Nachtmerrie op vakantie WAARSCHUWING

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:14

Winged schreef:
Lielle schreef:
http://www.licg.nl/x0/praktisch/reizen- ... uropa.html
en
http://www.mattilsynet.no/language/engl ... orway.2297

ik snap niet dat je de schuld bij Noorwegen legt, en ook niet dat je ook nog eens de kosten vergoed wil zien (door wie?). Primair heeft hier de DA een steek laten vallen, het is op internet wel terug te vinden, al moet ik idd zeggen dat ik ook de 10 dagen termijn heb zien langs komen.

Ik hoop dat het is meegevallen voor de hond, en dat het toch een leuke vakantie wordt ondanks de vervelende start.

Het is sinds 'kort' aangepast... Maar blijkbaar zijn er dus nog websites die dit nog niet gedaan hebben (slordig). Maar dat ook de DA niet op de hoogte is: Dat is simpelweg slecht. DA heeft in dit geval verkeerd geadviseerd.

dat snap ik wel, maar ik begrijp dus ook dat als je als eigenaar niet grondig zoekt maar de eerste google resultaten accepteert, je op die 10 dagen uitkomt. Neemt niet weg dat het verstandig is om bij de verantwoordelijke instanties te kijken, en daarnaast heeft de DA een fikse steek laten vallen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:14

[***] schreef:
De da heeft net no gekeken toen we hem belde maar hij kon het nergens vinden, ik hoopwel dat we de kosten vergoed krijgen, want dat is echt belachelijk 730 voor 1 macht, we haddrn zelfx een pil bij ons maar die mochten we niet geven, gewoon uitbuiting. Op internet stond ook overal max 10 we hadden alles gewoon goed geregeld

Euhm... Ik google het even maar in een van de eerste hits die ik vind staat max 5 dagen van tevoren en het staat in meerdere hits. Dit had je echt kunnen weten.

Maar desalniettemin is het erg sneu voor jullie en voor de hond... Les voor de volgende keer...

Edit: ben niet de enige die dit zei :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:17

Ik zit op mijn mobiel dus sory als het onduidelijl is. Mijn ouders hebben het nagezocht en de da heeft het bevestigd. Wij hadden dus zelf echt wel goed gezocht

SayaJones

Re: Nachtmerrie op vakantie WAARSCHUWING

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:19

Als jullie echt zo goed gezocht hebben, vind ik het raar dat iedereen het binnen een minuut voor z'n neus heeft staan....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:20

[***] schreef:
Ik zit op mijn mobiel dus sory als het onduidelijl is. Mijn ouders hebben het nagezocht en de da heeft het bevestigd. Wij hadden dus zelf echt wel goed gezocht

Maar dit is 1,5 jaar geleden veranderd, per januari 2012. Dus of het is ervoor uitgezocht, of niet goed want met 2 minuten googlen is het te vinden.

Vind het ook wel heel slordig van de DA. Die moet toch op de hoogte van de veranderde regels zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:21

Wij hadden trouwens zelfs een piletje mee,maar dat mocht niet , hett moest perse zo. en we waren de vijfde daar die het niet wisten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:22

Tja, niet goed genoeg blijkbaar.

Bij wie wil je die kosten declareren dan? De fout ligt echt niet bij de douane/Noorwegen of wie dan ook.

De fout ligt bij de DA qua voorlichting en bij jullie qua controle.

Jammer voor je hond, die zit dus een nachtje alleen tussen de vreemden.
Maar om nou gelijk te stellen dat die daar een trauma aan overhoud enz is wel een beetje erg overdreven in mijn ogen. Dier wordt daar niet compleet mishandeld of zo.
Quarantaine instellingen zijn ook gewoon dierverzorgers, geen beulen.

Anoniem

De oude regeling was dat een hond binnen 10 dagen na aankomst in noorwegen nogmaals ontwormd diende te worden. Anders is het inderdaad 120 uur van te voren op zijn max. Inderdaad 5 dagen.

http://www.dogsincluded.nl/vakantie-inv ... eelKWQmlFA
Verplicht ontwormen
Hierbij is iets veranderd: je hond moet binnen 120 uur tot 24 uur voor grensovergang door een dierenarts ontwormd worden met een middel dat Praziquantel of Epsiprantel bevat. Je dierenarts vult dit in het paspoort in, hierbij moet de datum en het gebruikte merk vermeld worden. Blijf je langer dan 28 dagen in Noorwegen dan moet de ontworming herhaald worden door een Noorse dierenarts. Hiermee vervalt dus de vroegere regel dat je hond binnen 10 dagen na grensovergang ontwormd moest worden.

Goof

[***] schreef:
Wij hadden trouwens zelfs een piletje mee,maar dat mocht niet , hett moest perse zo. en we waren de vijfde daar die het niet wisten.

Het kan heel prima zijn dat jullie het niet wisten, maar het is overal op internet terug te vinden, inderdaad bij de eerste link die google geeft al.
Je kan dus klagen wat je wil, maar je hebt geen poot om op te staan. Het is overal te vinden, kennelijk zijn jullie er niet in geslaagd of hebben jullie niet goed gekeken. Jammer.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:23

Was het geen optie dan om Noorwegen weer te verlaten met je hond? Dat zou ik denk ik gedaan hebben. Gewoon in Denemarken blijven en dan volgend jaar (goed voorbereid) terug naar Noorwegen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:23

Belachelijk en overdreven!! Puur geldklopperij. Met een pilletje bij was het gewoon opgelost. Je rechtsbijstandsverzekering er na de vakantie op zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:24

Tabaluga12 schreef:
Belachelijk en overdreven!! Puur geldklopperij. Met een pilletje bij was het gewoon opgelost. Je rechtsbijstandsverzekering er na de vakantie op zetten.

Wat kan rechtsbijstand betekenen dan? Een rechtzaak zal ook uitdraaien op "dat had je kunnen weten want"

Ik zou dit eerder aangeven bij je dierenarts, kijken of die iets in een tegemoetkoming kan betekenen. Hij heeft immers niet goed voorgelicht.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:25

Het is gewoon de wet... Zie niet wat daar belachelijk aan is. Met dit soort regels voorkom je insleep van ziektes, iets wat we in Nederland ook meer zouden moeten doen...

Winged

Jans schreef:
Tabaluga12 schreef:

Wat kan rechtsbijstand betekenen dan? Een rechtzaak zal ook uitdraaien op "dat had je kunnen weten want"

Ik zou dit eerder aangeven bij je dierenarts, kijken of die iets in een tegemoetkoming kan betekenen. Hij heeft immers niet goed voorgelicht.

Juist. Rechtsbijstand kan hier simpelweg geen zaak van maken. Daarnaast heb je als burger ook zelf onderzoeksplicht.

Tabaluga12

Daar gaat het niet om, ze hadden wormen pilletjes bij. En ik zou het zeker wegleggen bij de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:26

De douame zij dat het per 1 mei was veranderd en onze hond is echt bang voor andere, en nu is ze helemaal alleem na eem hele lange stressvole reis. Zij weet echt niet wat haar overkomt, wij bertrouwde op de da logisch toch

Anoniem

Waarschijnlijk mag je ook niet zomaar wormenpillen meenemen. Net als dat ik niet zomaar mijn eigen medicatie mee mag nemen de grens over.

Kentaro

Ik kan me voorstellen dat jullie hier énorm van balen!!!
En iedereen kan wel heel makkelijk zeggen dat je het zo had kunnen vinden, maar als ik zoiets aan m'n dierenarts vraag en die geeft antwoord (als ze nu zou zeggen dat ze het niet zeker weet is het wat anders) ga ik niet nog eens op google kijken of ze wel gelijk heeft....
Tuurlijk, na dit gedoe doe je dat een volgende keer echt wel :P
En dat ze bij de douane regels hebben, prima, maar het is gewoon narren dat TS haar eigen meegebrachte middel niet mocht gebruiken en dat het allemaal zo ingewikkeld moet....
Hoop dat jullie toch nog van jullie vakantie kunnen gaan genieten!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:27

Tabaluga12 schreef:
Daar gaat het niet om, ze hadden wormen pilletjes bij. En ik zou het zeker wegleggen bij de DA.

alleen staat er dat de DA moet ontwormen, dus zelf een pilletje geven is dan ook niet genoeg.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:27

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:28

Tabaluga12 schreef:

Rechtsbijstandsverzekering? Waarvoor? Een land dat zich op hun eigen grondgebied aan hun eigen regels houdt? Ze zien je aankomen zeg :')

TS: ik snap dat het voor jullie heel vervelend is! Doe maar alsof het heel gewoon is, wat er is gebeurd, dan is je hond er het snelst overheen :)

Tabaluga12

€730,- voor zo'n geintje? Dat gaat alle perken te buiten. Daar zou ik zeker de diierenarts over benaderen of de rechtsbijstand op zetten, desnoods kopen ze het gewoon af, heb jij je geld terug.

WillemYntJee

T maakt niet uit of je ze bij je hebt, de hond moet ontwormt zijn vóór aankomst in Noorwegen door een DA. Dit is inderdaad heel makkelijk op de site van het LICG te vinden. Daar kijken wij als praktijk ook altijd als mensen aangeven dat ze naar een bepaald land op vakantie gaan.
Sneu TS dat jullie vakantie zo moet beginnen, maak er nog wat van als jullie de hond terug hebben en laat t een les zijn voor volgende vakanties!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:29

Lielle schreef:
Tabaluga12 schreef:

alleen staat er dat de DA moet ontwormen, dus zelf een pilletje geven is dan ook niet genoeg.

Klopt, overheen gelezen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:29

Is dit 730 euro of 730 kroon? Daar zit nogal een wezenlijk verschil tussen, Noorwegen doet niet aan euro's.