Finland: alle tips welkom!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:06

Jiwa

Re: Finland: alle tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:39

LoveBodin schreef:
Hyvinkää? Aparte naam :D
Heb er wel van horen zeggen. Ga je wel in Helsinki naar de uni?

Ik ben nog niet naar lapland geweest, mijn organisatie organiseert een reis in Februari (die willen dat we doodvriezen :brr: :Y) ) Dus dan kan ik je er meer over vertellen!

Over de vitamine D: het is wennen, dat wel ja. Maar het blijft echt vreemd om wakker te worden in het donker en thuis te komen in het donker.
Ik weet niet precies hoe het zit hier op uni's. Ken wel iemand die naar Noorwegen was gegaan, voor half jaar studie, maar die zei dat ze vooral met de internationale mensen veel dingen deed en weinig met de Noren. Heb er ook niet echt ervaring mee, ik zit hier op een Lukio (Middelbare) :)
Veel Finnen zijn ook beetje bang om Engels te praten en ik heb gemerkt dat je zelf eigenlijk altijd het initiatief moet nemen, soort duwtje in de rug.

Edit: zie net dat je wel gewoon met commuter trains kan :) stuk fijner

Met de commuter trains? Naar Lapland? Is dat een soort intercity?

Hyvinkaa ligt boven Helsinki, daar ga ik ook naar de uni. :j

Wanneer heb je zoveel donker, wanneer is het lichter?
En hoe koud is het van jan-juni?

Ga jouw verslag zo lezen Winged!
Heb je nog goede tips tegen de kou?
En hoe koud is het in Helsinki als ik daar aankom? :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:15

Dé tip tegen de kou: In laagjes kleden. Dus legging + broek erover etc. En schoenen met een goede (warme) zool. Met warme voeten is het beter uit te houden :)

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:25

Wat leuk dat je naar Finland gaat. ik ben vorig jaar ook naar Finland geweest, in de buurt van Rovanimie.
Ik heb stage gelopen op een huskyfarm. En ik ga over 5 weken weer 3 maanden heen!!

Wat mij geleerd is, is laagjes dragen van kleding. Als je het koud hebt blijf je koud.
Rovamimie is een hele mooie stad. Ze hebben veel geschiedenis, als je er bent moet je zeker naar het artikum.

En natuurlijk ook even naar de kerstman en ze hebben de meest noordelijke McDonald's, haha.

ik kan verder niks vertellen over helsinki. maar lapland is prachtig.

veel plezier!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 08:06

Er zijn 2 soorten treinen: Commuter trains en Long-distance trains. Long-distance gaan bijv. naar Kuopio, Joensuu, Tampere, St. Petersburg, Rovaniemi etc.
Commuter trains gaan van Helsinki naar het noorden:
Hier een linkje van waar ze heengaan. Als jij er 1 wil nemen, is de R het handigst (die is het snelst), maar de T en de H gaan ook :)
http://www.google.com/imgres?um=1&hl=nl ... x=73&ty=39
Dit zijn soort van stoptreinen/intercity's. De N is bijvoorbeeld een echte stoptrein, de Z is meer een intercity, net zoals de R.
Hiervoor geld een bus/treinkaart, waar je geld op kan zetten en tijd. Tijd is bijvoorbeeld alleen in Vantaa of alleen in Helsinki. Dat betekent dat je daar gratis kan rijden met de trein en de bus. Als je er geld op hebt, kan je volgens mij alle commuter trains tot het einde rijden (zolang je betaald ;) ).
Long-distance trains kan je niet met je bus/treinkaart betalen volgens mij..
als je snapt wat ik bedoel :+

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 09:57

Met m'n neus gekeken voor een retourtje Lapland, een énkeltje is 87 euro. :+
Retourtje vliegen 140.

Dankjewel voor de uitgebreide info, hier kan ik echt iets mee! :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:06

Nog een tip: Finnen houden het binnen in huis altijd erg warm. Volgens mij gemiddeld 23 graden. De eerste keer dat ik daar was had ik allemaal dikke truien ingepakt. Totaal overbodig. :)) Veel laagjes dunne kleren voor als je naar buiten gaat en binnen loop je lekker in je t-shirtje. Rare mensen, die Finnen. :+

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 10:10

Ik kan me er iets bij voorstellen als het buiten zo koud is. :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:21

Haha, op scholen ook hoor! Het vroor buiten en iedereen loopt in een t-shirtje :)
en dan verklaren ze mij voor gek dat ik in mijn warme, dikke trui zonder jas naar buiten ga :+

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:29

En al zin in om naar Finland te gaan? Ik woon nu bijna een week in Australie en het bevalt enorm :j

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:39

Fantastisch land. Was afgelopen zomer nog in Hyvinkää, ligt vlak bij Helsinki en is een gewoon Fins stadje, met, zoals gebruikelijk, een megagrote supermarkt.

Ook ik vind Finnen over het algemeen fijne mensen. Ze menen wat ze zeggen. Als ze je uitnodigen is dat ook echt gemeend, geen beleefdheid. Belangrijk is dat je altijd precies op tijd komt voor elk bezoek of afspraak, niet, zoals hier, wat later. Verder: schoenen uit bij de deur; het is erg onbeleefd om met schoenen in huis te lopen.

Finland is prachtig; elk stadje ligt midden in de bossen. De bossen, meren en rotsen zijn absoluut prachtig!
Ik hou zelf erg van het Finse platteland. Als je de kans hebt om rond te reizen, doe dat dan.

Veel plezier en hyvää matkaa (goede reis).

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 12:49

Hartstikke bedankt voor je bericht RosiePosie, leuk dat je in het stadje bent geweest waar ik ga studeren!
Heb je tips daar in de omgeving?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 12:25

casperrr schreef:
En al zin in om naar Finland te gaan? Ik woon nu bijna een week in Australie en het bevalt enorm :j

Enorm!! :):)

Het gaat helemaal door, tickets geboekt, kamer gereserveerd en goedkeuring ondertekend door mijn eigen uni. :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:52

En dan begint straks het afscheid nemen xD

Al moet ik eerlijk zeggen.. dat ik nu nog niemand mis. Zit hier nu 3 maanden en heb nog steeds een raar gevoel eigenlijk. Alsof ik hier de rest van mijn leven blijf, met mijn vrienden hier. Beetje lastig uit te leggen.
Weet niet of je veel last hebt van heimwee?
Gaat nog wat worden als ik terug moet haha

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:54

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:05

Toen mijn broertje er zat (in Lahti), was er een of andere staking waardoor de supermarkten niet meer bevoorraad werden en de schappen leeg waren. Daar kun je je in Nederland niet veel bij voorstellen. Alleen mcdonald's had nog eten, dus hij zat noodgedwongen aan de fastfood. Dus mocht er ooit weer zoiets gebeuren, zorg dan dat je vervoer hebt om ergens heen te rijden waar nog wel eten is of dat iemand anders wat voor je mee kan nemen. De werkgever van mijn broertje had maar wat vitaminepillen voor hem geregeld. Voor zijn verblijf in Finland at hij niet/nauwelijks groenten, maar daarna is hij veranderd in een groenteliefhebber. Er zijn maar weinig verse producten of ze zijn gigantisch duur, dus dan ga je dat in Nederland wel meer waarderen. Meloen is er bijvoorbeeld wel, maar koop je per 1/8e, niet als hele meloen, voor een prijs waar je in NL meerdere (hele) meloenen voor hebt.

Verder moet je er echt op letten dat je je goed inpakt. Je merkt minder van de kou. Mijn broertje zat er met -30, maar had dat niet zo door, totdat zijn neus ineens bevroren was. Hij heeft echt geluk gehad, want je loopt gemakkelijk serieuze schade op als je neus (of ander lichaamsdeel) bevriest. Je gezicht moet goed bedekt zijn bij die temperaturen, ook al voelt het misschien minder koud dan hier in Nederland met lichte vorst.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 22-11-12 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 13:07

Nou, ik heb geen last van heimwee normaal gesproken, maar ik denk dat het voor mij misschien wel iets anders ligt.
Ik woon samen met een geweldige vent die ik dan moet missen. Mijn familie en vrienden hier ga ik ook wel missen. Maar, na een half jaar ben ik weer terug met een heleboel mooie ervaringen denk ik. Maakt veel goed. :D

Winged: die kans zit er bij mij ook wel in haha. Ik ben sowieso vaak een paar dagen van slag als ik terug kom van vakantie, laat staan na een half jaar.. :=

Lorette, bedankt voor je tips!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:10

Groente is inderdaad behoorlijk duur. Er wordt daarom ook veel ingemaakte groente (augurken, uien, bietjes, etc) gegeten, dat is heel betaalbaar. Overigens wordt voor groente zelden een stuksprijs gehanteerd. Ik weet nog de eerste keer dat ik in Finland was en dacht dat de komkommers (midden in de zomer) onbetaalbaar waren, maar dat was de kiloprijs.

Brood is heel gevarieerd en lekker, blijft meestal wel minder lang vers dan ons brood hier. Maar die meestal rechthoekige platte roggebroodjes (ruisleipä) blijven ongeveer eindeloos goed. Heel lekker geroosterd met kaas (eventueel ham of worst) en mosterd. Er zijn allerlei vormen van gedroogd brood en toast te koop.
Een (brood)bakker vind je daar niet, brood koop je in de supermarkt.

En er zit een Lidl in Hyvinkää, net als hier heel wat goedkoper. De Lidl heeft echt heerlijke versgebakken broodjes elke dag :) Ik wou dat ze dat hier ook hadden :)

Je zult allerlei lekkere en leuke dingen ontdekken in Finland, alleen hoop ik voor je dat je geen vegetariër bent, want dan zul je het Nederlandse aanbod wel erg missen. Er is wel wat tofoe verkrijgbaar en een enkele vegetarische mix, maar dan houdt het ook op. Voor de rest moet je het doen met eieren, kaas en peulvruchten. Er is wel een echt goddelijk lekker tofoe-ijs te koop.

Veel Finnen zijn allergisch voor gluten en lactose; je kunt dus allerlei glutenvrije (gluteeniton) en lactosevrije (laktoositon) producten kopen, soms is het aanbod daarin groter dan van de 'gewone'.

Terwijl ik dit opschrijf krijg ik al vreselijk veel zin om weer naar Finland te gaan, niet vanwege het brood ofzo, maar gewoon... prachtig land, fijne mensen.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 10:33

Dat is fijn om te weten! Lidl wel betaalbare groente?
Ik ben vegetariër, dat gaat lastig en prijzig worden dan! :+

Heel erg bedankt voor je tips en ervaringen! :):)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:37

Je hebt wel hele pakken met diepvriesgroenten. (complete maaltijden zelfs....)

Tip: Voor het lezen van wat er in zit: Sla het Fins over, maar pak direct het Zweeds. Daar kom je als Nederlander nog wel aardig goed uit ;)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:25

Er zijn wel wat dingen te koop. Juustoleipä of Leipäjuusto is een soort kaas die gebakken of gegrild kan worden, heel lekker. In het koelvak vind je ook een soort poffertjes, die deels met groenten zijn bereid, zoals spinazie. Let op, de roodbruine poffertjes zijn met bloed (veri) gemaakt. In grote supermarkten hebben ze vegetarische burgers of balletjes, maar die bestaan vooral uit aardappel.
Sommige supermarkten hebben gedroogde sojabrokken of mixen, maar misschien kun je iets uit Nederland meenemen; geen idee of dat mag in een vliegtuig trouwens.
Finland heeft heel veel paddenstoelen, vers en gedroogd en je mag ook zelf overal plukken (neem wel een kenner mee!). Datzelfde geldt ook voor allerlei soorten bessen, al is het daarvoor allemaal nu wat laat in het jaar.

Op vegetarische producten staat kasvis(syöjä) of, minder vaak, vegetaari. Kasvis (kasvikset) betekent ook 'groente'.

De gewone Finse kaas is naar ons idee tamelijk smakeloos, maar Finnen gebruiken gezouten boter en combinatie daarmee smaakt deze kaas best lekker.

Seizoensgroenten zijn goedkoper. Uiteraard zijn eieren, zuivel, peulvruchten en dergelijke goed verkrijgbaar. Je moet gewoon creatief zijn.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:27

Súper, hier kan ik echt iets mee!! Dankjewel!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:30

Oohja: Bij de Lidl in Finland hebben ze een érg lekkere (vegetarische) quiche!

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:32

Winged schreef:
Oohja: Bij de Lidl in Finland hebben ze een érg lekkere (vegetarische) quiche!

+:)+

Gaat helemaal goedkomen. En ik hoef ook niet perse altijd vleesvervangers. Als ik bij de lidl redelijk geprijsde groentes vind kan ik daar heeeeel veel lekkers mee maken. Net als met paddestoelen.
Leuk dat je mag wildplukken daar!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:39

Oeeh! We kunnen wel samen paddestoelen plukken *\o/*
Mijn gastpapa is een kenner :D

Over dat brood: het 'witte' brood van Fazer, dat in de broodrooster en dan een laag boter. Dat is écht geweldig! Ruisleipä moest ik zelf aan wennen, het kan een beetje stuk zijn. Zit je eigenlijk in een gastgezin of heb je een eigen appartementje?
En ook het fruit is hier best wel duur :(

Rosieposie, die bessen waren aan het eind van september al weg :Y)

Ik weet niet hoe het met uni's zit, maar op middelbare krijg je gratis middageten. Ik heb horen zeggen dat je op de uni voor iets van 2 euro een goede maaltijd hebt, maar dat weet ik niet zeker. Bij mij op school hebben ze apart eten voor vegetariërs.

You have lived too long in Finland..
if you have become lactose-intolerant.

:D