Indondesië 2014/2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:26

Even het topic omhoog schoppen :)

Ik ben al op Java en Bali geweest paar jaar terug, maar ga dit jaar backpacken op Bali :D
Wil de Gili's en - als er genoeg tijd is - Lombok mee pakken. Dus tips zijn welkom!

Kelly_ann

Re: Indondesië 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:44

Bali, ik zou alleen naar de toeristische gebieden gaan om ff te zien hoe dat is en dan snel weg naar b.v.: Nusa Lenbongan, Ubud, Lovina, Amed en dan bootje over naar de Gili's.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:46

Ik meld me alvast! Ik ga februari 2016 naar Indonesië t/m eind December. Eerst 5 maanden studeren en daarna 5 maanden stage lopen. Studie in Yogya of Surabaya en stage is nog niet bekend. Ben ook van plan om rond te gaan reizen in die tijd!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:07

meldt mij hier ook even

in 2004 twee maanden rondgereisd in Indonesië gevolgd door een maand Maleisië.
boek geen zonsopgangs trip naar de borobudur of prambanan, dat is oplichterij..

wij zagen dat romantisch als vanaf de top kijken hoe de zon opkomt..
maar je staat dus dan bij zonsopkomst vanaf de dichte gate toe te kijken hoe de zon opkomt boven deze plaatsen.. de toegang ging pas ruim na zonsopgang open lol..

ubud en lovina op bali zijn aanraders.. ubud kun je rustig twee dagen verblijven en een mooie dansvoorstelling bekijken s avonds, na overdag naar monkey forest te zijn geweest.. lovina is gewoon speciaal vanwege het strand.. leuk voor een dagje en een nachtje.

persoonlijk zou ik liever naar noord sumatra of west sumatra gaan in combinatie met bali, dan het drukke java..

java vond ik persoonlijk op een paar dingen na niet zo heel bijster interressant (maar ik ben ook meer een natuurmens, dus ik koos voor sumatra)..

Gilli Islands zou ik niet zo snel doen.. drie weken is meer dan genoeg om de wat mooiere stranden op te zoeken.. Gilly Islands zijn een beetje te toeristisch en de riffen vallen daar ook tegen..

Dan zou ik persoonlijk naar Flores gaan (meer afgelegen, minder toeristisch, vele vulkanen) en vandaar uit tripjes maken naar komodo en rinca, waar ook het mooiere duikgebied ligt (kleine sunda eilanden muv gilli islands is super mooi om te duiken en snorkelen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 12:16

elenaMM77 schreef:
maar je staat dus dan bij zonsopkomst vanaf de dichte gate toe te kijken hoe de zon opkomt boven deze plaatsen.. de toegang ging pas ruim na zonsopgang open lol..

Gilli Islands zou ik niet zo snel doen.. drie weken is meer dan genoeg om de wat mooiere stranden op te zoeken.. Gilly Islands zijn een beetje te toeristisch en de riffen vallen daar ook tegen..

Dan zou ik persoonlijk naar Flores gaan (meer afgelegen, minder toeristisch, vele vulkanen) en vandaar uit tripjes maken naar komodo en rinca, waar ook het mooiere duikgebied ligt (kleine sunda eilanden muv gilli islands is super mooi om te duiken en snorkelen.

Flores hoor ik goede verhalen over inderdaad!

Het is maar wat je doel is en hoe je zoekt naar je uitjes hoor:
Gili's zijn toeristisch maar leuk, het kan ook wel eens fijn zijn om onder de mensen te zijn. En de riffen inderdaad dood.... Gili Trawangan heeft een geweldig marktplein waar je kan eten. Restaurants gewoon overslaan!

De tours moet je niet boeken in de hoofdstraten, maar juist ff een blokje verder kijken. Ik heb een zonsopkomst tour gedaan met een local, echt een toptrip! We zaten met 4 man vanaf een berg met een kop thee en gebakken cassave te kijken naar de zonsopgang met de mist in het dal. Daarna een uitgebreid ontbijt bij een muzikant, zelf mogen spelen, en pas daarna naar de tempel.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:40

Welke gebieden zou je dan ontwijken Kelly_ann?
Ubud hoeft voor mij bijvoorbeeld geen tweede keer. Flores vind ik helaas te ver voor het aantal weken dat ik ga.
Ik ben op zoek naar een afwisseling tussen toeristische dingen en niet-toeristische (meer lokale) dingen.
Had al een site gevonden waar locals tours enzo aanbieden :)

Java vond ik persoonlijk wel mooi, maar misschien komt dat door de persoonlijke betekenis.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:52

Mag ik mij hier melden? Vlieg vrijdag naar Bali om daar met de rondreis te beginnen en eindig op Lombok.

Slijten jullie ook malaria pillen op lombok?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:46

Hi! Spannend, hoe lang ga je?

Ik vertrek zaterdag naar Java, vanaf Dusseldorf, dan een landing op Abu Dhabi, en vijf uur later de vlucht naar Jakarta. Lekker lang onderweg dus :') Maar heb er erg veel zin in!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:32

Darah3 schreef:
Welke gebieden zou je dan ontwijken Kelly_ann?
Ubud hoeft voor mij bijvoorbeeld geen tweede keer. Flores vind ik helaas te ver voor het aantal weken dat ik ga.
Ik ben op zoek naar een afwisseling tussen toeristische dingen en niet-toeristische (meer lokale) dingen.
Had al een site gevonden waar locals tours enzo aanbieden :)

Java vond ik persoonlijk wel mooi, maar misschien komt dat door de persoonlijke betekenis.

ik zou noord en west sumatra zeker ook als opties houden..

overigens valt het best mee met flores, het is gewoon net als andere eilanden dan je aankomst eilanden 1 binnenlandse vlucht verwijderd.

flores was voor mij een van de hoofdredenen om naar indonesië te gaan (samen met de kleine sunda eilanden).. vanwege de
three colloured lakes van de kelimutu

Afbeelding (zijn wel oude kleuren, kleuren zijn inmiddels al lang weer veranderd)

en natuurlijk de komodoveraan (als je moet kiezen, dan naar Rinca.. als het even kan natuurlijk naar zowel Komodo als Rinca)

Afbeelding

de reis langs de kleine sunda eilanden zou ik in verband met de reistijd wel vooraf regelen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:38

Reis daar is 15 dagen, met heen- en terugreis 17 dagen. Java is ook mooi vind ik, waar ga je zoal heen?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:51

Ah oke, lekker! Ik ga naar Jakarta, Yogjakarta, Bandung, Bogor en Solo :)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:02

Elena: voor het aantal weken vind ik het echt te ver weg. Stel dat je vliegtuig niet vliegt etc., ik heb geen zin in gehaast op mijn vakantie. Ik heb voor Bali gekozen en daar blijft het bij - met de Gili's erbij.
Ik wil er zoveel doen en zien, dan ga ik liever een andere keer naar een ander eiland :j
Ben volgend jaar toch relatief in de buurt om er 'even' op vakantie te gaan :)

Inderdaad lekker lang onderweg Jennifuur :))

Leuk dat je vrijdag al gaat Lithya, wat wil je allemaal zien daar?
Volgens mij worden malariapillen wel aangeraden voor Lombok als ik me niet vergis?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:42

Het is een georganiseerde reis, dus veel dingen staan al vast. Daarnaast heb je vrije tijd om in de plaatsen zelf dingen te doen/bekijken.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:48

Oh leuk, met welke organisatie ga je?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:39

voor wat betreft bali

Het Waterpaleis van Tirta Gangga -Amlapura
Klungkung court of justice (hier liggen ook een aantal nederlandse kranten)
Taman Ujung een paleis
Goa Lawah vleermuizengrot
Pura Besakih grootste en (vraag mij niet waarom) heiligste tempel van bali (de prambanan of borobudur van bali), aan de voet van de Gunung Agung
De zwarte stranden van Lovina Beach
Tannah Lot, de temple in zee, mede dankzij de enorme populatie zeeslangen (ja giftig).

en zeer zeker aan te raden, maakt niet zoveel uit waar..
- meemaken van een bruiloft en/of begravenis
- homestays gebruiken ipv hotelletjes of b&b's
- aantal maal een voorstelling van balineze dans of muziek meenemen (zelfs als je niet zo'n dans of muziekfanaat bent is het toch erg indrukwekkend om te zien).

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:01

Ahh super een lijstje aan tips :D
Tanah Lot ben ik inderdaad geweest (zonsondergang, mooi!) en voorstelling van Balinese dans heb ik ook gezien. Al vind ik het niet erg om die dingen weer te doen als er tijd over is.

Hoe kun je ergens een bruiloft mee maken als je 'maar' een toerist ben? Ik heb helaas geen contacten op Bali verder. Lijkt me namelijk heel bijzonder om mee te maken :j

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:19

Door toevallig langs te lopen. Mooi om eens mee te maken. Tanah lot vond ik echt niets aan. Was ook weinig levends toen wij er waren. Lovina gaan we heen en mt batur ook.

Op Java kan ik de green canyon aanraden

In een homestay in ubud hadden ze voor ontbijt hele lekkere banana pancakes!!!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:34

Darah3 schreef:
Ahh super een lijstje aan tips :D
Tanah Lot ben ik inderdaad geweest (zonsondergang, mooi!) en voorstelling van Balinese dans heb ik ook gezien. Al vind ik het niet erg om die dingen weer te doen als er tijd over is.

Hoe kun je ergens een bruiloft mee maken als je 'maar' een toerist ben? Ik heb helaas geen contacten op Bali verder. Lijkt me namelijk heel bijzonder om mee te maken :j

in principe kun je er gewoon achteraan lopen.. daar kijken ze niet van op.. ondertussen met de mensen praten en voor je het weet mag je alles bijwonen.. mensen zijn daar super gastvrij is mijn ervaring.. zeer zeker als je alleen of met twee reist... bij voorkeur twee vrouwen, want daar moeten ze het mijne van weten, waar is je man en waarom ben je niet getrouwd lol.. en als je niet getrouwd bent, waarom woon je dan niet thuis om voor je ouders te zorgen (als er eenmaal een band vormt, kun je dat soort vragen verwachten :') )

Om aan contacten te komen, kan ik je aanraden naar een gemiddeld grote pasar malam in Nederland te gaan.. niet persse de Besar, want of je daar echt contact kunt leggen, meestal is die meer commercieel..

in Leeuwarden ben ik met de organisatrice van de pasar malam indonesia in gesprek geraakt en uiteindelijk hebben we de eerste twee dagen in indonesië in haar woning doorgebracht in Medan.. gewoon als b&b gast, betaald en wel.. maar het was wel fijn om met een vertrouwd adresje te beginnen als reisnoobs.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-07-15 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:36

Dat komt goed uit, er gaat geen man mee :))

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:01

http://www.pasarmalamasia.nl/
daarnaast nog

10-12 juli
Big Rivers Festival
Dordrecht

28-31 juli
Pasar Steenwijk

16-19 augustus
Pasar Dordrecht

24 - 27 september
Pasar Maastricht

je zou ook contact op kunnen nemen met Emil Snellen van Vollenhoven, dat is een Nederlands Indische schilder.. Hij kan je waarschijnlijk helpen aan adresjes in en rondom Ubud en vast ook wel rond de rest van bali.. Ik heb hem ontmoet via een niet meer bestaande msn groep (vrienden van bali) en in Leeuwarden waar hij toen nog woonde afgesproken om eens kennis te maken.. via hem toen weer aan een adres gekregen van een leuke galerij waar zijn expositie op bali hing. andere 'achteraf' dingen hadden we al elders geregeld. via hen toentertijd een soort 'ubud achter de schermen' gezien, waarbij we langs de zilversmeden gingen en de houtsnijders (die die spullen maken die dan een paar straten verderop verkocht worden).. ook een fabriek/opslag bekeken met kunst en meubels.. waar andere winkels en toeristenzaakjes hun inkopen doen.. daar ook een mooie voorstelling van de ramayana gekocht (3d houtsnijwerk) voor een supermooi prijsje.. hangt hier nog altijd aan de muur. Maar zoiets zou Emil ook wel kunnen regelen.. Zijn website: http://www.emilesvv.com/

ik zag net dat je bij hem ook niet al te duur een workshop schilderen kunt doen, of een fotosessie op bali (maar ja weet niet of hij nu/dan op bali aanwezig is natuurlijk)

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:25

Leuk dat het topic weer wat levendiger is! Over twee weken gaan wij er even goed voor zitten om toch een beetje te 'plannen', wat er te zien en te doen is op Bali & wat we ook echt willen doen.

Ik ga eind september voor 4 weken, samen met een vriendin, voor het eerst die kant op! Backpackend :)

Eigenlijk willen we de Borobodur in Yogyakarta ook graag zien. Dus het idee was nu om, wanneer we op Bali aankomen. Dezelfde dag of de dag erna door te reizen (binnenlandse vlucht) die kant op & vervolgens vanaf Yogyakarta naar het oosten te reizen, weer richting Bali. Onderweg wellicht wel dingen meepakken.
Ik weet dat er bijvoorbeeld verschillende vulkanen zijn. Maar om ze allemaal te zien dat vinden we overdreven. Vandaar dat we over twee weken een beetje globaal gaan zitten kijken wat we echt willen zien. Dus jullie tips neem ik daar ook graag over mee, zoals het lijstje van elenaMM77! :j

We zijn ook echt wel enthousiast over verschillende workshops meedoen :D Koken, dans, yoga, schilderen, alles kan. Maar we zitten wel in dubio in hoeverre we dingen gaan regelen. Het idee was eigenlijk we regelen niets, behalve de vlucht en eventueel de eerste en laatste nacht in de buurt van het vliegveld. :+

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:28

Dan zitten we in dezelfde periode op Bali Droomster :))

Yoga staat hier ook op de planning inderdaad, alvast wat plaatsjes opgezocht waar ze yoga geven.
Ik heb wel een globale planning en over paar weken wel de hotels vastleggen, maar alleen die je kosteloos kunt annuleren mocht het plan daar ineens veranderen ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 11:20

Borobudur is leuk om gezien te hebben, wel toeristisch haha! Kijk of je bij een kleine particulier kan boeken, ik heb een hele toffe gids gehad op die manier.

Als je echt een vulkaan wilt meemaken zou ik kiezen voor Kawa Ijen, deze is nog Sulphur aan het spuwen. Heel indrukwekkend! Wel zonder veel voorzieningen, nog weinig toerisme, het stinkt etc. En ga 's nachts!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:57

Wij hebben ook de dingen zoals het waterpaleis, vleermuizengrot, Tanah lot gedaan.
Wij hadden een lokale gids (nederlandse man die daar woont), die heeft ons voor 10 euro per persoon de hele dag rondgereden en overal heengebracht, op plekken waar weinig toeristen komen. Echt aan te raden die man !

Tanah lot vond ik ook weinig bijzonders, maar we hebben er een mooie foto aan overgehouden met een tijgerpython :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:59

ik zou persoonlijk naast de Borobudur ook de prambanan doen als je er toch bent.