Nou ik ben inmiddels weer een week terug uit Gambia.
Het weer was goed, lekker warm
Wij hebben niet veel gedaan, we zijn 2 keer een dag op pad geweest met een zogenaamde local, dat was wel erg leuk. Zeker aan te raden, en geen excursies bij je touroperator boeken. Deze waren in ons geval meer dan een keer zo duur voor hetzelfde programma!
Toen wij aankwamen en door het plaatsje (Kololi) reden was ik wel redelijk geschokt. Ik had namelijk meer luxe verwacht in het toeristengebied, maar dat was er dus niet. Dan heb ik het over geen stoepen/wandel paden naar het centrum toe etc. Geen dingen waar je niet zonder kan, maar ik had een luxere uitstraling verwacht zeg maar.
Het strand en de zee vielen me wel ronduit tegen. Het leek in de verste verte niet op de foto's die ik ervan gezien had. Ik ben de zee dus ook niet in geweest, we hebben nooit aan het strand gelegen. De zee was donker, net als de noordzee, en dat was voor mij een tegenvaller na het Caribische strand van Cuba. (Maar je moet nooit vergelijken natuurlijk
)
Het eten was redelijk goedkoop, wij waren tussen de 10 en 15 euro kwijt inclusief drankjes met 2 personen. Dit is dan wel alleen een hoofdgerecht.
Ik vond de supermarktjes wel duur in verhouding, die waren net zo duur als hier in NL. De souvenirs vielen ook erg mee, maar ligt er natuurlijk aan wat je kiest.
Wat inentingen betreft; ik heb geen entingen gehaald. Ik had eigenlijk geen zin in dat gedoe, en voor een weekje was ik niet zo bang dat ik ziek zou worden. Ook malaria pillen heb ik niet geslikt. Wel DEET mee natuurlijk. We zijn daar beide overigens niet ziek geweest. Ze zijn ook niet verplicht. Ben je van plan om naar Senegal te gaan vanaf daar? Ik had begrepen dat je dan je entingen boekje mee moest nemen, dus het kan zijn dat het daar wel verplicht is, maar dit zul je even na moeten kijken.
Ik zou Gambia op zich wel aanraden aan anderen, maar wel met bovenstaande om in het achterhoofd te houden. Al met al wel een ervaring om een keer in dat land te zijn geweest.