Rondreis Zuid-Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Re: Rondreis Zuid-Engeland: eigen auto of huurauto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:16

Goed dat je dat zegt inderdaad, het is zonde om door te MOETEN terwijl je nog niet alles hebt gezien. :j
Cornwall/Exmoor/Dartmoor liggen dan een stuk verder ja, dan zou je dat beter in een aparte keer kunnen doen.

Volgens mij lijkt New Forest dan een goede 'grens', dan kan je dat nog mooi meepakken en dan door die streek weer terug richting Dover.
Brighton zijn we in het voorjaar een keer een lang weekend geweest, maar willen we ook graag zomers nog een keer terug! :+:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:20

Liever een aantal dingen echt goed zijn en ook nog wat kunnen relaxen dan alles gehaast moeten doen en als nog net niets iets echt zien. :j

De omgeving New Forest is echt al geweldig! De pony's, ezels en vee wat gewoon door de dorpen en over de strand loopt, mooie natuur en pitoreske dorpjes :j

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:21

Precies, dat hadden we vorig jaar in Edinburgh zelf al, nog niet alles gezien en niet bepaald uitgerust vanwege het vele lopen en actief zijn. :+
Dat willen we niet weer, we willen nu ook iets meer tijd om echt rustig te genieten van al het moois. :)

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:26

http://www.buroscanbrit.nl/

Hebben wij goede ervaringen mee qua boeken
Doen ook geheel verzorgde rondreizen, maar je kunt ook gewoon de brochure aanvragen
en daar zelf ideetjes uit halen :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:10

Wij zijn 3 jaar geleden geweest met onze eigen auto. Duinkerke - Dover.
Duinkerke was minder ver rijden dan ik dacht. Daarna 2 uurtjes op de boot. Toen we van de boot af kwamen was het even file omdat iedereen over dezelfde weg vertrekt. Daarna doorgereden naar Cornwall.

Daar een weekje in een hele fijne B&B gezeten en van daaruit Cornwall/Devon gedaan.
Tweede week in Salisburry in een hele fijne B&B gezeten. En van daaruit Somerset, Dorset, Wiltshire enzo gedaan. Toevallig was toen ook nog de Great Dorset Steam Fair, en dat was echt geweldig om te zien.

Op de dag dat we terugreden nog 2 oude huizen in Kent bezocht en een wijnboerderij. Boot 's avonds om 10 uur terug naar Duinkerke. En daar had ik me wel wat op verkeken. Want in Nederland krijg je weer een uurtje erbij. En dus waren we pas om 1 uur 's nachts in Duinkerke en daarna was het nog 2,5 uur terug naar huis rijden en ik viel wel om van de slaap. Ik zou de volgende keer de boot terug dus wel eerder pakken.

Ik vond het fijn dat we met onze eigen auto waren, ik hoefde niet te wennen aan een schakelbak die aan de 'verkeerde' kant zat. Het links rijden ging goed, maar vooral als het donker is dan vond ik het eng worden. Je ziet een paar koplampen op je af komen en je denkt gewoon dat je frontaal geramd gaat worden.... en vervolgens rijden ze je aan de rechterkant voorbij. Ik ben ook een keer bij het rechtsafslaan heel leuk op de rechter rijbaan uit gekomen. Gelukkig was er niemand en kon ik snel terug naar links.
Rotondes gingen fijn, en autobaan rijden is toch allemaal dezelfde kant op dus dat leer je ook snel.
De wegen waren allemaal prima.
Al heb je in Cornwall veel van die 1 persoons wegen (zo noem ik het maar even) waar 1 auto op past. Met aan allebei de kanten hoge wallen waarvan het groen wel regelmatig gesnoeid wordt. Maar het zijn dan ook bochtige wegen waardoor je steeds niet ver voor je uit kunt kijken. En als er dan toch een tegenligger aan komt moet je gaan zoeken naar een plekje waar je die erdoor kunt laten. Soms moet je een stukje achteruit rijden om een inhammetje te vinden waar de auto toch past.

In Europa was het toen bagger weer, dus ik vreesde voor het ergste. Maar wij hebben in Engeland toen zelf heel fijn weer gehad. En tja... je gaat er niet naar toe voor een leuk kleurtje maar gewoon omdat het een mooi land is :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:22

De boot van Duinkerken naar Dover is vrij goedkoop om 6 uur 's ochtends. Het is wel vroeg vertrekken (zie dat je in Twente woont), maar als je allebei een rijbewijs hebt kan een van de twee misschien wat slapen onderweg. Voordeel is dat je aan de Zuidkant van Londen aankomt (als je naar Harwich vaart moet je nog langs Londen) en dat je in Engeland nog praktisch de hele eerste dag voor je hebt.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 10:55

Bedankt Scum voor je uitgebreide reactie! :) Wat jij zegt, lijkt ons ook fijner. Een a twee, hooguit drie B&B's en van daaruit dingen bezoeken. :j

En de rest ook bedankt voor de tips natuurlijk!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:34

Bij de dartmoor moet je op zoek gaan naar waar War Horse opgenomen is, daar is nog een soort van huis te zien. Vraag mij niet meer waar het was, want het was een hele zoektocht.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:29

Mijn vriend en ik willen deze zomer ook graag een rondreis maken door Zuid-Engeland, dus ik lees even mee.

Wat is de beste (warmste, minste regen) maand om naar Zuid-Engeland te gaan? Wij hebben de keuze tussen eind juni, juli of augustus :)

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:35

Unseen.
Mijn vriend woont in Hastings. Ik ben er nu al op verschillende momenten door het jaar geweest. (nog geen Juni helaas), maar ik vergelijk het weer altijd wat met het weer dat wij hebben. Het gaat meestal gelijk op. Aan de kust kan het wel wat harder waaien en is de temperatuur iets lager, maar de regendagen zullen ongeveer wel hetzelfde zijn.

Wij willen trouwens ook gaan touren in the UK. Mijn vriend is op zakenreis in Newcastle en dacht misschien hem daar op te wachten en van daaruit te vertrekken.
Als je voorbij Hastings komt mag je altijd een bezoekje brengen hoor :D

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 14:21

Ik negeer de waarschuwing even, want om nu weer een nieuw topic te openen hiervoor. :+
Wij hebben het oriënteren weer opgeakt om toch de reis naar Engeland door te zetten!

Nog een paar dingetjes:
- Als je reist van B&B naar B&B, hoe doen jullie dat dan met avondeten? Elke avond uiteten?
- Hebben jullie weleens de hond meegenomen naar Engeland of hoe kijken ze in Engeland tegen honden aan? (klein formaat)

Die Farmstay ga ik me wat verder in verdiepen, dat lijkt me erg leuk. :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:25

Elke avond uit eten ja. Maar dat hoeft niet duur te zijn hoor. :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:34

Ik zou met eigen auto gaan.
Links rijden en dan ook nog aan de andere kant in de auto zitten als bestuurder en dus ook links schakelen is best even wennen weet ik uit eigen ervaring .
Dit jaar voor het eerst in Engeland gereden in een engelse auto en ik vond het een drama.
Duurde weken voor we eraan gewend waren.
Terwijl we al meerdere keren met eigen auto door Engeland en Schotland hebben gezworven.
En ja ook wij hebben op een enkele bui na eigelijk altijd mooi weer gehad.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:42

ik zou met eigen auto gaan, een paar jaar geleden zijn we naar Cornwall/Devon geweest en daar in een dag heengereden met de tunnel. Was ongeveer 1000 km en te doen, maar wel veel. Maar door de tunnel had je een goed rustpunt om even bij te komen.

Wij zijn toen twee weken geweest en hebben toen op 2 plekken een bungalow gehuurd met buro scanbrit, was allemaal prima verzorgt.

Hou er wel rekening mee dat ze daar niet zulke mooie snelwegen hebben als wij hier, daar heb ik me behoorlijk in vergist en schoten we veel minder hard op dan gedacht. Rond Londen gaat het nog wel, maar hoe meer je naar Cornwall toegaat hoe minder snel de wegen zijn.

Ik denk dat als je alles bij elkaar optelt vliegen en auto huren net zoveel tijd kost als zelf heenrijden. Maar dan kan je wel veel meer spullen meenemen :o

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:45

MarrieLeen schreef:
Ik negeer de waarschuwing even, want om nu weer een nieuw topic te openen hiervoor. :+
Wij hebben het oriënteren weer opgeakt om toch de reis naar Engeland door te zetten!

Nog een paar dingetjes:
- Als je reist van B&B naar B&B, hoe doen jullie dat dan met avondeten? Elke avond uiteten?
- Hebben jullie weleens de hond meegenomen naar Engeland of hoe kijken ze in Engeland tegen honden aan? (klein formaat)

Die Farmstay ga ik me wat verder in verdiepen, dat lijkt me erg leuk. :j

Er zijn ook nog andere opties. Wij hadden een B%B met een magnetron. Dus we hebben ook een keer kant en klaar maaltijden gehaald en die opgewarmd.
Stokbroodje gehaald met allerlei lekkers erbij als avondeten.
En als je gaat eten bij Tesco dan heb je voor 7 pond een lekker bord met warm eten. Niet sjiek uit eten maar je hebt toch iets warms gehad.

Elke avond uit eten wordt natuurlijk wel prijzig. Maar je kunt bijvoorbeeld ook naar de pizzahut gaan. Daar was toen de deal voor 7 pond een medium pizza, maar onbeperkt saladebar erbij. En die was heel uitgebreid. En je kreeg refill voor de frisdrank de hele avond.

Sommige B&B's hebben er een gezamenlijke keuken bij waar je toch zelf kunt koken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:12

ik dacht dat ze in GB vrij strenge quarantaineregels hebben, dus ik zou even goed informeren als je je hond mee wil nemen

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 16:37

Bedankt weer allemaal! :)

@ Scum: Ik wist niet dat je bij Tesco ook warm kunt eten, ik ken alleen de kleine Tesco's uit de grote stad. :Y)
Maar daar haalden we vaak inderdaad voor de lunch al die meal-deals, had je ook voor 3 pond een heerlijke lunch!
@ juval: Dat was inderdaad zo, maar sinds 2012 is dat niet meer en gelden de 'gewone' Europese regels. :)

En de eigen vertrouwde auto mee lijkt me nu inderdaad fijner dan én een vreemde auto én nog eens verkeerd om.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:40

Citaat:
Europese honden die op vakantie willen in Groot-Brittannië moeten zich aan onderstaande regels houden. :+

Dit geldt voor iedere hond die het Verenigd Koninkrijk in wil
Goed nieuws ! Vanaf 1 januari 2012 is de overgangsregeling waaronder de strengere eisen voor de rabiësenting en bloedtest vervallen. Nu gelden gelijke eisen als bij de overige EU landen: tenminste 21 dagen voor vertrek vaccineren tegen rabiës, een chip en een paspoort. De verplichte wormbehandeling blijft overigens wel bestaan (zie hieronder). Als je van plan bent naar het Verenigd Koninkrijk (Verenigd Koninkrijk = Engeland, Noord-Ierland, Schotland, Wales) of Guernsey en Jersey te reizen, check dan altijd vantevoren de website van DEFRA voor eventuele aanvullingen, wijzigingen en goedgekeurde aanreisroutes. Voor Ierland, Schotland, Wales en de Kanaaleilanden gelden dezelfde regels. Voor Ierland specifiek kun je ook nog kijken op de site van de Ierse Dept. of Agriculture, Food & the Marine.

Geldigheid rabiësenting
De Europese Unie heeft bepaald dat de standaard hervaccinatietermijn van 1 jaar is komen te vervallen.

Vroeger moest je hond ieder jaar tegen rabiës worden ingeënt. Nu is je prik net zolang geldig, als het vaccin werkzaam is (dat kan 3 jaar zijn, de termijn staat in de bijsluiter).
Dus, als je dierenarts een vaccin gebruikt dat langer dan een jaar geldig is, kun je kosten besparen omdat je niet meer ieder jaar naar de dierenarts hoeft voor een rabiësprik.

Let op: als je hond voor de eerste keer wordt ingeënt, of als je je hond opnieuw laat inenten nadat de oude rabiësinenting is verlopen, mag je pas 21 dagen na de inenting de grens over.

Je dierenarts moet de geldigheidsdatum duidelijk in het hondenpaspoort vermelden. Alleen dan is je vaccinatie ook 3 jaar geldig en voorkom je misverstanden bij een controle.

Ben je bang dat je vergeet wanneer je vaccinatiedatum verloopt en wil je van ons een seintje? Geef je dan hier op voor de PrikAlert. Dan kom je nooit meer te laat !

Honden jonger dan 3 maanden
mogen het Verenigd Koninkrijk niet in.

Verbod bepaalde hondenrassen
In het Verenigd Koninkrijk zijn de Pittbull, Japanse Tosa, Dogo Argentino en Fila Brasileiro helaas niet welkom. Het gaat hierbij niet alleen om de rashonden maar ook om alle honden die hierop lijken (kruisingen). Als een hond gevaarlijk/aggressief gedrag vertoont is in het Verenigd Koninkrijk de eigenaar altijd aansprakelijk voor alle schade en wordt de baas niet alleen beboet, maar kan hij ook veroordeeld worden voor het plegen van een strafbaar feit. Er zijn in Engeland veel wetten die huis en haard beschermen tegen honden. Hier kun je alle informatie hierover lezen (engels).

Verplicht ontwormen
Tussen 24 uur en 120 uur (1-5 dagen) voor het moment van aankomst in het VK moet je hond door een dierenarts behandeld worden tegen lintworm (je mag dit niet zelf doen) met Praziquantel. Controleer of je dierenarts de dag en het tijdstip waarop dit is gedaan correct in het paspoort heeft ingevuld, ondertekend en afgestempeld! Vergeet je de wormenkuur (of doe je iets niet goed), dan wordt deze alsnog gedaan aan de grens en moet je hond 24 uur in quarantaine voordat hij het land in mag.

Behandeling tegen teken is niet meer verplicht maar wordt wel zeer aangeraden. Lees ook de info van de Defra hierover.

Je mag alleen via goedgekeurde routes het land in
Je mag honden alleen meenemen via de officiële goedgekeurde transportroutes, die wordt gepubliceerd op de website van DEFRA. Je kunt je hond dus bijvoorbeeld (nog steeds) niet meenemen bij een overtocht met een eigen boot. Check altijd de website van de Defra voordat je naar het Verenigd Koninkrijk gaat want er verandert veel in deze routes.

Wil je naar Jersey of Guernsey? Dan kun je via Engeland reizen of ook direct via de goedgekeurde route van St. Malo naar St. Helier. Kijk voor de laatste informatie op de website van de States of Jersey.

Speciale regels voor honden in de auto
Natuurlijk mag je hond nooit op de voorstoel (ook niet vast). Maar verder gelden er in het Verenigd Koninkrijk geen speciale regels voor het vervoer van je hond in een auto.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 16:46

Die info had ik inderdaad ook al gevonden bij de ferry-sites. :j Maar thanks! Hond is wat dat betreft in orde.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:06

Ik heb zelf 2 jaar in het zuiden van Engeland gewoond en kan je New Forest aanraden. Wij gingen daar altijd even langs het dorpje Burley, niet zo groot maar wel erg pittoresk. De stukken langs de kust(Purbeck) zijn erg mooi, en soms kan je zelfs dolfijnen spotten. Daar in de buurt zitten ook een aantal kastelen en Drudle Door, een ontzettend mooie baai.

Je kan er prima met je eigen auto rijden trouwens.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:35

Purbeck zou nog net kunnen denk ik, ik had New Forest als 'west-grens', maar dan moet dat maar ietsje opschuiven. :Y)

Ik heb pas de reisgids aangevraagd van Buro Scanbrit, leuk om te lezen dat er hier meerdere goede ervaringen zijn!
Hadden jullie toen ook bungalows/hutten voor minder dan een week? Zie toch nog veel dingen met minimale huur van een week.

En wij moeten toch wel echt zelf de reis bouwen, hun samengestelde reizen was het voor mij allemaal net niet. :')
Maar wel goed om zo wat handreikingen te krijgen bij het uitzoeken van je verblijven en mooie plekjes. :j

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:45

Ik kom ook nooit uit met die samengestelde reizen.

We hebben destijds 2 of 3 huisjes gehuurd voor minder dan een week, was geen probleem. Alleen soms een heel gepuzzel omdat de wisseldagen vaak niet aansluiten.
In een geval kwam ik er niet uit en heb toen op de site van het bungalowpark zelf gekeken, daar was het wel mogelijk om op andere dagen te wisselen en die heb ik toen direct bij het bungalowpark geboekt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:51

Vraagje, wij gaan in september met eigen auto naar Engeland (nemen de boot bij Caen)
Nou zei mijn schoonmoeder iets over de autolampen? Daar moesten we iets op laten zetten ofzo?

Weet iemand toevallig of dat zo is, of is het weer een raar idee van mijn schoonmoeder?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:56

Jes schreef:
Vraagje, wij gaan in september met eigen auto naar Engeland (nemen de boot bij Caen)
Nou zei mijn schoonmoeder iets over de autolampen? Daar moesten we iets op laten zetten ofzo?

Weet iemand toevallig of dat zo is, of is het weer een raar idee van mijn schoonmoeder?

Plakkers zodat je je tegenliggers niet verblindt. Jouw sm heeft gelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:59

Ja klopt, de koplampen moet je afplakken. Aangezien ze in Engeland links rijden zijn de koplampen precies andersom afgesteld als bij ons en kun je tegenliggers verblinden.