Polen, Auschwitz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CindyUniek

Re: Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:27

ik ben er een aantal jaar geleden ook geweest toen ik met school mee deed aan een uitwisseling met de oekraine, op de heenweg zijn we hier gestopt
een bus vol scholieren, allemaal doodstil toen we hier weg reden.....
het heeft bij mij ook enorm veel indruk gemaakt...

die barakken dat is toch birkenau?

ik kreeg het ook spaans benauwd in die gaskamers....
en de 'dodenmuur' waar alle kogelgaten nog in zitten....

onbegrijpelijk dat er nog steeds zoveel nazi's zijn

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:28

wow was net me avond eten aan het opeten maar krijg echt een knoop in mijn maag, bij het idee dat mijn opa hier ook heeft gezeten. het heeft overleeft toen (inmiddels overleden) maar is terug gekomen met een kamp syndroom... verschrikkelijk...
heb ook het kamp verslag gelezen.. pff was er toen echt misselijk van

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:34

Heel indrukwekkende foto's..
Bij de foto's van de ovens en de gaskamer krijg ik toch wel de kriebels. :\

Wil er zelf ook nog eens een kijkje nemen, zeker na de verhalen en foto's van mensen die er ook eens geweest zijn.
Blijf het een verschrikkelijk naar (understatement) idee vinden dat 'mensen' hiertoe in staat waren.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:41

M'n oma heeft een boek met foto's in de kast staan, ik mocht er zelf nooit in kijken.
Toch heb ik het boek een aantal jaren geleden gebruikt voor een werkstuk ten tijde van 4/5 mei. Weet dat ik toen een heel hoog cijfer heb gekregen en ook de vraag waar ik de foto's vandaan had.

Ook ik wil er nog eens een kijkje nemen....
Vanuit groningen gaat er iig wekelijks een bus naar Polen, welke iig stopt in Poznan, maar of deze ook verder rijd richting Auschwitz weet ik niet.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:56

ik zou er graag een keer heen willen, mijn opa heeft ook in een kamp gezeten, welke weet ik niet precies ik heb hem nooit gekend en hij praatte er nooit over zij mijn vader.
het lijkt me heel indrukwekkend

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:45

Ook hoog op mijn to do list, en wellicht deze pasen.

Weet iemand hoe druk het daar is, of je bv beter niet op zaterdagen kunt gaan bijvoorbeeld, of pasen er te druk is? Me verenigen in de stilte en de sereniteit vastleggen gaat beter als ik me in de rust bevind.

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:59

Wat goed ts dat je dit met ons wilt delen dit mag nooit vergeten worden! Ik ben er zelf toen ik jonger was geweest maar ik herinner mij alles nog heel erg goed. Ook die tekst op de poort Arbeid macht frei, zodat ze de mensen lieten denken dat het een goed kamp was, brr.
Ik herinner mij ook nog heel goed dat er een oudere man voor ons liep en die had aan de binnenkant van zijn arm een tatoeage met cijfers. Ik besefte mij toen direct dat die meneer ook in een kamp had gezeten.
Voor mij als was het al heel indrukwekkend om daar te lopen en alles te zien, maar hoe moet dat voor die man geweest zijn. Elke keer als ik aan Auswitz denk, denk ik altijd nog even aan die meneer.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:13

Ik ben er afgelopen zomer geweest, wat ik daar gezien heb vergeet ik nooit meer......
Toen ik daar was geweest besefte ik hoe goed ik het heb.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:30

Ik ben met een georganiseerde reis met allemaal Joodse mensen (mijn vriendin en ik waren de enige outsiders, er waren zelfs overlevenden mee, oa Jules Schelvis!) naar Polen geweest, naar diverse concentratiekampen, oa ook Auschwitz. Auschwitz zelf vond ik teveel museum geworden.
Het indrukwekkendste kamp voor mij was Sobibor, vanwege de sfeer die er nog hing. Van Sobibor zelf is eigenlijk niet echt meer wat te zien. Het ligt midden tussen de bossen. Sobibor had geen werkkamp, was alleen een vernietigingskamp. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sobib%C3%B ... igingskamp)
In Sobibor hing nog steeds een hele drukkende sfeer. Ik vond het treffend dat we aankwamen bij heldere zonneschijn, zodra we de bossen inliepen betrok het en begon het te sneeuwen en toen we weer uit de bossen liepen was de zon er gelijk weer aan een strakblauwe hemel.
We hebben met de hele groep geprobeerd om theelichtjes aan te steken om de overledenen te eren en gedenken maar ze gingen allemaal ook gelijk uit. Een vrouw naast me maakte de reis ieder jaar voor haar familie en fluisterde > 'windstil of niet, de kaarsjes in Sobibor willen nooit branden.'
Dat heeft dus hele diepe indruk op me gemaakt.
Ook in Majdanek heb ik ontzettend moeten huilen. De asheuvel is afschuwelijk. Ik heb een foto met mijn vriendin aan de andere kant en dan zie je haar piepklein naast die enorme berg asresten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Majdanek
Ter bewustwording kan ik iedereen een dergelijke reis aanbevelen, het was overdag intens, triest en emotioneel en in de avond zaten we met veeeeel drank te lachen om de spanningen af te schudden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:56

Wij(verloofd en ik) willen de reis ook ooit gaan maken, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik dat ga/kan aanpakken.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:50

Koude rillingen....

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:05

Ik zou er ook graag een keer gaan kijken.. ik zag laatst ergens een foto voorbij komen van een gaskamer waar je op de muren de nagels zag staan.. daar kreeg ik al rillingen van :\

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:32

Erg indrukwekkend.. mijn vriend en ik gaan deze zomer door europa reizen en mede door dit topic gaan we nu ook langs Auschwitz.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:32

Ik zou wel echt een gids nemen daar, dan hoor je ook de details.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:35

Erg mooi dat je daarheen geweest ben.
Ben nu volop boeken erover aan het lezen en eind april ga ik dan ook met een stel vrienden een mini-roadtrip maken, als eerste gaan we naar Auschwitz. Onze laatste stop wordt Theresienstadt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:00

Er zijn vast mensen hier die daar zijn geweest, kunnen jullie foto's laten zien die jullie zelf gemaakt hebben? Ben daar wel benieuwd naar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:15

Ik moet even kijken of ik ze kan inscannen want ik heb ze nog gewoon met een ouderwets fototoestel met een rolletje gemaakt ;)
Ik wil ze uiteraard gerust plaatsen dan maar ik heb geen idee waar je kunt scannen.

Appelflap445

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:32

Wauw, indrukwekkend! Vooral die tekst over de as.. Een aantal jaar geleden ben ik met school bij twee andere concentratiekampen geweest. Vond het toen zelf ook best heftig om te zien met het beeld in je hoofd hoe die mensen geleden moeten hebben! Wat een hel zullen deze mensen hebben moeten doorstaan in de laatste periode van hun leven.. :n

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:41

Het is toch onbegrijpelijk. Hoe ziek is iemand in zijn hoofd, om dit te verzinnen. Wel erg indrukwekkend, ik wist nooit dat het zo erg was.

Ik prijs mijzelf met mijn Joodse afkomst toch maar gelukkig dat ik in betere tijden ben geboren.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:50

Zo, heftig hee..
Ben vorig jaar met school naar Kamp Vught gegaan, ze zeiden dat dat 1 van de 'vriendelijkere' kampen waren, maar maakte erg veel indruk op me...

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:50

Een paar jaar geleden ben ik daar ook geweest met school. Vond het ook zo ontzettend indrukwekkend. Mijn vriend en ik willen er samen nog een keer heen, kijken ook veel films uit de 1ste en 2de wereldoorlog.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:55

Wilke93 schreef:
Zo, heftig hee..
Ben vorig jaar met school naar Kamp Vught gegaan, ze zeiden dat dat 1 van de 'vriendelijkere' kampen waren, maar maakte erg veel indruk op me...

Nederlandse kampen en verzamelplaatsen (zoals de joodse stadsschouwburg in Amsterdam) waren deportatie/werkkampen. Werkkamp was een misleidend woord natuurlijk. Hiervandaan werden ze dan doorgevoerd naar destructiekampen. Natuurlijk zijn er nog genoeg mensen overleden in de barre omstandigheden en door machtspelletjes van soldaten.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:00

I know, daar waren ook gaskamers etc te vinden.. Lijkt me ook wel een keer interessant om autschwitz te zien.. als ik 't aandurf :+ Heftig allemaal joh

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:03

In Vught toch geen gaskamers?