Vakantie, weg van massatoerisme, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Re: Vakantie, weg van massatoerisme, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:32

In Scandinavië mag je wildkamperen, daar bespaar je dus erg veel mee, maar je moet wel avontuurlijk aangelegd zijn! Qua wild en natuur zit je daar ook super! Zelfs zeezoogdieren, al gaat dat daar niet vanaf de kust helaas.. Maar wel elanden en met veel geluk beren en wolven. Massatoerisme? Je kunt er uren rondrijden zonder iemand tegen te komen! Cultuur? Bezoek staafkerken, of een stad als Stockholm.. En boodschappen moet je thuis ook doen, en als je een beetje oplet en niet rookt en drinkt, valt dat best mee hoor! Ik heb heerlijk genoten van een zomeravondje garnalen pellen (en opeten ;-) )met uitzicht op de fjorden hahaha! Succes! Overigens, in Schotland mag je ook wildkamperen!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:57

Scandinavie is niet echt budgetproof. Je moet inderdaad veel eten meenemen en weinig daar kopen want het is zooo duur!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:22

Die ervaring heb ik dus niet. Zoals ik al zei gaan wij om het jaar naar Noorwegen met de auto. We zijn per persoon niet meer dan € 500,- kwijt (zonder de boottocht), voor 10 tot 14 dagen en dat is inclusief boodschappen. Alleen drank is daar erg duur, maar wij drinken beiden niet.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:26

Die ervaring heb ik ook niet met Scandinavië, wij gaan ook ieder jaar die kant op. Horeca vermijden en eten kopen in de supermarkt, dan ben je echt niet duurder uit dan bij de Albert Heijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:34

Drank is giga-duur, maar een avondje uit-eten gaat ook flink in je budget zitten. Verder kostte de tolbrug in Denemarken al 35 euro x2 (dus 70) en de boottocht kost ook geld. Benzine is zeker niet goedkoper dan in NL. Alle dingen die je wil ondernemen zijn vrij prijzig, zoals het bezoeken van een museum of park of iets dergelijks.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Scandinavië prachtig en zou iedereen aanraden er minstens 1x naar toe te gaan, maar budgetproof vind ik het niet.

Je kunt elke vakantie natuurlijk budgetproof maken door elke dag je eigen boodschappen te doen, niet uit eten te gaan etc. en niet langs musea en bezienswaardigheden te gaan die geld kosten. Maar mijn ervaring is nu eenmaal dat Scandinavië erg duur is.

Ben vorig jr nog in Denemarken geweest. Behalve de benzine was alles er fiks duurder dan in NL. Ook in de supermarkt. We hebben een kasteel bezocht waarvan de entree meer was dan de Efteling, terwijl dit om een 'simpel' kasteel ging. Een biertje in Copenhagen kostte overal rond de 10 euro. We wilde 1 avond uit eten maar we konden nergens een restaurant vinden waar het hoofdgerecht onder de 35,- zat. Een paar uur naar het zwembad kostte 12 euro. We hebben 2 dagen fietsen gehuurd voor 35,- per fiets. We hebben een museum bezocht, 25,-. Bus en treinkaartjes waren flink aan de prijs en de supermarkt ong. 20% duurder dan in NL. Ik weet dat Noorwegen nog duurder is dan Denemarken. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:36

Imre schreef:
Die ervaring heb ik ook niet met Scandinavië, wij gaan ook ieder jaar die kant op. Horeca vermijden en eten kopen in de supermarkt, dan ben je echt niet duurder uit dan bij de Albert Heijn.

Het ligt er natuurlijk precies aan wat je met je vakantie wil. Ik vind het leuk om ook eens op een terrasje te zitten en uit eten te gaan, om musea en andere dingen te bezoeken. Dat zijn dingen die echt heel duur zijn in Scandinavie.

Ga je met je tentje wildkamperen en je doet je eigen boodschappen dan snap ik dat het wel te betalen is. Maar dan is elk land te betalen ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:40

Ik ben afgelopen zomer twee weken naar chios geweest (Griekenland) ik type nu via mijn telefoon maar zal later meer toelichting geven!

Het is een mooi eiland, enkele keren dat ik toerisme zag was bij de excursies, mooie stranden, mooie stadjes en dorpjes, veel cultuur en natuurlijk de mastiek bomen die nergens anders groeien dan daar!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:50

Vorig jaar 10 dagen in Zweden geweest, inclusief campings (waarvan 2x een nacht in een huisje ipv de tent opzetten, wildkamperen dat jaar niet gedaan), brandstof, eten, boot en uitstapjes 1300 euro kwijt in totaal (2 personen). En dan gaan we heus wel een keertje uit eten, doen we ergens een drankje en betalen we entree voor iets dat we willen doen. Het kan echt wel. :j

Wat hebben we gedaan? Onder andere een fort bezocht op de grens met Noorwegen (gratis), de rotstekeningen in Tanum bekeken (Unesco Werelderfgoed locatie, gratis, http://whc.unesco.org/en/list/557), naar een Elandpark geweest (7 euro pp), naar de dierentuin in Boras, naar het eiland Visingsö (bootkosten vielen erg mee, eten op het terras ook), veel gewandeld, ruïnes bekeken, steden bezocht (allemaal gratis), zwemmen kan je gratis in de talloze meren, kano huren is echt niet duur...

Maar goed, dit is allemaal nogal offtopic. :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:51

Doe ik denk ik toch iets verkeerd. :+

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:53

_Nelleke_ schreef:
Het ligt er natuurlijk precies aan wat je met je vakantie wil. Ik vind het leuk om ook eens op een terrasje te zitten en uit eten te gaan, om musea en andere dingen te bezoeken. Dat zijn dingen die echt heel duur zijn in Scandinavie.

Ga je met je tentje wildkamperen en je doet je eigen boodschappen dan snap ik dat het wel te betalen is. Maar dan is elk land te betalen ;)

Wij gaan ook altijd veel musea en andere dingen bezoeken, maar dan vraag ik me af waar jij geweest bent. Want wij zijn met 2 personen echt voor onder de € 1.000,- klaar, inclusief tolbrug (exclusief boottocht). En wij zijn geen wildkampeerders, staan gewoon altijd op (natuur)campings. Staafkerken zijn veelal gratis, kastelen zijn rond de € 12,- per persoon. Maar wij vermijden het toeristische deel van Noorwegen en ik begreep van TS dat zij ook ver bij het massatoerisme vandaan wil blijven.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:22

Ik vind Scandinavië ook niet overdreven duur hoor, gewoon een beetje opletten! Campings zijn goed te betalen, of gratis wild! En idd geen alcohol of sigaretten kopen. Als je ANWB lid bent, krijg je volgens mij korting op de ferry en / of brug. Denk toch dat het dichtst bij je wensen komt!

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:53

Depende schreef:
Misschien staat hier iets voor je tussen: http://www.elizawashere.nl/collectie/zo ... |0||pPrice Eliza was here, noemt zichzelf in ieder geval de alternatieve reisorganisatie.

Waar denk je aan qua verblijf? Overnachten hoeft niet duur te zijn als je gaat kamperen of in een hostel slaapt.

Grappig - Eliza heeft inderdaad erg leuke reizen en deze site heeft nu een lezersactie (krijg je 50,- extra korting op alle Eliza vakanties) http://surprisetickets.nl/goedkope-vakantie/vroegboekcadeautjes-eliza-was-here-actiecode