We hebben het eens bekeken en de annuleringsverzekering dekt dit niet. Ook niet bij een officieel negatief reisadvies. Het grootste deel is al betaald dus dat is even heel flink balen..
Nou we wilden dit in elk geval even checken, dan zit je toch wat rustiger als je weet dat je een keus hebt.
Het is gewoon vervelend dat je zelf moet bepalen hoe groot het risico is.. Maar de gewrichtspijnen kunnen jaren aanhouden en je kan er dan gewoon maanden uitliggen en thuis blijven zitten. En dat heeft gewoon hele grote gevolgen voor je leven natuurlijk, ik heb van alles op de planning voor volgend jaar en als dat niet door kan gaan is dat wel echt zwaar poedersuiker.
Je zit gewoon niet rustig op je ligstoeltje als je weet dat je elk moment geprikt kan worden. Ze raden aan lange kleding te dragen, maar ja, dat ga je daar ook niet doen. En wat is je vakantie van een weekje nou waard als je dat moet bekopen met een ziekte..
Zo erg is het ook weer niet, gewoon inspuiten met off en geen mug komt bij Je in de buurt. Daarnaast wordt er door de overheid tegen muggen gespoten.
Ik zou mijn vakantie er niet om laten.
Heb ook een beetje het gevoel dat 20% van de bevolking een beetje een groot aantal is, iedereen die zich ziek voelt hier op de rots heeft het ineens. En mocht Je het wel krijgen, een paar dagen 2 eetlepels papaya blad sap doet wonderen.
Ntlie_
Geplaatst: 17-12-14 18:43
Ik ben net een maandje terug in Curacao en toen heersde het virus er ook al... Was overigens nog niet het geval toen we hadden geboekt in mei. Het enige wat je er tegen kunt doen is idd goed smeren met DEET of daar een anti-muggenspray kopen, want die werken net iets beter. Dat je tot jarenlang gewrichtspijn kan houden is iets wat mij ook wel zorgen baart, maar niet elke mug die prikt hoeft het Chigugunya virus te dragen... Daarbij valt het overdag en bij zee enorm mee met de muggen, het is alleen 's avonds dat je meer moet oppassen.
Verder zou ik persoonlijk niet zo snel mijn vakantie er voor annuleren, daar in Curacao zijn ze er ook wat nuchterder onder, een kennis die daar woont haalde zijn schouders op en had zoiets van iedereen krijgt het hier wel een keer...
Mungbean
Geplaatst: 17-12-14 20:32
Nou wil ik niet vervelend doen, maar in elk tropisch land moet je je goed tegen muggen beschermen. Dat weet je van te voren toch? Deze ziekte is nu nieuw en spannend, maar als je deze niet krijgt kun je ook een andere krijgen die minstens net zo akelig of nog akeliger is.
Goh wat leuk om dit te lezen vriendlief zit daar voor 4 maanden, en ik ga zelf in januari heen voor 2 weken
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 18-12-14 20:39
Wij gaan 3 januari naar het caribisch gebied, wat andere eilanden. Dit virus is al ongeveer 2 jaar in het caribisch gebied, maar is nu pas in het nieuws omdat er wat meer gevallen zijn op Curacao, waar weer meer Nederlanders naar toe gaan. Gewoon goed beschermen met Deet, en op je hotel de airco laten draaien. Doe je in malaria-gebieden ook, als je daar korter als 3 dagen zit hoef je ook niet de tabletten te slikken, maar kun je net zo goed gestoken worden en besmet raken.
De info van Barbulet vind ik wel erg nuttig, ik ga eens plaatjes zoeken van die mug.
Februari is de regentijd voorbij en zullen de muggen ook afnemen. Het is dit jaar behoorlijk nat en dus veel muggen. Ik wordt ook veel gestoken maar ben gelukkig nog niet ziek (klopt af). Goed smeren en in de vroege ochtend en avond een lange broek helpt. En op het strand zijn nauwelijks muggen, dus lekker vakantie vieren hoor!!
@Marit: Ik werk in de reiswereld en 3 collegas waren vorige week in Curacao en zij vertelden dat dit bericht echt onwijs overtrokken is. Natuurlijk zijn er wel wat meer muggen als normaal, maar een beetje extra insmeren met muggen creme en je word echt niet geprikt.
Ook kun je van die armbandjes daar kopen met van dat citroen spul en dan blijven ze weg.
@ SteffiiY: 25000 mensen op een totale bevolking van 150000 is veel hoor. Het is behoorlijk serieus. Bedrijven lijden onder zieke werknemers. Neemt niet weg dat ik het met je eens ben, als je er goed op let en goed smeert dan kan je prima komen.
Klopt hoor Picobello, je hoort mij ook niet zeggen dat er geen gevaar is. Maar ik probeer alleen te zeggen dat ik ervaring uit de 1e hand heb en dat goed smeren gewoon een leuke vakantie kan geven
Eens! Het wordt in de NL media ook weer lekker overtrokken: levensgevaarlijk, horror-virus...enkele termen die ik voorbij heb zien komen. Nou je gaat er niet dood aan en je wordt ook geen zombie. Het is wel vervelend dat zeker. En ik ben er zelf ook wel een beetje bang voor het te krijgen. Maar ik doe gewoon mn ding en woon gelukkig in een regio met weinig muggen...
Wij zijn van 1 sep tot 14 sep in Curaçao geweest en hadden hier eigenlijk niks over gehoord. Ook totaal geen last van muggen dat moment maar regenseizoen was toen ook nog niet echt begonnen.
Maarehh.. TS. als je dan toch je reis niet wil voldoen.. wil ik hem wel
Nee, echt serieus.. Curacao is echt een droom! Ik zou er een moord voor doen om daar te blijven! Ik heb helemaal geen muggenspul opgesmeert! helemaal niks.
Gewoon gaan, laat je er niet door tegen houden. Niet zo lang terug was ditzelfde virus hier in Montpellier en ik ben altijd de eerste die gestoken word en ik ben ook nog eens allergisch. Smeer je gewoon goed in, lange jurken aan en slaap onder een klamboe.
Melis0202
Geplaatst: 20-12-14 00:39
Wij gaan de eerste 2 weken van februari,, ik zie het wel zitten.. Maar man lief niet echt hopelijk draait hij bij, want als hij eenmaal iets niet zit zitten is het ook echt klaar...
Wij hebben onze reis geannulleerd. We zouden 9 januari gaan maar de plaag schijnt dan op z'n ergst te zijn. Zon zee strand terrasjes met een bedekt lichaam vind ik niet het het ultieme vakantiegenot. En de hele tijd denken of je wel genoeg gesmeerd hebt met deet. Je hoeft niet gestoken te worden maar het zal maar. Dan heb ik kans nog maanden, in het ergste geval, met gewrichtspijn te lopen. Dat is ons niet waard. Helaas kost dit geintje ons 940,00 annuleringskosten.
Wow wat een bedrag! Ik zou persoonlijk mijn reis er niet voor annuleren. In elk land heb je wel risico om iets op te lopen, en je heel goed insmeren met DEET en andere (lokale) sprays etc. is zo'n ramp toch niet. Ben 2 jaar terug in Curaçao geweest en ja, er zijn veel muggen en ja je moet veel smeren en je beschermen maar dat hoort er nou eenmaal bij. Daarnaast is niet elke mug dé foute mug, je loopt geen 100% kans op de ziekte.
Nu ben ik daar zelf behoorlijk nuchter onder hoor, ieder z'n manier om er mee om te gaan.
joyceberends
Geplaatst: 22-12-14 01:45
Ik zit nu op Curaçao en hoor de berichten alleen uit Nederland. Hier in Curaçao maakt niemand zich er druk om! Ik geniet heerlijk en met deed en een klamboe kom je al heel ver