een land zoals schotland, maar beter weer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:07

IJsland is helemaal niet zo koud. Klinkt veel heftiger door de naam :P Maar er loopt een warme golfstroom omheen waardoor het best mee valt en de winters mild zijn. De gemiddelde temperatuur in de zomer is zo'n 12 graden maar ik vind dat het gevoelsmatig enorm verschilt met hier in Nederland. Ik heb met 13 graden rondgelopen in mijn korte broek en hemdje en nog had ik het warm. Heb het land rondgefietst en regelmatig lekker in mijn shirt op de fiets gezeten.
Het maakt gewoon enorm uit waar de wind vandaan komt. Het kan er echt keihard waaien, en als dat noordenwind is die direct van de pool af komt is het een stuk kouder dan als het windstil is/zuidenwind. Het belangrijkste kledingstuk is een winddichte jas. Dat scheelt enorm! En het hangt natuurlijk af van de plek, daar zit ook wel verschil in.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:27

ik zou ook zeggen ierland, zo'n mooi land !!! en richting calway heb je ook van die heuvel/rotsachtige omgeving.

Cassidy

Re: een land zoals schotland, maar beter weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:32

Ik zou eerder zeggen, hoger dan de lijn Dublin - Galway. En stukje Burren meenemen!

Ook rond Ierland heb je de golfstroom. In het zuiden groeien er zelfs palmbomen!

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:35

Ik ben een paar keer in Schotland geweest en altijd geluk gehad met het weer. Zelfs een keer een heuse hittegolf meegemaakt daar :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:36

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:52

Of de Azoren? Een vulkanische eilandengroep ten westen van Portugal waar het bijna het gehele jaar 24 graden is :) Niet hetzelfde als Schotland maar wel ruige natuur en eindeloos wandelplezier...

Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:22

Ik ben in september 2 weken naar Schotland geweest; ook naar de hebriden. Echt prachtig :j En het weer viel mij 100% mee. 20 - 25 graden. Zeker richting de eilanden heb je wel eens regen, maar in mijn geval was dat 5 min en dan weer zon.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:31

Wendeltje schreef:
Ik ben een paar keer in Schotland geweest en altijd geluk gehad met het weer. Zelfs een keer een heuse hittegolf meegemaakt daar :P

Ik was er een aantal jaar geleden in de natste juni in 50 jaar :+ Maar het jaar daarvoor in Ierland ook prachtig warm weer!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:35

__Suzanne__ schreef:
Wendeltje schreef:

Ik was er een aantal jaar geleden in de natste juni in 50 jaar :+ Maar het jaar daarvoor in Ierland ook prachtig warm weer!

Toen was ik in Wales met overstromingen etc :') . Maar dat was daar inderdaad ook echt een uitzondering.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:35

Ik heb in Ierland gewoond en daar was het over het algemeen prima weer. Zeeklimaat, dus niet te koud en buien trekken ook snel weer over :P Daarnaast ben ik ruim een maand in Schotland geweest, ik heb het hele land binnenstebuiten gekeerd. Was prima weer. Natuurlijk regende het wel eens, maar dat doet het hier ook. Alleen in het uiterste puntje van Schotland was het wat kouder, maar de Schotse koters doken gewoon nog -in wetsuits- de zee in. Dat ging mij dan weer te ver.

Beide landen zijn schitterend, uniek, en zou ik zeker niet vanwege het weer laten schieten.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:02

Als het je zo mooi lijkt, dan moet je het misschien gewoon proberen. Geen garantie natuurlijk dat het droog blijft, maar het is denk ik wel minder regenachtig als je zou denken.

Ierland is natuurlijk ook prachtig. In Schotland ben ik nooit geweest (wil nog wel een keer graag), maar in Ierland wel. Best vaak zelfs, en we hebben niet veel regen gehad. Maar ook daar kan je het slecht treffen. Mijn vriend is een keer naar huis gegaan (Dublin) om het huis van zijn zus te verven. Hij heeft zo'n 6 weken lang een miezerregentje gehad.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:06

Paaseiland, beetje ver en een beetje duur maar het is daar geweldig. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:08

Ik snap niet waarom zoveel mensen met Zweden komen :') Als je toch voor scandinavie gaat, dan zou ik echt Noorwegen aanraden, de natuur is daar veel ruiger en spectaculairder dan in Zweden.
Maar Schotland zelf is ook echt mooi :j

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:27

omdat noorwegen meschien op walvissen en zeehondjes jaagt maar dat is en andere discussie

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:33

moonie schreef:
omdat noorwegen meschien op walvissen en zeehondjes jaagt maar dat is en andere discussie

En daarom moet je maar niet op vakantie naar Noorwegen? Zie niet in wat dat er mee te maken heeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:38

Noorwegen is prachtig, toen wij er waren hebben we niets gemerkt van slecht weer... soms was er een regenbui in het ene dal, en gingen we door de tunnel en kwamen in stralend mooi weer terecht. Je moet maar net pech/geluk hebben met het weer... zelfs in Zuid Europa kan het weer midden in de zomer een ellende zijn...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 31-03-14 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:38

Wat is er dan mis met Frankrijk of Italië? Daar zijn toch ook prachtige, heuvelachtige streken? Misschien leuk om op google maps gewoon eens met streetview te kijken af en toe? Volgens mij moet je je ei prima kwijt kunnen binnen een paar honderd km.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:29

Ik ben enkele jaren terug voor 10 dagen in Schotland geweest waarvan ik 9,5 dag regen had.... Ja echt... :')
Was een behoorlijke tegenvaller, maar desondanks is het land werkelijk schitterend en heb ik onwijs genoten. Goed droog houden (neem geen sneakers mee!) en dan blijf je vanzelf warm.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:35

Ibbel schreef:
Schotland (de Hebriden daargelaten) is echt niet zoveel slechter of kouder dan Nederland.
Qua natuur ook wel vergelijkbaar met bv de Vulkaaneifel, maar daar kan het net zo goed koud en nat zijn.
Wil je echt beter weer en ook ruige natuur, dan zou bv Sicilië ook nog wel een idee zijn.

Ilse of Rum in Inner Hebrides was dan een uitzondering in Oktober. 5 dagen zon :D Eilandbewoners spraken er al over dat ze de rest van de winter de zon niet meer zouden zien na zo'n mooie week.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:08

Schotland is prachtig, ben er vorig jaar geweest. Wel wat regen gehad, maar ook mooie dagen, was prima te doen!
Noorwegen is ook echt suuuuper mooi!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:31

In Juli en Augustus is het hier in Schotland zo'n 20 tot 25 graden.
In het noorden is het wat kouder maar zul je echt geen jas aan hoeven.

Het grote verschil tussen Nederland en Schotland is dat het in Nederland de hele dag kan regenen.
Hier regent het vaak even 15 minuten heel hard en daarna is het de rest van de dag weer droog.