Veilig in Rome?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:08

_Cowgirl schreef:
Rome is echt niet gevaarlijker dan Amsterdam, Utrecht, Den Haag of wat dan ook. Daarnaast zijn er in Italië zoveel mooie meiden en is het geen Turkije waar zowat alles dat blank is mooi is. Je moet echt beeldschoon zijn wil je heel Rome achter je aan krijgen. :')

Je moet het alleen niet uit gaan lokken, dát is wat vaak het geval is als een groep meiden lastiggevallen wordt, maar dat heb je overal ter wereld. Gewoon niet teveel aandacht gaan lopen vragen en het komt allemaal goed. ;) Dat heeft verder niets met mooi zijn te maken, jongens die dat willen kijken niet zo nauw.

Ja, leg de schuld bij de slachtoffers. Top idee is dat! Nee is nee, het maakt niet uit hoe je je kleedt of gedraagt. Als een vrouw nee zegt, dan heeft een man dan te allen tijde te accepteren, of het nou 'uitgelokt' is of niet.

Maar goed, ik vind niet dat Rome gevaarlijk is. Feit is wel dat seksueel geweld tegen vrouwen veel voorkomt in Italië. Mijn eigen ervaring is dat het beduidend minder is wanneer je een man bij je hebt. Maakt niet uit of het je vader, je vriend of een willekeurige andere man is.

Ik ben niet beeldschoon, draag geen hele korte rokjes en hoge hakken, maar ben wel degelijk lastig gevallen door mannen in Rome, zo ook meerdere vriendinnen en kennissen van me. Ik ben overigens wel blond, maar daar kan ik ook niks aan doen. Die slechte ervaringen zijn echter vooral in (nacht)bussen en buitenwijken. Als je daar woont, zul je toch op de een of andere manier thuis moeten komen en dat is niet altijd heel relaxed. :P Maar als je in de drukke toeristenbuurten blijft en met een groepje bent, is de kans klein dat er iets gebeurt. Ik zou je dus vooral geen zorgen maken. Let een beetje op elkaar en op je spullen, zoals je normaal gesproken in Nederland ook zou doen. Geniet ervan, het is vooral een geweldige stad! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:34

MonaLieske schreef:
_Cowgirl schreef:
Rome is echt niet gevaarlijker dan Amsterdam, Utrecht, Den Haag of wat dan ook. Daarnaast zijn er in Italië zoveel mooie meiden en is het geen Turkije waar zowat alles dat blank is mooi is. Je moet echt beeldschoon zijn wil je heel Rome achter je aan krijgen. :')

Je moet het alleen niet uit gaan lokken, dát is wat vaak het geval is als een groep meiden lastiggevallen wordt, maar dat heb je overal ter wereld. Gewoon niet teveel aandacht gaan lopen vragen en het komt allemaal goed. ;) Dat heeft verder niets met mooi zijn te maken, jongens die dat willen kijken niet zo nauw.

Ja, leg de schuld bij de slachtoffers. Top idee is dat! Nee is nee, het maakt niet uit hoe je je kleedt of gedraagt. Als een vrouw nee zegt, dan heeft een man dan te allen tijde te accepteren, of het nou 'uitgelokt' is of niet.

Maar goed, ik vind niet dat Rome gevaarlijk is. Feit is wel dat seksueel geweld tegen vrouwen veel voorkomt in Italië. Mijn eigen ervaring is dat het beduidend minder is wanneer je een man bij je hebt. Maakt niet uit of het je vader, je vriend of een willekeurige andere man is.

Ik ben niet beeldschoon, draag geen hele korte rokjes en hoge hakken, maar ben wel degelijk lastig gevallen door mannen in Rome, zo ook meerdere vriendinnen en kennissen van me. Ik ben overigens wel blond, maar daar kan ik ook niks aan doen. Die slechte ervaringen zijn echter vooral in (nacht)bussen en buitenwijken. Als je daar woont, zul je toch op de een of andere manier thuis moeten komen en dat is niet altijd heel relaxed. :P Maar als je in de drukke toeristenbuurten blijft en met een groepje bent, is de kans klein dat er iets gebeurt. Ik zou je dus vooral geen zorgen maken. Let een beetje op elkaar en op je spullen, zoals je normaal gesproken in Nederland ook zou doen. Geniet ervan, het is vooral een geweldige stad! :D

Dankje voor het advies! :)

En met dat eerste ben ik het er helemaal mee eens, nee is nee. Ook al loop je naakt rond, dat is nog geen reden om er gelijk bovenop te springen als man.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:37

Resistance schreef:
Ook al loop je naakt rond, dat is nog geen reden om er gelijk bovenop te springen als man.
Oh niet? _O-

Nee, maar je kunt veilig op reis naar Rome hoor. Have fun!

Anoniem

Re: Veilig in Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:41

Hahaha! :+ :')

Leuk worden zal het zeker! :) Vorig jaar waren we naar Barcelona, en dat was ook geweldig. :)

Zeepsop

Re: Veilig in Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:45

Ik denk dat je in elke stad als knappe meid moet oppassen. Ben zelf in juni naar Rome geweest met school, hartstikke leuk! Voelde me net zo veilig als in iedere andere stad die ik heb bezocht.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:48

Centrum is absoluut niet gevaarlijk overdag (afgezien van inderdaad die maniakken in auto's..), een aantal buitenwijken/dorpjes richting kust (waar de goedkopere hotels zitten eng waar scholen dus ook vaak boeken) moet je wel echt een beetje oppassen s' avonds. Daar lopen geen lieverdjes rond. Denk aan probleemjongeren, loverboy achtige taferelen. Doen ook graag aan toeristje pesten/reactie uitlokken.. Er zal niet zo snel iets gebeuren, maar toch maar zo veel mogelijk negeren die handel. Geef ze niks om je op terug te pakken! Niet met z'n tweetjes of drietjes samen op pad gaan 's avonds, altijd met een wat grotere groep, met een aantal jongens die ook verstandig genoeg zich niet uit te laten lokken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:56

Bambolina schreef:
Daar lopen geen lieverdjes rond. Denk aan probleemjongeren, loverboy achtige taferelen. Doen ook graag aan toeristje pesten/reactie uitlokken.

Maar is dat niet net zo in Rotterdam en Amsterdam? In alle grotere steden gaat 't eigenlijk wel zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:20

Bambolina schreef:
Centrum is absoluut niet gevaarlijk overdag (afgezien van inderdaad die maniakken in auto's..), een aantal buitenwijken/dorpjes richting kust (waar de goedkopere hotels zitten eng waar scholen dus ook vaak boeken) moet je wel echt een beetje oppassen s' avonds. Daar lopen geen lieverdjes rond. Denk aan probleemjongeren, loverboy achtige taferelen. Doen ook graag aan toeristje pesten/reactie uitlokken.. Er zal niet zo snel iets gebeuren, maar toch maar zo veel mogelijk negeren die handel. Geef ze niks om je op terug te pakken! Niet met z'n tweetjes of drietjes samen op pad gaan 's avonds, altijd met een wat grotere groep, met een aantal jongens die ook verstandig genoeg zich niet uit te laten lokken.

Tja... die heb je ook gewoon in NL hoor :7

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:21

Ja, is ook :) Ik zeg toch ook helemaal niet dat dat niet zo is? Maar ik zeg t' nog even extra, ivm mijn eigen ervaring ermee.
Ben zelf een in NL geboren Italiaanse, ben er al vaak geweest en dan altijd als éen van de Italianen en nooit problemen gehad.
Éen keer naar Rome geweest met school als 'toerist' zijnde, en viel vies tegen hoe je dan opeens behandeld wordt. Wij zaten ook wel net op een hele verkeerde plek kwa hotel, hoeft voor TS niet het geval te zijn natuurijk. In eerste instantie doen die gasten heel aardig, ik kon gelukkig verstaan wat ze in het Italiaans over ons zeiden en wist dat t' foute boel was. Sfeer sloeg ook direct om toen ik ze vroeg ons met rust te laten

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:22

Als je er niet prettig voelt om alleen met meisjes te gaan vraag of wat jongens mee willen ;)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:40

Ben al heel vaak in Rome geweest en afgezien van Temini (centraal station) waar veel zakkenrollers lopen kun je prima over straat. Loop niet als een opzichtige tourist a la Terry Pratchett met je spullen te koop en je hebt ook geen last van vervelende zigeunerkindjes die met hun handen aan je spullen gaan zitten. Klinkt discriminerend, maar vooral met uitstappen uit de metro op de echt touristische plekken weten ze de goed gevulde zakken wel te vinden.
Opdringerige types gewoon negeren of als je ervan houdt terugflirten :o :D

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:23

Ik heb er 2 jaar gewoond en je moest eens weten hoe vaak ik in die tijd wel niet ben aangerand. :')

Nee serieus, Rome is echt niet onveilig. Voor Nederlanders kán het lijken alsof Italianen opdringerig enzo zijn, maar dat is gewoon hoe ze zijn en voor hun is het vaak meer leuk een grapje maken dan dat het echt helemaal serieus bedoeld is. Als een Nederlandse jongen naar je zou kijken dan staat een Italiaan je al complimenten te maken. ;)
Sowieso is het centrum niet onveilig omdat daar veel toeristen zijn en altijd wel mensen op straat. Ik zou alleen wel uitkijken voor zigeuners. Ik heb zelf op verschillende plekken gewoon, waaronder een echte buitenwijk (waar je met schoolreisje wss niet zal komen) en zelfs daar kon ik gewoon 's nachts heen met de nachtbus en vanaf de bushalte naar huis lopen zonder dat er ooit iets gebeurd is. :)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:53

Rome is opzich een prima stad, vooral als je met een groep bent. Wat je echter niet moet doen zodra het donker wordt is de parken ingaan. NIET de parken ingaan. Wat nog zou kunnen zijn de verlichte stukken in de toeristische zones, maar daar buiten, zelfs in de ambassadeurswijk niet.