Mijn droom volgen, of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chernique

Re: Mijn droom volgen, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:16

Wat Jenkins zegt ben ik idd ook wel benieuwd naar?

Een stalgenootje van ons gaat (op korte termijn) emigreren! Zij gaat naar Denemarken om ook een eigen bedrijfje te nemen. Ze krijgt een totaal ander leven, maar als dit is wat je wilt zou ik ervoor gaan!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 12:46

Ja klopt Jenkins, ons huis staat op Sao vicente, maar ik wil eerst alle eilanden hebben gezien, welke het best bij ons en onze ideen past. Is dat niet boa vista gaan we op een ander eiland wonen, ik vind goede scholing en zorg ook goed. En zover ik heb begrepen van mn schoonvader is dat op Sao vicente niet.

En wat geerke zegt vind ik ook je hoeft geen luxe en een goed betaalde baan te hebben om gelukkig te zijn.
Het cultuur ken ik wel, tuurlijk is het in Nederland wat anders, maar over het algemeen is het hetzelfde.
De taal moet ik inderdaad leren, maar dat gaat het makkelijkst als ik daar gewoon ben. Natuurlijk wel al wat zinnetjes leren, maar de taal volledig leren zal daar gebeuren.

Het liefst wil ik ook zo snel mogelijk, ik wil in ieder geval binnen 5 jaar.
Want inderdaad anders is mn dochtertje te oud en heeft ze zich al helemaal genesteld hier in nederland.
Maar dan moet het financieel wel lukken om zoveel geld binnen zo'n korte periode te sparen.
Maar ik ga wel voor zo snel mogelijk!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 13:09

_Nelleke_ schreef:
Mag ik vragen waarom Cape Verde jou droom is? En hoe je het precies voor je ziet?

Vergis je niet hoe 'verwend' wij zijn in NL. Goed onderwijs, goede zorg, goed sociaal vangnet, weinig criminaliteit etc. Wil je dat allemaal achter je laten voor wat mooier weer en een goedkoper huis? Hoe zit het met jou ouders? En jou vriendinnen en familie? Die zie je dan ook nooit meer.

Dit klinkt misschien wat hard, maar ik zou heel goed voor jezelf bedenken hoe je het daar voor je ziet? Zijn de scholen daar kwalitatief hetzelfde als in NL? Hoe zit het als iemand ziek wordt? Zijn er daar genoeg ziekenhuizen etc. Verdiep je in de cultuur daar, want ineens in een andere cultuur leven kan soms ook nog wat tegenvallen.

Waarom Cabo verde mijn droom is omdat het inderdaad lekker weer is, mensen zijn daar ontspanner niet zo gestressed als hier. Het is goedkoper, en ik kan mijn droom daar werkelijk maken, in nederland niet. Mijn vriend wilt ook graag daar zijn droom volgen, en omdat we daar dus familie hebben is het toch makkelijker dan als je naar een onbekend land gaat waar je niemand kent.
De scholen zijn misschien minder goed, maar zoals ik al zei wil ik mijn kinderen naar nederland sturen als ze oud genoeg zijn om hier een opleiding te volgen, en als ze nederland leuker vinden mogen ze van mij hier blijven, vinden ze het niks komen ze weer terug.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:08

Ik kan je maar 1 ding zeggen. Jaag je droom na, ongeacht wat anderen denken of willen. Dromen komen uit, punt. Je moet er alleen echt voor willen gaan.
Beter dat je je droom najaagt en het later toch misloopt, dan je droom niet najagen en het jezelf altijd kwalijk nemen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:41

Dank je wel babeth! Ik ga het wel gewoon doen inderdaad!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:16

Sammy_xxs, vermoed zo ook een beetje de Portugese mentaliteit nog? Idd. lekker relaxed, vooral geen stress en vriendelijkheid voert nog altijd de boventoon?
Dat vind ik zo opvallend hier in Portugal nl.... dat het allemaal zo stressloos verloopt en iedereen de tijd heeft en neemt voor iedereen. Vooral in de dorpen kennen ze elkaar nog steeds allemaal en hebben een prima sociaal leven. Ik voel me persoonlijk in een grote stad als Lissabon volmaakt veilig hoor...

Ik zou ook zeggen: als je een goed bedrijfsplan hebt en je kunt daar goed leven... doen!
Aangezien je de verantwoording voor 2 kinderen hebt moeten je plannen wel bruikbaar zijn.

Nederland is een prima land... maar je kunt ook verder kijken dan je neus lang is. En je vrienden en familie?
Ik denk dat ze je wel komen bezoeken. Per slot ben je met een paar uur vliegen op 1 van de eilanden toch?

Hoe lang/ver is het vliegen? Lissabon is slechts 2,5 uur... maar 1 van de Kaap Verdische eilanden is nog weer een stuk lager.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 13:35

Ja klopt, de mentaliteit is zo anders daar, idd lekker relaxed geen stress en vriendlijkheid! Iedereen helpt elkaar dat is in Nederland ver te zoeken!
Ik zorg inderdaad dat ik alles goed heb uitgezocht, ik ga niet hals over kop vertrekken heb wel de verantwoordelijkheid van 2 kids :)
Ja mn ouders hebben al zowiezo gezegd dat ze wel bij ons op vakantie komen, ( duhh heerlijk toch in zo'n land :P ) en mn vrienden zullen ook heus wel is een keer komen! Daar maak ik me niet zo druk om, en als ze niet komen tjah dan niet :P

Het is wat verder vliegen ( 9/8 uur ) mja of je nou 2,5 uur vliegt of 9/8 uur vliegt maakt ook niet uit, je zit er toch al in :P

Ik wil het gewoon al zo lang zo graag, en omdat we in kaapverdie toch familie hebben ( die ons ook graag willen zien ) is de stap toch makkelijker dan in een geheel onbekend land.
Ook al zou ik dat zelfs nog doen als ik geen familie heb in t buitenland, wil zowiezo echt graag emigreren!

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:07

Ik zou ook rekening houden met de kwalteit van het onderwijs, voor je kinderen. In Nederland zijn prima middelbare scholen en universiteiten. In Kaapverdië is dat een stuk minder... Iets om je achterhoofd te houden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:44

Ja tuurlijk moet je je droom gaan volgen.
Je man ziet het ook zitten en jullie kinderen zijn nog klein dus die wennen makkelijk.
Tevens hebben jullie daar familie en kenissen ik zou zeggen waar wachten jullie nog op. :D