Voor het eerst naar Kroatie ! Er gaan er vast meer ? :)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:19

Op de terugweg Venetie is ons tegen gevallen. Als je aan de warmte icm wind gewend bent, is het daaar erg benauwd en muf. Advies van mij is eerst Venetie, dan Kroatie. Nu bv hier (istrie) al 28 graden en lekker windje, ik wil niet meer naar huis :D

Gamblex17

Re: Voor het eerst naar Kroatie ! Er gaan er vast meer ? :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 08:59

haha oke ! ooh ik hou niet zo van warmte , maar weet niet hoe we rijden.

ah lekker zeg :D hoop dat wij ook mooi weer krijgen !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:13

steenbok1980 schreef:
Op de terugweg Venetie is ons tegen gevallen. Als je aan de warmte icm wind gewend bent, is het daaar erg benauwd en muf. Advies van mij is eerst Venetie, dan Kroatie. Nu bv hier (istrie) al 28 graden en lekker windje, ik wil niet meer naar huis :D

Is Venetie alleen daarom tegengevallen? Wij gaan in oktober dan, sowieso heb je het dan al over hele andere temperaturen. En eerst naar warmere oorden en dan koelere en steden hebben we al vaker gedaan, daar geven wij niets om (bijvoorbeeld de trip van Rio de Janeiro naar Lima, zit je eerst in zonnig warm Brazilie en later in hoog, kouder maar zeer stedelijk en stinkend La Paz).

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:09

Wij hebben besloten om te gaan kijken naar campings in Istrië i.p.v. Dalmatië (tenzij het weer echt heel veel slechter is in Istrië), is toch even wat minder ver rijden :j Gaan ongeveer 2,5 week naar Istrië en pakken op de terugweg nog 5 dagen Slovenië mee, ook altijd al eens naar toe gewild, zoeken het in de richting van Bled/Bohinj.

Wie heeft er voor Istrië goede campingtips? Merk dat er veel heel grote, alles-erop-en-eraan campings zijn, dat is eigenlijk wat we niet zoeken :P Liever wat rustiger, hoeft niet direct aan het strand (mits we in de buurt maar wel naar het strand kunnen), zwembad mag, hoeft niet en verder is het wel leuk als het in de buurt van een leuk stadje ligt (Rohinj, Medulin, Pula). Wat we vooral níet zoeken is een camping waar je de hele dag in de herrie van de animatie/disco zit :+

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:21

ik heb het gevraagt hoor :D

en we gaan naar Oliva , in Rabac .

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:31

Venetië is niet mijn stad om te bezoeken maar wel erg leuk om gezien te hebben. In de vroege ochtend en avond is het er een stuk aangenamer omdat dan alle dagjesmensen weg zijn.

Als je vier weken hebt zou je nog een stukje door Bosnië kunnen reizen Neon. Kroatië is mooi maar dat vonden we nog mooier en vooral authentieker. Dit jaar hebben we niet genoeg tijd om zover te rijden anders zouden we daar zeker naartoe terug gaan.

Vorig jaar hebben we een rondreis gemaakt waarbij we een flink stuk van Kroatië gezien hebben. Voor mij waren de meren van Plitvice het absolute hoogtepunt maar ik vond de kust bij Trogir ook erg mooi en we zijn een beetje verliefd geworden op het binnenland van Istrië dus daar gaan we nog een keer naartoe dit jaar.
Ik heb vorig jaar een blog bijgehouden met veel foto's voor wie het leuk vindt: http://kroatie2011.wordpress.com/

Dit jaar hebben we een huisje gehuurd in het noorden van Istrië in de buurt van Buzet. Vorig jaar vonden we het geweldig en ik verheug me alweer op de prachtige omgeving, oude stadjes en vooral ook het heerlijke eten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:34

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:49

Erg leuk Katja & Rije, die persoonlijke verhalen! Krijg er helemaal zin in, zowel in Kroatië en Istrië! :):)

Hebben inmiddels een camping voor Kroatië op het oog, camping Orsera in Vrsar. Wil even weten of we al kunnen reserveren, maar evt. wel kosteloos kunnen annuleren. Gaan vrijdag over 2 weken weg en vind het toch wel een fijn idee als er íets vast staat, deze camping ziet er gewoon goed uit, dus waarom verder zoeken :j Heb al gemaild een een call-back request gedaan, maar nog niks gehoord. Laat morgen de moeder van een Kroatische leerling even bellen, die had ook al een lijstje met tips voor ons en we mogen daar zelfs komen slapen, haar opa & oma runnen een pension in Punat op Krk, helaas iets te ver weg voor ons :)

Heb nog wel wat praktische vragen:
- Welke route nemen jullie naar Istrië? Hoeveel wachttijd kunnen we verwachten in Oostenrijk bij de tunnels?
- En wat is dan een fijne stopplaats voor de 1e dag? Heb al wat pensions in Oostenrijk gevonden bi Villach, is zo'n 1200 km rijden voor ons, moet haalbaar zijn de eerste dag, gaan vrijdagochtend rond 04:00 rijden.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 19:28

Leuk zeg die verhalen ja hahah !

heb er zoveel zin in nu :) kijk wel tegen het lange rijden op ! maar krijg
wagenziekte pillentjes.

Ooh ik kan niet wachten gewoon ! haha ,

is er wachttijd bij de tunnels ? (oostenrijk)

hoelang enz. dan ?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:03

Poeh, dat viel nog niet mee, een camping vinden!
Alles wat wij op het oog hadden zat al vol of had maar 3 dagen plek :oo
Hebben nu 14 t/m 23 juli in ieder geval een plaatsje op Valdaliso, eigenlijk wilden wu e tot de 27e in Kroatië blijven :\ Misschien dat we iets langer kunnen blijven als er iemand niet op komt dagen, anders gaan we tegen die tijd wel bedenken waar we dan naartoe trekken.

Hotelletje in Oostenrijk voor de heenweg was ook al zo'n crime, alles rond Villach al vol! Heb er nu 1 gevonden, de állerlaatste kamer := Wel fijne locatie, we kunnen altijd ter plekke beslissen of we via Slovenië rijden of via Italië, de 14e schijnt het namelijk enorm druk te worden in Slovenië richting het zuiden, we kijken het dan dus even aan :j

Rijden jullie in 1x Gamble of overnachten jullie ook?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:10

ow kroatie ow ik zou zo graag dit jaar weer heen gaan ik vind het echt een waanzinnig vriendelijk maar ook heel gezellig land..

ik kom er zelf al zeker 6 jaar ieder jaar. wij gingen altijd met stops erheen met de camper. campings hebben altijd wel een plekje :j :D
hopelijk dit jaar met de auto.
wij zitten vaak rond dubrovnik en split en meer naar beneden :j.
wij hebben ook in hotelletje gezeten in turan dat was op hooguit +-3 minuten van t strand af straatje door en je was er

must seens zijn o.a de plitvice meren enzo en de avond marktjes qua campings zou ik zeggen neem iets wat meer t binnenland in daar kan je al vaak voor vrij weinig kamperen...:D en ga vooral op de bonnevoi dan kom je veel meer tegen qua campings.
ook zul je vast wel mensen tegen komen die vragen of je voor een paar euro wat wil komen eten bij ze sla het niet af je krijgt echt een waar mega diner. en die mensen zo lief en spontaan en vrolijk.
wat ook heel leuk is om te doen is de kust route(deze is wel een beetje eng maar zo waanzinnig mooi) je komt echt de gekste plekjes tegen met de waanzinnigste uitzichten.en ook kleine campingetjes kom je tegen.
Ook zijn er zo nu en dan grote partý's die aangekondigd worden meestal smiddags dmv grote vrachtwagens met blerende omroep dingen erop en een groot bord met t party adres enzo.
en t heerlijk zwemmen in die o zo schone blauwe zee neem duikbril mee en paar waterschoenen(voor de zee egels)je kan niet met blote voeten in het water lopen
ook kan je b.v dolfijnen gaan spotten met een dolfijnen boot. of eilandje hoppen.
al met al is kroatie echt een waanzinnig land

wat je vooral niet mag doen in kroatie is wijzen naar mensen dat staat heel beledigend en lokt heel snel ruzie uit :o en dat zegt iemand die dat dus heeft gedaan me neef voorkwam ruzie die vertelde dat dat heel beledigend is voor kroaten

dit is een klein stukje van de weg richting turan
Afbeelding

Afbeelding
uhm ja zo zag t binnenland er o.a uit spooksteden uit allemaal aan stront geschoten huizen wat allemaal weer werd opgebouwd
Afbeelding
wat daar vaak te verkrijgen is in o.a restaurantjes varken van t spit :9
Afbeelding
dit was ons uitzicht vanuit ons hotelletje in turan
Afbeelding
en bosbranden zijn er ook zo nu en dan

zo hopelijk heb ik jullie genoeg lekker gemaakt :o maar het is echt een waanzinnig land vind ik zelf

ps mocht je pizza bestellen neem een kleine want die pizza's daar zijn echt enorm :+ :o

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:29

Ik ga dit jaar voor de derde keer zeilen in Kroatie. Dus al twee keer eerder geweest en was super! Wel een keer de Bora meegemaakt (het eerste jaar) dat was een wat minder leuk deel van de vakantie maar verder helemaal top. Van eiland naar eiland zeilen, mooie plaatsjes (en de wat grotere zoals split) watervallen, blauwe zee, zon, dolfijnen gezien en lekker eten! Dit jaar gaan we vanaf Sibenik naar Dubrovnik en weer terug. In 2 weken, 14 juli gaan we alweer! De eerste 2 jaar zijn we met de auto gegaan (het eerste jaar stonden we 8 (!) uur stil voor de grens := ). Dit jaar gaan we vliegen. En we vaarden in flottielje (heel gezellig!), dit jaar gaan we solo zeilen omdat we op veel plaatsjes al geweest zijn waar je met de flottielje langsgaat.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:32

wat is De bora mimeslosydy?? daar heb ik nog nooit van gehoord

Emily_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:40

Wij gaan elk jaar naar Kroatië, mijn opa en oma wonen daar. Ik vind het altijd super! Lekker aan het strand, in Trogir (vlak bij Split). Vanuit daar gaan we dan soms een dagje weg naar andere plaatsen daar vlakbij. Soms gaan we met de auto, en dan overnachten we in Passau in Duitsland. Dus de reis verspreiden we over 2 dagen. Dit jaar gaan we met het vliegtuig.
Verder heb ik geen ervaring met campings, maar ik weet wel dat er in de buurt van Trogir een heleboel zijn. Volgens mij in Medena, Gornji Okrug, Seget en nog een aantal andere plaatsen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:44

Even van Kroatie.nl/zeilen gepikt:
De bora is een koude, droge, sterke noordoosten landwind, die van de oostkant van de Adriatische kust naar de open zee waait en brengt vaak mooi en helder weer. Komt vaak voor bij een hoge drukgebied. Deze windsoort is haast niet te voorspellen De Bora begint zeer abrupt en is het sterkst in het Kvarner gebied, het Velebit kanaal, de golf van Triest, rond Sibenik, Split, Peljesac en Dubrovnik. In de zomer duurt de Bora meestal maar enkele dagen, maar in de winter kan deze wel 6 tot 14 dagen duren

Hij was bij ons heel heftig, samen met stortregen. Ik en mijn broers moesten in de kajuit gaan zitten. Mijn ouders konden door de regen bijna niks zien, die was heel dicht. Ik weet nog wel dat het supereng was in de kajuit, ik dacht telkens dat we om gingen slaan en alle spullen vlogen door de lucht :') Toen waren we eindelijk naar een haven gemoterd, mochten we de haven niet in omdat ze bang waren dat we op de andere boten zouden botsen tijdens het aanleggen. Nou toen zijn we gewoon naar binnen gevaren hoor, dacht niet dat wij daar op zee zouden overnachten :+

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 16:41

@ Mae ; We gaan overnachten op een parkeerplaats voor een paar uurtjes ..
en dan rijden we weer verder :) als we maar een paar uurtjes slaap hebben.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 16:43

Nou dan ga ik maar niet wijzen naar mensen :')

en die varkentjes hoef ik zelf niet hoor :n hahah.

ik hoorde inderdaad dat ze daar echt bezig zijn met opnieuw bouwen enz.
dus dat het er daar zo uit ziet :j

leuk die foto's enz. erbij !

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 16:44

Ah ! ik hoop niet dat we regen krijgen daar , dan baal ik als een stekker ,
Nederland regen , en daar ook nog eens..

ik hoop echt op mooi weer :j dat ik nog wel een beetje bruin word.

Emily_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:07

Ik heb gister nog met mijn oma gebeld en die zei dat het daar 44 graden was...
Dus ik hoop dat het wat minder warm wordt, maar dat het nog wel lekker weer blijft. :')

Iedereen alvast veel plezier op vakantie trouwens. ;)

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:59

Woow , dat vind ik iets te hoor ,haha !

30 graden ben ik al blij mee :j aan gezien we hier toch alleen maar regen hebben .

Dankje :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:19

Die blogs ga ik zeker nog lezen!
Katja, ik hoorde van collega's die zeer bereisd zijn dat ze Bosnie-Herzegovina niet zo geweldig vonden, en dan met name qua veiligheid. We zijn wel van plan om iets mee te pikken, sowieso Mostar, maar we willen kijken hoe we ons daar voelen. We hebben een (huur)camper bij die gloedjenieuw is en ongeveer 90000 euro kost. Nu zien ze dus niet dat het een huurcamper is, en we zien er dus uit alsof we behoorlijk rijke stinkerds zijn waar iets te halen valt. :+ Dat zal wel tegenvallen voor ze, maar ja, we zijn toch wel een opvallende verschijning daarvoor.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 08:46

Ja dan moet je op sommige plekken toch uit kijken ..
je hebt er mensen bij zitten :n

haha maar zal wel lekker luxe zijn of niet ? :)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:57

Ik ga dit jaar ook voor het eerst naar kroatie.
Ik ga met een vriendin en haar ouders mee.
we vertrekken vrijdag en verblijven twee weken in een appartementje.
ik vind het heel spannend maar heb er wel echt zin in.
ben nog nooit in het buitenland op vakantie geweest dus ik kijk echt uit naar de zon en de zee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:41

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 00:34

Neonlight schreef:
Ja, heerlijk lux met een megabed achterin. :D
http://www.henkpen.nl/mod.php?mod=invex ... 1214688738 is een zelfde camper. Je ziet 2 losse bedden achterin, maar je kunt er nog een extra kussen tussen doen, dan heb je een megagroot 2-persoonsbed.

Oooh dat wil ik ook ,
lijkt me heerlijk !

Weet je waar ik 2 weken in verblijft ? :')

Afbeelding