10 weken stage in spanje. HELP!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Re: 10 weken stage in spanje. HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:52

Je mag een slof pp meenemen :) Hmm dat is idd een moeilijk vindbaar merk :)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:22

Leuk dat je daar stage gaat lopen, ik heb daar namelijk stage gelopen dus als je vragen hebt kan je ze altijd stellen hoor.

Het is handig om waterdichte schoenen mee te nemen want je werkt erg veel met water, ik had ook jophurs maar niet waterdicht.

Voor de rest is daar eigenlijk alles wel te verkrijgen dus als je iets vergeten bent kan je dat daar altijd halen. Ook is het handig om een goed regenjas mee te nemen want als het daar regent verzuip je ongeveer. Als het goed is ligt die van mij daar nog maar zou er niet op rekenen :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:07

lucifertje schreef:
Welk merk sigaretten rook je? Je kan ze ook nog op Schiphol halen, scheelt je weer geld.

Heel veel plezier en het komt goed!

Nou nee, tenzij Spanje morgen opeens in Afrika of Amerika ligt. Als je binnen EU vliegt kost het niks minder.

En inderdaad!! Veel plezier daar :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 20:10

na 't inchecken kun je toch taxfree shoppen?? denk dat ze dat bedoeld

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:13

carr_friesje schreef:
na 't inchecken kun je toch taxfree shoppen?? denk dat ze dat bedoeld

Alleen als je buiten EU vliegt ;)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 20:14

nee hoor, dit staat op de website van schiphol:

Citaat:
Taxfree en BTW
Wanneer u in het Schiphol shopping Centre alcoholische dranken koopt betaalt u hierover accijns of btw. Vroeger was dit niet het geval, toen was er een prijsverschil voor passagiers die naar een bestemming binnen de Europese Unie en buiten de Europese Unie vlogen. Dat verschil bestaat niet meer.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:17

EHIC aanvragen? veel plezier!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:18

Betere oplossing. Stoppen met roken. Je bent jong, hoop dat je niet je hele leven wilt blijven roken. Nu dan een extra reden om te stoppen.

Verder, je kussen mee? Ik zou niet teveel met overbodige spullen gaan slepen als je dat ook daar hebt.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:18

Dingen die minder belangrijk lijken maar toch handig zijn:

Is je mobiel simlockvrij?
Wil je internet op je mobiel? Zo ja: Tuenti simkaart kopen bij een Movistar winkel of een Vodafone kaart bij een Vodafone winkel. Heb je in ieder geval gewoon internet zodat je contact met thuis kan houden. Kabeltje tussen telefoon en laptop en je hebt daar ook gelijk internet op. Geen afhankelijkheid van een slecht werkende wifi. Kosten: 15 euro o.i.d.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 20:22

Maartje1990 schreef:
Betere oplossing. Stoppen met roken. Je bent jong, hoop dat je niet je hele leven wilt blijven roken. Nu dan een extra reden om te stoppen.

Verder, je kussen mee? Ik zou niet teveel met overbodige spullen gaan slepen als je dat ook daar hebt.

Stoppen met roken gaat niet gebeuren haha.
en jep, m'n kussen gaat mee. Heb een ouderwets Latex schuimkussen en krijg op van die dunne sloebertjes ontzettend last van m'n nek en kan er niet op slapen. Ben echt gehecht aan dat ding :+

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:24

Welk merk rook je?
Want in Spanje zijn de pakjes veel goedkoper. Daarbij wel kleiner. volgens mij een pakje van 19 voor 4,30.
Dacht ik. Haha

Verder hebben ze daar gewoon de merken die ze hier hebben :')
Eeeen, als ze die niet hebben. Dan rook je andere. En die vind je zo vies dan. Dat je steeds minder gaat roken. En uiteindelijk toch stopt! :)*

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 20:25

carr_friesje schreef:
Inlezen over de cultuur daar is een hele goeie lucifer! thnx :D
Ik rook de kliksigaretten van kent, dat was in Frankrijk en Luxemburg ook al een crime :')
Maar idd taxfree opp sciphol halen is ook een goeie!
Qua paardenspul neem ik m'n joppers mee, die kan ik in 't asiel ook gebruiken tijdens 't werk.

Bedankt voor alle tips mensen! echt super :D

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:26

Oooh, niet gezien :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:32

Je hebt al veel tips gekregen zie ik. Ik wil je veel succes en plezier wensen, het zal waarschijnlijk een ervaring worden om nooit meer te vergeten. Ik heb op mijn 18e een buitenlandstage gelopen in Australië in een kangoeroe en koala opvang/wildlife park. Ik ben nog steeds blij dat ik dat gedaan heb, al begon het eigenlijk als een grapje dat we toch doorgezet hebben.

Volgens mij heb ik deze nog niet voorbij zien komen, maar laat even bij de apotheek een medicijnpaspoort (mooie naam maar is gewoon een simpele A4 :+ ) afdrukken voor de pil en overige medicatie die je mee neemt.
Laptop heb ik niet gebruikt. Ik heb daar opdrachten en verslagen gemaakt op een PC in een hostel en internetcafé. Je zou kunnen navragen of er een PC beschikbaar is op je stageplaats of een internetcafé in de buurt. Ik zou zelf niet graag mijn laptop meenemen omdat het toch een gevoelig en duur ding is.

Wat ga je eigenlijk voor stage doen? Ik lees over honden mee terug nemen uit Spanje .... gaat dit over zwerfhonden? Misschien een goed idee om je daar goed over in te lezen, al heb je dat waarschijnlijk al gedaan ;). Zo moeten honden gechipt zijn, een Europees paspoort hebben en 3 weken voor vertrek moeten ze geënt zijn tegen Rabiës.
Misschien een interessante link: http://spanje.nlambassade.org/producten ... rland.html

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:36

carr_friesje schreef:
Hallo bokkers.
In mei volgend jaar ga ik samen met 4 klasgenoten voor 10 weken op stage bij ACE Charity in zuid Spanje.
Heb er zelf voor gekozen, school vergoed alles (krijgen een bepaald bedrag voor de hele periode) en heb er super veel zin in!
Echter overdondert het me allemaal een beetje nu als ik zie wat ik allemaal moet regelen.

Vooral het vliegen zit me dwars. Dit wordt voor mij de eerste keer vliegen in m'n leven en moet gelijk zelf m'n tickets boeken, bagage regelen, inchecken, etc.
Kan bijvoorbeeld kiezen uit verschillende bagagegewichten. wat zouden jullie aanraden?
En wat kan er allemaal in de handbage?

Wat zouden jullie allemaal meenemen?
ik heb sowiezo:
- laptop voor de opdrachten
- fotocamera
- kleding (natuurlijk geen 30kg kleren, we kunnen daar gewoon wassen)
- extra werkschoenen
- paardrijspul (buitenrit door de bergen daar <3 )
- toiletartikelen
- m'n eigen kussen :')
- sigaretten. (ben een mierenn**ker qua merk, en gok dat ze dat in Spanje niet verkopen)

Wat ik verder nog allemaal moet regelen is:

- OV studentenreisproduct stopzetten voor 3 maanden (hier krijgen we dan een OV vergoeding voor in de plaats ivm studie in het buitenland)
- stufi op uitwonend zetten.
- zorgverzekering checken op dekking in het buitenland.
- checken of en welke entingen ik nodig heb. (i.v.m kans op hondenbeten)

Verder weet ik 't allemaal ff niet, kan iemand me please geruststellen en zeggen dat 't allemaal goed komt? :')

pssssst sigaretten tax free kopen op vliegveld, is goedkoper, en ja hoor tabacos hebben bijna alle merken tegenwoordig ook de europeese likes

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:38

carr_friesje schreef:
Maartje1990 schreef:

en jep, m'n kussen gaat mee. Heb een ouderwets Latex schuimkussen en krijg op van die dunne sloebertjes ontzettend last van m'n nek en kan er niet op slapen. Ben echt gehecht aan dat ding :+

Ik snap niet helemaal waarom dat dat grappig is? Sinds wanneer is roken en niet stoppen grappig? Ooit iemand gezien of beter gezegd gehoord die copd heeft? Waarom niet stoppen eigenlijk? Behalve 'je bent verslaafd', kun je me 1 goede reden geven waarom je niet zou stoppen?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 20:45

Maartje1990 schreef:
carr_friesje schreef:

Ik snap niet helemaal waarom dat dat grappig is? Sinds wanneer is roken en niet stoppen grappig? Ooit iemand gezien of beter gezegd gehoord die copd heeft? Waarom niet stoppen eigenlijk? Behalve 'je bent verslaafd', kun je me 1 goede reden geven waarom je niet zou stoppen?

Zullen we het even lekker ontopic houden? :+
Ik ga niet stoppen met roken en ben jou ook geen '1 goede reden' verschuldigd. punt :+
Verkondigingen over copd, etc. zit ik niet op te wachten. ga maar in het stoppen met roken topic de health goeroe uithangen. ;) Daar gaat dit topic niet over

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:49

Dan is iig dat ene 'probleem' toch opgelost? En dan heb je meteen 2 vliegen in 1 klap. Goede extra reden om te stoppen lijkt me.

Health goeroe, beetje overdreven vind je niet?

Ik geef je alleen een (zeer goed) advies, wat je 'probleem' zou oplossen, en daarbij nog leuk meegenomen meerdere problemen die daarmee opgelost zijn. Toch jammer dat je m'n advies in de wind slaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:55

Ze is 19, oud genoeg om te mogen roken. Volwassen genoeg om zelf de keuze te maken. Past hier niet in dit topic om erover te discussiëren.

Denk aan de regels; 1 liter zakje voor in de handbagage voor de vloeistoffen. Ik vind het zelf fijn om bv een lippenbalsem mee te nemen en een mini tube handcreme: droge lucht in het vliegtuig, is mijn huid niet zo dol op.

En; medicatie etc meenemen in je handbagage :) mocht je ruimbagage onverhoopt niet aankomen, dan heb je iig medicatie bij je.

Ik neem zelf ook altijd; ibuprofen en reisziekte tabletten mee. En een extra plastic tasje, voor het geval de reisziekte pillen niet werken hihi

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:00

speurneusc schreef:
carr_friesje schreef:
Hallo bokkers.
In mei volgend jaar ga ik samen met 4 klasgenoten voor 10 weken op stage bij ACE Charity in zuid Spanje.
Heb er zelf voor gekozen, school vergoed alles (krijgen een bepaald bedrag voor de hele periode) en heb er super veel zin in!
Echter overdondert het me allemaal een beetje nu als ik zie wat ik allemaal moet regelen.

Vooral het vliegen zit me dwars. Dit wordt voor mij de eerste keer vliegen in m'n leven en moet gelijk zelf m'n tickets boeken, bagage regelen, inchecken, etc.
Kan bijvoorbeeld kiezen uit verschillende bagagegewichten. wat zouden jullie aanraden?
En wat kan er allemaal in de handbage?

Wat zouden jullie allemaal meenemen?
ik heb sowiezo:
- laptop voor de opdrachten
- fotocamera
- kleding (natuurlijk geen 30kg kleren, we kunnen daar gewoon wassen)
- extra werkschoenen
- paardrijspul (buitenrit door de bergen daar <3 )
- toiletartikelen
- m'n eigen kussen :')
- sigaretten. (ben een mierenn**ker qua merk, en gok dat ze dat in Spanje niet verkopen)

Wat ik verder nog allemaal moet regelen is:

- OV studentenreisproduct stopzetten voor 3 maanden (hier krijgen we dan een OV vergoeding voor in de plaats ivm studie in het buitenland)
- stufi op uitwonend zetten.
- zorgverzekering checken op dekking in het buitenland.
- checken of en welke entingen ik nodig heb. (i.v.m kans op hondenbeten)

Verder weet ik 't allemaal ff niet, kan iemand me please geruststellen en zeggen dat 't allemaal goed komt? :')

pssssst sigaretten tax free kopen op vliegveld, is goedkoper, en ja hoor tabacos hebben bijna alle merken tegenwoordig ook de europeese likes

Taxfree kun je geen sigaretten kopen als je binnen de EU vliegt, die vlieger gaat dus niet op.
Daarnaast mag je binnen de EU meer sigaretten meenemen, maar hoeveel dat is zou je even moeten nazoeken, ik meen dat het 4 sloffen is.

Aangezien je in een asiel (oid) gaat stage lopen, misschien kun je even informeren naar hoevaak ze in aanraking komen met rabies? Anders hier een vaccinatie voor halen zodat je beschermd bent.

En ach zo snel verdwaal je niet op de luchthaven hoor >.<
Als je zenuwachtig bent zou ik adviseren gewoon bijtijds in te checken en de douane door te gaan, achter de douane kun je dan rustig een kop koffie drinken en richting je gate lopen of de weg ernaar toe verkennen.

Check je reis/zorg en evt. AVP verzekering of je wel gedekt bent voor een 'werk'periode in het buitenland, dat zijn nl net van die addertjes onder het gras dat ze dat uitsluiten.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 21:02

zorgverzekering heb ik straks gecheckt.
stageperiode wordt gedekt als ik er geen loon voor krijg, vergoeding mag wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:21

Accijns betalen als u uit een ander EU-land Nederland inreist

Lees voor
Reist u Nederland in vanuit een ander EU-land? En neemt u niet meer accijnsgoederen mee dan de volgende hoeveelheden?

110 liter bier
90 liter wijn, waarvan maximaal 60 liter mousserende wijn
20 liter likeurwijn, zoals sherry of port
10 liter gedistilleerde drank, zoals whisky, cognac, jenever
800 sigaretten
400 cigarillo's (sigaren met een maximum gewicht van 3 gram per stuk)
200 sigaren
1 kilo rooktabak
Dan hoeft u bij binnenkomst in Nederland geen accijns te betalen. De Douane gaat ervan uit dat de goederen voor eigen gebruik zijn. U hoeft geen aangifte te doen.

(Dit geldt ook vanuit Nederland naar Spanje; dus genoeg te paffen voor 10 week denk ik :D)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:44

Op schiphol staat alles goed aangegeven. Gewoon goed optijd van huis weg gaan. Ik ga meestal eerst rondje door Schiphol naar de gate waar ik ongeveer moet zijn. Daarna gewoon laatste dingen kopen.

Zelf ben ik net een maand naar het buitenland geweest. Misschien nog een paar tips.
- handwas tube mee, om tussendoor paar dingen te wassen.
- zeep evt daar kopen, scheelt weer kilo's.
- warme kleding en kleding aan in het vliegtuig die veel ruimte innemen.
- oordoppen mee voor evt lawaai tijdens het slapen
- niet te veel kleding mee, vaak draag je maar een paar praktische dingen.
- regenkleding
- evt extra batterij voor mobiel als hij een keer niet wil opladen

Volgens mij was dat het wel. Veel plezier.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:05

Leuk dat je naar Spanje gaat!
Ik ga namelijk ook in Spanje 'stage' lopen :D (afstudeeronderzoek) Begin maart vertrek ik :P Voor 11 weken. maar dan in noordwestkust van Spanje. Dus in de periode dat jij er zit ben ik er ook nog een paar weekjes :P

Verder inderdaad zijn alle tips wel gegeven. Ik ben zelf dit jaar voor het eerst zelf gaan vliegen voor stage (naar Curacao), en je verdwaalt écht niet op Schiphol :) het staat heel duidelijk aangegeven allemaal en anders lopen er mega veel medewerkers rond die je kunt vragen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:57

Je kunt inderdaad nog overwegen om rabbies enting te nemen.

Ik ben vorig jaar naar Indonesië geweest waar ik o.a. met apen heb gewerkt. Nu is dat niet helemaal te vergelijken met honden in Spanje maar je zou het kunnen overleggen met je huisarts.

Verder niet te veel zorgen maken.
Dat vliegen stelt niet veel voor hoor.
Ik moest ook alleen naar Indonesië via Hongkong. In Hongkong moest ik overstappen.
Het is daar zo groot dat k met een metro van mijn ene gate naar de andere moest.
Zelfs dat kon ik. Dus naar Spanje vliegen moet helemaal wel kunnen.
Je kunt achter de gate altijd om Hulp vragen en dat kun jij gewoon in het Nederlands doen.

Gewoon genieten en niet te veel zorgen maken. Komt allemaal wel goed