Een maand naar ijsland. Wie volgt er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:58

Alja schreef:
Dus in principe om de temperatuur kun je het hele jaar rond op vakantie in ijsland?

Ja, in de winter wordt het niet extreem koud vanwege de warme golfstroom. De winters zijn mild, de zomers matig qua warmte. http://www.klimaatinfo.nl/ijsland/ hier staan wat cijfers. Zoals je ziet is het helemaal niet zo koud als je zou verwachten.
Alleen is het hoogland (midden van IJsland) dicht voor het grootste deel van het jaar, dat gaat meestal rond juni/juli open afhankelijk van het weer en wanneer de wegen weer begaanbaar zijn. In het hoogland zijn een paar prachtige plekken (oa Landmannalaugar) maar buiten het hoogland om is er ook genoeg moois.
En in de winter is het er natuurlijk maar vrij kort licht. Van alle foto's die ik zie is het wel schitterend (denk aan noorderlicht en half bevroren watervallen).

Het belangrijkste is dat je een goede winddichte jas hebt, de wind maakt het namelijk stukken kouder als het noordenwind is. Komt direct van de pool en het is een erg plat land dus kan er heel hard waaien.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 26-06-14 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:00

Afbeelding

Ja het noordenlicht is zo indrukwekkend, jammer dat het niet donker genoeg is in de zomer.

Afbeelding

Veel foto's plaatsen hoor TS, ben wel benieuwd hoe IJsland eruit ziet in de zomer :D
Laatst bijgewerkt door cam op 26-06-14 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:01

Ik ben in mei+juni 2012 2 maand in ijsland geweest.
Ontzettend mooie ervaring.
Ik heb ook met paarden gewerkt en in de horeca daar. Dat was bij Hestheimar.

Rond deze tijd is het daar gewoon lekker weer! Geniet ervan, de mensen zijn daar erg bescheiden en behulpzaam :)

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:02

Ik volg! Oh nee, eigenlijk ga ik gewoon mee *\o/*
Leuk dat er zo veel reacties zijn al! We zijn enorm benieuwd en hebben er superveel zin in. Ik weet nu al dat dit een hele gave ervaring wordt zoals we die nog niet kennen.

Spreek jullie later!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:07

Ik ga zeker volgen!

Ik wil ook graag een keer naar IJsland :D

Ariannee

Re: Een maand naar ijsland. Wie volgt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:08

veel plezier.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:29

Goede reis TS!

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:51

Superleuk! Ik volg, is ook nog een droom van me om daar ooit heen te reizen !

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 21:59

Wat gezellig dat jullie allemaal volgen :D
Ga echt proberen om zoveel mogelijk foto's en verhalen te posten, maar ik heb nog geen idee hoe goed de internet verbinding is :P
Maar ik hoop dat we jullie op de hoogte kunnen houden :)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:01

Wat leuk! Mag ik vragen wat jou naar ijsland heeft getrokken?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:04

Wow gaaf ik volg ook! Echt een prachtig land! :D

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:06

Goede vlucht morgen en hopelijk snel een eerste verslag en jullie eerste indruk van dit mooie land.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:07

Veel plezier wij zijn er 4 dagen geweest,en dat was lang genoeg was blij om thuis te zij .ga er nooit meer heen.hoop dat het voor jullie leuker gaat zijn.wij waren er wel in de winter en dan is er amper dag licht
Laatst bijgewerkt door keona op 26-06-14 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:07

keona schreef:
Veel plezier wij zijn er 4 dagen geweest,en dat was lsng fenoeg was blij om thuis te zij .ga er nooit meer heen.hoop dat het voor jullie leuker gaat zijn.wij waren er wel in de winter en dan is er amper dag licht

Maar... dat weet je toch al voor je erheen gaat? :=

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:08

Leuk! Ik ga ook volgen. Waarom Ijsland als ik vragen mag?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:08

Fiffill schreef:
keona schreef:
Veel plezier wij zijn er 4 dagen geweest,en dat was lsng fenoeg was blij om thuis te zij .ga er nooit meer heen.hoop dat het voor jullie leuker gaat zijn.wij waren er wel in de winter en dan is er amper dag licht

Maar... dat weet je toch al voor je erheen gaat? :=

Lijkt mij dat je dat wel uitzoekt ja :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:11

O, gaaf, IJsland! Heb er een paar jaar geleden een rondreis gemaakt. Prachtige natuur, elk uur ander weer, alles ruim, licht en fris. Ik ga zeker volgen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:11

keona schreef:
Veel plezier wij zijn er 4 dagen geweest,en dat was lang genoeg was blij om thuis te zij .ga er nooit meer heen.hoop dat het voor jullie leuker gaat zijn.wij waren er wel in de winter en dan is er amper dag licht

Ik vond het wel mee vallen. Vond het best lang licht. Ben er begin februari geweest. En ik moet zeggen dat ik al best veel van de wereld heb gezien, maar IJsland staat echt wel in mijn top 3.
Laatst bijgewerkt door cam op 26-06-14 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:13

Wat leuk, veel plezier!

Gaan jullie voor werk of vakantie?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:19

Ik ben er in februari heengegaan om te werken. Zat even boven Reykjavik ( tussen mosfellsbaer en akranes om precies te zijn), ging werken op een stal, van te voren leek het allemaal heel mooi! Daar eenmaal aangekomen hadden ze erg weinig paarden op dat moment en dus had ik maar 3 paarden te rijden.. In the middle of nowhere. Dus de eerste dagen ben ik begonnen met wandelen in de omgeving, echt prachtig! Maar al snel zie je de omgeving niet meer als je 'ongelukkig' wordt. De man des huizes deed aan paarden ophalen voor de export. Toen ben ik maar twee dagen meegegaan met hem, en daar werd ik niet gelukkig van... Hoe ze met paarden omgingen op de plekken waar ik ben geweest, auw! Werd met de minuut ongelukkiger. En ook 'thuis' als een jong paard geen rem had (zonder goede voorbereiding op het rijden oid), nou dan gooide je er toch een scherp bit in. Ik heb op die plek dus vooral goed geleerd hoe het niet moest! Hier heb ik mij ook wel over uitgesproken en tegen verzet, en dit kwam de band tussen mij en de eigenaren niet ten goede...

Gelukkig zijn er heel veel andere stallen waar het er (Thank god) heel anders aan toe gaat. toen ik eenmaal thuis was heb ik een leuk aanbod van een andere stal, met hem ook veel gepraat over wat ik had meegemaakt, en hij verzekerde me dat het daar heel anders ging, en dat er helaas nog een aantal van 'die (onwetende) stallen' op IJsland waren. Helaas voor mij een dure les.

Toen in April met vriendinnen teruggegaan voor een vakantie, toen wel echt van het land kunnen genieten! Blue lagoon, geysir, gulfoss, heerlijk! echt genoten! En ook gemerkt dat de mensen wel heel aardig zijn. Goed dat we dit nog gedaan hebben dus.

Over het weer is het moeilijk iets te zeggen, in februari was het toen ik er kwam 'warm' maar na 4 dagen lag er een pak sneeuw en was het heel koud door -10 en harde wind. In april hebben we dagen gehad dat je met tshirt naar buiten kon, en 1 dag -6 met wind dat m'n vingers na een rit van 2 uur er bijna afvroren met dikke handschoenen aan, dus wees voorbereid op alles! :P

In februari was het bij mij van 10 uuur sochtends tot 3/4 uur licht. En in april weet ik het niet precies meer..
Laatst bijgewerkt door Merell123 op 26-06-14 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:27

Waarom IJsland?
Omdat het een prachtig land is, toch in Europa ligt, maar niet Europees aanvoelt :)

We gaan drie dagen vakantie houden en daarna werken :)

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:28

Okay. Ijsland lijkt me ook erg mooi. Veel plezier!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:28

Wat gaaf!!! Bij mij staat IJsland ook op de planning voor 3 maanden volgend jaar. Dus ik volg zeker!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:30

Gaaaf! Ik volg! Ik wil ook nog eens naar Ijsland... Het is zo'n mooi inspirerend land. Één van mijn favoriete bands komt er toevallig ook vandaan (Sigur Rós).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:35

Merell123 schreef:
Ik ben er in februari heengegaan om te werken. Zat even boven Reykjavik ( tussen mosfellsbaer en akranes om precies te zijn), ging werken op een stal, van te voren leek het allemaal heel mooi! Daar eenmaal aangekomen hadden ze erg weinig paarden op dat moment en dus had ik maar 3 paarden te rijden.. In the middle of nowhere. Dus de eerste dagen ben ik begonnen met wandelen in de omgeving, echt prachtig! Maar al snel zie je de omgeving niet meer als je 'ongelukkig' wordt. De man des huizes deed aan paarden ophalen voor de export. Toen ben ik maar twee dagen meegegaan met hem, en daar werd ik niet gelukkig van... Hoe ze met paarden omgingen op de plekken waar ik ben geweest, auw! Werd met de minuut ongelukkiger. En ook 'thuis' als een jong paard geen rem had (zonder goede voorbereiding op het rijden oid), nou dan gooide je er toch een scherp bit in. Ik heb op die plek dus vooral goed geleerd hoe het niet moest! Hier heb ik mij ook wel over uitgesproken en tegen verzet, en dit kwam de band tussen mij en de eigenaren niet ten goede...

Gelukkig zijn er heel veel andere stallen waar het er (Thank god) heel anders aan toe gaat. toen ik eenmaal thuis was heb ik een leuk aanbod van een andere stal, met hem ook veel gepraat over wat ik had meegemaakt, en hij verzekerde me dat het daar heel anders ging, en dat er helaas nog een aantal van 'die (onwetende) stallen' op IJsland waren. Helaas voor mij een dure les.

Toen in April met vriendinnen teruggegaan voor een vakantie, toen wel echt van het land kunnen genieten! Blue lagoon, geysir, gulfoss, heerlijk! echt genoten! En ook gemerkt dat de mensen wel heel aardig zijn. Goed dat we dit nog gedaan hebben dus.

Over het weer is het moeilijk iets te zeggen, in februari was het toen ik er kwam 'warm' maar na 4 dagen lag er een pak sneeuw en was het heel koud door -10 en harde wind. In april hebben we dagen gehad dat je met tshirt naar buiten kon, en 1 dag -6 met wind dat m'n vingers na een rit van 2 uur er bijna afvroren met dikke handschoenen aan, dus wees voorbereid op alles! :P

In februari was het bij mij van 10 uuur sochtends tot 3/4 uur licht. En in april weet ik het niet precies meer..

Wat jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt met werken daar! Zo te lezen had je het echt niet getroffen inderdaad.