Stappen jullie nu met een ander gevoel in het vliegtuig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Stappen jullie nu met een ander gevoel in het vliegtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 02:33

Ik ben nooit een fan van vliegen geweest maar ik zou nu niet met een ander gevoel dan voorheen in een vliegtuig stappen. Niet met een ander gevoel dan het instappen in een taxi, bus of tram. Ik ga ervan uit dat de machinist, kapitein of andere bestuurder weet waar hij mee bezig is, en dat het bedrijf dat het vervoersmiddel tot de beschikking stelt deze veilig genoeg acht om ingezet te worden.

Eventuele imbecielen die denken een vliegtuig uit de lucht te moeten knallen, idioten die voor de trein springen of anderen achterlijke bestuurders die in de auto zitten en onveilige agressieve handelingen denken uit te moeten voeren omdat ze ruzie hebben gehad met hun ex of andere frustraties denken bot te moeten vieren in het verkeer, zijn een risico die ik bewust neem of moet nemen.

Het leven is niet inherent aan de tijd die we op deze aardkloot moeten doorbrengen maar op de impact die we veroorzaken in de tijd dat we hier zijn.....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 02:42

ik denk dat het mede te maken heeft met wat je eerder in je leven al meegemaakt hebt of te zien/te horen hebt gekregen.

ik ken een nabestaande van de ramp bij teneriff. Dus eigenlijk van kinds af aan al 'bekend' met de wetenschap dat een vliegtuig naar beneden kan komen (1977).

De bijlmerramp heel bewust meegemaakt (de lus die het vliegtuig vloog is bij vriendinnen van mij van de middelbare school over het huis gegaan toendertijd) (1992)

dat zelfde jaar werd ik onderweg naar school tegengehouden (moest boeken inleveren) omdat Uithoorn was afgesloten vanwege de ontploffing bij de Cindu (waarbij drie mensen om het leven kwamen, was dan geen vlieguig, maar twee dicht opeenvolgende rampen).

in 1996 kwam een verre buur (ons halve gehucht noemde we buren) om bij het ongeluk met de Dakota in de waddenzee. Het was een bedrijfsuitje waarbij alle 32 inzittenden omkwamen. wat helemaal tragische was in mijn ogen, dat hij nog mee mocht voor de laatste keer.. hij was namelijk net met pensioen.

In 2004 zat een collega van mij in de bewuste bus die op Gran Canaria in het ravijn reed. Wonder boven wonder overleefde zij dit.. om vervolgens om te komen doordat de trauma helicopter neerstorte. Denk dat dit voor mij het meest onwerkelijke bericht was van een plotseling overlijden door een vliegongeluk.

en dan had je los van dat alles natuurlijk nog Enschede en 9-11 als grote gebeurtenissen van de 'laatste jaren'.

ik denk daarom echt dat je referentiekader bepalend is voor de mate waarin je angstig wordt.. natuurlijk, als je al wat vliegangst hebt, zal dat versterkt worden.. Maar ik denk met name voor diegene die voor het eerst van dichtbij de impact die een ramp kan hebben voelen, het meest onder de indruk zullen zijn.

----

ik stap met een gerust hart in een vliegtuig al ken ik mensen die bij vliegrampen zijn omgekomen of hun nabestaanden (deze keer gelukkig niet).

als ik bij mijzelf na ga, dan ken ik meer mensen die het leven hebben gelaten door ziekte of een ongeluk, of nabestaanden van een ongeluk, dan dat er vliegtuigen uit de lucht zijn komen vallen.

hoe akelig dit ook is, wat er gebeurd is, nog steeds is vliegen veiliger dan het gebruiken van de snelweg.. alleen deze keer zijn we er met zijn allen met de neus bovenop gedrukt, dat ook al is het veiliger, er altijd iets kan gebeuren (of dat er een idioot met een raket naar je vliegtuig kan wijzen). ik kan morgen echter ook een verdwaalde kogel in mijn lijf krijgen in de straten van Amsterdam..

Ik denk dat je niet in angst moet willen leven.. nog liever overkomt mij iets terwijl ik een mooi leven gehad heb, dan mij te verschuilen achter vier dikke muren met een nog dikker dak om mijzelf te beschermen tegen alle mogelijke gevaren die deze wereld te bieden heeft

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 02:43

Ik kom net zelf uit het vliegtuig terih van vakantie. Heb zelf veel vliegkm's gemaakt in m'n leven dus het vliegen zelf maakt geen verschil. Het enige is dat ik nu even extra stilstond bij de slachtoffers. Je wordt er toch weer mee geconfronteerd en wat er gebeurd is, is gewoon zo verdrietig dat je er toch wel even bij stilstaat. Niet om het gevaar maar om de emotie/herdenking

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:08

Het is heel erg wat er met dat vliegtuig is gebeurd maar dat weerhoud mij er niet van om in een vliegtuig te stappen. Een vliegtuig is het veiligste vervoersmiddel, de kans dat ik om kom bij een auto ongeluk is vele malen groter als dat het vliegtuig waar ik inzit neer stort of neergeschoten oid word.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:10

nee, tenminste als je niet boven oorlogsgebied gaat vliegen.
het is gewoon veilig als je daar niet boven vliegt.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:04

Ik heb er wel even bij stil gestaan. Die mensen hebben ook hun familie uit staan zwaaien en gezegd tot over aantal weken.. Verder ben ik niet met een ander gevoel ingestapt. Heb ontzettende Vliegangst dus ging met veel tranen het vliegtuig in. Het is me gelukkig 100% meegevallen. Heb wel een paar keer in het vliegtuig eraan gedacht. Blijf het heel heftig vinden allemaal!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:06

Ja ik ga over paar weken vliegen. En ik ga voor het eerst en ga het toch wel spannender vinden hoe dichterbij het komt. Niet omdat ik voor het eerst ga maar met het idee dat die mensen ook zo blij op reis gingen en nietsvermoedend in het vliegtuig stapten..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:10

Ik ben de 19e gewoon in het vliegtuig gestapt. Het vaarwel even Doorns hoofd uiteraard. We zaten, net als sommige van de slachtoffers, met het hele gezin in die kist. Maar vliegen is de meest veilige manier van reizen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:13

Nee, absoluut niet. Ik ga morgennacht vliegen en heb sinds we de vlucht/ vakantie geboekt hebben, al heel veel zin in de vlucht :') Ik heb vliegen en vliegtuigen altijd al een geweldig iets gevonden en heb misschien wel even veel zin in de vlucht als de vakantie zelf. Dat is door zon crasg echt niet veranderd!

Maar zie ook geen redenen om er bamg voor te zijn... Omdat er een crash is geweest, betekent niet dat vliegen opeens gevaarlijker is geworsen dan voor de crash. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:16

ik denk vooral als ik op Schiphol ben, dat dat best heftig is als je denk aan vandaag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:17

ik stap nooit in een vliegtuig,nu niet en dat deed ik voorheen ook al niet...doodeng.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:17

Op het moment dat het nieuws binnenkwam van de vliegtuigramp was ik bezig met het inpakken van mijn koffer.
Die nacht ben ik naar Barcelona gevlogen met mijn vriendinnen en ik stapte zeker met een naar gevoel het vliegtuig in.
Ook voelde ik me erg bezwaard toen ik 'vrolijk' met mijn koffers op Schiphol liep, terwijl er op datzelfde moment ook nabestaanden van de slachtoffers bijeen kwamen.
Gedurende de hele vlucht was ik ermee bezig en was ik toch wel wat angstiger, maar ik vind vliegen sowieso niet erg prettig (vooral het stijgen en landen niet).

Op de terugweg zat ik precies op de plek waar (vermoedelijk) het vliegtuig het hardst getroffen is.
Ik keek inderdaad met een heel andere blik naar de vleugel dan voorheen..
Ook zijn we bij terugkomst nog even bij de bloemen bij vertrekhal 3 wezen kijken, dit was zeer indrukwekkend en heftig.

Ik loop al met al dus echt met een heel ander gevoel op Schiphol rond en ook zit ik met een benauwder gevoel in het vliegtuig.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:21

Ik vlieg niet binnenkort, maar als ik dat wel zou moeten zou ik er niet echt problemen mee hebben. Tuurlijk denk je er wel even aan (of dat zou bij mij zo zijn denk ik), maar angst? Nee. Misschien loop ik morgen onder een auto, die kans is vele malen groter en daar ben ik ook niet bang voor.

Ondanks dat, verschrikkelijk wat er gebeurd is :\

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:23

Ik ben nog altijd meer gerust op een vliegtig dan met de auto op de snelweg.
Ik was op vakantie toen het gebeurde en heb het op de voet proberen volgen, maar het heeft mijn houding ten aanzien van vliegtuigen niet veranderd.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:24

ik moet eerlijk zeggen dat ik gisterochtend toen mijn vriend vertrok voor zijn vlucht ( hij is piloot) hem iets langer heb vastgehouden dan normaal. misschien wel omdat hij vorige week donderdagochtend over precies dezelfde route als de Mh17 vloog, slechts een paar uur eerder voor de rampzalige crah . Ik besef me terdege dat het zijn toestel had kunnen zijn. Misschien hebben ze zijn toestel ook gevolgd vanuit de lucht en toen niet besloten om te vuren , wie zal het zeggen.. Gelukkig ging hij gister de "goede " kant op richting Washington maar toch had ik een beetje een knoop in mijn buik. Hij vliegt zometeen weer terug en ik verwacht hem morgenochtend vroeg weer thuis en dan zal ik zeker wel iets van opluchting ervaren. Anderzijds heb ik nooit eerder het gevoel gehad dat hij gevaar liep, als je ziet hoeveel doublechecks er worden gedaan voor dat een vliegtuig vertrekt en hoe goed zo'n toestel wordt onderhouden; niets wordt aan het toeval overgelaten ( behalve dan in dit geval het vliegen over oorlogsgebied wat veilig leek..), ik zou mij veel meer zorgen maken als mijn vriend elke dag op de weg zou zitten als vrachtwagenchauffeur oid. dan loop je gewoon veel en veel meer gevaar dan in een vliegtuig.
Ikzelf verwacht volgende maand te vliegen naar londen dus maar een kort stukje en in september naar Cuba maar vooralsnog ben ik niet bang en weet ik dat ik in goede handen ben.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:25

Met mijn 15e heb ik pas voor het eerst gevlogen en ik vond het enorm eng,
de terug reis was gelukkig met de bus gezien mijn vader ruzie kreeg met zijn vriendin.
Daarna eigenlijk nooit meer gevlogen tot 2010, nog steeds vond ik het best spannend en had ik denk ik wel te maken met vlieg angst.
In Mei ben ik weer met een vriendin op vakantie gegaan, ik heb op youtube zelfs filmpjes gekeken over vlieg angst en veel over gelezen het opstijgen voelde dat keer wel erg vreemd waardoor ik toch even angst voelde maar voor de rest heb ik heerlijk genoten en op de terug weg was er eigenlijk niks meer aan de hand, alleen opstijgen vond ik weer eventjes spannend.

Over precies 2 maandjes zit ik weer in het vliegtuig, en ik stap er zeker in.
Als je nagaat dat er zoveel vliegtuigen in de lucht zitten, en het eigenlijk altijd wel goed gaat en die ene keer dat het mis gaat tja een dodelijk auto ongeluk is toch echt iets wat je dan eerder zou kunnen overkomen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:26

Het zal best door mijn hoofd gaan als ik weer instap. Al onze kinderen vliegen binnenkort hierheen en ik ga zelf een paar dagen naar Nederland. In het najaar vliegen we naar Australië.

Ik zorg wél dat alle papierhandel e.d. goed bekend is bij familie voor het geval dat. Maar ja, we kunnen morgen ook een ongeluk krijgen met de auto :-)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 12:56

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:01

Er is afgelopen woensdag (?) in Taiwan ook een vliegtuig neergestort bij de landing. Ik betwijfel of het nu vaker gebeurt dan eerst. We horen er alleen meer over omdat er nu toevallig 200 Nederlanders inzaten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:07

Tuurlijk, het gevoel zal er wel even zijn. In mate van "gets, al die mensen en nabestaanden :(:) " en inderdaad helemaal als je nu recent naar Schiphol gaat ivm die bloemenzee. Maar mij ervan weerhouden om te gaan vliegen? Nee.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:10

Ik niet. Als er een ernstige bus ongeluk is of auto ongeluk stapt iedereen ook gewoon weer in..

Het is niet leuk maar wel is vliegen veiliger dan auto rijden..

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:13

Ik stap in september gewoon weer in het vliegtuig. Ik heb het nooit gehad op vliegen maar het is wel de handigste manier van reizen voor de meeste bestemmingen daarom reis ik naar zowat alle vakanties per vliegtuig. Natuurlijk maken de gebeurtenissen van afgelopen dagen je wel wakker maar ik zou het er niet om laten. Twee familieleden zijn opslag doodgegaan bij een auto ongeluk, maar ook in de auto stap ik nog gewoon. Anders moet je bang zijn voor alles.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:16

Ik vlieg over iets meer dan een maand naar Egypte.

Ik zal er zeker aan denken wanneer ik het vliegtuig in stap, maar of ik er met een ander gevoel in stap dan anders? Nee, dat geloof ik niet. Ik ben absoluut niet bang voor vliegen, maar ik ben wel altijd rete zenuwachtig.

Ik geloof nog steeds dat vliegen zo veel keer veiliger is dan autorijden of zelfs fietsen of paardrijden. En dat het nu vaker achter elkaar gebeurd? Soms gebeuren er in een weekend ook meer ongelukken in het verkeer dan anders.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:20

Ik ging gisteren vliegen naar amerika. Ik vond het wel gewoon normaal, maar aventoe had ik wel het gevoel van "stel je voor dat ie instort..." Dr was ook om 4uur 1minuut stilte in het vliegtuig.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:27

Ik stap nog net zo makkelijk in het vliegtuig als eerst. Vliegen blijft de veiligste vorm van reizen, daar heeft die crash niets aan veranderd. Het is wel even een reminder, vliegen gaat nog steeds wel eens fout en dan zijn de gevolgen ook echt rampzalig.