Goedkoop naar Zweden met de auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Re: Goedkoop naar Zweden met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:35

Niet gaan vliegen of treinen! Ga met de auto, anders zie je 'niets' van het prachtige land zelf. Of je moet gaan liften= betrekkelijk veilig. In Zweden moet je treinen reserveren, daar mag je niet zo maar in stappen, imo erg lastig. Dus met de auto is echt de beste manier om Zweden te leren kennen.
Let op de talloze bordjes langs de wegen; daar kan je veel uit opmaken. zie je een tentje op een bordje staan; dat is duidelijk. De campings zijn er erg goedkoop. Wat ik je wil aanraden is de bordjes te volgen (als je zin hebt in koffie of wat eten) met een koffiekopje erop. Daar kan je heerlijke koffie (met gebak) krijgen ook nog altijd vers! Soms kan je er ook warm eten; vaak ook nog met aardappels en salades erbij. Je komt op de mooiste plaatsen en komt zo de liefste mensen tegen. Vaak liggen zulke hutjes bij camping naast een meer. Prachtige plekken. Je hebt bijna geen internet meer nodig. Aanrader. Als er staat: Patar. (op de beide a's een nulletje; kan symbool even niet vinden) is het tweede kopje koffie gratis. Vaak mag je zelf opnieuw inschenken.
Nog een aanrader: hoef je zelf niet voor te gaan koken; eten bij Domus, = groot warenhuis als je toch aan het winkelen bent. lijkt wat op onze Hema, maar dan uitgebreid met warm eten. Stoere werkmannen eten er ook, dus het zal heus goed eten zijn.
Eten restaurants in stukken duurder. Afrader.
Ik wens je veel plezier.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:56

In Zweden is het gebruikelijk om warm te lunchen. Als je rond lunchtijd in een stad bent: doen! Er zijn in de steden overal eettentjes en die zijn vaak ook niet zo duur. Verder kopen wij als we op vakantie zijn ons avondeten meestal gewoon in de supermarkt om het betaalbaar te houden. Een van de ketens (maar weet niet meer welke) heeft een saladebar in de winkel, waar je voor een redelijke prijs zelf een salade kan samenstellen. Verder kan je langs de weg veel vers fruit kopen (aardbeien, kersen, rode bessen), lekker voor onderweg! :) De bordjes met een koffiekopje erop volgen is inderdaad ook een goeie tip! Zweden zijn echt meesters in heerlijk gebak maken! :D

Wij gaan dit jaar voor de vijfde keer met de auto naar Zweden. We boeken nooit iets, stappen gewoon in en gaan. Nog nooit langer dan een uur hoeven wachten voor de boot en alleen in het zuiden langs de kust een keer problemen gehad met een camping vinden omdat alles vol was.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:36

Ica, dat is de supermarkt met de saladebar. Erg goed ja.

Ook leuk is de bordjes van Loppis (vaak zelf gemaakt en op een boom of in de berm geplant) volgen. Leuke oude spulletjes voor bijna niets.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 17:17

Leuke verhalen zeg, en ik wil ook graag gaan om stofjes te scoren voor mijn eigen bedrijfje.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:39

Freya6 schreef:
Leuke verhalen zeg, en ik wil ook graag gaan om stofjes te scoren voor mijn eigen bedrijfje.

Moet je echt in diverse 'Loppis' zijn. Kijk er niet raar van op als je met bordjes verwezen wordt naar een oude schuur die bijna op instorten staat.
Ook bij "Röda Korset"en........... Ben naam even vergeten. Houd je tegoed van mij. Ik moet even googelen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 19:30

Wat leuk Sandrina, jouw bedrijf!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:40

Treinen reserveren? Gewoon op het station een kaartje kopen. SJ, Öresundståg, Pågatåg.... Allemaal geen probleem.

Ik vind de saladebar in de ICA wel erg prijzig, maar goed al het eten in Zweden is duur.

Göteborg is een erg leuke stad!

Loppis vind je inderdaad overal :)

Lunch is in Zweden de belangrijkste maaltijd. Vaak warm eten voor een heel schappelijke prijs. Avondeten is voor Zweden vaak eenvoudig, voor een echt diner zoals we dat in NL kennen betaal je de hoofdprijs.

Koffie gaat vaak net als bij IKEA. Je betaalt één keer en kan dan gewoon bijschenken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:15

Freya6 schreef:
Wat leuk Sandrina, jouw bedrijf!

Dank je, heb je interesse in een tas of shopper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:32

Als ik jou was, zou ik gewoon met de bruggen gaan! :) Er zijn twee grote bruggen, één in denenmarken, en nog een van kopenhagen haar Malmö. Het zijn wel tolbruggen, maar je bent er gewoon veruit het snelst.

Wij gaan elke vakantie naar ons huis in Zweden, en wij rijden al acht jaar lang via de bruggen. We hebben het één keer met de boot gedaan, maar dat viel erg tegen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:35

Wij gaan juist altijd met de ponten. Bruggen vielen ons vies tegen :) Qua kosten maakt het niet uit en qua tijd ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:37

Wij hebben de bruggen wel goedkoper! :D Omdat we er ongeveer 14 keer per jaar langskomen, hebben we een soort van abonnement erop. Mensen die er elke dag voor hun werk overheen moeten, hebben het ook. Als je inderdaad vaak naar Zweden gaat, is het uiteindelijk goedkoper, maar voor één keer moet je dat niet doen.

Trouwens TS, als je nog een leuke B&B zoekt (weet niet waar je heen gaat, dus misschien heb je er niets aan):

http://www.sodrahalla.nl

Vanaf de zomer ook B&B kamers. :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:51

Ook de ponten zijn goedkoper als je vaak gaat ;) Mijn vader werkt er en mijn ouders rijden ook minstens 1x per maand daarheen (en dan een paar weken later weer terug). Voor hen blijven ponten de beste optie.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:59

Ik vind via de ponten ook het prettigst. Dan moet je de auto uit, dus hou je meteen pauze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:04

Inderdaad, iedereen die ik ken die met de ponten gaan, zeggen hetzelfde. Even een pauze vinden ze wel fijn, wat ik goed kan begrijpen. Wij rijden echter liever door, omdat we gewoon graag de reis graag snel achter de rug willen hebben. (:

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 10:22

Resistance schreef:
Inderdaad, iedereen die ik ken die met de ponten gaan, zeggen hetzelfde. Even een pauze vinden ze wel fijn, wat ik goed kan begrijpen. Wij rijden echter liever door, omdat we gewoon graag de reis graag snel achter de rug willen hebben. (:

Hoe lang doe je er dan over om voet aan Zweedse bodem te hebben?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 10:22

gabyfedde schreef:
Ook de ponten zijn goedkoper als je vaak gaat ;) Mijn vader werkt er en mijn ouders rijden ook minstens 1x per maand daarheen (en dan een paar weken later weer terug). Voor hen blijven ponten de beste optie.

Welke ponten nemen jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:09

Freya6 schreef:
Resistance schreef:

Hoe lang doe je er dan over om voet aan Zweedse bodem te hebben?

Ongeveer 9 of 10 uur, met onze vorige auto was dat langzamer omdat die niet harder dan 120 uur kon. Nu rijden we gewoon met 150 door Duitsland.

We doen er nu in totaal 14/15 uur over, eerst was dat 18/19.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:11

Freya6 schreef:
gabyfedde schreef:

Welke ponten nemen jullie?

Vanuit midden NL 6 uur rijden

Puttgarden (Duitsland) - Rødbyhavn (Denemarken) - 40 minuten

Twee uur rijden

Helsingør (Denemarken) - Helsingborg (Zweden) - 20 minuten

Naar huis in Zweden 3 uur rijden

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 16:19

Resistance schreef:

Ongeveer 9 of 10 uur, met onze vorige auto was dat langzamer omdat die niet harder dan 120 uur kon. Nu rijden we gewoon met 150 door Duitsland.

We doen er nu in totaal 14/15 uur over, eerst was dat 18/19.[/quote]

:D die van mij kan niet harder dan 100 *D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 16:20

gabyfedde schreef:

Welke ponten nemen jullie?[/quote]

Vanuit midden NL 6 uur rijden

Puttgarden (Duitsland) - Rødbyhavn (Denemarken) - 40 minuten

Twee uur rijden

Helsingør (Denemarken) - Helsingborg (Zweden) - 20 minuten

Naar huis in Zweden 3 uur rijden[/quote]

Gaaf! Ik vertrek vanuit Friesland (harlingen)

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:26

Oh door jouw plannen krijg ik ook helemaal zin :D Vlieg over een paar weken om vrienden op te zoeken en bij hen midzomernacht te vieren; het is heerlijk. Prachtig (veilig!) land, vriendelijke mensen, en praktisch iedereen spreekt een prima woordje Engels. Goede tips komen voorbij hier, als ik nog op iets kom meld ik het!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 16:36

Dirndl schreef:
Oh door jouw plannen krijg ik ook helemaal zin :D Vlieg over een paar weken om vrienden op te zoeken en bij hen midzomernacht te vieren; het is heerlijk. Prachtig (veilig!) land, vriendelijke mensen, en praktisch iedereen spreekt een prima woordje Engels. Goede tips komen voorbij hier, als ik nog op iets kom meld ik het!

Wat houdt dat in? Midzomernacht vieren? :+

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:03

http://en.wikipedia.org/wiki/Midsummer#Sweden :D

Voor ons vooral een reunie van vrienden uit verschillende landen die elkaar in Oostenrijk met werk of ergens op reis hebben leren kennen, heerlijke dagen zijn het. Midsummer dag zelf: ontbijten, bloemenkransen maken, en met de fiets/longboard naar het dorpsveld tussen de rotsen. Daar begint het grote drinken, eten, dansen rond de meipaal en spelletjes doen in teams ingedeeld, met elk familielid van het gezin waar we verblijven als hoofd van 1 team. 's Middags naar huis fietsen/boarden (hilarisch door algemeen dronkenschap), dan zwemmen in het meer, en avond eten op het gras met meer dan 40 mensen. Na het eten gaan de spellen door (dingen als estafetterace, komkommers tussen de knieën doorgeven etc), er wordt gezongen, muziek gemaakt, kampvuur, genieten van de lange nacht onder oude en nieuwe vrienden.

Voor ons is het een punt in het jaar geworden om naar uit te kijken, vrienden en familie van die vrienden weer te zien, samen te genieten van dat prachtige land, het feit dat de zomer weer is begonnen, van het niet kunnen mee zingen van gekke Zweedse liedjes, heel veel te lachen (en eten en drinken := ) en te merken dat je heel veel lieve mensen om je heen hebt waarvoor je dankbaar kunt zijn. :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 17:36

Dirndl schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/Midsummer#Sweden :D

Voor ons vooral een reunie van vrienden uit verschillende landen die elkaar in Oostenrijk met werk of ergens op reis hebben leren kennen, heerlijke dagen zijn het. Midsummer dag zelf: ontbijten, bloemenkransen maken, en met de fiets/longboard naar het dorpsveld tussen de rotsen. Daar begint het grote drinken, eten, dansen rond de meipaal en spelletjes doen in teams ingedeeld, met elk familielid van het gezin waar we verblijven als hoofd van 1 team. 's Middags naar huis fietsen/boarden (hilarisch door algemeen dronkenschap), dan zwemmen in het meer, en avond eten op het gras met meer dan 40 mensen. Na het eten gaan de spellen door (dingen als estafetterace, komkommers tussen de knieën doorgeven etc), er wordt gezongen, muziek gemaakt, kampvuur, genieten van de lange nacht onder oude en nieuwe vrienden.

Voor ons is het een punt in het jaar geworden om naar uit te kijken, vrienden en familie van die vrienden weer te zien, samen te genieten van dat prachtige land, het feit dat de zomer weer is begonnen, van het niet kunnen mee zingen van gekke Zweedse liedjes, heel veel te lachen (en eten en drinken := ) en te merken dat je heel veel lieve mensen om je heen hebt waarvoor je dankbaar kunt zijn. :)

waah klinkt super leuk!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 17:18

enne...wat is volgens jullie goedkoop voor een camping? Ik denk dan aan 5 euro :z