Vliegtuigmaatschappijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:51

Ik vind het overigens onzin om niet met een bepaalde maatschappij te vliegen omwille van vertragingen. Vertraging is iets wat iedere maatschappij, maakt niet uit hoe duur of goedkoop, kan overkomen. Door weersomstandigheden, drukte op het vliegveld, passagiers die niet komen opdagen, ongelukken. Dat zijn dingen die niet alleen bij één maatschappij voorkomen. Als er een zware storm is zullen niet alleen goedkope vluchten gecancelled worden, en ook bij dure maatschappijen komen passagiers wel een keer laat opdagen, waardoor het vliegtuig pas later kan vertrekken.

Wat wél een verschil maakt, is de manier waarop maatschappijen omgaan met vertragingen. Maar da's een heel ander verhaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:59

Yasmine schreef:
Ik vind het overigens onzin om niet met een bepaalde maatschappij te vliegen omwille van vertragingen. Vertraging is iets wat iedere maatschappij, maakt niet uit hoe duur of goedkoop, kan overkomen.

Dat hangt er erg vanaf hoe die vertragingen ontstaan. In veel gevallen speelt een zeer krappe planning met weinig ruimte voor uitloop een rol van zowel personeel als vliegtuig, en ook het niet op tijd in revisie doen wil wel eens meespelen. Dus het hangt wel degelijk ook van de maatschappij af.

Het is niet eenvoudig om je daar een beeld over te vormen trouwens (heel gek, maar de maatschappijen laten zich daar liever niet over uit - ook al omdat ze moeten dokken bij bepaalde vertragingen als die geen gevolg zijn van overmacht.)
Maar dat het altijd overmacht is, is zeer beslist onjuist.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:01

Vertragingen vind ik op zich nog niet zo'n probleem.
Ik wil weten dat er iemand in die cockpit zit die weet waar hij mee bezig is.
Zoals Captain Sullenberger in het geval van de Hudson Crash down. Niet iedere piloot weet een vliegtuig heel op water te landen.
Of ook maar te landen als ineens de brandstof op blijkt te zijn. Zoals Captain Bob Pearson in het geval van de Gimli Glider.

Helaas is de tendens dat alles zo goedkoop mogelijk moet.
Uiteindelijk kunnen maatschappijen niet anders dan beknibbelen. Ook op het personeel, en niet alleen op het feit of je wel of niet vriendelijk behandelt wordt, of dat je een broodje krijgt of een warme maaltijd op porseleinen borden met normaal bestek.

Luister maar.

http://www.youtube.com/watch?v=8kePiiZ8_YA

Als een piloot duizenden Euro's schulden maakt tijdens zijn opleiding, en die NIET terug kan halen in zijn werk (als hij al werk krijgt), dan ga je nooit piloten krijgen die voldoende ervaring kan opdoen zodat hij in echt ELKE situatie goed kan reageren. Gewoon omdat ze er uiteindelijk mee moeten stoppen of ander werk zoeken.

En daar moet je bang voor zijn....

Als jij ineens 40% van je inkomen moet inleveren.

Wat ga jij doen?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:05

Voor mij geen airfrance meer...
Vreselijke ervaring mee, hopelijk was dat gewoon éénmalig.
11 uur zonder enige TV, lichten -O- , en in een zeer oud toestel (oude leren zetels die zeer dicht op elkaar staan), terwijl het geen low cost maatschapij is.

Lufthansa en KLM zijn mijn favorieten.

purny

Re: Vliegtuigmaatschappijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:38

KLM is ook mijn favoriet, maar met die nieuwe bagageregels vlieg ik toch liever iets anders. Verder dit jaar voor het eerst United Airlines.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 01:57

Air France ben ik ook niet dol op, onvriendelijk personeel en na 3 uur wachten kwam ik er eindelijk achter dat je zelf je drinken uit een plastic bekertje in de keuken moest pakken. :?

Favoriet is zeker Cathay Pacific, geweldige maatschappij! Malaysia Airlines was ook erg goed, we hadden een mooi nieuw toestel met heerlijke stoelen. Zou hun niet links laten liggen na die crash (sterker nog; 2 weken na de crash vloog ik naar Australië met hun :') )
United Airlines heb ik in december mee gevlogen, niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 03:19

Condor. Chagrijnige stewardessen en een vlucht van 9 uur zonder eigen entertainment scherm.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:09

Ik denk dat alle maatschappijen in Europa en de VS wel veilig zijn.
Ik heb dan ook niet een maatschappij waar ik perse miet mee zou willen vliegen.

Verder zie je dat het heel persoonlijk is. Ik vind KLM waardeloos en Arkefly prima terwijl anderen het precies andersom vinden. Het is maar net wat je van een maatschappij verwacht en wat ze je bieden. Ik vind de stoelruimte in Economy bij KLM waardeloos, heb veel betere ervaringen met Arke, daar kan ik mijn benen wel fatsoenlijk kwijt, zelfs in Economy.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:55

Volgens mij is Transavia ook een van de weinige maatschappijen waar mensen graag mee vliegen. Ik zag een keer een stukje bij Groeten van Max dat mensen 10 uur vertraging hadden en dat ze het weigeren om uit te betalen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:44

Bij Transavia heb je pas echt weinig beenruimte. Maar goed, meestal zijn dat niet zulke lange vluchten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:51

Mijn broer heeft laatst met Transavia gevlogen. Verschrikkelijk slechte service, ze moesten megaveel bijbetalen aan bagage en 2 spiksplinternieuwe koffers á 120 per stuk gemold. Geld kunnen ze naar fluiten...

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:59

@SpikkelFire ik heb een aantal vragen:

Ik vlieg in september met Cathay Pacific naar Australië (Sydney) via Hongkong. Mijn vraag is hoe de beenruimte is. Zelf ben ik 1.78m en mijn vriend 1.95m. Zit je dan enigzins comfortabel? En klopt het dat je pas 48 uur van te voren je stoel kunt reserveren online? Vooral voor de terugreis is dat handig om te weten aangezien we dan een plek moeten zoeken waar we internet hebben en kunnen printen.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:09

Wel grappig dat je bij een Seat pitch van tussen de 29,5 en 30 (ArkeFly) beter zit dan bij een pitch van 30 en 31 (KLM )
Ik denk niet dat er voor wat betreft de service van het personeel heel veel verschil hoeft te zijn binnen de verschillende maatschappijen. Het gaat er vaak meer om de manier waarop de crew in de vlucht staat. Vaak kan vermoeidheid ervoor zorgen dat de crew of passagier op een bepaalde manier een vlucht ervaart.
Als je weinig rust hebt als personeel en je op de route niet goed kan rusten door slechte (luidruchtige) hotels, wordt het er allemaal niet veiliger en leuker op.
Verder kan een Ryan air ook zo goedkoop zijn vanwege op zijn zachts gezegd een vreemde subsidieregeling in Ierland. Oneerlijke concurrentie heet dat. Het lijkt allemaal wel leuk, totdat je zelf op die manier met je bedrijf (en daarmee je personeel) in de problemen komt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:13

Maar iedere maatschappij kan toch strenger of minder streng zijn op de vriendelijkheid van haar personeel?
Zo kan bijvoorbeeld de werkgever bij KLM er ontzettend op lopen te hameren dat het personeel altijd vriendelijk is naar de reizigers, terwijl ze daar bij Ryanair minder streng over zijn en het echt niet erg vinden wanneer het personeel midden in het gangpad hun privéleven gaat bespreken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:14

Maar waarom is de service bij KLM intercontinentaal of op de cityhoppers of een Singapore Airlines vaak beterder dan bij een Arke, Transavia of andere lowbudget maatschappij?

Ik vind bijvoorbeeld wanneer ik een lange vlucht maak dat ik niet hoef bij te betalen voor entertainment en eten en drinken. Nu moet je dat wel bij ArkeFly doen en dat vind ik gewoon mager en slecht. En daarom zou ik nooit voor een lange afstand voor deze maatschappij kiezen, maar gewoon een "echte".

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:17

Ik vind service meer dan vriendelijkheid van de crew.
De kwaliteit van het eten, tot het aanbod (alleen water en fruitsap of alle mogelijkheden), alleen je drank gaan halen of constant aangeboden krijgen

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:18

Geen idee. :n
Ik vind klantvriendelijkheid sowieso niet iets waar een prijskaartje aan zou moeten hangen. Kwaliteit van het vliegtuig dan weer wel, afgezien van de veiligheid natuurlijk want dat hoort bij ieder vliegtuig gewoon in orde te moeten zijn. Maar dingen zoals beenruimte, de kwaliteit van het eten, het wel of niet hebben van een eigen tv-schermpje, etc. daar kan wat mij betreft best wat meer voor betaald worden. Dat kost de vliegtuigmaatschappij immers ook meer geld om aan te schaffen en te onderhouden.
Maar het zou toch absurd zijn dat vriendelijk personeel in een andere salarisschaal zou staan dan onvriendelijk persoon.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:18

@ladypronk, toch is dat zo. En dan waarschijnlijk beiden 30 geweest waarbij de stoelen van Arke net wat handiger zijn ingedeeld. Anyway, ik vond KLM drama en de service beneden peil.
Bij Arkefly betaal je minder en dus vind ik het ook niet erg om te moeten betalen voor extra eten. Ik betaal liever € 100,- minder, dat eet ik echt nooit op :')

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:20

purny schreef:
Maar waarom is de service bij KLM intercontinentaal of op de cityhoppers of een Singapore Airlines vaak beterder dan bij een Arke, Transavia of andere lowbudget maatschappij?

Ik vind bijvoorbeeld wanneer ik een lange vlucht maak dat ik niet hoef bij te betalen voor entertainment en eten en drinken. Nu moet je dat wel bij ArkeFly doen en dat vind ik gewoon mager en slecht. En daarom zou ik nooit voor een lange afstand voor deze maatschappij kiezen, maar gewoon een "echte".

Ik vond het vooral gek dat de tickets (bijna of evenveel) kosten als bij bv. Delta waar je dan in de stoel entertainment hebt en eetservice die in de prijs zit (was naar LA).

Ik had 525 bij Delta betaald + treinreis en ik kreeg dezelfde prijs bij Arke zonder eten.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 12-07-14 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:20

purny schreef:

Waarom moet je je boodschappen bij de Aldi uit de dozen en pakken en bij de AH uit het schap? Omdat je budget wilt, wil je extra bij arke of Transavia, ja dan moet je extra betalen...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:21

Ik heb overigens twee keer gevlogen met KLM. De tweede keer was op de terugreis vanaf New York naar NL. Het bedieningspaneel (of hoe dat ook heet) op mijn armleuning deed het niet. Op die manier kon ik dus ook niemand van het personeel bij me vragen. Daarnaast deed dus ook mijn koptelefoon het niet, dus heb ik 8 uur lang naar een "stomme film" zitten kijken. Nu kan dat natuurlijk voorkomen, maar ik baalde er wel flink van. Vooral omdat ik me echt niet lekker voelde tijdens die vlucht. Verdere details zal ik jullie besparen. ;)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:23

Ryanair... waar wel degelijk beknibbeld wordt op onderhoud. Was KLM fan maar dat handbagage opeens moet worden ingecheckt terwijl er mensen doorgelaten zijn met teveel/te grote handbagage vind ik echt waardeloos. Mijn verweer dat ik dan de laatste trein zou missen en een hotelovernachting zou moeten boeken werd aan de kant geveegd, ik had gewoon pech.

Ben fan van Emirates. SAS en Norwegian ook prima.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:24

Jolien87 schreef:
Ik heb overigens twee keer gevlogen met KLM. De tweede keer was op de terugreis vanaf New York naar NL. Het bedieningspaneel (of hoe dat ook heet) op mijn armleuning deed het niet. Op die manier kon ik dus ook niemand van het personeel bij me vragen. Daarnaast deed dus ook mijn koptelefoon het niet, dus heb ik 8 uur lang naar een "stomme film" zitten kijken. Nu kan dat natuurlijk voorkomen, maar ik baalde er wel flink van. Vooral omdat ik me echt niet lekker voelde tijdens die vlucht. Verdere details zal ik jullie besparen. ;)

En je kon niet eventjes uit je stoel stappen en op het personeel afstappen?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:25

Nienketje17 schreef:
@SpikkelFire ik heb een aantal vragen:

Ik vlieg in september met Cathay Pacific naar Australië (Sydney) via Hongkong. Mijn vraag is hoe de beenruimte is. Zelf ben ik 1.78m en mijn vriend 1.95m. Zit je dan enigzins comfortabel? En klopt het dat je pas 48 uur van te voren je stoel kunt reserveren online? Vooral voor de terugreis is dat handig om te weten aangezien we dan een plek moeten zoeken waar we internet hebben en kunnen printen.

Leuk, ik heb 2,5 jaar geleden precies dezelfde vlucht gedaan (ook een 12uur overstap in HK?).
Beenruimte vind ik lastig in te schatten, ik ben zelf 'maar' 1.68 dus ik heb eigenlijk nooit echt problemen. Het is wel de airline waar ik tot nu toe de meeste beenruimte had, ik heb vaak nog mn grote handtas daar staan en zelfs toen kon ik mn benen nog aardig strekken. Voor jou zit het zeker goed, voor je vriend denk ik ook wel. Ik zou voor je vriend een plaats bij het gangpad nemen, kun je snachts je benen daar uitschuiven.

Het is 24uur of 48uur, weet ik niet zeker. Je moet dan idd via internet inchecken, je boarding pass kan je ook op het vliegveld printen uit zo'n automaat, hoeft dus niet per se tegelijk.

@Jolien: bij United Airlines deed ook mn koptelefoon het niet.. nieuwe deed het ook niet. Heb gewoon weer een nieuwe gevraagd en toen kreeg ik zo'n stekkertje voor ertussen zodat ie beter contact maakt. Ik zou het volgende keer gewoon blijven vragen totdat ie het doet, anders geven ze je maar een andere plek.
Laatst bijgewerkt door SpikkelFire op 12-07-14 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:25

Zolang ik van punt A naar punt B kom maakt het mij niet uit met welke maatschappij dit is. Ik vlieg regelmatig en uiteraard heb ik wel voorkeuren met welke maatschappijen ik graag zou vliegen. Ik heb met de meest luxe tot de meest krakkemikkige maatschappijen gevlogen en ook dat weerhoudt mij er niet van om wel of niet voor een bepaalde maatschappij te kiezen. Als ik met die keuze dan ook nog eens geld uit kan sparen is dat, als echte Hollander, natuurlijk helemaal mooi meegenomen. :)