Parijs voor beginners..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:35

Je hebt ook nog de Catacomben, maar daar moet je van 'houden'. Ik vond het erg indrukwekkend, maar mijn vriend vond er niet veel aan :P Het is daar in ieder geval niet druk :D Ook kan je een rondvaart doen. Raad aan om dan tegen de schemering te gaan. Echt heel mooi!

Waar je in Parijs wel voor uit moet kijken zijn de zakkenrollers. Ze zijn gehaaid! Ook vooral in de metro goed op je spullen letten. Dit is ook in bijv Amsterdam zo, dus is niet typisch Parijs.
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 24-01-13 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:42

Angeliekje schreef:
Je hebt ook nog de Catacomben, maar daar moet je van 'houden'. Ik vond het erg indrukwekkend, maar mijn vriend vond er niet veel aan :P Het is daar in ieder geval niet druk :D Ook kan je een rondvaart doen. Raad aan om dan tegen de schemering te gaan. Echt heel mooi!

Niet druk :+ . Daar hebben wij het langst in de rij gestaan (ongeveer een uur!). Maar wij wilden het persé zien en vonden het ook heel indrukwekkend :j

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:48

zap schreef:
Angeliekje schreef:

Niet druk :+ . Daar hebben wij het langst in de rij gestaan (ongeveer een uur!). Maar wij wilden het persé zien en vonden het ook heel indrukwekkend :j

Ja joh? Wij konden direct doorlopen. Amper mensen te zien toen. Was ook erg leuk in dat eerste stuk met alleen maar die heeeele lange gang waar we met zn tweeen doorheen liepen. Leek wel real life horror (maar daar is niet voor niets een horrorfilm opgenomen :+)

eponine

Re: Parijs voor beginners..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 22:44

We hebben geboekt hoor, een hotel op 10 minuten van gare du nord, dus we willen met de trein. Ligt de begraafplaats père lachaire ? Ook binnen de drie zone regio?
Ik zag dat we met de carte visite ook 20 % korting krijgen op de Disney kaartjes, dus dat is ook lekker.
Onze plannen beginnen nu toch wel serieus te worden geloof ik ;-)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 22:45

Wat zijn die catacomben?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:54

Ondergrondse gangen met heeeeel veel schedels

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 23:10

Ooee, dat klinkt wel interessant, mits je er ook mag fotograferen...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:16

Officieel niet volgens mij. Of althans niet met flits? Er was iig iets mee. Maar onofficeel flitste iedereen maar raak....

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:16

Vrienden van mij zijn er zo ongeveer een hele nacht gebleven en moesten tot over hun knieën door het water lopen, maar dat was het illegale deel :P

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 08:57

Hoe zit dat trouwens met fotograferen van bv kerken, en de opera, van binnen, mag dat gewoon, met statief? In Londen mocht het nl vrijwel nergens..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 09:08

We zijn jaren terug in Parijs geweest maar hebben onze fietsen meegenomen
Overdag gingen we met de fiets , heel goed te doen en je ziet veel meer van de stad
Alleen in de avond pakten we de metro
Alleen de bult op naar de Sacre Ceur ( de suikerkerk , spelling is niet juist) was met de fiets iets te veel van het goede vonden wij maar voor de rest was het heel erg leuk.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 09:18

Ik ben vorige maand nog in Parijs geweest en met de zwervers valt het echt heel erg mee.

Ze hebben nu een soort fietsplan. Je kan overal fietsen lenen d.m.v. creditcard, dan kan je ergens heen fietsen en hem daar weer inleveren. Wat veel mensen doen is dus om het half uur hun fiets inleveren en dan weer een nieuwe pakken zodat ze de hele dag gratis kunnen fietsen. Ik heb het zelf niet gedaan omdat fietsen in zo'n grote stad me verschrikkelijk lijkt. O:)

Edit: kromme zin.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 09:22

Heb je een smartphone? Dan is er ook een app voor de Metro. Ff zoeken op RATP of Metro Parijs. Handig. En vaak liggen er op de kamers ook wel plattegrondjes van de stad en de metro. Klein opvouwbaar en reuze handig. Altijd meenemen.
De wijk La Défense is ook de moeite waard om eens rond te kijken. Heel modern.
En vanaf de Arc de Triomphe over de Champs Elysées naar de Jardin des Tuileries lopen is ook een aanrader.
En op een heldere avond heb je vanaf de Tour Montparnasse een prachtig uitzicht over de hele stad.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:55

eponine schreef:
Hoe zit dat trouwens met fotograferen van bv kerken, en de opera, van binnen, mag dat gewoon, met statief? In Londen mocht het nl vrijwel nergens..

Foto's maken mag, statief niet in de gebouwen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:18

De RER (dat is zeg maar de "lange afstands" metro in en rond Parijs) heeft een rechtstreekse lijn naar Disneyland. Dat is de RER-A naar Marne La Vallée. Let bij het instappen even op, niet alle treinen gaan even ver of stoppen overal. De RER heeft andere tarieven dan de gewone metro. Mijn ervaring in Paris (ik be er heel vaak voor mijn werk) is dat je ook veel loopt. Zo'n Paris Visite kaart is vooral handig, maar ik neem altijd gewoon losse kaartjes (een "carnet", dat betekent tien kaartjes). Je kunt die op elk metrostation komen en daarmee kun je je alle stations van de RATP bereiken en ook op de bus of de tram springen. In elk hotel, maar ook bij de metro kun je een metro kaart krijgen met alle stations.
Als je naar La Défense wilt moet je even opletten. Je kunt er met de RATP (binnenstads metro) heen voor één kaartje, maar als je met de RER gaat is het duurder. Je kunt binnen de Parijs, grofweg binnen de Boulevard Périfierique, ook de RER nemen met een gewoon Metrokaartje.

Probeer toch een paar woorden Frans uit je kop te leren, de simpele dingen zoals koffie, bier, wijn en de rekening. Als je probeert in het Frans gaan ze in de meeste restaurants wel porberen je in het Frengels te antwoorden (de Franse versie van Engels).
Ik zou zeker met de trein gaan. Als je met de auto gaat met je niet alleen rekening houden met brandstofkosten, maar ook met de tolweg. Parkeren in Parijs is schofterig duur (net als in de Nederlandse grote steden trouwens). Autorijden in Parijs zou ik alleen aanraden als je in Amsterdam niet zenuwachtig achter het stuur wordt, en met een GPS.

Ik vind de wijk rond metro Grand Boulevards een erg prettige wijk. Je zit dan vlak bij Montmartre. Daar zit ook het Musee Grevin (wassen beelden op zijn Frans). Ga dan vooral eten bij restaurant Boullion Chartier in de rue Montmatre. Een mooie grote Jugendstil hal met zeer redelijk geprijsd simpel Frans eten. Laat je niet afschrikken door de rij voor de deur, die gaat heel snel.

Laatste tip. Ga eens met een metro naar het eindpunt (zolang dat binnen de boulevard Periferique ligt) en ga te voet terug naar Chatelet. Dan zien je allerlei verschillende wijken van Parijs die je anders nooit ziet.

Last but not least: doe schoenen aan waar je goed en lang op kunt wandelen

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:00

Ah Parijs <3. Ik heb in Parijs gewoond en ben nog steeds verliefd op de stad. Het metrosysteem is heel simpel. Kijk goed naar de eindstations. Stel je staat op punt B en je wilt naar punt D (dus A - B - C - D - E) dan kijk je wat het eindpunt is van de metrolijn (in dit geval E) en dan ga je aan die kant van het metrostation staan waat E op staat en NIET aan de kant van eindstation A. Het wijst zich echt vanzelf. En daarbij, de metro's komen iedere paar minuten en de stations liggen ± 500m uit elkaar. Mocht je dus de verkeerde kant uit gaan, stap je het volgende perron uit en pak je de metro terug. In de metro hangt boven de deur een overzicht met alle tussengelegen stations.

Ik vind Montmartre en Le Marais hele leuke wijken. Ik hou er van om op de Arc de Triomph te staan en verder gewoon slenteren en in je opnemen. Met je Engels kom je een heel eind. Let er wel op dat een kopje koffie bij de grote attracties in de buurt op het terras drie keer zo duur is als binnen in een caféetje in een achteraf straatje.

Ik vind parkeren in Parijs trouwens helemaal niet zo duur hoor maar je moet wel een beetje weten waar je heen moet ;). Autorijden in Parijs kan verwarrend en 'spannend' zijn maar met een goede GPS kom je een heel eind. De Thalys kán goedkoop zijn maar vaak is vroeg boeken dan wel noodzaak anders zit je echt aan de meest onmogelijke tijden vast.

Ik ga in februari weer en ik kan niet wachten. Heel veel plezier in deze prachtige stad.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:05

Parijs is echt een van de makkelijkste steden joh. Echt super easy!!
Goed en duidelijk metronetwerk en ook prima te doen met de auto. Zelfs in de stad vind ik rijden geen probleem. Gewoon met de stroom meegaan.

Koop anders alvast ff een boekje in de boekhandel. Dan kan je uitzoeken waar je heen wilt en daar zit ook zeker een metrokaart in, kan je dat alvast uitzoeken ook.

Als je toch met eigen auto bent zou ik daarmee naar Disney gaan. Ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt en zit je niet vast aan tijden.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 14:10

Ik verwacht dat de metro wel hetzelfde zal werken als in Londen, enkel het stukje Disneyland is ff moeilijker. Wat is trouwens leuker, Disneyland of de disneystudios? Want beide is wat veel denk ik..

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:30

Ik vind de Londonse metro tig keer ingewikkelder dan de Parijs. Disneyland is echt kip simpel. Gewoon de RER A. Die rijdt heel erg frequent tot laat in de avond. Je bent echt sneller heen en weer met de RER dan met de auto.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 14:36

Hahaha, ik vind Londen dus kei simpel..! Nou dat moet wel lukken dan!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 14:36

Overigens, juist om niet steeds een kaartje te hoeven kopen voor de metro, willen we zo' n toeristenpas aanschaffen. Ik zag dat je er ook mee in de bus kunt, en ons kennende, wij zijn echt van die hop on, hop off mensen! Wat is la defense?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:04

De bus is dan wel weer heel ingewikkeld in Parijs ;).

Ik vond de metro in Londen ook moeilijker :o.

Disney studio's bevat meer achtbanen (m.u.v. Space Mountain) maar in het park vind je meer shows, disneyfiguren etc.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:14

La Défense is een moderne zakenwijk nét buiten de boulevard Periférique (of de "Perif", zoals de Franse zeggen) en daar staat de Arche de La Défense, precies in het verlengde van De Champs Elysées en de Arc de Triomphe, die je vanuit La Défense ook heel mooi ziet liggen. Het grappige dat midden in dit "Manhattan van Parijs" ook nog woonflats staan en een groot winkelcentrum (soort Mall). Als je van grote concentraties winkels houdt moet je natuurlijk ook naar Les Halles bij Chatelet.

Dat Paris Visite kaartje is inderdaad gewoon erg practisch, maar niet per sé goedkoper. Een Paris Visite 3 dagen/3 zones kost 23 euro 40, Een carnet (=10 losse kaartjes kost) 13 euro 30, een enkeltje Disney met de RER kost 7,30 en de Paris Visite 3 dagen/5 zones (inclusief naar Disneyland) kost 47,25.

Dus bereken (GEMAK + KORTINGEN) * TARIF PARIS VISITE en trek daar CARNET van af en je weet wat je moet doen hahaha

P.S. Koop al dat soort kaartjes gewoon bij het loket van de Metro in het Gare du Nord. Vooraf bestellen en opsturen is veel te duur.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:03

En op Gare du Nord lukt dat allemaal wel. Wij stonden dus bij een RER station met kapotte automaat.... Sta je daar voor het eerst in Parijs. Wij zijn toen met de bus gegaan en bij het volgende RER station uitgestapt. Ging ook prima hoor :j

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:24

Ik woon in Frankrijk en ben inmiddels al verschillende keren in Parijs geweest. Laatste keer met een vriendin uit Amerika een super snelle toeristen-toer gedaan omdat ik haar alles wilde laten zien in iets meer dan 1,5 dag tijd.

Koop sowieso een Paris Visite kaartje, kost inderdaad iets van 23 euro, maar je kunt onbeperkt reizen in bus, tram, metro, RER binnen de 3 zones. Eigenlijk ligt alles binnen de peripherique binnen deze zones. Doordat het onbeperkt reizen is scheelt het al een hoop stress van steeds kaartjes kopen etc.
Mocht je wel losse kaartjes kopen dan zijn deze 1,5 uur geldig (na eerste keer gebruiken). Dus je kunt ze ook meerdere keren gebruiken als je kort ergens uit gaat en weer in de metro stapt.

Als je alles wil zien zou ik van tevoren vast een beetje kijken naar een logische volgorde, heb ik toen met mijn vriendin ook gedaan. Zo kun je toch alles op je gemak zien en verspil je geen tijd in de metro.
Op alle metrostations hangen kaarten waar ook alle toeristische spots duidelijk op staan. Hierdoor is het echt niet lastig om je weg te vinden hoor!

Doe inderdaad alle toeristische dingen, echt de moeite want ze zijn stuk voor stuk mooi.
Mocht je 's avonds nog geen plannen hebben: ga naar de Eiffel toren want die is elk hele uur met sprankelende lampjes verlicht, heel mooi.
Op Rue de Rivoli (tegenover het Louvre) zit een hele beroemde banketbakker met overheerlijke warme chocolade. Ga niet op de drukste tijden van de dag want dan sta je heel lang in de rij, maar het is zeker de moeite om er een gebakje te eten en warme chocolademelk te drinken! De banketbakker heet Angelina's en is ook te googlen voor de locatie e.d.

Wat een leuke route is om een stuk te lopen is van de Eiffeltoren naar de militairenschool waar vroeger de paarden gestald waren, dan linksaf richting de invalides, dan via Grand Palais/Petit Palais over de place de la concorde en zo richting het Louvre.
Is wel een flink stukje lopen maar ik vind het altijd een mooie route die je gelijk allerlei spots laat zien!

Ohja! En mocht je naar de Catacombes willen, zeker de moeite, dan is Tour Montparnasse ook dichtbij. Hoogste toren van Parijs en geeft een prachtig uitzicht over de stad en is een stuk minder duur dan omhoog in de Eiffeltoren!

Veel plezier!