Het werk op een Cattle Station in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Het werk op een Cattle Station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:18

Ik wil je echt heeeeel graag komen vergezellen haha :)) hoeveel kost zo'n reis nou ? denk dat je wel hard gespaard hebt? word je ook betaald of niet?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 01:34

Hannanas schreef:
Zo, ver van de bewoonde wereld" dus.
Hoe gaat dat daar met calamiteiten? Als je van je paard afkletterd en zwaar letsel hebt?

Dan hoop je dat je een telefoon bij je hebt die niet leeg is, loop je (wanneer je geen receptie hebt) een heuvel op, bel je de hulpdiensten en dan komen ze je ophalen per helikopter.
Ah en de blousjes had ik meegenomen van thuis haha, ik heb er thuis nog minstens 10 liggen, mijn ma komt voor kerst hierheen en die neemt mijn nieuwe 'werk'blousjes voor me mee, want deze zijn verleden tijd :(:)

Haha, je bent welkom hoor! Mijn ticket was zo'n 1000 euro, de organisatie was zo'n 2000 euro en ja ik wordt betaald, thank god haha. Het is gewoon een full-time job, maar ik wordt wel als backpacker betaald, wat bij mijn eerste baan zo'n 375 dollar per week was. En ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel hard heb gespaard, of er in ieder geval niet bizar voor heb gewerkt. Door de jaren heen heb ik steeds wat gespaard (dat was in principe genoeg en meer) en daarbij wilde mijn ma me graag een cadeau (moeders _/-\o_ ) geven, waardoor ik me uiteindelijk aan kon sluiten bij visitoz.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 01:50

wat zou ik graag willen doen wat jij doet zeg echt tof hard werken maar lijkt me stoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:15

Haha ik had een ander antwoord dan de baas verwacht :+ , lijkt me wel verschrikkelijk zo'n baas, dat je het nooit goed kan doen in zijn ogen. Zijn de lichte klusjes niet leuk dan? Lijkt me wel handig haha
Dat alles zo ver weg is lijkt me wel wennen idd, ik heb wel een station op het oog al die vaker met backpackers werken, gelukkig als ik het zo lees :=

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 09:33

Ah maar die eerste plek (met de vervelende baas) werkt vooral met backpackers. Contract musterers en andere vaste werknemers willen daar niet werken vanwege het ouderwetse kamperen en de manier van fencing e.d. Dat zegt dus niets. Wbt de lichte klusjes, bah, ik werk niet op een cattle station om afgedaan te worden als 'minder capabel'. Ik ben daar om te werken en geld te verdienen, dan wil ik werken ook. Waar ben ik anders voor aangenomen, om naar te kijken? Ik vind het vreselijk frustrerend om iemand anders zich in het zweet te zien werken terwijl ik de hele dag een beetje vet sta te kweken. Het is nog saai ook, het is namelijk niet zo dat je enorm intelligent hoeft te zijn voor de lichtere klusjes, dat laten ze namelijk (logisch, zij doen het al jaren en weten het dus beter) ook niet aan je over. Ik doe bijvoorbeeld het werk op de crush ook liever met zijn 3-en dan met zijn 5-en, en op cattle station 1 zelfs liever met zijn 2-en, dan kun je tenminste de hele tijd lekker bezig zijn. Rennen, zweten, spieren kweken en gaan. Als ik niet constant bezig ben raak ik 'verveeld' en begin ik in het rond te kijken waardoor ik dingen vergeet, en dat is erg frustrerend :=

Thnx Andrea! Enne, een ticket is zo geboekt ;) Mocht je ergens tijd vinden uiteraard haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:45

Oh dat zegt dus niks, wel balen dan.. hoop dat dat bij mij niet zo gaat.
Niks te doen hebben terwijl anderen wel druk aan het werk zijn is ook niks voor mij, ik moet ook wat te doen hebben, heb ook geen idee wat de klusjes zijn natuurlijk.
Hoe lang zit jij er al?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:50

Wow wat een ervaring!! Super leuk verslag ook met mooie foto's... Als ik dat zo zie wil ik ook erg graag weer terug! Australie is echt een geweldig land!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 10:00

Sighten, de truck besturen (interessant in creeks (met zandgrond) waar de grond niet goed vlak gemaakt kon worden }> ) terwijl iemand anders de pickets eruit gooit op de goede plek, tiewires om de posts doen, zand wegscheppen van het gat dat gemaakt wordt door een machine (maar als er een mannelijk iemand in de buurt was die niets te doen had werd dat me ook afgenomen) of het draad aan de posts bevestigen bijvoorbeeld. Moet allemaal gebeuren en het is niet dat je niets te doen hebt maar bwaah :O Laat mij maar gewoon afwisselen en ook lichamelijk werk doen. Anyway, dat zijn wat fencingvoorbeeldjes :) Geloof dat ik nog steeds wat gefrustreerd ben, sorry :')

Ik ben in Australie sinds eind Augustus en heb op de eerste plek 2 maanden en een week gewerkt, op de 2e plek heb ik 2 weken gewerkt en ik heb nu alweer bijna 2 weken vakantie achter de rug! Gaat snel haha.

Bedankt Megan! Jij bent dus ook in aus geweest? Heb je ook gewerkt terwijl je hier was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:26

Colorado schreef:
Sighten, de truck besturen (interessant in creeks (met zandgrond) waar de grond niet goed vlak gemaakt kon worden }> ) terwijl iemand anders de pickets eruit gooit op de goede plek, tiewires om de posts doen, zand wegscheppen van het gat dat gemaakt wordt door een machine (maar als er een mannelijk iemand in de buurt was die niets te doen had werd dat me ook afgenomen) of het draad aan de posts bevestigen bijvoorbeeld. Moet allemaal gebeuren en het is niet dat je niets te doen hebt maar bwaah :O Laat mij maar gewoon afwisselen en ook lichamelijk werk doen. Anyway, dat zijn wat fencingvoorbeeldjes :) Geloof dat ik nog steeds wat gefrustreerd ben, sorry :')

Ik ben in Australie sinds eind Augustus en heb op de eerste plek 2 maanden en een week gewerkt, op de 2e plek heb ik 2 weken gewerkt en ik heb nu alweer bijna 2 weken vakantie achter de rug! Gaat snel haha.

Bedankt Megan! Jij bent dus ook in aus geweest? Heb je ook gewerkt terwijl je hier was?

Dankje voor de antwoorden! Als het allemaal wat dichterbij is heb ik vast nog meer vragen haha, volg nu iig :D

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:48

Wauw wat een gave ervaring! Ik ben heueueueul lang geleden ook een jaar in Australië geweest en heb toen bij een Dairy Fram gewerkt in Milla Milla, ook leuk. Dat was via een organisatie voor Organic Farms (WOOFF als ik me niet vergis). Dat was wel goed geregeld want je werkte 4 uur (meestal meer) op een dag tegen kost en inwoning. Veel tijd voor vriendschappen en vooral foto's maken! :D

Geniet van je tijd daar, vrees dat je nooit meer helemaal kunt wennen in Nederland, ik heb nog steeds heimwee...

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:16

De meeste foto's heb ik al eens gezien, maar wilde toch nog even reageren in je topic!
Super gave, lieve en mooie foto's zitten er bij en de verhalen zijn natuurlijk fantastisch!
Mijn leventje lijkt nu echt super saai :))
Heel veel plezier met je moeder de aankomende maanden en geniet nog eventjes van je vakantie voordat je weer aan het werk gaat.

het lijkt me trouwens wel super stoer om over ruw terrein te crossen met van die karretjes, weer eens wat anders dan de Nederlandse snelweg :=

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:25

Super gave foto's zeg!! Zo herkenbaar allemaal! Krijg echt weer heimwee als ik dat allemaal zie....

Ik heb eigenlijk alleen maar met Brahmens gewerkt en niet op een organische station. Kan me voorstellen dat sommige dingen dan nog net ff een tikkie zwaarder zijn... Zeker als je veel machinery niet kunt/mag gebruiken. Werd er ook echt alleen maar te paard gemusterd?? Geen ondersteuning van helicopters of motorbikes??

Ik werkte dus voor een contracter, met helicopters, en alles moest bij ons vooral SNEL!! Wat ja, hoe sneller klaar, hoe meer de baas verdiende. En dan bleef er Wij 'musterden' en 'processten' (zijn dat woorden??) een heel station en hadden dan een weekje vrij om naar de stad ofzo te gaan. Meestal werkten we een maand of 2 achterelkaar door. Maar goed, ik zat op mijn eerste cattlestation 800 km bij Darwin vandaan.... Daar kon je echt niet even voor een weekendje op en neer.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 00:26

Bedankt Barramundi! En ja er werd echt alleen te paard gemusterd, we hadden daar geeneens motorbikes en om maar niet te spreken over een helikopter (een vriend van de jongere baas kwam wel een keer helpen, voor niets en toen hebben we gemusterd met zijn helikopter erbij, was de oude baas niet al te blij mee). De enige vervoersmiddelen die er waren waren de auto's, polarissen (3, maar 1 liep op zonne-energie en dat werkte niet helemaal meer, lopen was sneller :(:) ) en er waren fietsen, ergens, die heb ik zelf niet gezien maar dat verhaal ging in de rondte, ze schenen niet veel meer voor te stellen :Y) Heftig trouwens, een heel station, dat zal ook wel zwaar zijn. Wij hebben in die tijd geloof ik ook de hele eerste plek gemusterd e.d. maar wij hadden daar niet meer dan 3800 (oid) koeien, gok dat de stations waar jij op hebt gewerkt wel wat meer koeien hadden haha. En dan kan je inderdaad helemaal niet even voor een weekendje heen en weer, wij hadden ook zo'n afstand op plek 2. Ergens onderweg was er nog wel een dorpje, maar dat had niets anders dan een pub en een klein winkeltje waar je ook je post af kon geven, nou ook niet echt de moeite waard. En dat was ook nog iets van 380km ver weg :=

Bedankt veer! En dat komt wel goed, gok ik haha. En vooral op de two-wheeler over ruw terrein crossen is gaaf, maar dat heb ik nog maar 1 keer mogen doen. Ook 1 keer bij iemand achterop, maar daar zijn die dingen niet echt opgebouwd, en meneer is nogal een uitslover, dus uiteindelijk zijn we binnen 15 minuten 2 keer bijna verongelukt (bijna over een piglet heengereden en ergens anders waren er 'opeens' enorme rotsen, toen kon ik er gelukkig snel afspringen, mijn hart zat echt in mijn keel toen, maar dat was voor mij de enige mogelijkheid om mee te kunnen met het 'ligging' :') )

Bedankt Suusje! Ik heb idd ook een wwoof boekje liggen thuis, maar gok dat ik die uiteindelijk niet zal gaan gebruiken, het fulltime werken bevalt me te goed haha. Wel gaaf trouwens, ik zou ook wel eens op een dairy farm willen werken. Baal nog steeds dat we de vrouw des huizes op plek 1 niet hebben gevraagd om ons het melken e.d. te leren. Wij kregen namelijk elke ochtend verse melk van haar melkkoeien :9

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:30

helaas heb ik het geld niet om daar te gaan werken aangezien je het over paar duizen euro had

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:50

Citaat:
maar wij hadden daar niet meer dan 3800 (oid) koeien, gok dat de stations waar jij op hebt gewerkt wel wat meer koeien hadden haha

Euhmmm... ja! Wij hadden op het eerste cattlestation waar ik zat ongeveer 75.000 Brahmens te musteren }:0

Citaat:
Ergens onderweg was er nog wel een dorpje

Bij ons ook, hoe heette dat gat ook weer... Oh ja; Kalkarinji! Maar dat was niet meer dan een Aboriginal nederzetting. Geen winkels, niks! De supply-truck reed tot daar en dan moesten wij met de ute daarheen rijden om de voorraden op te halen (3uur enkele reis).

Ik zag dat ik in mijn vorige post een zin maar half afgemaakt had... :o Er had dus nog moeten staan; hoe sneller we met het musteren en processen klaar waren, deste meer tijd bleef er over voor bull-catchen! Werd dat bij jullie ook gedaan? De scrub-bulls gevangen en verkocht? Mijn baas (de contracter) had de deal met het station dat van alle scrubbers die hij ving, hij de opbrengst 100% in zijn zak mocht steken. Geloof dat wij voor iets van $60.000,- aan bulls gevangen hadden. Toen kregen we een leuke bonus :$

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 09:54

Oeeeh, nee dat hebben wij helaas niet gedaan. En dus ook geen bonussen := :D Ah dat is nog meer gat dan het gat dat bij ons op de weg lag haha. Wel gaaf overigens, hoe deden jullie dat precies?

En ja, dat is iets meer haha. Volgens mij komt dat aardig in de buurt van het aantal Brahmans die ze hebben op Bunda. Iets minder, maar een stuk dichter in de buurt dan 3800 :))

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:47

Nou, die bonus bestond uit het feit dat je het bier wat je in 2 mnd gedronken had, niet hoefde terug te betalen. Wij moesten elke keer een streepje op de lijst zetten als we een biertje uit de koelkast pakten en dan werd bij het uitbetalen van salaris $1 per streepje ingehouden. Maar als het bull-catchen goedgegaan was, deed hij dat niet. En we gingen een avond stappen op zijn kosten in Darwin, ook altijd leuk :D

Dat bull-catchen ging als volgt. Men neme:
- Een paar bullcatchers (verbouwde landcruisers)
Afbeelding
Afbeelding
- Een vrachtwagen met een laadklep en een lier
- Een paar durfals die hard kunnen rennen en die voorzien zijn van een hele berg legstraps
- Een minder dappere backpacker (ik dus :o ) die wel hard kan rennen en heul snel straps kan losmaken.

Vervolgens cross je met de bullcatcher achter een stier aan die je wilt hebben. Dit gaat dan enorm lomp dwars door alle struiken, gaten etc heen. De kunst is dan om hem 'de flat' op te drijven omdat je daar meer gas kunt geven. Als hij over de open vlakte rent, ga je erachter aan en geeft hem met de voorkant van de bullcatcher een zetje waardoor het beest omrolt. Zodra hij op zijn zij ligt, springt de bijrijder uit de bullcatcher en bindt de voor- en achterpoten met straps bij elkaar.
Dan komt de vrachtwagen aangereden en laat je de laadklep zakken naast de op de grond liggende stier. Met behulp van de lier en een tweede bullcatcher of landcruiser trek je het beest vervolgens tot halverwege de klep. Daar maak je de voorpoten los, zodat hij kan opstaan. Als hij staat is het zaak om het touw strak te houden, razendsnel de strap van de achterpoten los te maken en hem de vrachtwagen in te trekken. Klep dicht en..... HEBBES!!
Bij de eerste paar gaat dat prima, maar als er eenmaal een paar in zitten en er moeten er steeds meer bij, wordt het een steeds grotere uitdaging... :=

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:55

Wat een ervaring, gaaf hoor! Haha echt heel wat anders dan in Nederland, pfff dat met die stieren zal geen makkie zijn geweest :=

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:35

Supergaaf, hard werk ook!
Zal vast een hele geweldige ervaring geweest zijn!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:57

Jeetje barramundi dat klinkt heftig!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:18

Wat een job joh haha. Dat is zeker bikkelen geweest. Jeetje, ik zou dat echt niet kunnen hoor. Zou alles veel te zielig vinden hoe ze dat daar allemaal doen. Die foto met die kikkers is dan wel weer erg gaaf.
Wat was je eigenlijk met dat varken aan het doen? :+ of heb ik daar overheen gelezen? weet nml niet wat pigging is...

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:05

@Zitouna/Matheno/Hannanas: Zoals TS ook al beschrijft, is het idd hard werken! Al was een dagje bull catchen voor mij meestal niet zo zwaar. Ik zat op de truck te 'wachten' tot er weer een op gesleept werd en moest dan ff rennen. De jongens in de bullcatcher, die hadden het echt zwaar!
Een dag in de yards vond ik eigenlijk vaak harder werken

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 02:26

Gaaf Barramundi, hoop bij deze stiekem dat ik ook zoiets mee mag maken op Bunda straks. Ben er nu toch wel zeker van dat ik het toch in ieder geval ga proberen, ondanks de vochtige lucht en hitte. Oeh, mooi dat je dat achter ze aancrossen in een bullcatcher deed, wij hadden eens een bepaalde plant in de yards met uhm, stekels. Heb ter plekke mijn broek naar beneden getrokken en 5 minuten besteed aan grote stekels uit mijn bovenbenen te trekken met mijn zakmes, minder fijn _O-

Pigging is het vangen van wilde varkens om deze te doden en op te eten. We hadden hier eerst een groot mannelijk varken gevangen, maar die vonden ze 'te goed' (weet ook niet precies waarom) om te doden, dus die hebben ze laten gaan (niet de minst enge ervaring van mijn leven := ) en toen wilden ze voor Mazzo (een collega van mij, interessante vent, 'hij wilde altijd al een biggetje') een piglet vangen en nouja wij een piglet gevangen (en daarbij bijna een andere big overreden wat een mooie crash veroorzaakt zou hebben, ga nooit meer bij meneer achterop, levensgevaarlijk haha) en hem op de 4-wheeler gebonden, meegenomen en aan Mazzo laten zien. Daarna ben ik snel richting camera gerend, zodat ik met 'm op de foto kon. Daarna hebben we hem weer vrijgelaten, aangezien ze geen 'pig pen' hadden en er dus niets mee konden.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:26

Geen idee of ze dat bullcatchen overal doen of dat het 'iets' van mijn baas was... De meeste van mijn collega's waren er vrij handig in, dus ik kreeg de indruk dat het vaker gedaan werd. Was meestal wel grappig.
Hey, pigging deden ze bij ons ook! Alleen werden de varkens niet gevangen om op te eten, maar afgeschoten omdat ze als een 'pest' gezien worden en veel schade veroorzaken aan gewassen en hekken. Wij namen ze ook eigenlijk nooit mee.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:52

Gaaf! Zo herkenbaar :))
Deze ervaring vergeet je nooit weer, ik heb in 98 3mnd in Canada op een farm gewerkt, zo gaaf!!!!