacht ik ook filmpjes.

@Zus jacobs
Leuk paard! Mooie plekken ook om te lopen.
Loop je de afstanden aan 1 stuk of hou je tussendoor pauze? aangezien je met je paard loopt.
Kom je veel mensen tegen die ook lopen? Valt me bij mij in de buurt op dat ik soms maar 1 fietser tegenkom of zelfs helemaal niemand terwijl ik dicht bij een natuurgebied woon en zee.
Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 11:34

Ik kom het algemeen veel mensen tegen (teveel voor mijn gevoel.. ik hou ervan als het rustig is! ) maar vooral véél fietsers! Op deze korte stukjes houd ik nooit echt pauze. Misschien 5 tot tien min. Op de langere tochten wil ik na elk uur tien min pauze doen. Dit zodat mijn pony kan eten (darmen op gang houden ) en ik even kan rusten. Ik wil niet langer stilzitten omdat mijn spieren anders teveel afkoelen een daar heb ik last van..

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:04

Wat een gaaf idee! In plaats van elk uur tien minuten pauze houden, kun je er ook voor kiezen om je pony onderweg hapjes gras te laten nemen. Ook is het erg handig als je pony makkelijk uit plassen slootjes etcetera wil drinken, of je moet een (opvouwbare) emmer meenemen waar hij uit drinkt.
Tijdens trektochten in Schotland (soms dagen van 14 uur) werd 1 pauze van ongeveer een uur gehouden, daarnaast zoals hierboven beschreven. Deze ponies deden trouwens niets anders dan trektochten in het zomerseizoen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:49

Ze drinkt gelukkig makkelijk. Dat eten onder het lopen werkt voor haar echt niet.. dan blijft ze naar het gras toe trekkken! Is niet prettig lopen :p daarbij is dat lastig als je in een fijn loopritme zit en zij wilt telkens een hapje :D

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:24

ik heb je blog gelezen lon83 :) Heb er helemaal zin in!
Wist niet dat ierland zo duur was om te overnachten. Lijkt me ook mooi maar ik zoek het liever warmer op :).

Hier ook even wat wandelkilometers achter de rug een keer 10 een keer 6 en nog een stel van 3/4/5km oefenen met bagage doe ik met mijn zoontje ipv tas met spullen meneer weegt ruim 9kilo en gaat probleemloos ook ben ik prima in evenwicht met hem in de draagdoek.
Met soms tussenstop lekker op het strand!
Ik wil op de tocht lekker op mijn eigen tempo lopen en ik wil genieten van de tocht en omgeving.

We gaan trouwens in mei naar zuid frankrijk ( cote a'zur) een dag of 10 dus ga ik daar ook veel lopen en oefenen.

Ik denk dat ik halverwege augustus of in september ga lopen, word nu al best warm en dan is het misschien al iets beter te lopen. Was op een warme dag door de polder gaan lopen met lange broek en zonder zonbescherming wil graag zo'n zonnehoedje aanschaffen.

Ik kwam een boekje tegen thuis van een man die 1000km in 18 dagen heeft gereden door nederland met zijn paard. Paar jaar terug gekocht. En het leukste is dat toen ik het boek weer opende erachter kwam dat de schrijver erin heeft gezet ''gewoon doen'' met zijn handtekening erbij. :)

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:39

ik ga dit topic mee volgen. Loop zelf ook met plannen rond om lange wandeltocht te gaan doen met paard. Mijn droom is de Vie Francigene van Cambridge naar Rome. Maar het kost wel heel veel voorbereiding om tijd en geld bij elkaar te krijgen.

Volg jij op facebook de huisarts die van Zuid-Spanje naar de Noordkaap in Zweden loopt? Met paard ne hond Europa rond heet zijn fb pagina. Echt leuk om te volgen.
Hij begon in Zuid-Spanje met paard en hond maar in Nederland aangekomen heeft hij het paard achtergelaten. Het was te veel stress om iedere nacht een plek te zoeken waar het paard ook mee mocht.
Hij loopt 20-30km per dag, moeiteloos. Het zoeken naar een overnachtingsplek kost ook uren per dag.

Succes met voorbereiden, ik volg je...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:44

Hoeveel km is die route? Ik vind het inderdaad ook wel tegenvallen hoeveel het kost, je kan het natuurlijk zo duur maken zoals je zelf wilt maar de vaste lasten gaan ook door.. En gezien ik de dagen dat ik loop niks verdien ;)

Nee die volg ik niet, goeie! Ik zit er zelf over na te denken ook door te lopen naar Zweden uiteindelijk. Dat duurt nog wel even omdat ik eerst minimaal een half jaar in Duitsland ga werken :)

Wat me ook tegenvalt is het overzicht van routes.. ik loop daar wat in vast maar moet eerlijk zijn dat ik er ook nog weinig echt naar gekeken heb.

Ik heb vandaag 20km gelopen met hond en paard, wat goed ging tot mijn pony op de hond stond -achterpootje-(eigen schuld). Na 5 min. janken bleek het wel mee te vallen, kon gewoon nog lopen en doet nu ook alles (op de bank springen, spelen e.d.). Toch leuk zo'n hond erbij maar wel even extra om op te letten.. Ik ga proberen morgen weer 20 km (liefst 30km) te lopen maar moet even zien hoe de dag loopt. Pony en hond houden het trouwens prima vol.. merk ik echt niks aan! Ik merk dat Twister (pony) het eerste uur echt wat traag is en na 2 uur gaat ze op volle toeren, wordt erg druk en het tempo gaat omhoog. Dan rond uur 4 begint ze wat rustiger te lopen maar blijft energie houden. En de hond.. die is niet te stoppen!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 13:39

Vorig weekend toch de tweede dag gelaten, hondje had toch een gevoelig pootje en ik had het drukker dan verwacht. Morgen weer 20km en komende vrijdag 30km lopen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:57

Wandel je ook met bepakking? Of gaat je paard het dragen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 22:44

Ik ben bezig met het bestellen van een pakzadel :) Pony mag het sjouwwerk gaan doen, al wil ik natuurlijk proberen zo min mogelijk mee te nemen! Dat is dan ook wel weer de uitdaging..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:15

Kijk dat scheelt weer een hele boel. Maar het lijkt een hoop geregel, maar als je eenmaal op pad bent kom je er achter dat er heel veel fijne mensen op deze aarde rondlopen en wonen die je dolgraag willen helpen. En neem dat aanbod aan je maakt je zelf en de mensen er heel blij mee. Dat is mijn tip.
Nog iets, 25 km per dag lijkt heel weinig, maar is als je op pad bent is het toch heel veel zorg dat je flexibel bent en blijft. Geen oogkleppen op doen, maar genieten van al wat je tegenkomt. Mensen willen graag een praatje maken, neem daar ook tijd voor.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 23:25

Ik heb dat zelfde gevoel ervaren toen ik in mijn eentje naar Canada ben gegaan, dit is iets waar ik ontzettend gelukkig van wordt. Alleen (al ben ik blij met mijn dieren erbij hoor..) reizen is het mooiste wat er is! Ik plan op 30 km per dag, maar dit is in werkelijkheid natuurlijk nooit precies. Dit zal per dag ruim verschillen.

Ik ben op het moment bezig een GPS aan te schaffen, wil gaan voor de Garmin Etrex30. Ik vind het ontzettend lastig uitzoeken hoe het zit met die internationale routes.. er zijn 30 kaarten voor nodig en dan nog loopt het telkens anders.. Beetje puzzelen!

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:17

Hoe is het met de voorbereidingen? Heb je een GPS aangeschaft? Routes uitzetten valt niet mee hè?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:33

Ik heb wel getrokken te paard en ben ook altijd nog van plan te gaan wandelend op reis te gaan met mijn pony. Wat ik toen ontdekte, was dat één langere pauze beter werkte dan een paar korte. Afzadelen of bepakking er af kost tijd. dan gaan ze rollen dus er moet weer eerst geborsteld worden, enz. Met een paard duurt alles 10 keer langer en kom je veel hindernissen tegen. Plekken waar ze niet door kunnen, momenten van angst of juist vreugde en dan heeft het paard ook z'n tijd nodig. Z'n tempo is niet altijd jouw tempo en ze lopen niet stug door maar er zit veel meer afwisseling in. Dus de dag is zomaar om. Wij deden gemiddeld ook 20-25 km op een dag. Daarna moet er ook genoeg graastijd zijn natuurlijk en rust. Maar b.v proviand inslaan is al een hele kunst met een paard bij je in een dorpje b.v...Maar het is een geweldige manier van leven, echt doen!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 20:34

Helemaal niks gedaan afgelopen twee weken behalve werken en uitjes.. :P Verschrikkelijk (nee het was onwijs leuk maar ben mijn ritme even kwijt). Ik moet eerst een nieuwe laptop aanschaffen dus de gps moet even wachten.. Schiet niet op zo! Vanaf morgen begint het normale leven weer!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:57

Hoe gaat het nu met je geplande wandeltocht? :)