Estland en Finland 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Estland en Finland 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:59

Ik reis per auto, heb wat problemen met lopen.
Fietsen kan wel in Finland, maar fietspaden zijn er maar zelden. Je ziet dan ook fietsers fietsen op de smalle randjes naar 80 km wegen of zelfs op de vluchtstroken van snelwegen. Iedereen let er wel goed op, maar het blijft gevaarlijk; soms kom je over een heuvel of om een bocht en dan fietst daar ineens een gezin met kinderen... Hetzelfde geldt voor wandelaars.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:16

Ik heb t aan een vriendin gevraagd.
Je moet naar
Lapland
Suomenlinna
Ahvenanmaa(maarianhhamina)
Als je geld hebt: cruise naar Stockholm
Linnanmäki
Fazer cafes (en als je met een groep mee kan, de Fazer Factory)
Sauna en avanto
Bessen plukken
Kotka (mooie stad, veel natuur, mooie zee)
Porvoo
Savonlinna (kasteel)
Helsinki: rautatientori, esplanaadi,olympic stadion, kiasma, atheneum, just a walk along the seashore.
Als je een film zonder pauzes wilt kijken, die in nl al uit de bios is, kan dat ook meestal :+

Eten:
Broood met alleen boter eten
Varhaisperunat
Sima drinken
Karjalanpiirakat <3 (best zelf gemaakt, of door oma gemaakt!)
Karjalanpaisti
Rendier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:25

@Hevonen, dat is dan nog goed uitkijken dus, ipv overstekende elanden overstekende fietsers :+

@LoveBodin, wat een lijst, held!
Ben ze stuk voor stuk langsgegaan, en avanto trekt mij niet zo :') Maar via Porvoo is volgens mij prima door te reizen naar Kotka. En Savonlinna lijkt me om alleen de natuur al mooi, maar is iets verder weg weer. Wel een uitdaging om er zien te komen :P
Karjalanpiirakat, dat ziet eruit als een pizza met de randen dubbel gevouwen, is het ook zoiets? :P

Ik sprak mijn grootouders vandaag, en mijn oma vertelde dat een neef van mijn opa in het zuiden van Finland woont! De wereld is toch weer kleiner dan verwacht :P

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:08

Als je in Helsinki bent, zeker even op de boot naar Suomenlinna. Geweldige plek in de zomer. Oud verdedigingswerk op een eilandje met gras en bomen en vooral mensen die heerlijk genieten.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:48

Hahah, ja en deze lijst was 'even snel op school' gemaakt :+
Savonlinna ben ik zelf nog niet geweest, maar heb foto's gezien van het kasteel (ik ga binnekort naar Joensuu, Savonlinna is 'in de buurt', helaas geen tijd), maar dat kasteel. Echt prachtige foto's!

karjalanpirakkat is.. géén pizza achtig iets :+. De randen zijn knapperig (beetje als pizza-randen, dat wel), maar de vulling is gemaakt van een soort rijst-achtig iets. Je moet ze warm eten, en er dan een mengsel van boter en ei opsmeren. Klinkt heel raar, maar is heel erg lekker.

Avanto is gaaf hoor! In de zomer is het niet erg, dan is het lekker warm. Na de sauna wil je dan zeker het water wel in.. In de winter is het eigenlijk nog mooier, in een gat in 't ijs. Niet duiken, maar toch, brrrr.
Ook in de lente is het nog redelijk koud. Maar wel heel verfrissend.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:28

Ik ben wel in Savonlinna geweest, ook in het kasteel. Het is mooi, maar ik vind de kastelen in Turku en Raasepori minstens zo mooi. Ook Hämeenlinna heeft een fraai kasteel met interessante tentoonstellingen.
Leuk is ook het hiekkalinna in Lappeenranta, dat is een heel grote zandsculptuur. Elk jaar een andere.

In de kastelen moet je overigens geen fraai interieur verwachten; de meeste zijn uitgebrand geweest. Die in Savonlinna door een vonk van een stoomboot (zo is mij verteld) en Turunlinna (kasteel in Turku) door een bombardement in de tweede wereldoorlog.

Het Saimaa merengebied (waar ook Savonlinna ligt) is erg mooi als je van natuur en rust houdt, maar eigenlijk bestaat heel Finland uit prachtige bossen en meren.

Wat je zult merken als je er bent is dat er erg veel bezienswaardigheden zijn, zoals musea over van alles en nog wat, maar ook geldt dat de meeste ervan (zeker op het platteland) heel erg klein zijn, naar onze maatstaven. Het voordeel is weer wel dat je vaak een privétour met uitleg kunt krijgen, want druk is het er meestal niet.
Her en der zijn oude hillforts (enorme begroeide omwallingen van vele kilometers lang) waarover je geweldig kunt wandelen. De functie ervan is nog steeds niet duidelijk.
Ook grotten en wandelpaden naar historische plaatsen zijn vaak erg de moeite waard. Alles is goed aangegeven, alleen hoort er geregeld wel een klauterpartij over omgevallen bomen bij :)
In Finland wordt veel aandacht besteed aan het bewaren/vertellen van historische plekken/gebeurtenissen. Dat maakt een wandeling vaak heel boeiend.
Ook leuk zijn de plaatselijke openluchtmusea, daar staan huizen en gebouwen uit die streek, vaak van eeuwen terug. Ze liggen meestal ergens in een bos :)
Overigens mag je overal vrij (bos)bessen en paddenstoelen plukken.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:30

Er zijn maar weinig oude gebouwen überhaupt in Finland.
Turku is meerdere malen afgebrand, Lapland is volledig platgebrand door de Duitsers, elke beetje oude stad heeft wel flinke branden gehad. Alles is altijd van hout geweest, nu nog steeds zijn er veel huizen van hout.

In Helsinki, bij het spoor (tussen Pasila en Hki), staan trouwens twee geweldige pippi-langkous huizen :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:15

@Hevonen, Suomenlinna zet ik zeker op het lijstje, als ik de foto's ook zie op Panoramio.com :)! En dat zandsculptuur, blijven die zo lang staan? (geen idee van namelijk :P)

Dat trekt mij ook wel aan in Finland, de natuur die, zoals jij zegt, uit bossen en meren bestaat. Beetje jammer van de muggen, maar daar hebben ze de klamboe's voor uitgevonden :) Dan hoop ik wel een paar hillforts tegen te komen!

Dan moet ik ook nog maar even boekjes/filmpjes gaan 'bestuderen' over wat je wel en niet eten kunt daar.

@LoveBodin, Haha dat maakt niet uit, ben erg blij met de lijst ^^ De foto's van het kasteel bij Savonlinna zien er inderdaad mooi uit
Afbeelding

Ow haha, dat komt niet echt bij pizza in de buurt nee xD Waar kun je dat eten, bij cafeetjes enzo?

Ik begin nu wel te twijfelen aan de verdeling, nu ik van jullie zoveel over Finland heb gehoord. Ik denk dat ik ga voor 2 weken Estland, gevolgd door 2 weken Finland :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:04

Suomenlinna is de beste plek ter wereld <3.
Ik kom er haast wekelijks :+

Ik weet niet waar je die pirakka's kan kopen, volgens mij bij de super... Maar oma bakt ze voor mij hahahha

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:32

Pirakka's kun je gewoon bij de supermarkt kopen. Neem dan de vers afgebakken exemplaren... iets duurder, maar veel lekkerder. Lidl in Finland (meeste Lidls hebben een bakkerij, niet allemaal, check de website ) heeft ze ook vers afgebakken, die zijn subliem. Zelf even eieren koken, prakken met boter en peterselie, en klaar. Doodsimpel en heel erg lekker.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:02

Ik ben aan het eind van de jaren 90 3 weken met de fiets op reis geweest. Vanuit Helsinki naar Tallinn en vervolgens door Estland, Letland en Litouwen gefietst. Vanuit Litouwen met de bus weer naar Tallinn. Als ik op een andere manier zou gaan, dan met een huurauto. Er is veel busvervoer, maar mijn ervaring is dat de bussen met name geschikt zijn als je van stad naar stad reist. En dat de daardoor de mooie natuur dreigt te missen. Zijn toen op pad geweest met de Lonely Planet.
Qua mensen vond ik de Esten in die tijd het meest afstandelijk. Niet onvriendelijk, maar Letland leek toen wat meer open te staan voor ons westelijke fietsreizigers. Van Litouwen hebben wij voor mijn gevoel te weinig gezien. Ik zou absoluut een keer naar de kust willen en het prachtige natuurpark daar (Kuršių nerija). Verder heb in Litouwen daar onder meer : Kaunas, Klaipeda, Nationaal Park Trakai, de Kruisberg bij Šiauliai etc.
Letland: de badplaats Jarmala, hoofdstad Riga, Sigulda, Gauja Nationaal Park.
Estland: Tallinn (zijn daar heel goedkoop naar een baletvoorstelling geweest in de schouwburg), Otepää, overnacht in kasteel Sangaste. Saarema hebben wij toen helaas gemist.

Moet er wel bijzeggen dat het toerisme toen nog in de kinderschoenen stond en zich sindsdien enorm ontwikkeld heeft. Vandaar dat ik best nog een keer terug zou willen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:17

Mensen in helsinki zijn stug en afstandelijk.
Ga je naar Tampere, Turku, Joensuu, zijn ze veel aardiger..
Volgens een Tukker die ik op de markt heb ontmoet: "in helsinki komt niemand je ooit helpen, al word je vermoord".
Leven allemaal op zichzelf.. Maar da's alleen in hki, verder zijn de mensen veel aardiger :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:14

@Hevonen, dan zorg ik ervoor dat ik eens in de winkel komt om ze te halen, klinkt wel lekker ^^

@Emma_s_girl, Dat moet ook een mooie reis zijn geweest, of niet? *heeft even de plekken opgezocht die jij daar noemt* Dat zijn een aantal mooie plekken, Kaunas, Trakai met zijn water, Sigulda en Otepää lijken me erg mooi! Al is het wel de bedoeling dat ik in Estland/Finland blijf, kan ik deze plaatsen wel nemen voor een volgende reis :) (Litouwen/Letland en nog een tal van andere landen staan op het verlanglijstje :D)

@LoveBodin, het scheelt dat het dan niet overal zo is, de stugge en afstandelijke houding :)!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:35

Nee, mensen denken dat 't overal is, maar da's echt niet zo! Gelukkig :D

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:21

Otepaa en omgeving is heel erg mooi.
Verder heb ik helaas niet van Estland gezien.
Wel dat vooral het zuiden en de eilanden qua natuur het mooiste zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:32

Otepaa opgezocht, op de foto's ziet het er mooi rustig/ontspannen uit :)
Van de eilanden ga ik Saaremaa en Muhu ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:05

Na nog wat rondgesneupt te hebben op internet, kwam ik een festival tegen in Viljandi, een stad in Estland. Ik heb via de site een dagkaart kunnen kopen, dus dat is al geregeld!

Ook heb ik een site gevonden waar je voor maar €14 euro vanaf Tallinn naar Riga kan! Dat gaat ook gebeuren, om vervolgens 2 dagen later van Riga naar Pärnu te gaan :)