Vliegangst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Vliegangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 01:04

Accepteren dat je het spannend vind is volgens mij al de eerste stap :) En wat is daar mis mee trouwens :D Je gaat wel gewoon op reis dus dat is al een stap verder dan diegenen die angst hebben en niet willen vliegen. :)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:31

Ik heb ook heel lang vliegangst gehad, ben er nu zo goed als overheen. Mijn tip is eigenlijk.. gewoon doen. Uiteindelijk merkte ik dat er eigenlijk bar weinig gebeurt. Ik vind het landen en opstijgen nog wel altijd een naar moment, maar heb inmiddels zo vaak en zo lang in vliegtuigen gezeten dat ik het meeste nu wel kan hebben. En, het vliegen volgt vaak op door een mooie beloning, namelijk die fijne vakantie waar je al zo lang naar uit had gekeken :D.

Edit: Ik zit overigens ALTIJD naast het raam. Ik word heel rustig van uit het raam kijken. Dit heb ik bv ook in de bus.. Het geeft me ook afleiding van het feit dat ik eigenlijk in een 'kleine' ruimte zit. Ik ben namelijk licht claustrofobisch.

Nog een edit :'), ik heb overigens maar 2x met bekenden naar een bestemming gevlogen, dat waren mijn eerste 2x vliegen. Verder heb ik altijd alleen in het vliegtuig gezeten. Vaak knopen mensen naast je dan een gesprek aan. En ik heb echt een aantal hele aardige mensen gehad die me hielpen met afleiding zoeken tijdens de turbulentie etc.

britv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:11

Ook ik kan erover meepraten, ik heb ontzettende vliegangst, ik stap erin omdat ik ergens naartoe wil maar anders zou je me er echt niet inkrijgen!
Bij mij is het het idee over controle verlies, bij ieder schokje die het vliegtuig maakt word ik helemaal panisch. -O-
Vorig jaar twee maal moeten vliegen en dan hebben we het geeneens over ver weg hoor, Mallorca en Turkije. Na de vlucht van Mallorca heeft mijn vader gezegd nooit meer naast me te gaan zitten omdat hij helemaal gek werd van me en na de terugvlucht vanuit Turkije met hevige turbulentie waren bijna alle botjes in mijn vriend z'n hand verbrijzeld :')

Ik heb me voorgenomen om voor de volgende keer mocht ik vliegen bij de huisarts om medische indicatie vragen :D, alle homeopathische, kruidvat en etos tabletten heb ik uitgeprobeerd en mochten niet baten!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:18

Nu via de ANWB € 100,- korting op een cursus vliegangst die de hele dag in beslag neemt via www.onbezorgdvliegen.nl
Het videofilmpje ziet er best goed uit, maar € 400,- blijft natuurlijk een smak geld.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:25

Ik kan een vliegangstcursus enorm aanbevelen. Ik heb hem gedaan een flink aantal jaren geleden, bij stiching Valk. Werd toen vergoed door mijn toenmalige zorgverzekering. Geen idee of die er nog zijn... Maar kan echt de moeite zijn als je je belemmert voelt door je vliegangst. Je leert over angsten in het algemeen, gaat in de simulator, er is een piloot en een psycholoog bij de cursus, je leert over hoe een vliegtuig werkt en wat je wel en niet kan verwachten in een vliegtuig. Ik dacht bijv. dat een piloot eigenlijk mag doen wat hij wil, maar dat is helemaal niet zo (soort achtbaangevoel zeg maar).
Ook leer je hoe je jezelf kunt afleiden en wat dat voor invloed heeft (je angst vermindert). En dat je gerust een boek mag lezen, dat het vliegtuig dan echt niet neerstort (dat gevoel hebben veel mensen, controleverlies).

Ik vind vliegen nog steeds niet geweldig maar ik heb er veel aan gehad, en ook op andere fronten (liftangst en claustrofobie, waarmee het immers samenhangt).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:30

Ik heb Valk gebeld, maar helaas wordt dit niet meer vergoed door zorgverzekeraars en kun je ongeveer € 1.200.- zelf ophoesten. Dat vind ik echt veel te veel, maar de dagcursus van onbezorgdvliegen lijkt me best een goed alternatief voor 1/3 van het bedrag dat je bij Valk kwijt bent.