Gambia 2012 - Prijspeil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:15

Ik ga in tijdens de carnavals vakantie ook naar Gambia! Ben benieuwd. Weet iemand hoe het met de vaccinaties zit?

Jeaulijn

Re: Gambia 2012 - Prijspeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:01

Dit kun je het beste even bij de GGD of de Travel Health Clinic navragen.
Als je nog geen eerdere vaccinaties hebt gehad, kan het een duur geintje worden. Meeste zorgverzekeringen vergoeden maar een deel van de kosten.

Wij hadden DTP en Hepatitis A al gehad. Voor Gambia kregen we de gele koorts vaccinatie nog en een cholera-stempel. Verder moesten we Malaria pillen slikken. Zijn ook erg prijzig. Je hebt een goedkope pil en een duurdere, Malarone. Het schijnt dat je van de goedkope pil mogelijk blijvende bijwerkingen kunt ondervinden, zoals hallucinaties (heb ik gehoord, pin me er niet op vast ;) ) Van de Malarone heb ik geen last gehad van bijwerkingen.

Veel plezier!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:05

Volgens mij zijn DTP, hep a, en gele koorts inderdaad aanbevolen. Net als malariatabletten.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:08

Ik heb nog niks gehad nee.. Nou dat word nog wat! Vamiddag bellen we de GGD even hier in de buurt.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:21

Je kan beter even in je zorgverzekering kijken. Sommige verzekeraars vergoeden bijv alleen bij de GGD, of alleen bij andere klinieken. Zou zonde zijn als je er straks achter komt dat het wel vergoed wordt maar dat je bij de verkeerde instantie bent geweest.

Ik moet ook m'n hep a, DTP en gele koorts nog..
Ben 6 jaar geleden wel ingeënt tegen hep à (maar niet de vervolg vaccinatie gehaald) en DTP, maar heb er geen bewijs meer van.. Zucht..
Dus dat kan nu allemaal weer opnieuw.

Maare, de vaccinaties zijn niet verplicht hè...
Dus je hoeft ze niet te nemen..

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:58

Oke. Ik blijf ook maar een week. Maar toch... Ik weet dus niet of er een groot risico is om ziek te worden. Liever enten dan ziek terug komen!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:18

je kan overleggen met iemand van de ggd (of bij een andere instantie die een beetje verstand hebben van reizigersvaccinaties, mijn huisarts moet ik bijv niets vragen, die weet er niets vanaf).
als je een week op het strand ligt en in een resort verblijft zal het denk ik wel mee vallen.
groter risico loop je als je door de binnenlanden etc gaat trekken of bijvoorbeeld veel bij locals/ op straat gaat eten.

en ik wil me bijv voor hepatitis goed inenten omdat ik met een hep- besmetting niet in een ziekenhuis of zorginstelling oid mag werken.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 14:04

Nou ik ben inmiddels weer een week terug uit Gambia.
Het weer was goed, lekker warm :) Wij hebben niet veel gedaan, we zijn 2 keer een dag op pad geweest met een zogenaamde local, dat was wel erg leuk. Zeker aan te raden, en geen excursies bij je touroperator boeken. Deze waren in ons geval meer dan een keer zo duur voor hetzelfde programma!

Toen wij aankwamen en door het plaatsje (Kololi) reden was ik wel redelijk geschokt. Ik had namelijk meer luxe verwacht in het toeristengebied, maar dat was er dus niet. Dan heb ik het over geen stoepen/wandel paden naar het centrum toe etc. Geen dingen waar je niet zonder kan, maar ik had een luxere uitstraling verwacht zeg maar.
Het strand en de zee vielen me wel ronduit tegen. Het leek in de verste verte niet op de foto's die ik ervan gezien had. Ik ben de zee dus ook niet in geweest, we hebben nooit aan het strand gelegen. De zee was donker, net als de noordzee, en dat was voor mij een tegenvaller na het Caribische strand van Cuba. (Maar je moet nooit vergelijken natuurlijk ;-) )

Het eten was redelijk goedkoop, wij waren tussen de 10 en 15 euro kwijt inclusief drankjes met 2 personen. Dit is dan wel alleen een hoofdgerecht.
Ik vond de supermarktjes wel duur in verhouding, die waren net zo duur als hier in NL. De souvenirs vielen ook erg mee, maar ligt er natuurlijk aan wat je kiest.

Wat inentingen betreft; ik heb geen entingen gehaald. Ik had eigenlijk geen zin in dat gedoe, en voor een weekje was ik niet zo bang dat ik ziek zou worden. Ook malaria pillen heb ik niet geslikt. Wel DEET mee natuurlijk. We zijn daar beide overigens niet ziek geweest. Ze zijn ook niet verplicht. Ben je van plan om naar Senegal te gaan vanaf daar? Ik had begrepen dat je dan je entingen boekje mee moest nemen, dus het kan zijn dat het daar wel verplicht is, maar dit zul je even na moeten kijken.

Ik zou Gambia op zich wel aanraden aan anderen, maar wel met bovenstaande om in het achterhoofd te houden. Al met al wel een ervaring om een keer in dat land te zijn geweest.