Trouwen in het buitenland versus verblijfskosten gasten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:01

Thirteen: als ik nu zoek naar vliegtickets naar Mexico voor in 't laagseizoen volgend jaar, kom ik al op prijzen van 1000 euro of meer. Dat heeft weinig te maken met "zo duur maken als je zelf wil", want ik kan me daarna geen vakantie meer veroorloven, tenzij ik die noodgedwongen maar ik Mexico ga houden.

Mellis: als het iemands droom is, prima, maar verwacht dan niet zonder meer dat ik dat geld heb liggen. Als er óók in Nederland iets georganiseerd wordt, helemaal leuk! Maar als jij graag familie erbij wil hebben vind ik het inderdaad een beetje egoïstisch als je vervolgens verwacht dat die familie een enorme investering doet waar ze misschien helemaal niet op zitten te wachten.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:03

DaniBanani schreef:
Thirteen: als ik nu zoek naar vliegtickets naar Mexico voor in 't laagseizoen volgend jaar, kom ik al op prijzen van 1000 euro of meer. Dat heeft weinig te maken met "zo duur maken als je zelf wil", want ik kan me daarna geen vakantie meer veroorloven, tenzij ik die noodgedwongen maar ik Mexico ga houden.

Ja maar ts zegt dat de reiskosten 1300€ zijn all in voor 10 dagen, dan moeten er toch wel goedkopere alternatieven zijn ? (Of heb ik dat verkeerd begrepen ?)
En ja, mijn vakantie zou naar daar zijn als mijn zus daar wil trouwen (Dan gaan we volgend jaar maar elders, maar wij gaan bijna nooit op vakantie ...)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:10

Eigenlijk heb je als directe familie weinig keuze. Tenzij je geen contact meer hebt wil je toch graag bij de bruiloft van je kinderen, broer of zus zijn, zo simpel ligt het nou eenmaal. Dat houdt in dat als je je bruiloft zo ver weg viert je eigenlijk voor iemand anders beslist waar ze een aanzienlijk bedrag aan uit moeten geven. €1300,- is heel veel geld om uit te geven aan wat dan ook waar je niet zelf voor kiest. En in het geval van de schoonouders: €2600, misschien nog wel meer, als andere kinderen aangeven het niet te kunnen betalen.

Ik zou het netjes vinden ts, als jullie in ieder geval de vlucht en 2 overnachtingen betalen. Dan kunnen mensen altijd nog kiezen of ze daar een vakantie aan willen plakken of niet.

Tallie1979

Re: Trouwen in het buitenland versus verblijfskosten gasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:40

Live stream camera erbij, familie thuislaten en met zijn 2en ( met een paar Mexicaanse getuigen) gewoon op het strand trouwen..

Je trouwt voor jullie 2en, niet voor je familie.. Ik ben getrouwd met alleen mijn moeder en zijn moeder erbij, mijn vader was pissig dat hij er niet bij kon zijn, maar heeft zelf geen enkele moeite gedaan om er wél bij te zijn. Hij wist dat ik ging trouwen en koos ervoor om een nieuwe auto te kopen ipv een goede gebruikte van een jaar oud. Precies het verschil waar hij voor had kunnen meereizen..

Alleen doen als jullie beiden een hele gladde rug hebben.. Want er kan een aardige bak stront na komen. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:47

Tallie1979 schreef:
Je trouwt voor jullie 2en, niet voor je familie..

Maar dat verschilt per persoon.
Ik had niet willen trouwen zonder bepaalde familieleden/vrienden erbij.

Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders en kun je ook niet voor degene bepalen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:51

Trouw lekker met jullie tweetjes aan het strand in Mexico met een paar Mexicaanse getuigen en doe de bruiloft in Nederland dan nog dunnetjes over. Trouw je gewoon twee keer en dan houd je de familieverhoudingen goed. Ik ben bang dat je schoonfamilie het niet op prijs stelt wanneer ze voor een bruiloft naar Mexico moeten overkomen en vervolgens de reis ook zelf mogen betalen. Bovendien is het een heel gedoe om een huwelijk in Mexico in Nederland geldig te krijgen. Dus mijn advies: Trouw gewoon twee keer!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:58

Dag allen,

Dank voor jullie uitgebreide reacties.
Ik proef inderdaad toch verschillende reacties en meningen. Om alvast duidelijk te maken: niks is nog vastgelegd. We verlangen en verwachten ook niks van mensen.
Alles is op vrijblijvendheid, ook al betalen wij wel of niet. Dit topic heb ik aangemaakt om te kijken wat de ervaringen zijn van mensen wat normaal is in dit soort situaties.
Of dat er het geheel wordt betaald, gedeeld of niet. Gaat dus niet om of mensen wel of niet aanwezig kunnen of mogen zijn.

Ankie2011: de bruiloft wordt via een geronomeerd bureau geregeld, dus geen gedoe met papieren voor ons.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:01

Wij zijn toevallig uitgenodigd voor een bruifoft in zuid-Spanje in oktober van vrienden. Mijn vrienden betalen voor alle gasten 2 overnachtingen. Wij combineren het met een weekje vakantie. De vliegreis kost ons 250 pp en dan nog 1 week vakantie. Nu kan de reis wel goedkoper, maar ik wilde op een bepaalde dag vliegen. Mijn vrienden verwachten ong. 60 gasten.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:03

Electra63 schreef:
Wij zijn toevallig uitgenodigd voor een bruifoft in zuid-Spanje in oktober van vrienden. Mijn vrienden betalen voor alle gasten 2 overnachtingen. Wij combineren het met een weekje vakantie. De vliegreis kost ons 250 pp en dan nog 1 week vakantie. Nu kan de reis wel goedkoper, maar ik wilde op een bepaalde dag vliegen. Mijn vrienden verwachten ong. 60 gasten.

Ja, dat is dus inderdaad een goed voorbeeld. Mensen hebben zelf de keus om er nog een vakantie aan vast te plakken.
Heb blijft een lastig fenomeen. Trouwen in het buitenland. Aan de ene kant hebben de gasten er een prachtige vakantie (en het bijwonen van een huwelijk bij), maar aan de andere kan kunnen zij zich 'verplicht' voelen tot aanwezig zijn. Het gaat hand in hand met elkaar.

Wij hebben een korte (6) gastenlijst opgesteld van personen die erbij aanwezig 'moeten' zijn. Ik denk dat we het gewoon aan hen moeten voorleggen en kijken hoe ze erin zitten enzelf voorstellen. ZoietS?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:06

Dat lijkt me het beste om van te vertrekken, dan weet je dadelijk of het voor hen haalbaar is.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:08

superwoman schreef:
personlijk vind ik het niet kunnen om iemand uit te nodigen voor je bruiloft, die vervolgen hoge kosten moet maken om te komen. Zeker omdat het over relatief veel mensen gaat met ieder een eigen verhaal en butget.

Het gaat niet om relatief veel mensen. Mijn ouders geven aan zelf te betalen, net zoals mijn zus en haar vriend.
Rest enkel mijn schoonmoeder, schoonvader en 2 schoonbroers.

Je kan het van 2 kanten bekijken he. Leuke vakantie, naar een mooi resort en daarbij de ceremonie meemaken. Of later op vakantie gaan naar een mooi land, zonder de ceremonie mee te maken. Ik denk toch dat je een soort beide win-win situatie moet creeeren. Denk toch dat allebei een gedeelte meebetalen een goed idee is. Tenzij natuurlijk die persoon niet mee wil.

Een retourticket kost rond de 900 euro, verblijf daar kost dus 400 euro. Tja.. het blijft gewoon lastig.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:15

Je moet er gewoon met je schoonfamilie over praten en ik zou daarbij niet vermelden dat het voor jouw familie wel al ok is, dan zet je er druk op.

Jij ziet de leuke kanten, maar je moet ook open staan voor de bezwaren die er wel (begrijpelijk) kunnen zijn. Wat jullie daar als koppel mee doen, is jullie zaak, maar ik zou er niet vanuit gaan dat ze het idee dolenthousiast gaan onthalen.

Praten is je enige optie als je iedereen wat tegemoet wilt komen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:17

quera schreef:
Als ik uitgenodigd zou worden zou ik niet mee gaan. Simpelweg omdat ik niet even 1300 euro kan ophoesten

Dit, en al helemaal niet als ik dat land niet zie als daar-moet-ik-eens-geweest zijn land.

Niet iedereen hecht evenveel aan trouwen en daarnaast gaat de een daar nuchter mee om en de ander wil zo groot uitpakken als jullie.
Je kan niet verwachten dat iedereen daar in mee wil gaan.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:21

F_Orumster schreef:
quera schreef:
Als ik uitgenodigd zou worden zou ik niet mee gaan. Simpelweg omdat ik niet even 1300 euro kan ophoesten

Dit, en al helemaal niet als ik dat land niet zie als daar-moet-ik-eens-geweest zijn land.

Niet iedereen hecht evenveel aan trouwen en daarnaast gaat de een daar nuchter mee om en de ander wil zo groot uitpakken als jullie.

Ik verwacht ook helemaal niks van anderen. Dit topic is puur bedoelt om te polsen hoe mensen met een eerder soort probleem zijn omgegaan.
Niet om of je een vakantie land op je lijst 'to do' hebt, waarde hecht aan trouwen of het asociaal vindt.
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 13-07-12 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:22

Tieneke schreef:
Je moet er gewoon met je schoonfamilie over praten en ik zou daarbij niet vermelden dat het voor jouw familie wel al ok is, dan zet je er druk op.

Jij ziet de leuke kanten, maar je moet ook open staan voor de bezwaren die er wel (begrijpelijk) kunnen zijn. Wat jullie daar als koppel mee doen, is jullie zaak, maar ik zou er niet vanuit gaan dat ze het idee dolenthousiast gaan onthalen.

Praten is je enige optie als je iedereen wat tegemoet wilt komen.

Ik begrijp dat er bezwaren kunnen zijn voor mensen om te komen. Maar daar en tegen verwachten wij ook niks van hen. Zelf verwacht ik ook niet dat mijn schoonfamilie staat te springen (zie openingspost). Denk dat we het gesprek maar aan moeten gaan.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:24

een kennis van mij deed dat ook. Die wilde dat iedereen zelf betaalde. Was geheel vrijblijvend, toen mensen echter niet kwamen(van de 55 mensen waren er 10) Waren ze toch een potje teleurgesteld bij thuiskomst ruzie met jan en alleman omdat ze het toch wel verwachte, niks vrijblijvends dus haha

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:25

Dat begrijp ik wel, maar ik geef aan dat ik daar niet voor zou kiezen.
Ik zou zelf namelijk niet willen dat een ander met tegenstrijdig gevoel op mijn bruiloft zit.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:25

Froukjeloves schreef:
een kennis van mij deed dat ook. Die wilde dat iedereen zelf betaalde. Was geheel vrijblijvend, toen mensen echter niet kwamen(van de 55 mensen waren er 10) Waren ze toch een potje teleurgesteld bij thuiskomst ruzie met jan en alleman omdat ze het toch wel verwachte, niks vrijblijvends dus haha

O jee! Dat klinkt inderdaad als thuis komen van een koude kermis. Maarja, dat is inderdaad wat er te verwachten valt. Ik vind trouwens een opkomst van 10 toch nog wel veel! :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:26

F_Orumster schreef:
Dat begrijp ik wel, maar ik geef aan dat ik daar niet voor zou kiezen.
Ik zou zelf namelijk niet willen dat een ander met tegenstrijdig gevoel op mijn bruiloft zit.

Dat zou ik geen correct gevoel vinden dan. Als iemand het besluit neemt te komen, is dat de verantwoording van diegene zelf.
Als diegene denkt dat het kan, dan kan het en is het een eigen beslissing. Geen plaatsvervangend gevoel dan hoor op dat moment.
Ja is ja, nee is nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:28

Volgens mij is de (ongeschreven) regel dat wanneer je trouwt in het buitenland en dus mensen daar uitnodigt, dat je ook voor hen betaald. JIJ wilt immers dat zij erbij zijn, dus vind ik ook dat je iig een groot deel hiervan hoort te betalen.. Je kunt gewoon niet van mensen verwachten dat ze flink in de buidel moeten tasten omdat JIJ zonodig verweg wilt trouwen.. :n En als die mensen uiteindelijk niet komen omdat ze het geld er niet voor (over) hebben, dan niet achteraf gaan piepen dat ze er niet bij waren, zoals het verhaal van Froukjeloves.. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:29

Nuja, als mijn broer (bijvoorbeeld) jouw plan ging uitvoeren, zou ik of niet komen of met een lichte irritatie ver in het achterhoofd aanwezig zijn uit liefde en respect. Omdat ik een schuldgevoel zou krijgen als ik er niet bij ben voor hem. Maar zou niet blij zijn met de hele mikmak dan.

En die keuze zou ik een ander niet willen 'opleggen'. Dat iemand in dubio moet terwijl die echt wel zijn warmte zou willen laten zien op een normale bruiloft.

Maar thats me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:33

F_Orumster schreef:
Nuja, als mijn broer (bijvoorbeeld) jouw plan ging uitvoeren, zou ik of niet komen of met een lichte irritatie ver in het achterhoofd aanwezig zijn uit liefde en respect. Omdat ik een schuldgevoel zou krijgen als ik er niet bij ben voor hem. Maar zou niet blij zijn met de hele mikmak dan.

En die keuze zou ik een ander niet willen 'opleggen'. Dat iemand in dubio moet terwijl die echt wel zijn warmte zou willen laten zien op een normale bruiloft.

Maar thats me!

Je kunt het ook andersom bekijken, je broer zou zich dood moeten schamen dat hij mensen min of meer 'verplicht' zo'n uitgave te doen voor zijn trouwdag.. Want als hele naaste familie, word je wel heel erg voor het blok gezet..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:34

TS, het klinkt eigenlijk alsof jij je keuze al gemaakt hebt :) Wat zegt je vriend er eigenlijk van?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:38

@ Relaxed, dat is indd wat ik vind ja, zoals mn 1e post
F_Orumster schreef:

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:42

Ik vind het eigenlijk wel lef hebben om anderen zoveel te laten betalen voor jouw bruiloft :D , ik zou dan ook niet komen voor 1300 E. Jij wilt toch dat er gasten zijn, waarom zouden zij dan moeten betalen? Maar zo denk ik erover ;)