In mijn tussenjaar 7 weken naar Zwitserland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_nvds

Re: In mijn tussenjaar 7 weken naar Zwitserland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:33

Heeel leuk! Ik ga het volgen :)

Heel veel plezier :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:38

Wat leuk. Veel plezier!

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:40

lieve lieve Laura,
heel erg veel succes morgen met vliegen etc, hopen dat alles een beetje op dezelfde tijd blijft, maar dat komt vast wel goed :)
ik hoop dat je een paar geweldige weken mag hebben in Zwitserland,
dat je veel ervaring op mag doen en het goed naar je zin hebt!
we zullen je missen maar we gaan wel op de een of andere manier contact zien te regelen :D
heel veel plezier meid!! :*

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:41

Hannemarie schreef:
lieve lieve Laura,
heel erg veel succes morgen met vliegen etc, hopen dat alles een beetje op dezelfde tijd blijft, maar dat komt vast wel goed :)
ik hoop dat je een paar geweldige weken mag hebben in Zwitserland,
dat je veel ervaring op mag doen en het goed naar je zin hebt!
we zullen je missen maar we gaan wel op de een of andere manier contact zien te regelen :D
heel veel plezier meid!! :*

Hier ga ik helemaal in mee, heel veel plezier lieve Laura, maak er een toptijd van! :*

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:08

Ik ook :)
laura je gaat iets doen wat je aan zooo graag wou :D
Succes meid :+:
En heeul veel plezier :)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:56

Ik ben gister goed aangekomen.
Gister meteen gewerkt tot 20 en vanmorgen uitgeslapen.
Gisteravond had ik enorme last van heimwee, nu wel minder.
Er zijn 3 ijslanders en vanmorgen heb ik gereden op de braafste van 23.
Erg mooi om hier te rijden!

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:58

Goedzo dat je goed bent aangekomen! Ik zou ook heimwee hebben hoor en ik vind het echt stoer! Doe je het niet na. Ijslanders zijn zeker leuk!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:59

Ik voel me vooral erg eenzaam. Ik beheers het zwitsers dialect helemaal niet en duits erg matig.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:02

Oh dat lijkt me minder. Maar kan je niet wat leuks doen?
Hoe praat je dan tegen ze?

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:20

Aa laurq komt goed meid :(:)
Wel leuk van de ijslander :)

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:27

Wat stoer zeg! De taal pak je vast snel op. Ik zal je volgen, Zwitserland is wel mn tweede thuis. Hopelijk heb je het er fijn! Succes

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:25

Je gaat het in ons land vast helemaal naar je zin hebben! Het is hier echt mooi wonen en de cultuur is toch anders dan in Nederland. Maak je niet te veel zorgen over het Zwitsers. Het is een moeilijke verstaanbare taal (ik spreek het al vanaf kleuterleeftijd) die snel gesproken ook voor duiters moeilijk te ontcijferen is, maar zijn ze altijd bereid (met accent dan wel) Duits te praten, dus dat komt wel goed hoor! Gewoon goed luisteren en al snel begrijp je het gewoon. En je zit in een Ski gebied, dus velen zullen ook een woordje engels kunnen. Ik zit aan de andere kant van het land, dus ik ben zelfs een beetje jaloers op je uitzicht straks zo tussen de witte bergen! Veel plezier in ieder geval, en als je vragen hebt over de taal ofzo, mijn pb box staat open!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:16

Ik kan je niet helpen aan het dialect maar ik weet wel hoe je je voelt. Ben in November naar Australie vertrokken en heb ook enorme heimwee gekend. Geloof me het duurt even, je weet dat het gaat komen, maar als het komt ben je er toch niet op voorbereid. Zet je je er overheen en dan ga je een leuke tijd tegemoet :j

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 22:45

Hallo :)
Vanmorgen om 5.20 uit bed gegaan, opgepast op de kleinkinderen, boodschappen en alles gedaan en daarna de dieren weer gedaan. Pizza gegeten en gezellig gepraat.
Wel nog steeds last van heimwee...

Ik zit er zwaar aan te denken over 3 weken weer naar huis te gaan. Mijn vader en stiefmoeder komen dan een weekend hier en dan zou ik mee naar huis kunnen. Maar hier ga ik nog goed overna denken.
3 weken is te overzien, 6 niet...

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:48

Ik zou echt proberen door te zetten, over een weekje is het misschien over, je kan het!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:49

Laura, je bent er net t komt wel weer goed! De heimwee gaat wel over, je moet nog wennen...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:06

Ik snap heel goed dat je graag naar huis wilt nu. Maar je bent er nu, 2 dagen toch? Als je je eenmaal op je gemak voelt in het huis en je de mensen kent zou het een stuk fijner worden!

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:40

Hoi Laura! Ik weet niet of je mijn verhaal van Noorwegen nog hebt gelezen op reismee.nl? Ik heb ook echt mijn dipjes gehad; het was soms ook heel eenzaam en je spreekt de taal niet en vriendinnen van de dochters durfde bijvoorbeeld geen engels tegen mij te praten. Bang om fouten te maken; ik heb er uit geleerd om altijd (hoe goed of slecht je een taal beheerst) te proberen die taal te spreken, ook al klinkt het misschien nergens naar. Uiteindelijk verstond ik behoorlijk wat van het Noors. En dat terwijl ik me nooit gefocussed had op het leren van de Noorse taal omdat ik graag mijn Engels wilde ophalen / leren durven spreken.

Probeer niet te veel aan thuis te denken maar geniet van waar je zit; het fantastische uitzicht (hoop ik?!), de ervaring en je mag op hun ijslander rijden! *jaloers*
Ik weet niet of ze kinderen hebben, maar misschien kun je voor 7 weken ook wel mee naar een hobbyclub of iets dergelijks? Zoiets als dat ik het volleyballen had Noorwegen. Lekker wat onder de mensen zijn!

Ik hoop echt dat je over je heimwee heen komt, al zal die zo af en toe misschien wel nog opduiken. Maar dit is de tijd waar je naar toe hebt geleefd en misschien krijg je deze kans maar één keer in je leven?! Probeer er echt van te genieten en het als een onvergetelijke en leerzame periode te zien!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:12

Niet te snel opgeven hoor.
Geniet gewoon van de nieuwe dingen :)

Zwitsers zijn een soort Friezen. Even lastig in het begin om contact mee te leggen, maar daarna heb je hele goede vrienden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:45

Kom op meid, je bent er nog maar net hoor! Even op de tanden bijten. Je moet er gewoon even doorheen.
Ik weet hoe het is, kom zelf ook geregeld in Zwitserland en het dialect is inderdaad lastig. Kun je niet vragen of mensen hoog-Duits willen praten? Dat scheelt al!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:16

Hoi! Weer een berichtje van mijn kant. Ik heb besloten toch eerder naar huis te gaan, en sinds dit vast staat gaat het eigenlijk heel erg goed met me! Ik heb bijna geen heimwee meer! Verder kan ik weer normaal eten gelukkig, ik heb helaas nog wel steeds nachtmerries.

Het werken is zwaar, maar wel leuk, en het paardrijden zeker! Deze week ben ik met Thor, de 23-jarige brave ruin, naar de winkel geweest! Hem vastgezet aan een paal op de parkeerplaats, de winkel ingegaan, meneer stond braaf te wachten! Érg leuk!

Verhaal van gisteren:
De klauwbekapper was hier. Die vrouw heeft zegmaar 2 uitlopen, de ene met stalen hekken, de ander met draad, en daartussen is de mesthoop en een kleine doorgang draad. 1 koe werd helemaal gek en die ging van de kant met stalen hekken dwars door het draad heen, ook dwars door het draad bij de andere uitloop. Ze was helemaal gek en rende heel ver weg. Ze kwam ook niet terug en dat was de vorige keer toen de koeien eruit waren wel zo. Ze is uiteindelijk doorgerend naar Sufers, het dorpje hier verderop. 's avonds toen alles klaar was zijn we erheen gereden en probeerden haar terug te drijven maar het ging niet en we moesten oppassen voor de snelweg, want als ze de andere kant opging zou ze daarop komen. Maar ze rende steeds terug en uiteindelijk sprong ze over een hek en toen rende ze richting de snelweg. Daarbij in de buurt is een boerderij en daar stopte ze. Alle boeren uit de omgeving waren gekomen om te helpen, het was donker dus heel moeilijk om haar te zien, maar gelukkig heeft ze een bel om zodat we haar konden horen! Uiteindelijk heeft de boer van de boerderij waar ze dichtbij was zijn koeien in de uitloop gelaten, in 1 deel, het andere deel open, en toen dreven we haar die kant op. Eerst rende ze voorbij de koeien maar toen ze ze zag draaide ze om en ging erheen, uiteindelijk ging ze in het openstaande deel van de uitloop en toen was ze eindelijk gevangen! Een boer kwam met een veewagen en toen was ze weer veilig thuis.

Pfoe wat een dag was dat gister zeg! Ik heb er echt mega spierpijn van, we moesten door een weiland op een helling met hele diepe sneeuw rennen enzo :=

-----------------
22 maart is de laatste werkdag, dan komt mijn vader, 23(/24) maart gaan we skiën en de dag erna rijden we weer naar huis :D

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:39

Sorry maar dit valt toch een beetje tegen, wat nou als je echt in Australie zat. In je openingspost zeg je (en ik citeer) ' ik wou aan mezelf werken. Zelfverzekerder worden, volwassener worden, minder verlegen worden. '
Ik neem hieruit op dat deze missie niet geslaagd is... Als ik jouw was zou ik doorzetten en die 7 weken afmaken, dan kan je echt trots op jezelf zijn. En niet na amper een paar weken al naar huis komen. Ik woon nu 'nog maar' 4 1/2 maand in Australie, en ik ben echt door een diep en diep dal gegaan, maar ik ben niet naar huis gekomen, want ik wilde niet opgeven. Hierdoor kan ik wel zeggen dat ik sterker ben geworden, ja het is moeilijk de eerste paar weken en ik begrijp je heimwee ik had er ook last van. Zet door dan voel je je alleen maar beter.....

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 12:45

Mijn doel is zeker weten wél geslaagd hoor! Als je je voorsteld dat ik begin dit jaar niet eens naar de winkel durfde in mn eentje en dat ik nu in mn eentje naar en door Zwitserland ben gereist heb ik mijn doel toch zeker wel bereikt. Ik ben zelfverzekerder, volwassenet en minder verlegen geworden.

En tja er zullen heel veel mensen zijn die het laf vinden maar ik weet voor mezelf dat ik mijn doel heb bereikt en ik vind 3 weken ook al hartstikke goed van mezelf. Ik ben trots op mezelf dag ik dit uberhaupt heb gedaan.

Mijn heimwee is trouwens op t moment nauwelijks meer aanwezig, dat komt ook doordat ik weet dat ik alweer snel thuis ben.

3 weken is misschien kort, maar voor iemand die een vakantie van 2 weken al te lang vind is dit dus erg lang.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:02

Jammer dat je besloten hebt om toch naar huis te gaan, vooral jammer omdat ik zo'n toptijd heb gehad in Noorwegen en die maanden nooit had willen missen. Maar ik ben ook niet iemand die last heeft van heimwee; ik ging op mijn tiende al naar een penvriendin (jaja via een oproepje op teletekst en uiteraard brieven schrijven) in Overijssel etc etc. En ik kan nu niet wachten om volgend jaar naar Australië te gaan, ook al weet ik dat ik daar mezelf ook zeker wel weer zal tegenkomen.

Voor jou is het al een héle grote stap geweest om überhaupt in je eentje naar het buitenland te gaan. En als de heimwee je zo ongelukkig maakt, dan is het maar de vraag of je de 7 weken persé moet uitzitten om 'trots' op jezelf te kunnen zijn. Het is tenslotte een keuze die je maakt om in het buitenland te zijn..en waarom dan kiezen om ongelukkig te zijn / geen eetlust te hebben en zelfs nachtmerries te hebben? Dat gaat vele malen verder dan de 'dipjes' die ik in Noorwegen heb gehad.
Als deze 3 weken je dadelijk ook heel veel hebben gegeven dan is dat ook goed zo en daar mag je trots op zijn! En wie weet denk je er in toekomst aan om, je bent tenslotte nog hartstikke jong, toch een keer langer naar het buitenland te gaan en is dit een eerste stap in die richting? En misschien heb je totaal geen behoefte meer aan een 'buitenland-ervaring' en ben je gelukkig dicht bij je eigen huis, en dat is ook helemaal prima. Het lijkt tegenwoordig misschien soms zo alsof je langere tijd in het buitenland moet zijn geweest, maar dat is natuurlijk niet zo. Blijf vooral bij jezelf en doe wat goed voor je is en waar jij gelukkig van wordt, en doe niet iets alleen maar om de wereld om je heen gelukkig te maken! En naar mijn mening heb je in jouw geval ook de goede keuze voor jezelf gemaakt.

Reageerde je host-family een beetje positief?

Wees trots op wat je hiermee bereikt hebt en geniet vooral van je laatste dagen daar en van het skiën met je vader!

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:01

Blij om te horen Laura! Je moet vooral trots kunnen zijn op je zelf! Ik doe het je niet na!