Self drive Safari (survival) Botswana 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:10

Adembenemend!!

Hoe ging dat in zijn werk, die jattende heyena's?
:D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 11:20

Dat ging eigenlijk ontzettend eenvoudig in zijn werk :D

De airco van onze auto werkte niet "waiting for a part" is vrij normaal in Botswana :+ dus wordt het na een dag rijden toch erg warm in de auto. Het water wordt dus ook erg warm. Tijdens onze eerste overnachting in Moremi Game Reserve dachten wij slim te zijn en die grote flessen (5 liter flessen) onder de auto te zetten zodat ze af konden koelen. Dus helemaal onder de auto, achter het wiel gezet.

Eerst hadden we `s avonds rond een uur of 19:00 (al donker) een honeybadger (honingdas) op bezoek, maar die zijn relatief onschuldig. Die ging 10 meter verderop het vuil uit de container halen, door het gaas heen. Toen hij klaar was werd het stil. Na een paar uur, we lagen al te slapen, hoorden we weer herrie. We dachten dat die honeybadger terug was en nu onze plaats aan het onderzoeken was. Wij hoorden geritsel en gerommel onder de auto en vervolgens het gekraak van zo`n plastic fles. Daarna hoorden we luid kraken en breken van plastic. Zaklamp er bij gepakt om te kijken wat die honeybadger aan het uitspoken was, maar tot onze schrik scheen ik midden in de snuit van een hyena, op een paar meter van de auto. Die had de fles onder de auto vandaan gehaald en stuk gebeten. Niks mee gedaan overigens, pure baldadigheid.

Bij campeerders een stuk verderop was hij ook langs geweest. Daar had hij het afwasteiltje in stukken gebeten, gewoon uit baldadigheid.

NA deze nacht hebben we natuurlijk ons water niet meer onder de auto gezet :D Wel nog hyena`s op bezoek gehad, zo`n beetje iedere nacht. Na een paar nachten wordt het vanzelf minder spannend. :+

Enige spannende daarnaa waren de olifant die tegen een boom pal achter onze tent aan stond te schuren en de leeuwen die brullend langs de auto liepen midden in de nacht. :j

gabyfedde

Re: Self drive Safari (survival) Botswana 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:51

Wat ontzettend gaaf.
Ik wil eind dit jaar ook een rondreis maken in die omgeving (zit vanaf oktober voor 10 weken in Kaapstad en wil daarna nog rond gaan reizen). Heb nog heel geen ervaring in het plannen van dergelijke reizen en vind het lastig om een begin te maken. Natuur en wilde dieren staan bovenaan de prioriteitenlijst.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:25

Tsja, het is ook niet makkelijk om in een keer een heel reisschema op te zetten. Maar ik zou zeggen, begin gewoon met de dingen die je wilt zien op een rijtje te zetten. Bepaal voor je zelf wat de voorkeur heeft; alles met de auto, of ook vliegen tussendoor, individuele reis of groepsreis, dat soort dingen. Je zou Kaapstad als vertrekpunt kunnen nemen. Dan heb je boven Kaapstad natuurlijk de wijngebieden, je kunt het kaapse schiereiland op (overnachten in Boulders Beach bij de penguins is een aanrader :D ) als je de kustlijn volgt langs de zuidkant, dan heb je de Tuinenroute met veel mooie natuurparken en je kunt er natuurlijk walvissen spotten. De Kleine en Grote Karoo zijn de moeite waard, Lesotho is de moeite waard, daar kun je paardrijden in de bergen. Langs de oostkant van Lesotho heb je de Drakensbergen, prachtig gebied, erg groot, met veel mogelijkheden. Surfersparadise Durban is ook de moeite waard, dan kun je nog naar het Kruger Park natuurlijk. Er is teveel om op te noemen.

Bekijk anders voor een impressie eens de routes die bijvoorbeeld Vamonos of Sawadee, of meer van dat soort reisorganisaties. Dan kun je zien hoe zij de routes plannen.

Luxe problemen :D Maar wel hele leuke luxe problemen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:04

Bedankt voor je tips!
Ik verwacht een week of 3 de tijd te hebben. Kaapstad wordt startpunt en ik ga kijken wat er in die beperkte tijd mogelijk is. Hoor van iedereen dat het verslavend is, dus hoef in deze paar weken niet persé alles te zien. Wellicht zijn Kaapstad e.o. en de Tuinenroute al mooi zat voor deze reis. Ik heb niet de illusie om heel Zuid-Afrika in 1x te bekijken, wil liever genieten.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 22:10

Als je 3 weken de tijd hebt zou ik inderdaad 1 gebied eruit pakken. Regio Kaapstad en de tuinenroute is goed te doen. Je zou dan nog kunnen kiezen om van kaapstad naar johannesburg te vliegen en van daaruit een paar dagen safari in het Kruger park. Is wel een aanrader. :-)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:29

Maar is een paar dagen Krugerpark voldoende? Aangezien het zo groot is...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 23:21

Je kunt een deel van het krugerpark doen. Als je vooral de big five (olifant, neushoorn, luipaard, leeuw en buffel) wilt zien, dan zou je het zuidelijke deel van het park kunnen doen, dat is dan zo`n beetje Skukuza, Statara, Pretoriuskop. Dan heb je aan een paar dagen genoeg. Nou ja, genoeg heb je nooit en ik bedoel ook niet dat je dan alles in het zuidelijk deel gezien hebt, maar dan heb je in ieder geval wel veel moois gezien!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:36

Gaaf naar rondreis zuid afrika willen we dit jaar of vokgend jaar deze rondreis maken zelf. Daar heb je vast nog tips voor (verhuur auto,vliegtickets,hoelang,veiligheid,hoeveel ervaring om zelf 4x4 te rijden nodig etc.). ;-)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 08:20

Ik kom hier vanavond op terug ok? Dan heb ik wat meer tijd :)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:06

Prima mag ook per pb hoor.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 22:47

Ok, hier dan wat tips;

Onze ervaring is dat je tijd wilt hebben om wild te kijken en dan bedoel ik, gewoon de auto eens ergens een uurtje of wat stil zetten en afwachten wat er gebeurd om je heen. Dat betekend dat je vooral zo min mogelijk tijd kwijt moet zijn aan rijden naar een volgende locatie. Wij hebben daarom bewust gekozen om 2 parken in Botswana te bezoeken. Er zijn nog meer mooie plekken, je kunt ook eea combineren met De victoria watervallen, de kalahara, de makgadigadi zoutpannen en nog veel meer. MAar dat betekend of een hele lange vakantie, of veel reistijd.

De "wegen" in de parken zijn over het algemeen slecht, waarbij Chobe National Park het ergste is van wat wij hebben meegemaakt. Je hebt dus echt een hele goede terreinauto nodig en vooral ook goede informatie over de wegen op dat moment. Dat kan namelijk van dag tot dag verschillen. De ene dag kun je een rivier nog wel doorwaden, de volgende dag sta je tot het dak in het water.... In Moremi kun je, afhankelijk van de tijd van het jaar, veel ondergelopen wegen tegenkomen, maar ook veel mul zand. In Chobe kom je vooral mul zand tegen en dat is echt EXTREEM mul zand. Ik schrijf het expres met hoofdletters, want je moet hierbij echt denken aan mul zand met sporen van een halve meter diep. Je hebt dus echt 4x4 ervaring nodig. Toen wij er waren (Chobe) waren er 2 dagen achter elkaar mensen die zonder ervaring aan het avontuur waren begonnen en die waren vast komen te zitten. En dan ook echt VAST. Die mensen hebben uren in de brandende zon moeten wachten op hulp. Ervaring is dus echt een noodzaak.

Wij hebben, vanwege de kennis van de condities van de parken en de wegen gekozen voor een locale verhuurder uit Maun (bij de Okavango Delta), McKenzie 4x4. Er zijn veel verhuurders in Namibie (Windhoek) waar je een auto kunt huren. Vaak zijn die vrij nieuw en heel netjes, maar de verhuurder weet niets van de condities van de parken en de wegen. McKenzie heeft technisch goede autos (en zelfs dan kan er iets stuk gaan, en geloof mij, er gaan dingen stuk, al is het maar lekke banden) en zijn zijn ook nog eens degenen die door andere verhuurders ingeschakeld worden als een auto stuk is :D Ze zitten dus ook relatief dichtbij als je in de problemen komt. Dichtbij betekend overigens minimaal een uur of 2 a 3 als je in Moremi zit en een uur of 6 als je in Chobe (bij Kasane) zit.

Je kunt niet rechtstreeks naar Botswana vliegen. Je zult altijd moeten vliegen op Johanneburg, Windhoek (Namibie) of Lusaka (Zambia). Daar vandaan moet je dan doorreizen naar Botswana. Je kunt er dan voor kiezen om daar al een auto te huren, maar bedenk je dat je dan dus óf 2 dagen alleen maar aan het rijden bent om in Moremi of Chobe aan te komen, óf je neemt iets meer tijd en bezoekt nog andere parken onderweg daar naar toe. Dat kun je doen als je lang vakantie hebt. Wij hebben er voor gekozen om vanuit Johanneburg door te vliegen naar Maun. Dan ben je meteen in de Okavango Delta. Scheelt veel reistijd.

De veiligheid, en dan bedoel ik even op het gebied van criminaliteit, is geen enkel probleem in Botswana. Wij hebben ons geen enkele keer onveilig gevoeld. De wilde dieren zijn je belangrijkste zorg en de ezels, geiten en honden die veel langs de wegen lopen. Daar moet je erg alert op zijn, vooral als je in het donker moet rijden.

De campsites in de parken zijn over het algemeen erg netjes, maar er staan geen hekken omheen, dus alle dieren kunnen bij je auto/tent komen. Wij hebben oa honingdassen, hyena`s, olifanten en leeuwen bij de tent gehad, en dat is wat wij wéten. Er gebeurd nog veel meer als je slaapt :D
Wees daarom alert op hoe je omgaat met je eten. Neem `s avond geen geurende etenswaar mee je tent in, maar zorg dat het goed afgesloten en weggestopt is, anders weten de dieren het wel te vinden. Zo wil je bijvoorbeeld niet dat een olifant die lekkere sinaasappel wel even uit je tentje komt halen. (Zoek maar op youtube :D ) Een ander puntje qua veiligheid; als je individueel reist, probeer dan van mensen die je onderweg tegen komt informatie te krijgen over de condities van de wegen en vraag hoe het zit met water doorwadingen. Het mooiste is als je met een groepje zo`n doorwading kunt doen, dan kun je zien hoe je dat moet doen, want dat is 9 van de 10 keer niet simpelweg recht oversteken :D

Alle campsites en entrance voor de parken moet van tevoren geregeld zijn. Vroeger kon je gewoon bij de gate entrance fee betalen en dan kon je het park in. Dat kan niet meer. Je zult moeten aantonen dat je een boeking hebt voor het park en voor een campsite, anders kom je er niet in. Probeer een lokale operator te vinden die je hier mee kan helpen, want anders krijg je heel snel dat de parkauthority je geen toegang geeft tot het park omdat je geen campsite boeking hebt, en de eigenaar van de campsite geeft je geen campsite omdat je geen toegang tot het park hebt :D Onze autoverhuurder heeft dit voor ons geregeld en dat scheelt enorm! Dan hoef je je daar niet druk over te maken.

Niet direct veiligheid, maar wel belangrijk; bedenk van te voren goed wat je nodig hebt aan levensmiddelen. In de parken kun je niets kopen, dat moet je dus van te voren doen. Reken op 5 liter water per dag voor 2 personen! Er is wel water in de parken, maar dat kun je niet drinken zonder het te koken en dan is het nog niet echt lekker :D Oh en zet je water dus niet onder de auto, daar weten de hyena`s wel raad mee....

Dan nog wat praktische tips op basis van onze ervaringen; wissel het back to basic kamperen af met een overnachting (of een paar) in een lodge. De lodges IN de parken zijn erg prijzig, maar in bijvoorbeeld Maun (bij Moremi) of Kasane (bij Chobe) kun je leuke betaalbare lodges vinden.
Als je het kamperen afwisselt met lodges, dan is het wel een week of 3 a 4 uit te houden, maar als je alleen maar gaat kamperen, dan kan het zijn dat je het na anderhalve week al zat bent.

Wij zijn nogal van de zelfstandige tijdens dit soort reizen, dus hoe minder mensen hoe beter. Maar het is wel goed om toch wat kontakten te leggen, want dan hoor je het meeste over waar je zou kunnen gaan kijken voor de dieren die je wilt zien. Er rijden ook veel touroperators van die dure lodges in de parken, die maken altijd wel een praatje. Maak daar gebruik van! Die weten alles wat er in zo`n park gebeurt. Daar kun je heel veel aan hebben. Toch kan het handig zijn om bijvoorbeeld vanuit een lodge in kasane een game drive (met zo`n landrover met een mannetje of 10 er in) te maken door Chobe. Zij weten vaak wel de dieren te vinden die je zelf gemist hebt.
Een andere aanrader is een cruise over de Chobe rivier vanuit Kasane. Garantie op fantastische zonsondergangen, VEEL olifanten, nijlpaarden, prachtige vogels en meer.
Wat ik je ook aan kan raden, maar dat is wel prijziger, is een scenic flight over de Okavango Delta. Er zijn vliegtuigen waar je met meerdere mensen in kunt, dat is wat goedkoper, wij hebben een 3 persoons vliegtuigje genomen, dat is wat prijziger. Echt een mooie ervaring!
Een mokoro (kano) trip op de Okavango Delta is ook heel gaaf.

Als je een echt avontuur wilt, ga dan met de huurauto vanuit Botswana met de Kazungula veerpont naar Zambia om daar de Victoria Watervallen te bekijken. Kost je wat extra tijd, maar die veerpont en alles er omheen is een avontuur op zich :D Zoek maar op youtube, zeg ik even verder niks.

Nou, volgens mij een heel verhaal zo. Je hebt vast nog veel meer vragen, stel ze gerust, dan zal ik daar wat gerichter antwoord op geven.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:42

Zo geweldige informatie bedankt!! :D
Gaan jullie nog eens terug binnenkort naar dat gebied op deze manier?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 19:48

Ik durf het niet te zeggen eigenlijk. De vorige keer dat we er zijn geweest zeiden we dat de volgende mooie grote reis naar een ander gebied zou gaan, maar dat werd dus toch weer het zelfde gebied :D
Sinds we terug zijn zeggen we ook weer ergens anders heen te gaan, Galapagos, Amazone of Madagascar, maar na het zien van Africa op Nederland 2 betrap ik mij er op dat ik weer eens zat te neuzen in de Afrikareizen :D Al zou het dan misschien wel op een andere manier worden, misschien toch een keer groepsreis of zo.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:29

Gaaf zeg, die foto's!
Mocht volgende reis. Madagascar worden mag je gerust even een PB sturen. Mijn vriend en ik hebben in2011 8 weken door madagascar getrokken. Waarschijnlijk kan ik nog wel wat tips/ must see dingen geven

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 22:36

Oh geweldig Mri! Ik ken eigenlijk niemand die naar Madagascar is geweest, dus die tips zijn welkom. Ik stuur je een PB!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:08

Gaaf staat ook op mijn lijstje! Africa serie is ook mooi he! Wij gaan dit jaar alweer naar zuid afrika! Verder staat oeganda op ons lijstje en natuurlijk ook dit gebied! Maar wij zijn helaas nog geen 4x4 rijders,al lijkt mij zo gaaf!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 09:43

Ja het is echt een prachtige serie. Krijg echt weer kriebels als ik zit te kijken.

Oeganda willen we ook nog naar toe en Congo. Weer totaal anders dan zuidelijk afrika. Lijkt ons ook heel mooi :j