Indonesie 2013!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Re: Indonesie 2013!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 15:00

Ik heb van diverse mensen gehoord dat ze Sumatra mooier vinden, maar goed ik kan hier pas in juni een mening over geven. Voor mij was de doorslag de Oerang Oetans die we gaan bezoeken, dat is wel een kleine droom en het Toba Meer is heel mooi.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:18

Hilde_q schreef:
Hallo medebokkers :wave:

Mijn vriend en ik vertrekken begin augustus voor drie weken naar Indonesië. Nu gaan we deze week knopen doorhakken. We twijfelen namelijk nog tussen Sumatra - Bali - Gili Trawangan - Bali of dezelfde volgorde maar dan met Java ipv Sumatra.
Mijn voorkeur gaat uit naar Sumatra.

Wat is jullie ervaring? Is Java mooier/leuker dan Sumatra of is het andersom?

Verder twijfelen we nog om reiskoffers mee te nemen. Dit is de eerste keer dat we zo'n reis gaan maken. Tot nu toe zijn we naar Albufeira, Alanya, Tenerife en Egypte geweest. We zijn niet van plan om voor iedere nacht een ander hotel te regelen maar telkens een aantal dagen op een plek te blijven. Zeker wanneer we in Bali en Gili zijn!

Hopelijk kunnen jullie ons wat verder helpen!

Tja je vraag is voor een deel van je eigen voorkeur afhankelijk.
Even heel generaliserend ga je naar Sumatra voor de 'natuur' en naar Java meer voor de cultuur, maar dat is mijn interpretatie.

Daarnaast moet je rekening houden met dat op Sumatra bezienswaardigheden verder van elkaar vandaan liggen en het je dus meer reistijd kost, zeker als je nog wat wilt 'rondreizen' op sumatra moet je rekenen dat je voor iedere bezienswaardigheid minimaal ook 1 reisdag inplant.
Op Java heb je dat veel minder, en is er veel meer ingesteld op toerisme waardoor je dus bijv een dagtour langs meerdere bezienswaardigheden kunt boeken. Je kunt er ook meer luxe vinden mbt hotels, spa's, restaurants enz.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur echt naar Sumatra uit, maar ik ben echt een natuur/jungle liefhebber (vandaar dat ik 'daarna/latere jaren' in totaal maanden (niet aaneengesloten, verscheidene reizen) heb doorgebracht op Borneo (Maleisie, Sabah, Kinabatangan gebied). Meer down to earth, gewoon eten bij een straatstalletje (soto ajam is het perfecte lunchgerecht!), 'savonds eten op de verschillende pasar malams etc.

Toen we doorgingen naar Java (vlucht Medan-Jakarta), was het gewoon een cultuurschok, een toilet met doortrekmechanisme en toiletpapier ipv een mandibakje, dag 2 ontdekten we een MacDonalds en na 2 weken rijst/rijstgerechten/pannekoeken was een patatje toch wel errug lekker (hoewel er dan weer geen mayo was dat kenden ze daar amper maar de 'kok' kwam ons speciaal een schoteltje met een zelfgemaakt soort mayo brengen wat eigenlijk knoflooksaus was maar errug lekker :')
En we konden eindelijk eens een goede bak koffie vinden/krijgen (café Batavia) koffiehuis in oud gerenoveerd VOC gebouw, want ondanks dat Indonesie een koffie producerend land is sturen ze blijkbaar alle 'goede' koffie voor export :P. Van die 2 (ieder) koppen koffie bij Café Batavia hadden we wel 2 dagen kunnen verblijven op sumatra zo 'duur'(relatief) was het, daarbij moet ik wel zeggen dat wij zeer goedkoop verbleven/reisden.
In Jakarta zaten we 2 dagen langer dan we hadden gewild ivm geen treinreis kunnen boeken ivm Ramadan.
Tip om vanuit Jakarta te doen: ga Bogor bezoeken (prachtige rijstvelden, theeplantage bezoeken, botanische tuinen)

Yogjakarta kun je je hart ophalen wat betreft cultuur, veel dagtrips worden er vanuit daar georganiseerd (Borubudur, Prambanan, Bromo) en traditionele dansvoorstellingen met diner is een aanrader, alleen was ik geen groot fan van de gamalan die naast me stond. Ook kun je je hart ophalen als je van batik houdt maar let op/houdt rekening met batik-maffia. Ook kun je het Kraton (paleis vd sultan) bezoeken, daarnaast zijn de verschillende markten zeker een vermelding waard, maar wat betreft de vogeltjesmarkt... ja daar zul je dieren zien en helaas ook misschien beschermde diersoorten en niet in de meest diervriendelijke omstandigheden, daar moet je wel tegen kunnen anderzijds is het wel een stukje cultuur wat (helaas) erbij hoort.

Nu weet ik niet wanneer je precies 'begin augustus' vertrekt maar houdt er rekening mee dat dit jaar de ramadan tot 8 aug. En het einde van de Ramadan (Idul Fitri) wordt zowel op Sumatra als op Java uitgebreid gevierd, en is een nationale (betaalde) vakantie van een paar dagen.
Dit houdt praktisch voor jullie in dat reizen een heel stuk lastiger wordt, vluchten en treinreizen zouden volgeboekt kunnen zijn en (de goedkopere) hotels/hostels ook.
Als jullie echt in de grotere toeristenhotels (dus een stuk duurder) gaan verblijven zul je minder last hebben qua beschikbaarheid gok ik.

Daarnaast als je in die tijd bijv. in Sumatra zit (waar bepaalde gedeeltes echt streng islamitisch zijn) moet je eigenlijk verplicht wel mee doen met Ramadan of je wilt of niet. Eetgelegenheden zijn nl gewoonweg overdag niet open (in het normale dorpsleven, als je in/bij een toeristische attractie bent/verblijft, zal er wel wat open zijn).
Persoonlijk werd er bij ons ook bijv. geen ontbijt geserveerd in de hostel terwijl verblijf+ontbijt vrij standaard is in hostels. Supermarkten zijn wel open en daar kun je natuurlijk wel eten/drinken kopen echter toen liepen we tegen het probleem aan dat je het gewoonweg nergens kunt eten/drinken (roken) zonder mensen tegen het hoofd te stoten.

Een optie voor jullie 'route' kan bijv. zijn eerst naar Bali te gaan en dan pas naar Java/Sumatra en daarna bijv. te eindigen op de Gili's.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:43

Annemiek80 schreef:
Nu weet ik niet wanneer je precies 'begin augustus' vertrekt maar houdt er rekening mee dat dit jaar de ramadan tot 8 aug. En het einde van de Ramadan (Idul Fitri) wordt zowel op Sumatra als op Java uitgebreid gevierd, en is een nationale (betaalde) vakantie van een paar dagen.

En hou er dan ook rekening mee dat 14 (of 15?) augustus dag van de onafhankelijkheid is en dat ook dan er veel feest gevierd wordt (en weinig gewerkt e.d.).

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:06

Ik ga dit even volgen!
4 mei vertrekken m'n vriend en ik voor 4 weken naar Indonesië (sowieso Java, Bali en de Gili's).

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:54

Leuk Anouck, gaan jullie backpackend of wat zijn jullie plannen?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:19

Voor ons nog maar 3 weekjes en dan vertrekken we!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:29

Jaloers, ik moet nog 4 maandjes wachten ;)

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:08

Ach dat is ook zo voorbij :)

Hebben jullie trouwens ervaring met binnenlandse vluchten vs. zwarte lijst? We zitten voornamelijk aan Lion Air te denken maar die staat ook op de zwarte lijst.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:01

@ Hilde: Wij gaan backpackend, we vliegen op Jakarta en willen dan met de trein richting Yogjakarta om daar de borobudur te bezoeken. Vervolgens trekken we rustig richting het oosten om daar de oversteek te maken naar bali. Daar willen we vooral lekker relaxen. Daarna willen we nog naar Lombok en de Gili's (een collega van mij zit daar).
We boeken alleen de 1e overnachting in Jakarta en verder zien we wel ;)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:31

Oehh ik volg ook even. Ik vertrek in juli voor 3,5 week met vriendjelief naar Indonesie. Wij hebben ticket naar Kuala Lumpur en vliegen vanaf daar naar Sulawesi (beetje buiten de gebaande paden van de meeste indo gangers). Vanaf daar zien we ook wel :).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:42

biancaaaa schreef:
Hebben jullie trouwens ervaring met binnenlandse vluchten vs. zwarte lijst? We zitten voornamelijk aan Lion Air te denken maar die staat ook op de zwarte lijst.

Ik heb op Kalimantan binnenlands gevolgen (Palangka Raya - Muarah Teweh) met een maatschappij die bekend stond om problemen en heb helemaal niks gemerkt. Vast onverstandig, maar wel heel praktisch. Er was overigens geen alternatief door de lucht met een betrouwbare maatschappij, Verder heb ik een vlucht gemaakt met een maatschappij die wel betrouwbaar is, maar geen commercieel vervoer doet. De andere binnenlandse vluchten heb ik met Garuda gemaakt, daar was die maatschappij we gewoon beschikbaar.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:43

een tip boek wel alvast de treinreis tussen jakarta en yogjakarta. Wij wilden dit op de dag zelf regelen maar er was pas na een week plek. Zijn maar gevlogen naar Yogja. Met Lionair trouwens, wisten toen niet dat het op de zwarte lijst stond, prima vlucht gehad overigens voor 30 euro ofzo... airasia schijnt wel oke te zijn trouwens en is ook niet zo duur.

Wij zijn op jakarta gevlogen, 1 dag jakarta, 1 dag bogor, vliegtuig naar Yogja daar 3 dagen geweest, o.a. borobodur en prambanan gezien. Vervolgens naar bali gevlogen, 1 dag sanur -5 dagen unud (aanrader) - 4 dagen lovina (dolfijnen, waterval etc) 1 dag ziek (schijnt er ook bij te horen), 3 dagen padibrevet gehaald in padangbai (aanrader bij Q-dive, nederlandse duikschool), 4 dagen gili's - 2 dagen padangbai - 3 dagen poedersuiker.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:24

@madeliefw, thanks voor de tip. Kun je me ook vertellen hoe zo'n treinreis te boeken, ik heb op internet gezocht, maar krijg niet echt goede sites.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:38

Ik ben voor een ticket Jakarta-Bandung gewoon naar 't station gegaan.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:39

Ja Jakarta Bandung hadden wij ook een treinticket voor gekocht op het station, maar niet van Bandung naar yogja. Het was toen ook wel vakantie voor de Javanen, dus misschien kan je de gok wel wagen. Of een paar dagen van te voren iets regelen. Geen idee via welke site dat kan. Die tickets naar Bandung van ong 8 euro hebben we toen aan een local gegeven. Hij kon het niet geloven en was heel blij. Het is daar zo'n hoop geld.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:53

Wij willen direct de 1e dag van Jakarta naar Yogja dus dan kunnen we niet enkele dagen van te voren al naar het station ;) We gokken het er dan maar op en anders wordt het met het vliegtuig, dan doen we de terugweg wel per trein ;) Bedankt in ieder geval..

Zijn er ook mensen op Lombok geweest, wij gaan naar Lombok om naar de gili's te gaan. Maar zijn er op Lombok nog bezienswaardigheden waarvan je zegt, dat moet je gezien hebben als je op Lombok bent geweest??

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:56

Hallo, ik val hier even binnen! Ik zou graag met 3 vrienden gaan backpacken in Indonesie, probleem is dat we als student niet echt veel geld hebben... We zouden van 7 tem 28 september willen gaan. Het is dus de bedoeling dat we in goedkope herbergjes enz slapen en het zo goedkoop mogelijk houden. Hoeveel zouden jullie schatten voor 3 weken Indonesie? Dus vliegticket, eten, verblijf, activiteiten, enz. Is dit haalbaar met een budget van €1500? (liefst zelfs nog minder maar kan het totaal niet inschatten qua prijs)

Verder moeten we ons nog heel wat verdiepen in welke dingen we willen bezoeken enz maar eigen ervaringen zijn toch altijd leuker! Welk raden jullie zeker aan of juist af? De do's en dont's? We willen cultuur en natuur! Een reisroute die mogelijk is?

Alvast bedankt!

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:14

Hier zijn de tickets geboekt we gaan eind mei dus nu nog even uitzoeken wat de route wordt :)!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:48

Mag ik vragen hoeveel je betaalt heb voor de tickets en naar welke luchthaven je vliegt?

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:14

Volgens mij 630 en we hebben Jakarta retour binnenlandse vluchten zijn heel goedkoop nl

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:48

Soprano schreef:
Hallo, ik val hier even binnen! Ik zou graag met 3 vrienden gaan backpacken in Indonesie, probleem is dat we als student niet echt veel geld hebben... We zouden van 7 tem 28 september willen gaan. Het is dus de bedoeling dat we in goedkope herbergjes enz slapen en het zo goedkoop mogelijk houden. Hoeveel zouden jullie schatten voor 3 weken Indonesie? Dus vliegticket, eten, verblijf, activiteiten, enz. Is dit haalbaar met een budget van €1500? (liefst zelfs nog minder maar kan het totaal niet inschatten qua prijs)

Verder moeten we ons nog heel wat verdiepen in welke dingen we willen bezoeken enz maar eigen ervaringen zijn toch altijd leuker! Welk raden jullie zeker aan of juist af? De do's en dont's? We willen cultuur en natuur! Een reisroute die mogelijk is?

Alvast bedankt!

Wij hebben voor onze vliegtickets, in augustus , heen naar Jakarta en terug vanuit Denpassar(Bali), bijna 990 pp. betaald.
Denk je er ook aan dat je kosten hebt voor vaccinaties, backpacks/reistassen, antimuggenspul en andere eerste hulp spullen :)

Het eten is er niet duur maar wij hebben gerekend op minimaal 2000 euro pp wat we kwijt zullen zijn :)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:05

Wij rekenen voor 3,5 week Sulawesi 1750 pp. En dat is dan wel inclusief tickets (wij hebben retourtickets naar kuala lumpur voor 600 euro en retour van KL naar makassar en terug 135 euro pp betaald).
Vaccinaties zijn bij mij gedekt door verzekering en backpack ben ik reeds van voorzien :).

Beter te veel begroot en dat het meevalt, als dat we daar te weinig hebben en op iedere cent moeten letten :).

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:19

Soprano schreef:

Budget van 1500 euro is mogelijk, moet je alleen alles goed plannen. Zorg dat je vlucht niet te duur is, je kan bv voor 615 euro een vlucht krijgen naar Soekarno–Hatta. Dan heb je dus wel een beste lange vlucht met tussenstop, maar wel goedkoop.
Verder vooraf kijken wat verblijf kost en een route uitstippelen. Wil je helemaal de kosten in de hand houden, dan boek je zoveel mogelijk vooraf. Dan weet je alvast wat je hebt uitgegeven en je bent verzekerd van een plek in de betere accomodaties. En vaak ook goedkoper als je lang vooraf boekt. Als je goed rondkijkt heb je al voor 10 euro per nacht een kamer of nog goedkoper zelfs op een slaapzaal...
Vooraf boeken en rondkijken geldt vooral ook voor binnenlandse vluchten/busvervoer. Op de bonnefooi gaan kan natuurlijk ook maar meestal zijn walk-in rates duurder en de betere verblijven kunnen volgeboekt zijn.
Vaccinaties zijn idd duur, als je dat niet vergoed krijgt dan ga je het met je budget moeilijk redden. Rugzak kan je rondvragen bij vrienden/familie of op Marktplaats kijken. Deet en medicijnen etc kan je gezamenlijk kopen, als je royaal inslaat kan je daar voor 4 personen niet meer dan 50 euro aan kwijt zijn.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 07:38

Trouwens wij hebben tickets via tnfsh.nl geboekt zij vinden vaak zowel een goede prijs als relatief gunstige tijden. Onze ervaring is dat je het met zo'n budget voor je reis en verblijf het wel gaat redden echter wij hebben dan al wel 'uitrusting' entingen en medicatie. Dus moet je dat ook nog hebben dan moet je creatief rondkijken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 00:33

3 weken Java heeft mij ong 1500 euro gekost.

Ik ben alleen daar heen gegaan, mijn vriendin was daar al.
Ik heb het voordeel gehad dat zij indonesisch kan waardoor ze minder snel afgezet wordt. (geloof mij, als je blank (bule) bent dan proberen ze je op Jakarta iig enorm te naaien.
(Oke je betaald nog weinig, maar zeker het dubbele tot 5 dubbele van wat de bevolking betaald)

Ik ben er 3 weken geweest, 1ste week in Jakarta/Bandung goedkoop hotel.
Veel met de tuktuk gereisd, of de bus/trein.
2de week ben ik bij haar thuis geweest, dus dat koste mij niet zoveel (eten)
3de week was ik meer kwijt (huisje met prive strand)

Totaal ong 1500 euro.