Een jaar au-pairen in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Re: Een jaar au-pairen in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:57

Volgens mij heb je je zaakjes bijzonder goed voor elkaar :j
Wat ik zelf ook wel heel leuk vond om bij me te hebben was een fotoalbumpje met de gewone dingen. Je huis, je auto, van "gewoon onderweg". Foto's van je dieren en familie etc zijn zo vanzelfsprekend, maar er komt een moment dat je ook vragen krijgt over hoe je zelf leeft en het leuk wordt om er over te vertellen. En het is ook wel een beetje onwerkelijk om dan zelf die foto's te zien, maar wel heel leuk :)

De overstap op Singapore is best te doen hoor, het is een heel mooi en luxe vliegveld :j

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 14:05

delerium schreef:
Volgens mij heb je je zaakjes bijzonder goed voor elkaar :j
Wat ik zelf ook wel heel leuk vond om bij me te hebben was een fotoalbumpje met de gewone dingen. Je huis, je auto, van "gewoon onderweg". Foto's van je dieren en familie etc zijn zo vanzelfsprekend, maar er komt een moment dat je ook vragen krijgt over hoe je zelf leeft en het leuk wordt om er over te vertellen. En het is ook wel een beetje onwerkelijk om dan zelf die foto's te zien, maar wel heel leuk :)

De overstap op Singapore is best te doen hoor, het is een heel mooi en luxe vliegveld :j

Dankjewel, ik geloof ook wel dat ik het goed geregeld heb.
Dat is wel een goed idee, om de auto en huis enzo ook op de foto te zetten :) ik heb ze wel al een rondleiding gegeven via Skype, maar dat is toch niet hetzelfde.

Mijn oom is ook een keer op het vliegveld van Singapore geweest, hij had me al wat foto's laten zien. Ben echt benieuwd hoe ik de reis ga ervaren. Op het moment kan ik me meer nerveus maken om de reis naar Brisbane dan het feit dat ik een jaar daar ga wonen :P

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 14:08

Ik kreeg trouwens een pbtje dat ik geen recht heb op zorgtoeslag als ik daar zit, maar ik heb even gegoogled en volgens mij heb ik er wel gewoon recht op... Of ben ik nou gek... Ik voldoe aan alle voorwaarden volgens de site van de Rijksoverheid.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eslag.html

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:09

Ze hebben een zwembad op Singapore. Voor en vergoeding kan je daar gebruik van maken en ook douchen. Heerlijk! Als je een langere overstap hebt kan je ook een stadstoer doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:10

Ach, ik heb misschien mazzel gehad tijdens het aupairen in de UK, maar mijn gezinnen waren heel normaal, niks relatieproblemen etc. Ik mocht komen omdat de ouders een verhuizing naar China aan het voorbereiden waren en daar gaat soms zoveel tijd inzitten dat je je kinderen even wilt uitbesteden. Dat is in de zomer echter niet altijd even makkelijk. Kun je beter iemand in huis hebben die dat regelt.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 14:13

Lien2 schreef:
Ze hebben een zwembad op Singapore. Voor en vergoeding kan je daar gebruik van maken en ook douchen. Heerlijk! Als je een langere overstap hebt kan je ook een stadstoer doen.

Dat is handig om te weten! De stadstour had iemand mij al via pb gezegd, lijkt me echt leuk!
Ik zit van 15.40 in de middag tot 23.40 in Singapore, tijd zat dus :)

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 14:15

Blue_Eyes schreef:
Ach, ik heb misschien mazzel gehad tijdens het aupairen in de UK, maar mijn gezinnen waren heel normaal, niks relatieproblemen etc. Ik mocht komen omdat de ouders een verhuizing naar China aan het voorbereiden waren en daar gaat soms zoveel tijd inzitten dat je je kinderen even wilt uitbesteden. Dat is in de zomer echter niet altijd even makkelijk. Kun je beter iemand in huis hebben die dat regelt.

Bedankt voor je berichtje, fijn om te lezen :)
Ik vind het ook een legitieme reden, de ouders willen allebei graag een cursus gaan doen via de uni.
Ik heb ook ervaring met oppasgezinnen, maar daar vinden de kids het meestal niet zo leuk dat ik weer naar huis moet :P dat probleem heb je met au pairen niet.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:16

Qua reis: de eerste keer dat ik ging vliegen was dat in mijn eentje van Amsterdam naar Adelaide. En hoewel ik er niet echt tegenop zag is de reis me alleen maar meegevallen en had ik het ontzéttend druk met vanalles en nog wat. De vliegtuigen zijn voor die lange reizen echt groot, en daardoor gaat het ook allemaal heel vloeiend. Heb me heel goed vermaakt met het kijken van films en het spelen van spelletjes op dat tvschermpje in de stoel. Ideaal. Mooie uitzichten, heerlijk. Probeer er gewoon in te stappen met de wetenschap dat het nog wel even gaat duren en dat je vooral niet moet gaan zitten wachten tot je er bent. Maar entertain jezelf! Neem een boek mee, een puzzelboek, of begin met het aanleggen van je blog. Schrijf een heel verhaal over wat je verwacht, wat je gaat leren en hoe je er nu in staat. Helemaal leuk voor als je weer in NL bent en het vreet tijd.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 14:22

delerium schreef:
Qua reis: de eerste keer dat ik ging vliegen was dat in mijn eentje van Amsterdam naar Adelaide. En hoewel ik er niet echt tegenop zag is de reis me alleen maar meegevallen en had ik het ontzéttend druk met vanalles en nog wat. De vliegtuigen zijn voor die lange reizen echt groot, en daardoor gaat het ook allemaal heel vloeiend. Heb me heel goed vermaakt met het kijken van films en het spelen van spelletjes op dat tvschermpje in de stoel. Ideaal. Mooie uitzichten, heerlijk. Probeer er gewoon in te stappen met de wetenschap dat het nog wel even gaat duren en dat je vooral niet moet gaan zitten wachten tot je er bent. Maar entertain jezelf! Neem een boek mee, een puzzelboek, of begin met het aanleggen van je blog. Schrijf een heel verhaal over wat je verwacht, wat je gaat leren en hoe je er nu in staat. Helemaal leuk voor als je weer in NL bent en het vreet tijd.

Ja ach ik weet ook wel dat het allemaal mee zal vallen, maar soms overvalt dat nerveuze gevoel me gewoon even :) ik vlieg eigenlijk ook nog twee keer de nacht in, ik vertrek om 9 uur in de avond in Nederland.. En de tweede vlucht moet ik eigenlijk veel slapen, dan kom ik om 9.40 in de ochtend Australische tijd aan. Dan ben ik al een klein beetje gewend aan het tijdsverschil :)

Ik neem inderdaad een boek mee, het nieuwste deel van de Bridget Jones serie ligt er al klaar voor ;) de iPad gaat sowieso ook mee..

NaginiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:17

Ik ben het eens met wat Lieveli zegt over vrienden. Au pairen draait om het contact met vrienden, vrienden, vrienden.]
Ik ben het er niet mee eens dat er met elke familie iets mis is, willen ze 'n Au Pair hebben. Ik ken tig families hier die prima normaal zijn. :D (En natuurlijk 'n paar mindere).

Ik zou Au pairen denk ik niet aandurven zonder organisatie, dus ik vind het knap dat je het doet. Scheelt dat je in USA niet legaal bent zónder.
Zorg echt a.u.b. ALLES op papier staat. Hoeveel uren werk je maximaal op een dag? Hoeveel uren werk je maximaal in de week? Hoeveel vrije weekenden heb je minimaal in een maand? Zorg voor een rooster van de week van je werkuren aan het BEGIN van de week. Niet elke dag laten veranderen o.i.d.
Maak héél duidelijk tussen elkaar dat jullie dezelfde normen en waarden hebben m.b.t. opvoeding.
Ik heb 'n maandelijkse au pair meeting incl. agenda. Praat over wat je dwars zit tenminste één keer per maand op 'n vast tijdstip. Zowel voor hun als voor jou. Praat ook over goede dingen uiteraard.

Wat ik mee had genomen aan persoonlijke spullen is vooral foto's, m'n moeder heeft mijn knuffel die ik al jaren heb nog nagestuurd gewoon als 'comfort'. Dingen die zorgen dat als je heimwee hebt je daar aan kunt optrekken. :)

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:15

Nou er zaten voor mij gewoon weinig voordelen om met een organisatie in zee te gaan. Ik heb ook gekeken om te au pairen in Amerika, daar zou ik het zeker gedaan hebben. je kunt bijna niet anders daar :)

Regels over hoeveel uur maximaal per dag/week en hoeveel vrije dagen staan allemaal vast in het contract gelukkig.

Ik zal eens gaan nadenken over persoonlijke spullen die ik graag om mij heen heb of waar ik veel waarde aan hecht. Dankjewel!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:24

Aupair is natuurlijk doodnormaal in aussie, amerika of bijv engeland. Omdat daar het schoolsysteem en alles gewoon compleet anders is. Gewoon doen voor het avontuur! Je hebt niks te verliezen. :)

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:32

Astaloca schreef:
Aupair is natuurlijk doodnormaal in aussie, amerika of bijv engeland. Omdat daar het schoolsysteem en alles gewoon compleet anders is. Gewoon doen voor het avontuur! Je hebt niks te verliezen. :)

Heb ik ook niet, daar heb je helemaal gelijk in! :D Ik heb er ongelofelijk veel zin in.. Nog maar 5,5 week!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:37

Astaloca schreef:

En waarom is het daarom normaal???

NaginiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:06

De kinderen zitten in Amerika over het algemeen juist meer op school. :')

@Leonie; ik heb ook weinig aan de organisatie kwa regeldingen, maar qua steun als het mis gaat met je familie heb ik wel een heleboel mensen die me uit de brand kunnen helpen of kunnen bemiddelen. :)

En no offense, dat het in een contract staat zegt helemaal niets noppes nada. Staar je niet blind op een contract en hoe geweldig skype contact was.
Uiteraard hoop ik voor de volle 100% dat jouw familie zo geweldig is als op skype (zoals mijn familie) maar dat hoeft écht niet zo te zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:17

Ik had ook via een organisatie een contract. Bij dat gezin in frankrijk moest ik eens in de maand geloof ik een weekend vrij krijgen, kreeg ik nooit. Maakte ook wel meer uren. Maar niet heel veel meer.

In Engeland draaide ik met gemak 50 uren per week, avonden nóóit vrij, geen mogelijkheid tot een avondcursus, de Engelse organisatie was vreselijk.

Dus via een organisatie gaan, maakt niet perse heel veel uit :n Zo'n contract heb je ook weinig aan.

NaginiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:26

Heb je dat dan ook besproken met je organisatie of niet?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:54

Ja, maar dat maakt weinig uit. Je hebt eigenlijk als au-pair geen poot op te staan.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:58

Ten eerste: wat een super avontuur!!! Heel jaloers dat je zo snel al Down Under gaat!

Qua Aupairen kan ik je weinig vertellen, ik heb helemaal niks met kinderen, haha!

Maar ik kom jaarlijks in Australië, dus daar kan ik je wel mee helpen.... Ff denken, wat je allemaal wilde weten;

Spuit deo is gewoon te koop daar, eigenlijk alles wat je nodig zou kunnen hebben.
De medische zorg is daar heel goed, mocht je het nodig zijn (ik had de twijfelachtige eer om daar een wortel kanaal te laten doen, prima bevallen), soms moet je het alleen direct betalen en dan terug vragen bij je verzekering.

Land in is niet zo spannend, zolang je je visum op orde hebt en geen ongewenste dingen bij je hebt (m.n. eten, planten etc zijn ze panisch voor). In het vliegtuig krijg je een kaart waar precies op staat wat je mee mag nemen en wat niet en die moet je dan invullen. Heb je toch eten bij je, geef het dan gewoon aan. Als het niet mag, lever je het in en is er niks aan de hand. Het wordrtpas vervelend als je het stiekem meeneemt, wat je op TV ook ziet.
Nog een quarantaine tip: zorg dat je schoenen zand/modder vrij zijn, daar houden ze ook niet van.

Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel. In ieder geval veel plezier vast!!

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 00:52

@ Nagini: Nou de organisatie waar ik mailcontact mee heb gehad geven wel de garantie dat ik eventueel naar een nieuw gezin kan gaan als het niet klikt. Maar ze geven zelf ook aan dat hier soms weken, zelfs maanden, tijd in gaat zitten. En bemiddeling zou voor mij de enige reden zijn geweest om het via een organisatie te doen. En ik snap dat het contract alleen voor de sier is :) Ik ben sociaal vaardig genoeg om mijn mond open te trekken als het niet gaat zoals we het hadden afgesproken.

Barramundi: Top, bedankt voor je reactie! Het zal ook vast wel op rolletjes lopen allemaal (de vlucht in ieder geval). Ik ben gewoon goed in doemdenken als ik iets echt spannend vind. En ik ga dit helemaal alleen doen, dus ik vind het spannend zat :P

Eten durf ik niet eens mee te nemen! :') De vader van het gezin maakte laatst op skype het grapje dat ik wel peperkoek voor hem mee kon nemen, dat miste hij zo. Toen hij mijn gezicht zag zei hij snel: Grapje! hahaha ik keek kennelijk geschrokken :P

En heb jij dan ook zo'n EHIC-pasje voor de zorg in Australië?
En reis je trouwens rond als je naar Australië gaat of ga je altijd naar dezelfde plek? Ben je ook al in Queensland geweest? Ik heb wel meerdere boekjes en sites gelezen over de places to be, maar het is leuker om het van iemand te horen die er (recentelijk) geweest is :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:01

Het blijft Hoe dan ook een avontuur, hoe het ook uitpakt, waar je ontzettend veel van gaat leren.
Ik kwam al jong mijn man tegen en dat maakte dat ik het nooit gedaan heb, anders was Ik ook vertrokken!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:52

Toen ik voor de eerste keer (en ook alleen) die kant op ging, vond ik het ook super spannend hoor!!!
Zo erg dat ik in de rij voor immigratie stond en ff gezellig mams ging bellen om te zeggen dat ik veilig geland was..... tot er een hele grote woest uitziende beveiliger kwam vertellen dat dat echt niet mag... :o

Vorig jaar een pak stroopwafels meegenomen, netjes aan de quarantaine meneer laten zien en dat was geen probleem.

EHIC pasje zegt mij niks..... ik heb de special ISIS verzekering, die bevalt al jaren erg goed!

In de begin jaren veel rond gereisd, de laatste jaren ga ik meestal naar het noorden, rondom Darwin.
Ben ook in QLD geweest, Brisbane is leuk!! En ik vond het tropische noorden van QLD erg mooi!!

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:50

Maar Barramundi, je hebt dus dat EHIC pasje niet nodig gehad bij de tandarts? Dan ga ik dat toch nog even navragen, mijn zorgverzekering (CZ) zei dat ik het moet halen zodra ik in Australië ben.

Wel gaaf dat je zo vaak teruggaat :D Volgens mij is het echt een land waar je makkelijk verliefd op kan worden. Eens kijken of ik nog wel terug wil komen naar Nederland na dit jaar :P

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:58

Ik heb een hoop familie is queensland wonen, ook in Brisbane een nicht van me man.
De rest woont in victoria.
Leuk hoor, ik ben jaloers.
Als wij om de 5 jaar een week of 5 gaan wil ik eigenlijk niet terug naar nederland.
Nu is een zoon van een vriend daar om stage te lopen.
Hebben wij geregeld.
Die zit in Biloela, waar mijn man geboren is bij familie.
Ik weet zeker dat je het naar je zin krijgt.
Het is daar heel anders dan hier, veel relaxter.
En het is daar nu 43 graden.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 23:05

vrouwke schreef:
Ik heb een hoop familie is queensland wonen, ook in Brisbane een nicht van me man.
De rest woont in victoria.
Leuk hoor, ik ben jaloers.
Als wij om de 5 jaar een week of 5 gaan wil ik eigenlijk niet terug naar nederland.
Nu is een zoon van een vriend daar om stage te lopen.
Hebben wij geregeld.
Die zit in Biloela, waar mijn man geboren is bij familie.
Ik weet zeker dat je het naar je zin krijgt.
Het is daar heel anders dan hier, veel relaxter.
En het is daar nu 43 graden.

Oh wat gaaf dat je familie daar hebt wonen! Fijn vakantieadres :D
Ja ik ben zelf ook wel relaxed, dus ik geloof dat ik het daar wel fijn ga hebben. En de temperaturen zijn heerlijk! Wel warm, maar ach.. Dan loop ik toch even naar de zee toe :P

De moeder van het gezin vertelde me op skype dat ik wel een winterjas mee moet nemen voor de winter... Nou ben ik alles behalve een koukleum dus ik vroeg welke temperaturen ik me bij winter voor moet stellen. 15 graden!! 15!! ik zei al dat ik geen winterjas mee zou brengen, wel een dikkere zomerjas :P Ik neem de jas mee die ik hier altijd draag totdat het gaat vriezen (dan pas draag ik mijn winterjas meestal)