Op reis naar Kroatië, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Op reis naar Kroatië, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:14

Haha ja Istrië staat bekend om zn mega campings...
ach heeft ook zn grappige dingen, met de auto naar het zwembad rijden omdat lopen te lang duurt en je dus oververhit bent :')

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:18

Neonlight schreef:
Jij hebt vast alleen Istrie gezien? Op het moment als je Istrie uit gaat is het over met die megagrote campings.

haha, zou best kunnen :) we durfden niet meer verder te rijden met de auto, en de campings die in de ANWB gids stonden (ook buiten istrië) waren allemaal zo groot -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:20

Wij hebben buiten Istrie bijna alle campings aan de kustlijn wel gehad of gezien uit de ANWB-gids (zijn er niet heel veel, zeker naar het zuiden toe neemt het fiks af) en groot waren ze niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:16

berdien85 schreef:
anneliesdj schreef:
Bedankt voor je tip Cassidy.
Wij zoeken een camping in de buurt van Novi Vinodolski aangezien mijn ouders daar een huisje huren.
Goed om te weten dat Istrie vooral voor naturisten is, daar wilden we eerst heen gaan.

Grappig, daar hebben wij vorig jaar ook gezeten. Zitten ze bij het resort?

Ze hebben een huisje van een particulier via zo'n site, ergens in de binnenstad.
Maar dus geen hotel of resort ofzo.

Neonlight schreef:
Wij hebben buiten Istrie bijna alle campings aan de kustlijn wel gehad of gezien uit de ANWB-gids (zijn er niet heel veel, zeker naar het zuiden toe neemt het fiks af) en groot waren ze niet.

Heb jij een tip voor een camping daar? Iets wat leuk is met kids?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:30

Ai, leuk voor de kids? Hmmm, ik ben niet zo op kids gericht met de vakantie en wij zaten in het naseizoen. Om eerlijk te zeggen heb ik niet echt op speelgelegenheden gelet en kan me zo ook niets voor de geest halen, behalve op de mega-campings in Istrië. Zelf vond ik de plaatsen Zadar, Sibenik, Trogir en Korcula erg leuk, en Dubrovnik natuurlijk. Maar hoe die campings allemaal waren, dat weet ik niet meer. Niet zoals de mega-campings in Istrië, dat weet ik wel.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:03

Heeft iemand misschien nog tips voor duiken/ snorkelen in zadar? Wij hebben namelijk geen duikbrevet, maar zouden toch graag een kijkje onder water willen nemen daar :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:38

Kun je niet gewoon zelf een snorkelsetje meenemen en een beetje rondzwemmen?
Het lijkt mij ook erg gaaf, maar ik denk dan al snel aan duiken met complete pakken en zuurstof erop en honderden euro's lichter zijn, dat is me weer wat veel van het goede.
Of is er ook een middenweg?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 01:10

Nou ook wij hebben een reis naar Kroatie geboekt.
Wij zitten op een eiland in een prive huis.

De honden gaan mee en we zitten 200 meter van de zee.
We zullen dus vast een onwijs mooie vakantie hebben

Wij willen in 1x doorrijden (met een aantal korte stops voor de honden)
Weten jullie of dat een beetje te doen is?
We hebben 3 chauffeurs in 1 auto.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 01:50

Het is 14 uur rijden dus met 4 chauffeurs moet dat wel te doen zijn toch?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:46

anneliesdj schreef:

we zijn met 3 chauffeurs..

Maar er moet er ook 1 kaart lezen..
Ja ik denk dat het ook wel te doen is hoor.
Maar wij hebben daar geen ervaring mee.
Normaal gaan wij met het vliegtuig, maar i.v.m. dat ik een klaplong heb gehad mag ik 3 mnd niet vliegen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:22

Oh foutje, ik bedoelde 3, had het wel gelezen.
Zijn jullie met volwassenen?
En je hebt honden mee las ik? (waarom?) Houd er wel rekening mee dat het erg benauwd wordt in de auto als er een paar hijgerds achterin zitten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:09

Omdat de ene hond uit het asiel komt.
Kan het hem niet aandoen om hem voor een week terug te stoppen...

Gelukkig hebben we climate control in de auto..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:16

Kan hij dan niet bij familie ofzo?
Ik heb zelf ook honden maar ik neem ze bewust niet mee, het is daar veel te warm, onbekende ziekte's en bovendien bepaalde regels mbt in en uitvoer.
Maar ik bedoelde niet zozeer warm, maar echt benauwd en stinken, daar helpt een climate control minder goed tegen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:27

Even inhaken hier; wij gaan volgende week ook richting kroatie, is het verstandig van tevoren de campings te boeken, of kun je ( zoals wij dat altijd doen voor oostenrijk en italie) gewoon op de bonnefooi aan komen waaien?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:55

daantjuhhh schreef:
anneliesdj schreef:

we zijn met 3 chauffeurs..

Maar er moet er ook 1 kaart lezen..
Ja ik denk dat het ook wel te doen is hoor.
Maar wij hebben daar geen ervaring mee.
Normaal gaan wij met het vliegtuig, maar i.v.m. dat ik een klaplong heb gehad mag ik 3 mnd niet vliegen.

Acute klaplong? En ben je geopereerd of geplakt? Mijn vriend heeft het ook al tweemaal gehad, eerste keer geplakt en wij mochten binnen drie weken vliegen (amerika) en tweede maal geopereerd. Maar blijft een gevoelige plek.
Pas overigens op met snorkelen dat je niet gaat duiken, weet niet of ze het gezegd hebben maar diep in het water is de druk hoog en niet goed voor je long.

Over her rijden, met drie moet het goed lukken. Wij rijden met twee en vertrekken 's avonds als het donker is en rijden zo de nacht door naar het licht toe en 's middags komen we aan in kroatië. Dan hebben we vrijwel niets tegen gehad.
Het is wel wijs om Koper bij Istrië te vermijden, daar stonden we vorig jaar twee uur vast op een eenbaansweg voor de douane. Bloedheet op die berg en weinig schaduw, uitstappen was een no go.
Slim van jullie om een kaart mee te nemen. Meeste navigatie herkent kroatië niet. Oja weet niet of het eerder vermeld is, in slovenië heb je een vignet nodig. Kan je niet bij de anwb krijgen... Moet je 30km voor de grens bij tankstation halen.

Ik zou trouwens als ik honden had, ze wel mee durven nemen. Het is wel warm in kroatië maar genoeg schaduw plekjes en verkoeling in het water.
Naar welk eiland gaan jullie?

Iemand vroeg over duiken bij zadar. Er zijn daar tig excursies te boeken. In de stad staan overal mensen die hun uitsstapje aanprijzen en volgens mij ook voor duiken. Wij doen alleen snorkelen en op een tripje naar de kornati eilanden hebben wij een tussenstop gemaakt om te snorkelen, super mooi. Maar weet niet of elke excursieboot dat doet.

@Lowara, je kan makkelijk op de bonnefooi gaan, zat campings. Vorig jaar geen problemen gehad en ook zonder bestemming vertrokken. Oja ik spreek over dalmatië, geen idee hoe dat zit in istrië.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:01

@Lizz Dankjewel voor de tip! :) Dan zullen we het daar wel zien.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:27

Bedankt voor de tips.
Wat betreft invoer is allemaal geregeld.
Ik heb ze geënt en ze hebben een paspoort.
Ik heb een klaplong door een auto ongeluk.
Ik heb 5 dagen een drain gehad. Volgens de arts mocht ik 3 mnd niet vliegen. En inderdaad niet duiken bij het snorkelen.

Wij zitten in een privé huis op het eiland solta.
Lekker rustig eiland en huis aan het strand.
Er is een terras volledig in de schaduw en de honden mogen mee van die eigenaar.

Ja wij waren van plan om hier Smiddags weg te gaan.
Mede omdat we regelmatig willen stoppen voor de hond.
Dan rijden we als het goed is snachts door Oostenrijk en Slovenië. En smorgens kroatie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:55

Lowara schreef:
Even inhaken hier; wij gaan volgende week ook richting kroatie, is het verstandig van tevoren de campings te boeken, of kun je ( zoals wij dat altijd doen voor oostenrijk en italie) gewoon op de bonnefooi aan komen waaien?

Ik heb een poging gedaan wat te reserveren (Dalmatie) maar kreeg daarop terug dat dat niet kon en dat er altijd wel plek was.

Is de Bora al genoemd? Schijnt in bepaalde streken niet echt grappig te zijn om met een tentje op een camping aan de kust te staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:58

Lizz schreef:
Oja weet niet of het eerder vermeld is, in slovenië heb je een vignet nodig. Kan je niet bij de anwb krijgen... Moet je 30km voor de grens bij tankstation halen.

Is dat bij elk willekeurig tankstation te krijgen of hoe zit dat? Waarom specifiek 30km voor de grens?

Mijn man heeft navigatie op zijn mobiel gedownload, ook voor kroatie, dat is wel te doen toch?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:05

Onze tomtom deed het prima in Kroatie. Af en toe een weg die hij als doorgaande weg zag terwijl dat niet zo was maar in de regel erg goed.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:16

Ben een aantal jaar geleden ook geweest.
Istrië.
Hoe zuidelijker, hoe minder toeristisch was mijn idee.
Wij zijn toen ook geëindigd in Pula.
Camping Puntizela.
Was echt een supercamping en direct aan het water.
Ook wij hadden niks geboekt en gewoon op de bonnefooi heen gegaan.
Hebben er 2 weken heerlijk gestaan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:20

Ik volg even, wij gaan dit jaar ook naar oa Kroatie. Hadden gemaild met een camping maar geen reactie. Even kijken of ik hier goede tips tegen kom!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:28

Ik heb nog een vraagje, kun je dat vinget ook snachts halen in Oostenrijk?
Of zijn de stations snachts gesloten?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 01:14

daantjuhhh schreef:
Bedankt voor de tips.
Wat betreft invoer is allemaal geregeld.
Ik heb ze geënt en ze hebben een paspoort.
Ik heb een klaplong door een auto ongeluk.
Ik heb 5 dagen een drain gehad. Volgens de arts mocht ik 3 mnd niet vliegen. En inderdaad niet duiken bij het snorkelen.

Wij zitten in een privé huis op het eiland solta.
Lekker rustig eiland en huis aan het strand.
Er is een terras volledig in de schaduw en de honden mogen mee van die eigenaar.

Ja wij waren van plan om hier Smiddags weg te gaan.
Mede omdat we regelmatig willen stoppen voor de hond.
Dan rijden we als het goed is snachts door Oostenrijk en Slovenië. En smorgens kroatie.

Oh jeetje een auto ongeluk, eng zeg.
Mijn vriend heeft beide keren ook een drain gehad. En als arts zegt 3 maanden niet vliegen zou ik dat ook opvolgen :)

Heb Solta moeten opzoeken, mooi eiland en mooi gelegen. Kan je ook Split en Trogir bekijken. Wij zaten vorig jaar iets zuidelijker, bij Omis. Daar komt een zoetwaterrivier de zee in en kan je raften, kanoën en bergbeklimmen.

anneliesdj schreef:
Lizz schreef:
Oja weet niet of het eerder vermeld is, in slovenië heb je een vignet nodig. Kan je niet bij de anwb krijgen... Moet je 30km voor de grens bij tankstation halen.

Is dat bij elk willekeurig tankstation te krijgen of hoe zit dat? Waarom specifiek 30km voor de grens?

Mijn man heeft navigatie op zijn mobiel gedownload, ook voor kroatie, dat is wel te doen toch?

Sorry was niet helemaal goed geformuleerd. Je kan bij tankstation vanaf ongeveer 30km voor de grens vignetten krijgen. Dus ook vijf km voor de grens en misschien is er op de grensovergang ook wel een "winkel". Rijd je zonder dan riskeer je een boete, er zijn verschillende controle punten onderweg waar groot bij staat vermeld "VINGETTA". Of je het s nachts ergens kan halen weet ik niet, maar volgens mij wel. Meeste tankstations zijn bemand daar.

Als hij navigatie speciaal voor kroatië heeft moet het te goed zijn. Maar de meeste hebben dat nog niet automatisch. Wegen kent je navigatie dan wel, maar je kan geen adres invoeren.

De bora is inderdaad een harde wind die een aantal dagen kan aanhouden. Wij stonden vorig jaar aan zee met een tentje en dat ging goed. Maar je moet alles vastzetten, want het waait zo weg. Het is overigens niet koud dan, alleen veel wind. Na drie dagen ben je het dan ook wel beu... Maar meestal is het dan ook wel aan het minderen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:19

Hier inmiddels dankzij de tips van jullie wat concreter plan opgesteld, heb er zin in!