Echt erge turbulentie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:38

Meerdere keren meegemaakt, maar ik vind het niet echt eng. Eerder ongemakkelijk. De omschrijving alsof je met 60 km per uur over een heel hobbelig bospad rijdt, dekt de lading wel.
Laatst wel vanuit stevige turbulentie een luchtzak in, dat was minder. Dan val je dus echt ineens een eind naar benedn met dat vliegtuig. Was wel apart.

Wat er verder gebeurt? Gewoon, riemen vast, crew moet ook gaan zitten als het wat heftiger wordt. Soms worden mensen wel bang ja, maar er uit is ook geen optie dus degene die daar naast zit heeft wat te doen dan.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:39

offtopic iknow maar ik heb al een tijdje een vraag, kunnen passagiers vliegtuigen ook over de kop ? :+

Anoniem

Re: Echt erge turbulentie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:40

Woehahaha goede vraag. Ik denk dat ze daar ietsjes te groot voor zijn :D

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:42

Het kan vast wel, maar of het vliegtuig het ook overleeft i.v.m. druk en zo is een tweede. :))

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:48

Je moet ook altijd maar zo denken, turbulentie is een luxe probleem! Doordat t vliegtuig flexibel is hobbelt t zo op de luchtstromen, zou ie niet zo kunnen hobbelen/flexibel zijn zou het vliegtuig kunnen breken.
Mijn ergste angst is nog altijd een luchtzak, gelukkig nog nooit meegemaakt.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:01

Als eerste: turbulentie is niet gevaarlijk voor het vliegtuig zelf, die kan dat hebben.

Lichte tot middelmatige turbulentie komt regelmatig voor. Bij deze turbulentie kan het cabinepersoneel nog vaak de service blijven geven. Als het teveel wordt om de service normaal en veilig te blijven doen gaat het cabinepersoneel zitten. (Cabin crew take your seats).

Je kunt wel zelf gewond raken door turbulentie, bijv. Iets openhalen of breken. Daarom is het belangrijk om je stoelriem vast te houden als je zit. Kleine moeite, maar je kunt er ongelukken mee voorkomen.
Je hebt ook clear air turbulence, dit kun je niet op de radar zien en kan plots optreden. Vaak is deze turbulentie wat heftiger, maar dat hoeft niet zo te zijn. Daarom gewoon altijd je riem vast.

Ik heb zelf 17 jaar als stewardess en purser gevlogen en ik moet zeggen de keren dat het er echt heftig aan toe ging kan ik op twee handen tellen. Dus gewoon lekker met het vliegtuig op vakantie en genieten van het feit dat je niet het hele eind hoeft te lopen *D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:04

SindyKaya schreef:
offtopic iknow maar ik heb al een tijdje een vraag, kunnen passagiers vliegtuigen ook over de kop ? :+

Nee. Een looping maken kun je alleen met vliegtuigen met relatief korte vleugels. De G-krachten bij een looping zouden de vleugels er anders af trekken.
Ook een 'roll' (over de lengte-as rollen) kan niet met een verkeersvliegtuig, daar is het niet snel genoeg weer voor overeind (ook weer door die lange vleugels) en heeft dan te lang geen dragend vermogen meer.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:49

Hier ook weleens een 5 uur durende vlucht met bijna non-stop turbulentie meegemaakt. Had regelmatig echt moeite om m'n eten binnen te houden := vooral toen we in de wolkenlaag gingen vliegen omdat het dan minder erg zou zijn, dan zie he niets meer..
Naast al dat gestuiter is het ook jammer dat je echt niet naar de wc mag en ook geen eten of drinken krijgt. Na zo'n 3,5 uur was het even 10 min rustiger voor het weer zou beginnen dus toen ging iedereen rennen :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:55

Hier ook wel eens flinke turbulentie meegemaakt , toen vielen we echt een paar 100 meter naar beneden , ik vond (vind) er niks engs aan hoor , ze zullen er best flink over nagedacht hebben .

Daarbij ik zat al met mij gedachte bij de zon :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:55

SindyKaya schreef:

Ja dat kan, maar dan weet je zeker dat ze voor de looping al naar beneden storten (in stukjes). :+ Daar zijn ze niet opgebouwd. Gelukkig maar!

De deur open maken, zo zie je maar hoe wanhopig sommige mensen kunnen worden.

Ik heb echt erge turbulentie niet meegemaakt, wel het landen via 'luchtzakken'. Had meer het idee dat die piloot het zelf deed. No thanks! Bah.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:56

Wel eens gehad ja. Ook flinke luchtzakkingen achter elkaar. Heb het nooit erg eng gevonden. Was altijd maar eventjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:08

Ik vind het altijd vet leuk :') Achtbaan gevoel....

Ik heb vorig jaar best veel gevlogen... (denk rond de 150 uur ofzo...) En ik heb één keer gehad dat mensen echt begonnen te gillen (meer in de zin van kreten van schrik uitslaan dan hysterisch gillen overigens :P ) dat klonk vrij dramatisch.
Verder is het niet zo'n big deal altijd vind ik. Ik heb er zelf geen last van iig, en ik heb ook zelden meegemaakt dat anderen echt in paniek raakte...

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:18

Ik heb ook veel gevlogen, maar toen ik in januari terug vloog vanuit Cuba was de turbulentie het ergst. We moesten ook uren blijven zitten met riemen vast.. maarja, op een gegeven moment moeten mensen toch naar de wc :+ en mochten we gewoon lopen terwijl het maar iets minder was geworden. Dat was wel erge turbulentie maar ik kan dan wel gewoon lekker slapen (nachtvlucht).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:19

Menino schreef:
Ik vind het altijd vet leuk :') Achtbaan gevoel....

:D Wij zijn weleens met een hele rij met armen omhoog gaan zitten en joelen a la achtbaan tijdens heftige turbulentie en luchtzakken.

Heb ook 1 keer een paar uur durende turbulentie meegemaakt van Thailand. Stoelriemen moesten vast en naar de WC was ook echt niet mogelijk.. Ben op een gegeven moment in slaap gevallen.

Enige wat ik best spannend vond was landen op Schiphol tijdens een storm... Was ook met een 737 dus daar heb je meer last dan bij die grote kisten. Iedereen, incl coole surfdudes, was ook wat stil en gespannen toen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:25

Ohh turbulentie, leuk!!!
Luchtzakken: nog leuker!!
Ik hoop er altijd op als ik vlieg :p
Maakt de saaie vlucht weer eventjes wat minder saai ^^

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:30

Ik heb het ook wel eens meegemaakt. Ik vond het wel meevallen, bovendien kan je er toch niets tegen doen, maar het halve vliegtuig raakte echt in paniek. Huilende mensen, hyperventileren. Dat vond ik nog enger dan de turbulente zelf. Alleen jammer dat mijn drinken over de vloer ging;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:36

Gelukkig niet, ik zit al op het randje van over mijn nek gaan als de piloot het vliegtuig kantelt om je je bestemming te laten zien. De zak!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:38

Urielle schreef:
Gelukkig niet, ik zit al op het randje van over mijn nek gaan als de piloot het vliegtuig kantelt om je je bestemming te laten zien. De zak!

Wij hadden vorige week echt een leuke piloot op de heenweg :') "Als u links kijkt, ziet u Parijs liggen! Straks vliegen we over het prachtige Italië, en kunt u de Alpen bewonderen! Het weer in Italie .. *blablabla*"
:')

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:39

Ik heb het ook wel eens mee gemaakt, maar ik werd er niet vrolijk van.. de bagage viel uit die vakken/kastjes boven je hoofd..gelukkig duurde het niet lang maar leuk was anders :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:43

Marit schreef:
Urielle schreef:

Wij hadden vorige week echt een leuke piloot op de heenweg :') "Als u links kijkt, ziet u Parijs liggen! Straks vliegen we over het prachtige Italië, en kunt u de Alpen bewonderen! Het weer in Italie .. *blablabla*"
:')

Op Corfu had ik er een die rondje eiland deed incl. meerdere keren naar twee kanten kantelen. Iedereen vond het blijkbaar fantastisch behalve ik, ik zat heel erg groen te worden. Dus ik vrees nog voor de dag dat ik ooit turbulentie heb, wel ooit een keer een zakker gehad maar als het maar een is, dan is het voorbij voor je denkt dat je misselijk wordt *\o/*

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:46

Marit schreef:
Tip is als je echt angstig bent, naar de gezichten van de stewardessen kijken. Als er écht iets ergs mis is, zie je het wel. Als ze ontspannen blijven is er niks aan de hand, ookal klinkt het alsof de helft van het vliegtuig al in zee is gestort en de andere helft ook op weg is.

Dit doe ik ook altijd idd. We hebben een keer zo'n erge luchtzak gehad dat mensen tanden door hun lip hadden, dit was namelijk tijdens de landing en het vliegtuig stortte zo uit de lucht de laatste meter(s). Zelfs de brandweer was toen uitgerukt, gelukkig konden we wel gewoon normaal uitstappen.

En soms wel heel erge turbulentie gehad, maar ik ga meest een film kijken op mijn I-pad en dan vergeet je zelf dat je in een vliegtuig zit ;)

Van Turkije naar huis hebben we wel eens zo erge turbulentie gehad dat de piloot toestemming moest vragen om een andere route en hoogte te vliegen, dat was echt niet comfi meer :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:49

moesten ze dan net gewoon wachten voordat ze konden landen ?
Dan cirkel je ook altijd nog even rondjes.. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:26

Menino schreef:

Ja. Maar dan hoeven ze niet ineens hallee linkervleugel naar beneden, gezien?, nu even voor de andere kant dan rechtervleugel naar beneden, o nu nog even van de andere kant.... zes rondjes verder wou ik dat ik een busreis had geboekt :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:36

Eerste keer vliegen kwamen we in een flinke onweersbui terecht. Flitsen om je heen en steeds 'vallen', niet zo tof. Gelukkig ben ik helemaal geen paniekhaas in dit soort dingen, dus vind het wel vermakelijk. Mijn broer daarentegen zat met zijn hoofd bijna op z'n knieën :') Blijft leuk.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:56

Urielle schreef:
Menino schreef:

Ja. Maar dan hoeven ze niet ineens hallee linkervleugel naar beneden, gezien?, nu even voor de andere kant dan rechtervleugel naar beneden, o nu nog even van de andere kant.... zes rondjes verder wou ik dat ik een busreis had geboekt :')

Zo gaan de bochten altijd :+ Haha.