Top! We vertrekken 12 februari. Vanavond gaan we met de groep weer bij elkaar zitten.Er komt iemand langs die vorige week nog in Nepal was. Ben heel benieuwd naar de ervaringen!
ismy
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-15 11:09
Jeetje nog twee weken en dan is het zover! Het schiet echt op, de grootste inkopen zijn gedaan en we zijn al goed ingelicht!
Voor de nieuwsgierige die benieuwd is hoe het nu in Nepal is, Love_Wiepke heeft een prachtige topic gemaakt over haar reis! [BEU] [FOTO] Nepal
Ongeveer een maandje terug was Jan Laan langs geweest van stichtig Nepal Pariwar. Hij heeft ons vertelt wat de situatie nu in Nepal is en hoe het leven er is. Ik heb genoten van de verhalen maar ben ook geschrokken van de hygiëne daar. Veel mensen leven er van vervuild drink water en op veel scholen is geen toilet aanwezig of ander dergelijk sanitair. Best bizar. Vuilnis ligt bijna overal op straat, in de rivier of gewoon in de jungle. Dat wordt wel even wennen denk ik. Van Jan Laan heb ik verschillende foto's gekregen over de situatie nu. Deze mag ik gebruiken om te vertellen over de situatie en voor de stichting waar ik voor heen ga SIFVN.
Op de foto's zijn veel beelden van scholen te zien, dit komt omdat we echt schoolprojecten gaan uitvoeren. De dames van maatschappelijke zorg zullen dagbesteding aanbieden en lessen geven over hygiëne. De mannen en vrouw van installatie techniek zorgen voor de sanitair daar. (hoop niet dat ik herhaling val )
(In Nepal is het trouwens vrij bijzonder om naar school te gaan, er zijn nog veel kinderen die nog niet naar school gaan omdat ze geen sponsor hebben en het te duur is. Dat is vooral in de bergen bijzonder. Met ouders van kinderen wordt communicatie ook lastig, de meeste veertig plussers zijn nooit naar school geweest.)
1. Dit vond ik zelf een hele aandoenlijke foto. Veel scholen hebben klassen met honderden leerlingen. Hier krijgen de kinderen les in de buitenlucht. Vermoedelijk hebben ze geen gebouw.
2. Zoals ik al vertelde, vuilnis ligt overal. van 2000 foto's die ik heb gekregen heb ik ongeveer 75 foto's van vuilnis. Hierdoor is er dus veel vervuilt drinkwater en veel vervuilde grond.
3. Een schoolgebouw in Nepal, vraag me af of al die kinderen in het gebouw passen
4. Verder gaan we naar een opvang voor blinde en slechtziende kinderen en jongeren. Daar mogen we ook een dagbesteding aanbieden en met het sanitair bezig. Het lijkt me best bijzonder daar. Voorheen sliepen deze mensen gewoon op een stoel in een klaslokaal, daar aten ze en daar leerden ze. Meer voorzieningen waren er niet. Gelukkig hebben ze nu wel een eigen bed. Hopelijk kunnen we wat voor hun betekenen. (In Nepal is het een zonde om gehandicapt te zijn van hun God. Naar deze mensen wordt dus eigenlijk niet omgekeken.) De groep van nu telt ongeveer 24 leerlingen geloof ik.
5. Zo slapen ze dus nu (hier schrok ik wel van):
Inmiddels schrik ik niet meer zo als voorheen van de beelden en verhalen. Ik kon eigenlijk alleen maar de mooie kant van Nepal denk ik. Ik heb er wel enorm zin in!
Ooh ja, ik heb een nieuw project van de grond gekregen voor mijn fotografie! Dat is dat we dromen uit laten komen van kinderen uit de laagste kasten in een foto. Zo hebben ze hun foto altijd bij hun en kunnen ze streven naar hun droom.
Leuk dat je weer wat geschreven hebt. Ik volg. De kinderen moeten vaak flinke afstanden afleggen als ze überhaupt naar school gaan. Af en toe rijdt er een schoolbus. Dat is echt bizar om te zien. Een bus waar normaal zeg maar 20 kinderen in kunnen zitten er minimaal 50 in. Op het dak , hangend aan de bus.....mijn man heeft voor een gids die hij had tijdens een trek het schoolgeld betaald voor zijn zoontje voor het hele schooljaar. Die man was zo dankbaar.
Bedankt Jadybabe! Het is volgens mij inderdaad een hele andere wereld dan wij eigenlijk gewend zijn. Wauw, wat super mooi dat je man dat heeft gedaan! Wat een super gift!
Ik heb wel verhalen gehoord over de bussen inderdaad, openbaar vervoer moet ook absoluut geen aanrader zijn. Bussen halen elkaar in bij een haarspeldbocht etc. etc. En alles hangt en zit op het dak incl. beesten. Ik geloof dat het voor de schoolkinderen dan ook wel heel onveilig reizen is.
Selka
Geplaatst: 30-01-15 11:33
Jeetje, wat erg allemaal. Vooral voor de gehandicapte kinderen.
Klinkt als een super mooi project dat je van de grond hebt gekregen! Zo kunnen ze inderdaad ergens naar toe leven!