70 jaar D-Day Normandië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:19

Als eerste een ''sfeerfoto'' die ik heb geschoten vanuit een tweede bunker! Het prikkeldraad met op de achtergrond de wapperende vlaggen!
Afbeelding

Vanuit deze bunker werd het strand bekogelt, dit kanon kon 28-32 km ver schieten waardoor hij dus inderdaad het strand met gemak bereikte!
Afbeelding

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:22

simodi schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat dit jou zo boeit en je je er zo in verdiept?
(Gewoon vraag uit belangstelling, hoor! ;) )

Ik vind WOII ook erg interessant. Mijn opa en oma hadden geallieerden (Canadezen) in huis in de oorlog. Ook jarenlang nog kontakt mee gehouden (ook kinderen en wij als kleinkinderen), ze zijn toen ik een jaar of 13 was ook nog een keer bij opa en oma in NL op bezoek geweest, onze hele familie was er bij, maakte wel indruk.

Eerlijk gezegd, ik zou het echt niet weten, vanaf de middelbare school met het vak geschiedenis was ik hierin al zeer geïnteresseerd en wilde ik er alles over weten, boeken werden gehaald in de bibliotheek en ga zo maar door. Dit is eigenlijk nooit over gegaan, die interesse is altijd gebleven en vind dit ook belangrijk om later eventueel door te vertellen omdat eigenlijk de groep mensen die daarin hebben meegevochten steeds kleiner word en op een gegeven moment gewoon verdwenen is.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:26

Oh echt supergaaf!!! Voel me nu wel een beetje verdrietig dat ik daar zelf niet bij ben. Maar je foto's helpen wel zodat ik vanachter de pc het toch kan meemaken!
Ben sinds mijn 12e bezeten van WOII en een bezoek aan Normandie heb ik gemaakt op mijn 14e. Sindsdien niet meer daar geweest....

Ik ga voor www.OMG2014.nl. Dat is hier in de omgeving *\o/*

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:50

Via een stukje loopgraven kwam je uit bij de bunker ondergronds van de bovenste foto die ik hier op de pagina geplaatst hebt. Deze bunker is helaas erg beschadigd en is deels ingezakt waardoor je daar niet meer in mag! Maar je kunt het nog wel zien!
Afbeelding

zo ziet deze bunker er op dit moment van binnen uit!
Afbeelding

Een andere bunker waar 9 mensen zich in konden schuilhouden!
AfbeeldingAfbeelding

Als laatste een foto van de bunker waar ze de gewonden verzorgden!
Afbeelding

DmNqUe

Re: 70 jaar D-Day Normandië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 22:50

Morgen staat weer een hoop op het programma dus zal morgen weer een nieuw verslag maken van de dag! Iedereen die mee leest echt super bedankt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:52

Veel 'plezier' morgen, hopelijk zie je weer een hoop interessante dingen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:56

Jeetje, wat weet jij alles goed op de foto vast te leggen, ik ben onder de indruk!

Ben benieuwd naar morgen! :)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:14

Wat geven jouw foto's een goed beeld zeg! Alsof ik er zelf ook een beetje 'bij' ben :j. Heel leuk dat je het met ons deelt :) ... Benieuwd naar je volgende update!

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 17:51

Dankjewel voor jullie reacties!! Vandaag echt een enorm indrukwekkende dag gehad! We zijn naar een andere batterij van de duitsers geweest die nog helemaal origineel is, en we zijn naar de begraafplaatsen van de amerikanen en de duitsers geweest! Was erg heftig , helemaal het enorme contrast! Zal zometeen uitgebreider verslag doen met foto's!

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 18:17

Voor het eten wil ik alvast een foto met jullie delen. Deze panorama heb ik geschoten vanuit de uitkijktoren op Utah Beach, zo zie je dat de uitkijktoren centraal lag tussen voor de 4 bunkers! Dit is weer een batterij van de Duitsers maar dan in de volledig originele staat, ook de originele kanonnen staan er nog in!
Afbeelding

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 19:03

Aangekomen in Longues Sur Mer waar ook een batterij van de Duitsers staat, uitkijkend op Utah Beach, Stonden er al ontzettend veel voertuigen van personen die daar ook een kijkje kwamen nemen, later bleek ook dat er een tentenkamp opgeslagen was achter de bunkers en kwamen er ook nog verschillende amfi voertuigen en andere spektakels voorbij!
Afbeelding

Aangekomen bij de tweede bunker ( tweede van links op de panorama foto ) konden we ook in die bunker een kijkje nemen, hier stond het originele kanon nog in en de munitie opslag ruimtes waren ook nog te bezichtigen! De eerste bunker was helaas dusdanig toegetakeld dat je daar niet meer in kon/mocht , hij was compleet van binnen ingestort!
Afbeelding

Een close-up van het kanon!
Afbeelding

Toen ik in de bunker stond hoorde ik op een gegeven moment een enorm geronk aankomen! Ik snel naar buiten en daar kwamen me een partij stoere motormuizen aan! Deze legde het terrein per motor af!
Afbeelding

En hun waren niet het enige met dat idee! We hebben later nog een grote groep gespot!
AfbeeldingAfbeelding

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:10

Een topic naar mijn hart. En wat een mooie foto's ! :) ik volg.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 19:27

Hierna zijn we vertrokken richting het Amerikaanse Kerkhof, heel de tijd vlogen er al van die mega helikopters rond. Eigenlijk waren het combinaties tussen vliegtuigen en een helikopter, hij kon recht omhoog opstijgen en landen maar vloog als een vliegtuig, wat hadden wij een geluk, we stapten uit de auto en ze landen voor onze neus op een weiland aan Omaha Beach! Wat een machtig gezicht was dit! Uiteindelijk zijn ze hier ook weer opgestegen ( het was waarschijnlijk een oefening voor als Obama komt, deze arriveert als goed is vrijdag en de helikopter uit de United States vloog tussen deze 4 vliegtuigen in )
Afbeelding

Dit was de helikopter die werd begeleid door de vliegtuigen!
Afbeelding

En de laatste die op steeg, die achter de helikopter aan vloog en hiermee de rij af sloot!
Afbeelding

Ik heb deze foto's nog even in een apart kopje omdat nu de foto's van het Amerikaanse Kerkhof komen!

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:30

Erg interessant om te zien! Prachtige foto's ook! Maar ik heb nooit echt begrepen wat D-Day is, op internet ook alleen maar vage informatie voor mij. Iemand op bokt misschien een duidelijke uitleg?

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 19:36

Mila11 schreef:
Erg interessant om te zien! Prachtige foto's ook! Maar ik heb nooit echt begrepen wat D-Day is, op internet ook alleen maar vage informatie voor mij. Iemand op bokt misschien een duidelijke uitleg?

D-Day is de decision Day ( beslissing dag ) , Op D-Day hebben ze besloten om in aanval te gaan tegen de duitsers! Het was dus de eerste stap van de bevrijding!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:41

Wat een mooi verslag maak je ervan! Vind je stijl van fotograferen erg mooi, alsof ik erbij ben

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 20:02

Ik denk dat mijn volgende foto's eigenlijk geen woorden nodig hebben, het gevoel dat het mij daar gaf krijg ik ook weer terug in de foto's! 10.000 Amerikanen liggen begraven op deze begraafplaats. Het is ook echt Amerikaans zoals je het kent, alles is heel erg groot op gezet, echt massaal, met grote bloemstukken, hoge bomen, alles perfect bijgehouden echt overweldigend!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de rechter foto kijken deze soldaten uit naar de plek waar deze gevallen soldaten gevochten hebben voor hun leven, hier zijn ze vanuit Omaha Beach omhoog gekomen om de Duiters te verslaan!
AfbeeldingAfbeelding

En natuurlijk heb ik hier ook de enkele Veteranen vastgelegd die toch nog een keer wilden komen kijken! Mevrouw op de foto vroeg zelfs of ik een foto van haar wilde maken, echt bijzonder al zeg ik het zelf..
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:07

Mooie fotos weer!

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 20:25

Tot slot zijn wij vandaag nog doorgereden naar het Duitse Kerkhof, op dit kerkhof liggen 20.000 duitse soldaten 'begraven'. Wat was dit even een complete omslag zeg, niet wetende wat je te wachten staat. Alles is grauw, nergens geen bloemen, gras half gemaaid, en bij ieder steentje liggen 2 of 3 soldaten begraven! Ik moest zeggen, ik was compleet stil, helemaal overdonderd..
Afbeelding
Afbeelding

Sommige stenen voorzien van namen, maar de meeste waren ''een duitse soldaat''
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helemaal als je dit contrast ziet ( beide met mobiel gemaakt )
Panorama van het Amerikaanse en Duitse kerkhof
Afbeelding
Afbeelding

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:47

Kippenvel van al je prachtige foto`s......

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:18

Ben er weer stil van. Ook echt complimenten op je foto's. Je maakt het zo echt voor ons om mee te kijken. Wat ik al eerder zei alsof we erbij zijn. Maar wat een emotionele dag voor je zeg!

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:23

Wat een foto's!! Net of je er bij bent!! Wat een verschil die kerkhoven!

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 09:34

Super bedankt voor jullie reacties! Vind het heel fijn om te horen dat jullie het ook deels meebeleven zo!
Vandaag gaan we naar een museum of meerdere! Even een dagje wat rustiger aan omdat we morgen en overmorgen weer heel veel gaan bezichtigen!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:39

Waanzinnig topic, echt heel indrukwekkend. De oorlog heeft mij ook altijd enorm geboeid, mede doordat het mijn opa zo getekend had. Hele mooie foto's en panorama's, schitterend verslag!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:51

DmNqUe schreef:
Mila11 schreef:

D-Day is de decision Day ( beslissing dag ) , Op D-Day hebben ze besloten om in aanval te gaan tegen de duitsers! Het was dus de eerste stap van de bevrijding!

Gaaf topic, ik volg! Ik denk dat ik ook een bestemming weet voor mijn vakantie komende zomer :)
Ik heb zelf Band Of Brothers (na uitgebreide dingen van school etc) gelezen, en daarna de serie gezien natuurlijk. Een oude buurman, die ik bijna als familie beschouw, is zelf half-duits en is vrienden met een amerikaan die in de company naast die van BOB gestreden heeft. Helaas heb ik die man alleen kunnen ontmoeten toen ik nog te klein was om dit alles te snappen.

Ohja, en ik wilde dus ff wat toevoegen aan D-Day. De geallieerden hadden gezien dat de rand langs de kust het "zwakke punt" van de Duitsers was. 3 dagen voor D-Day zijn er parachutisten geland, die voorbereidingen zouden doen, zodat het veilig zou zijn om op de verschillende standen aan land te komen. Helaas is de dropping van de parachutisten de mist in gegaan, waardoor parachutisten erg verdeeld en op verkeerde plaatsen zijn geland (ze konden met hun parachutes niet sturen).
3 dagen later zijn duizenden mannen aan land gekomen bij Normandië, om zich vervolgens een weg te vechten door frankrijk, belgie, nederland, duitsland, en uiteindelijk in sommige gevallen oostenrijk. Op de laatste plek zou Hitler zich hebben verstopt in zijn burgt.
Deze mannen hebben eerst veel van hun vrienden verloren op de stranden, vanwege de batterijen bunkers en kanonnen die de duitsers hadden staan. Vervolgens zijn ze geteisterd door bizarre omstandigheden met slecht weer en weinig voedsel. Toch gaven ze niet op om onze vrijheid te verzekeren.