Ni hao, rondreis door China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:26

Sjors schreef:
Oh wat gaaf ! Ook namens mijn moeder :P

Hoelang moest je vliegen als ik vragen mag ? :o

De heenweg was 9.5 uur de terugweg 10.5.
Het tijdverschil is 6 uur (later)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:30

Gave foto's.

Ik was een paar dagen terug 1 dag in Sjanghai ivm een vlucht vanuit Sydney. Ik ben toen ook (heeeeel kort) de stad in geweest.

Ik heb altijd al naar China gewild omdat ik de geschiedenis en cultuur onwijs boeiend vind en omdat het me een schitterend land lijkt, maar ik ben daar volledig op terug gekomen helaas :(
Ik vind de Chinezen een bijzonder onsympathiek, egoisitisch en 'vies' volk. Ik heb me enorm aan de mensen gestoord, ook tijdens de vlucht die met een Chinese maatschappij was.
Bijzonder jammer, want als ik naar jou foto's kijk blijf ik van mening dat het een prachtig land is, ik zal er echter niet meer heen gaan puur omdat ik de mensen en hun gewoonten niet trek.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:34

justkid schreef:
Sjors schreef:
Oh wat gaaf ! Ook namens mijn moeder :P

Hoelang moest je vliegen als ik vragen mag ? :o

De heenweg was 9.5 uur de terugweg 10.5.
Het tijdverschil is 6 uur (later)

Zoo dat is laaaannggggg , hoe moet je jezelf dan bezig houden ? Ik word al gek als ik 3.5 uur in vliegtuig moet zitten :')
Geen last van jetlag gehad ?

Goof

Re: Ni hao, rondreis door China

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:34

TS welke maatschappij vloog je trouwens? Ik vloog met China Eastern.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:49

Collega is ook net geweest en het eerste wat hij zei was: "We gaan het nooit winnen van die mensen." Er wordt daar zo hard gewerkt. In alle lagen van de bevolking. En een land van uitersten zoals hij het omschreef. Van de modernste technologie tot de simpelste kleine dorpjes. En dat eten op een stokje had hij het ook al over :))

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:51

Als wij reizen gaan we er vanuit dat we gast zijn in een ander land en cultuur. Daar kom je dingen en mensen tegen waar je niet aan gewend bent en dat kan vreemd en ongewoon over komen.

@ Goof; Ik snap wel wat je bedoelt maar ik vind je uitspraken nogal... tja :\

Ik probeer te begrijpen waarom mensen doen wat ze doen en wat daarbij de achtergrond is.
Het is niet met de westerse cultuur te vergelijken. De achtergrond en geschiedenis van China is totaal verschillend. Dat maakt het juist zo leuk om dat een beetje mee te maken en de verschillen en overeenkomsten te vinden
Juist je verwonderen zonder daar meteen een oordeel aan te hangen maakt het reizen naar verre landen en andere culturen zo leuk.

Ik was het na ruim drie weken ook wel zat hoor en ik ben heel blij dat ik niet in China hoef te wonen.
Ik kon niet wennen aan het gerochel en het spugen op straat :r Het "voordringen" in rijen en de smog, ik zal het echt niet missen.
Maar om de mensen en hun gewoonten mee te mogen maken vind ik op zich een bijzondere ervaring, de gidsen die wij hadden en die ons hun land lieten zien waren echt bijzonder sympatiek en zorgzaam.

Wij vlogen met KLM en we hadden twee binnenlandse vluchten, een ervan was ook China Eastern.

@Sjors; Je kunt films kijken. Ik heb op de terugweg Skyfall, Life of Pi en Mulan( :') ) gekeken. Op de heenweg heb ik geprobeerd te slapen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:53

wat mooi hoor !
geweldig zo'n reis, (sorry als het al gevraagd is ), hoelang ben je daar geweest

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:55

Ruim 3 weken

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:57

te kort niet ? ga je nog eens terug ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:57

Wat een gave foto's! Ik ben in mei 8 dagen naar Beijing geweest en de Chinese muur bezocht. Ik zou heel graag meer de binnenlanden van China willen zien en rond willen reizen, alleen ik durf niet vanwege het eten. Hoe is jou dat bevallen buiten Beijing? Ben je ook echt op het platteland geweest en hoe heb je het daar overleeft? ;) Ik had continue buikpijn van het eten terwijl je in Beijing nog best keus hebt. Ben bang dat de keus minder is in het binnenland. Toen ik thuis was kon ik geen rijst meer zien en wilde ik elke dag aardappels eten haha.

Echt super dat je het terra cotta leger hebt gezien, lijkt me zo indrukwekkend.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:06

justkid schreef:
@ Goof; Ik snap wel wat je bedoelt maar ik vind je uitspraken nogal... tja :\

Juist je verwonderen zonder daar meteen een oordeel aan te hangen maakt het reizen naar verre landen en andere culturen zo leuk.

Ik kon niet wennen aan het gerochel en het spugen op straat :r Het "voordringen" in rijen en de smog, ik zal het echt niet missen.
Maar om de mensen en hun gewoonten mee te mogen maken vind ik op zich een bijzondere ervaring, de gidsen die wij hadden en die ons hun land lieten zien waren echt bijzonder sympatiek en zorgzaam.

Ik reis graag en veel en ben bijzonder geinteresseerd in andere culturen, maar dit is er 1 die ik niet trek.
Inderdaad het voordringen, het tegen je aan staan in een rij, het duwen en tegen je aan lopen, maar bovenal het rochelen, slurpen, smakken.... Nee dat is niet aan mij besteed. Dan kan je een andere cultuur hebben, maar als je in een vliegtuig zit is enige aanpassing, ook van hun kant, wel fijn.
Ik heb Sydney - Londen gevlogen met China Eastern en ik heb echt slechte vluchten gehad helaas.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 23:07

@ Bello2005 Nee ik denk het niet, er zijn nog zoveel andere landen die we willen zien (Australie :)) )
@ Petite, het eten was echt heerlijk, we zijn gewoon restaurantjes gaan zoeken en hebben vooral niet in de hotels gegeten.
De meeste menukaarten hebben wel foto's maar we hebben ook wel eens bij andere tafeltjes aangewezen wat we wilden. Mensen vinden het heel leuk om je te helpen ook al spreken ze geen woord Engels en wij geen Chinees.
We hebben vanalles geprobeerd; van zo heet dat de tranen in je ogen springen, tot een soort fonduesoep waar een hele kip in dreef (met poten en al) waar de bediening ons voordeed hoe we moesten eten. Je krijgt altijd standaard rijst en daarbij bestel je een heel aantal gerechtjes, we hadden er meestal wel een faalgerecht bijzitten maar ook bijzonder lekkere dingen. Ik zoek nog wel even wat eetfoto's :9

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:08

australie wil ik echt nog wel eens naar toe

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:14

Wat een leuk verslag en wat een mooie reis :-)

Ik ben zelf 2 keer in Beijing geweest, 1 keer als eindpunt van de transmongolie express en 1 keer alleen een week Beijing. Echt de moeite waard :-)
Zoals jij je ervaring omschrijft met het eten, dat is ook onze ervaring :-) Vaak bestelde je vanalles en nog wat, meestal pakte dat goed uit en soms zat er iets tussen waarvan je zoiets had van >;) :D

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:15

Wauw dat moet een ontzettende gave reis geweest zijn! Lijkt me erg mooi om een keer te doen zo'n rondreis. Hadden jullie een georganiseerde reis of hebben jullie alles zelf uitgezocht?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 23:22

Mijn jongste zoon heeft alles uitgezocht en daarna zijn we naar het reisbureau gegaan en gekeken wat er het meest bij in de buurt kwam. We konden niet alles doen van wat hij had bedacht, we hebben nu ook erg veel gereisd, twee binnenlandse vluchten, een keer de slaaptrein en drie keer een bullettrain.

We zijn niet echt op het platteland geweest omdat we daar niks hadden uitgezocht. We zijn wel in veel steden geweest, volgens mij bestaan echt kleine dorpjes haast niet. De steden hebben allemaal meer dan een miljoen inwoners.

Wij hebben helemaal geen last van het eten gehad, vorig jaar waren we in Tanzania en daar zijn we wel allemaal ziek van het eten geweest. We waren wel goed voorbereid met imodium, reispillen, zakjes ORS maar we hebben er geen gebruik van hoeven maken gelukkig.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 07:35

Afbeelding

Wat ik zelf een van de leukste dingen vond die we hebben gegeten; gevuld bamboe :9 bamboe stengels gevuld met plakrijst en wat vlees leuk ingepakt in een bamboeblad.

Afbeelding

Natuurlijk Pekingeend;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LDLOWDSK.jpg

Noedels; wel lekker maar onmogelijk om (netjes) te eten :')
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BJR8CN3E.jpg

Iets onwaarschijnlijk heets uit de provincie Sichuan, echt je hele mond wordt gevoelloos en toch kun je niet stoppen met eten, ze noemen het daar happy food en dat klopt :j
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QABV4GWI.jpg

Waar ik mezelf van te voren nogal druk om maakte was het vinden van toilets :o hoe vraag je waar een toilet is in het Chinees :?
Maar dat was geen enkel probleem. Alles is berekend op grote hoeveelheden mensen en toilets zijn overal te vinden (hurktoilets net als 20 jaar geleden in Frankrijk) en de meesten schoon.
Ik heb twee keer overgeslagen :r daar was het te smerig voor woorden of je zat gewoon allemaal naast elkaar zonder deuren of afscheiding _O-

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CUXBNEYV.jpg

Prachtige honden gezien; veel van dit type;
Afbeelding
Vaak nog wat ruwhariger, meestal erfhonden. In de stad zag je vooral van die kleine mopsachtige hondjes, poedels en chihuahuakruisingen.

En ook poesjes;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EVGXOIZM.jpg

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:38

Wauw, leuke foto's. Mijn beeld over China is nu enigszins bijgesteld :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:59

Wbt die flats.. Die staan nagenoeg leeg. De economie van China is een luchtbel. Die woonwijken en complete steden worden uit de lucht gestampt, maar zijn voor de meeste Chinezen niet te betalen. Je moet daar nl. X bedrag direct betalen en na 2 of 3 jaar het andere gedeelte. Een hypotheek zoals bij ons kennen ze daar niet.

Kennis van mij gaat ook regelmatig, maar hij is bijna twee meter. Regelmatig het punt van belangstelling :))

Leuke foto's. Denk idd dat je er niet zomaar uitgekeken bent. Het land zelf trekt mij niet. Alleen de Chinese muur lijkt mij wel gaaf om een keer te zien. Vriendin zijn ook geweest, volgens hen eten ze daar 3 keer per dag warm?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 20:35

Ja de Chinezen zelf, eten in ieder geval 3 keer warm maar ze slepen ook vanalles mee als ze op stap gaan.
Voor ons was noedels rijst en pepergerechten in de ochtend echt teveel gevraagd :') Gelukkig was er meestal wel iets van yoghurt en cornflakes te vinden en twee keer heeft Starbucks ons gered :D

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:04

Blijf gaaf om zo'n reisverslag te lezen en foto's te zien van een cultuur die zo ver van de onze ligt. Lijkt me een hele waardevolle ervaring. En dat het eten bijzonder is had ik van Bart al gehoord toen ie er vorig jaar was. Maar vogelspinnen blijven naar mijn mening niet op stokjes horen :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:15

Ik ben zelf ook net een paar weken terug uit China. Was een zakenreis, dus niet bijster veel tijd gehad om alles te zien, maar wat dagen in Beijing rondgehangen, binnenlandse vlucht en het weekend voor mezelf geboekt. Na een paar dagen beijing was ik er echt klaar mee en heb ik een nacht van mijn hotel gedropt en ben op een hiking trip gegaan. Mijn hoogtepunt?

Afbeelding

OOK de Chinese Muur dus... Zonsondergang met een glaasje wijn bekijken, na een stukje hiken over het niet toeristische deel van de muur, om vervolgens de slaapzak in te kruipen. Echt slecht geslapen, dus mooi voor 5n wakker om de zonsopgang te zien...

De schorpioenen, spinnen, etc heb ik ook allemaal gezien (mijn hotel was om de hoek van de nightmarket) en sommige wiebelden gewoon nog op hun stokjes, maar ik heb er heerlijk gegeten hoor. Gewoon aanwijzen op een plaatje en je niet te druk over maken en mijn hotel had een zeer overvloedig westers ontbijt :D

Ik had graag Shanghai nog gezien, maar dat werd echt een beetje te veel in de korte tijd dat ik er was...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:14

Kampere op de muur, hoe vet is dat! :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:29

Een van mijn paarden heb ik naar China verkocht, ook qua paardenhouderij is het een hele aparte wereld, erg luxe (alleen voor de elite weggelegd), maar qua sport nog in de kinderschoenen. Ik hoop har ooit nog eens op te kunnen zoeken. :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 18:11

OOOO wát gaaf! wij hadden ook naar het stuk Chinese muur willen lopen wat niet was "rebuild" maar dat klopte niet helemaal met ons programma en het was ook midden in de hittegolf (40+) maar ooooo wat gaaf!!!

Over paardenhouderij heb ik al eerder wat gehoord van mensen die daar tijdelijk hebben gewerkt maar daar word je niet vrolijk van -O- zij zijn er op afgeknapt. Ik hoop dat het jouw paardje beter vergaat.