rondreis in Afrika - tips en ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Simone

Re: rondreis in Afrika - tips en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:55

Zou je trouwens een bepaalde camera aan kunnen raden om te kopen? Van een collega kreeg ik goede verhalen over de Sony Nex (zij hebben de Nex 3), is dit inderdaad een goed idee? We hebben nu namelijk niet zo'n goede camera, dus willen wel een nieuwe aanschaffen voor de safari's, maar zijn zelf geen professionele fotograven zoals duidelijk mag zijn, dus het moet simpel in gebruik zijn met zo min mogelijk dingen die je zelf moet instellen. Alvast bedankt voor je advies!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:50

_Simone schreef:
Sorry voor de late reactie, ik zit niet meer zo vaak op bokt, sorry, had het nog niet gezien!

Onze reis ziet er nu zo uit (maar kan nog iets veranderen):

1.day: Kampala, boattrip into swamps of Lake Victoria
2.day: Driving north, stopp at the rhino sanctuary and walk into the bush to the rhinos. Afternoon Hotel in gulu
3.day: Kidepo National Park
4.day: bush walk, visit of a village of the "Karamojong" and game drive
5.day: game drive and back to Gulu
6.day: Murchison Falls National Park and boattrip on the river nile
7.day: Murchison Falls game drives
8.day: driving trough green hills with a stopp on top of the waterfall to Hoima
9.day: Nyinabulitwa Resort at a crater lake is a beautiful place
10.day: Walk into the rainforest to see the chimpanzees
11.day: Queen Elizabeth Park and a boattrip on Kazinga Channel, nice Lodge in the middle of the bush
12.day: Ishasha section with tree climbing lions
13.day: Bwindi and walk into the mountains to see the gorillas
14.day: relaxing at beautiful Lake Bunyonyi and a boattrip to the pygmea
15.day: passing the border to Tanzania and rest in Geita
16.day: Mwanza at Lake Victoria and overnight in a nice camp on the western border of the serengeti
17.day: passing the serengeti. Overnight in a camp just outside of park close to Robanda.walking and night safaris possible
18.day: game drive in the serengeti, passing the Ngorongoro Crater and stay in a Lodge close to the mountains
19.day: Driving into the 8th worldwonder, the Ngorongoro Crater
20.day: Lake Manyara National Park
21.day: Tarangire National Park

Oh wat een gaaf programma :D Murchison Falls is echt prachtig, met name de boottocht. Ook de Rhino's zijn super indrukwekkend. Wij mochten op ongeveer 10 meter afstand komen. Zo dichtbij kun je bijna nooit komen, maar wij hadden geluk dat ze super slaperig waren omdat het midden op de dag was. Is het eigenlijk in de omgeving van Gulu weer 'veilig'? Weet niet of jullie nog noordelijker gaan? Bij ons werd dat toen best wel afgeraden door de lokale bevolking namelijk.

De boottocht op het Kazinga kanaal is ook ontzettend mooi. Wij hebben daar mega veel olifanten, krokodillen, vogels etc. gezien. Was wel een ontzettend gammel bootje :p. Ishasha viel bij ons tegen. Weinig leeuwen gezien, in totaal maar 1 terwijl we wel de hele dag in de auto rondgereden hebben. Is ook een vrij eentonige omgeving verder ;). Lake Bunyonyi is echt top. Zo ontzettend veel rust. Het water was bij ons gewoon helemaal glad. Dat was echt genieten!

Mocht je nog foto's willen zien van onze reis of nog tips willen horen, dan ben je altijd welkom! Het wordt een erg gave reis verwacht ik. Jullie doen echt bijna hetzelfde rondje als wat wij gedaan hebben, maar wij zijn niet in Tanzania geweest, niet in Gulu, hebben wat langer in Bwindi gezeten en zijn door Oeganda teruggereden naar Kampala :)

Wat betreft compactcamera's weet ik eigenlijk niet veel, sorry :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:33

Ziet er goed uit simone! Mijn reis wordt een stuk minder spectaculair, 2dagen regenwoud in de buurt van kampala dan 4 dagen werken bij de universiteit en dan nog anderhalve dag murchison falls, maar goed ik betaal er dan ook niks voor. Dus klagen mag ik echt niet.

Even ander onderwerp. Hebben jullie nog tips mbt de voorbereiding? Ik heb mijn prikken en malaria recept gehaals muskieten net gekocht en extra sterke deet. Goede schoenen en kleren heb ik en vervoer en overnachtingen is ook geregeld. Maar verder, ik weet dat je geen rauw voedsel moet eten , maar wat doe je bij het ontbijt? Ik vindt een warm ontbijt heel vies, wat eet je dan? En kun je fruit eten? Andere tips en trucs??

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:59

troi schreef:
Ziet er goed uit simone! Mijn reis wordt een stuk minder spectaculair, 2dagen regenwoud in de buurt van kampala dan 4 dagen werken bij de universiteit en dan nog anderhalve dag murchison falls, maar goed ik betaal er dan ook niks voor. Dus klagen mag ik echt niet.

Even ander onderwerp. Hebben jullie nog tips mbt de voorbereiding? Ik heb mijn prikken en malaria recept gehaals muskieten net gekocht en extra sterke deet. Goede schoenen en kleren heb ik en vervoer en overnachtingen is ook geregeld. Maar verder, ik weet dat je geen rauw voedsel moet eten , maar wat doe je bij het ontbijt? Ik vindt een warm ontbijt heel vies, wat eet je dan? En kun je fruit eten? Andere tips en trucs??

Oegandees ontbijt is gelijk aan een Engels ontbijt. Eieren genoeg dus, soms ook nog sausage, bacon en toast. Verder even opletten met melk. Fruit kun je gewoon eten, dat is vaak behoorlijk vers (en ook erg lekker :D). Wij hebben veel verschillende soorten fruit gehad die vaak voor ons erg onbekend waren, maar wel super lekker. Geloof dat ik verder niet echt op speciale dingen heb gelet met eten... :)

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:01

Dankjulliewel :) We twijfelen daarom inderdaad nog over Kidepo National Park, dat is een gebied dat wordt ontraden en ligt helemaal in het noordoosten. Misschien kunnen we dat beter niet doen, ben in overleg met de reisorganisator.

Ik heb nog niet echt tips voor de voorbereiding want daar gaan we aan beginnen als de reis echt vast staat. We moeten dan inderdaad malaria pillen gaan regelen (vaccinaties hebben we al, alleen nog een hepatitis B voor m'n vriend) en een muskieten net en deet halen. Goede schoenen en dergelijke hebben we ook. De tip over het ontbijt is een goede, jammer, Engels ontbijt daar houd ik wel van :) Melk in het buitenland lust ik toch niet dus daar begin ik niet aan. En wordt fruit niet gewassen met vervuild water? Dat en sla durfde ik in India niet aan, maar is in Afrika wel veilig eetbaar dus?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:40

_Simone schreef:
Dankjulliewel :) We twijfelen daarom inderdaad nog over Kidepo National Park, dat is een gebied dat wordt ontraden en ligt helemaal in het noordoosten. Misschien kunnen we dat beter niet doen, ben in overleg met de reisorganisator.

Ik heb nog niet echt tips voor de voorbereiding want daar gaan we aan beginnen als de reis echt vast staat. We moeten dan inderdaad malaria pillen gaan regelen (vaccinaties hebben we al, alleen nog een hepatitis B voor m'n vriend) en een muskieten net en deet halen. Goede schoenen en dergelijke hebben we ook. De tip over het ontbijt is een goede, jammer, Engels ontbijt daar houd ik wel van :) Melk in het buitenland lust ik toch niet dus daar begin ik niet aan. En wordt fruit niet gewassen met vervuild water? Dat en sla durfde ik in India niet aan, maar is in Afrika wel veilig eetbaar dus?

Heel veel fruit daar heeft een dikke schil die eraf gehaald wordt... Dus ik heb het wel gewoon gegeten :). Vooral veel dingen als meloen. Ook heeeeeel veel bananen. Heb geen appels of zo gezien verder :P.

Ik dacht dat ik ook wel van een Engels ontbijt hield, maar na 4 weken had ik het echt gezien. Heb hier in Nederland minstens 2 maanden geen ei meer gegeten.

Oh en geniet nog maar van het vlees als je nog hier bent, want je krijgt daar vaak wel vlees, maar dat is meer bot dan vlees of het smaakt nergens naar. Hoop dat je ook geen lastige eter bent. Wij hadden vaak keuze uit 1 of 2 dingen die die dag op het menu stonden. Ze zijn ook niet echt een kei in eten voor een groep gelijk klaar hebben, de capaciteit is vaak erg beperkt. Desondanks heb ik niet slecht gegeten hoor :)

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 14:17

Oh ja dat zijn natuurlijk handige fruitsoorten om daar te eten ja :D
Haha ja dat kan ik me goed voorstellen ja :)
Oh ok, nee we zijn geen lastige eters dus dat komt vast goed, ben erg benieuwd!

Troi, gaaf trouwens dat je die gebieden tijdens je werk daar kan gaan bezoeken, echt super!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:25

En ik ben aangekomen op entebbe en nu in hotel boma. Al even lekker gezwommen in het zwembad en me opgefrist. Helemaal klaar voor morgen, we worden om 8 uur opgehaald door een chauffeur die ons naar murchison falls brengt waar we 2 dagen ontspannen voor we serieus aan de slag gaan.

Ben zo blij als een kleuter in de snoepwinkel!

Wel bizar dat douchen trouwens, ben constant water aan het uitspugen, ik wil geen diarree.... -O-

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:52

Heel veel plezier Troi! Klinkt super :D

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:54

Wat supergaaf, heel erg veel plezier, geniet ervan en houd ons op de hoogte :D

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:50

Onze reis door Uganda, Tanzania en paardensafari in Kenia is ook iets aangepast en inmiddels geboekt:

1.day: arriving in Entebbe in the evening
2.day: boattrip into the swamp of Lake Victoria
3.day: Visting the Rhinos in the Bush with a ranger
4.day: Kidepo Valley National park
5.day: Visit of a village, walking safari and game drive
6.day: Back to Gulu after morning game drive
7.day: Murchison Falls Park and boat trip on the river nile
8.day: Murchison Falls Park
9.day: stopp on top of the waterfall
10.day: driving through green hills to a very nice Lodge at a crater lake
11.day: with a ranger walking into the rainforest to the hot springs of Semliki. The jungle is on the border to Congo
12.day: walking to chimpazees
13.day: Queen Elizabeth Park and boat trip
14.day: Ishasha sector with tree climbing lions
15.day: GORILLAS
16.day: boattrip to the pygmea at Lake Bunyonyi
17.day: Passing the border to Tanzania
18.day: Overnight direct at the Serengeti
19.day: passing the serengeti
20.day: whole day game drive at serengeti
21.day: Ngorongoro Crater
22.day: Lake Manyara
23.day: Tarangire
24.day: Nairobi
25.day: arriving at Chyulus
Hier komen we 's ochtends aan (http://www.unicorntrails.com/africa/ken ... hechyulus/ geboekt bij aardvarksafaris.com) om voor 5 dagen een op maat gemaakte mobiele safari te paard te gaan doen.

Ik heb er echt zo ontzettend veel zin in!! Nu nog de vaccinaties regelen. Iemand ook tips voor kleding op zo'n reis? Is het verstandig om tegen de muggen echt lange broeken te dragen en die echt om je schoenen heen te sluiten? En dus ook lange mouwen? Of is insmeren met veel DEET voldoende?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:39

Voor veel wandelsafari's zijn lange broek en vaak ook lange mouwen verplicht, of worden ze sterk aangeraden. Ook hoge sokken kunnen nuttig zijn als je gaat wandelen (slangen, teken). Verder is het voor 's avonds, vooral rond water erg nuttig om luchtige, lange broek en shirts met lange mouwen te dragen. Wij hebben op zich niet heel veel last gehad van de muggen, maar je komt er niet zonder bulten vanaf :P. Verder is een afritsbroek voor bijvoorbeeld bij de gorilla's en chimps ideaal. Overigens vond ik het niet nodig om echt broeken te dragen die om je schoenen sluiten, met name als je ook al lange sokken aan hebt. Deet heb je inderdaad veel nodig, vies spul. Wij hadden voor de zekerheid ook ons eigen setje naalden mee, mocht er wat gebeuren (gelukkig geen gebruik van gemaakt). Gekocht bij de GGD geloof ik.

Hou er verder rekening mee dat het zand in Oeganda rood is. Je kleren worden dus heeeeel snel vies, want in de busjes zit vaak geen airco en om het toch dragelijk te houden, doe je je raam open. Maar gezien veel wegen niet verhard zijn, word je af en toe echt rood. Doe vooral ook vrij oude kleren aan, want dat rode krijg je niet overal meer uit (ik krijg het niet meer uit mijn cameratas bijvoorbeeld).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:47

Je hebt al geboekt, en het ziet eruit als een geweldig programma :D, maar je vroeg nog naar ervaringen met paardrijsafari's. In dit topic staat daar een verslagje van: [BEU] (Paardrij)safari in Zuid-Afrika!
Alvast veel plezier, wanneer ga je nu?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:56

Wbt je vaccinaties: neem even contact op met je zorgverzekeraar of je daar dekking voor hebt en waar.

In Oeganda kan je ook machtig raften op de Nijl, da's ook nog wel een aanrader.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:07

Ik ben echt benieuwd wat qua je programma ongeveer de prijs is! :) Ik ben van de zomer in Zuid Afrika aan het rondtouren geweest (zie: [BEU] [FOTO] Rondreis Zuid Afrika ). Ik ga volgend jaar weer terug naar Afrika, eerst even sparen! :D

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:56

@veerledec: Ik had jouw topic inderdaad gezien, maar wij wilden echt in Oost-Afrika op safari. Ziet er wel echt supergaaf uit!
@Anne_GTI: Wij zijn niet aanvullend verzekerd dus ik ga er niet van uit, maar wel een goede tip om het even na te gaan, ga ik zeker doen!
@Eydis: dat wil je niet weten.... het is echt een stuk hoger uitgevallen dan ik had gedacht haha. Maar zeker omdat het ook onze huwelijksreis is en je dit maar een keer doet, wilde ik het dan ook gelijk goed doen :) (maar we zijn hierna wel gelijk blut haha). (als je de prijs per onderdeel wilt kan ik je die wel pb'en?)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:16

Als jullie beide een basisverzekering hebben zorg dan dat je de zorgkosten in het buitenland extra meeverzekerd op je reisverzekering. Ik heb al genoeg narigheid gezien van mensen die dat niet hadden.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:55

We hebben inderdaad wel een reisverzekering met dekking van medische kosten (wel door schade en schande wijs geworden, maar goed).

@SSDesign: helemaal vergeten te reageren op jouw tip, had 'm wel gelezen en hier kunnen we zeker wat mee, bedankt! Ik ga dan gewoon m'n wandelschoenen meenemen en lange broeken, maar dan hoef ik dus geen nieuwe spullen te kopen wat dat betreft haha :) Tnx!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:26

Wij hadden ook nog tuinhandschoenen gekocht voor bij de Gorilla's. Maar die hebben we niet meer meegenomen, was ook niet nodig. Maar wij hadden geluk, want we waren binnen drie kwartier bij de gorilla's (tocht die ook 6 uur kan duren). Maar alles werd netjes weggekapt en er waren genoeg Afrikaanse jongens mee die ons hielpen :)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:39

Graag! :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:09

Even een update, wel kort en krachtig want wifi is niet zo heel goed!
Afgelopen drie dagen in het nile safari lodge in murchison falls park geweest. Heel gaaf! Erg hobbelige rit om er te komen, nieuw begrip geleerd: african massage: met een gangetje van 60kph in een 4x4 over een gatenweg sjezen ha ha ha..
Op de heenrit door het park al veel beesten gezien, olifanten (heel dicht bij, erg indrukwekkend vooral toen hij onze kant op wilde gaan gelukkig zeer ervaren chauffeur die acuut de motor liet brullen waarna olifant eieren voor zijn geld koos), veel bavianen, warthogs andere apen etc. Bij de lodge stikt het van de bijzondere vogels apen en veel nijlpaarden (uitzicht op die beesten vanuit mijn lodge). Heel indrukwekkend om s'nachts al die (heel luide) oerwoudgeluiden en het gebrul van de nijpaarden te horen. Volgende dag hebben we een vaartocht op de nijl gemaakt en zijn we naar de top van de waterval gegaan. Wederom helemaal te gek, krokodillen vervolgens stuk of wat antilopen, waterbokken en wederom een hele kudde olifanten gezien. Wel een tip trouwens om als je bovenop de boot wilt zitten (en dat is een aanrander want dan zie je veel meer vogels) wel goed bedekkende kleding mee te nemen want je wordt geroosterd. Verder ook vooral de deet en de zonnebrand niet vergeten.
De volgende dag zouden we terug naar masindi om aan het werk te gaan maar er was een vergissing en onze lift kwam maar niet. Uiteindelijk de park mannen gevraag om een lift voor ons te regelen. Was geen probleem zou er met een half uur zijn (voor een afzettersbedrag maar ok, de baas betaald) dat werd twee-en een half uur (afrikaanse tijd interpretatie..) tergen die tijd was het al 7 uur en pikdonker waardoor we maar hebben besloten nog een nacht te blijven (in het pikdonker door het park vonden we te link).
Dag erop opgepikt door onze collega en naar Masindi gegaan (erg afrikaans hotel.. court view hotel, kan altijd nog slechter natuurlijk maar het blijft een bedompt hokje). In de ochtend op kantoor gewerkt en in de middag lange rit door het achterland naar een aantal dorpen waar we veel mensen hebben ontmoet. Ik was erg onder de indruk van de mensen daar, en verbaast dat een flink aantal lokale arme boeren goed engels praten. Is weliswaar de officiële taal van uganda maar stammentaal blijft voor deze mensen dominant. Erg indrukwekkend hoe de mensen in deze afgelegen gebieden (komen weinig toeristen en 1 keer per maand gemiddeld een auto) op blanken reageren, kinderen gaan helemaal uit hun dak als je maar naar ze zwaait. Ook bezoek gebracht aan lokaal health center, ze hebben 3 medicijnen soorten (tegen malaria, tegen tuberculose en 1 soort antibiotica) en bedienen 9000 mensen. Even wat anders dan in Nederland. Maar ondanks hun beperkte mogelijkheden weten deze mensen toch echt een prestatie neer te zetten qua gezondheidszorg. Zeer veel respect voor!

Komende dagen meer van hetzelfde. Ik zal updates plaatsen als ik nieuwe dingen beleef.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 21:07

Wauw, wat ontzettend gaaf zeg troi! Klinkt echt super, dat je het allemaal van zo dichtbij meemaakt, en ook 's avonds in je lodge nog alle geluiden van de jungle hoort, wat indrukwekkend! Ik krijg met de dag meer zin om erheen te gaan! Haha, dat bekijks van de lokale bevolking klinkt bekend, wij hadden dat ook met de achtergelegen dorpjes in India, die mensen kijken nog meer naar jou dan andersom haha! Wat een belevingen zeg, supergaaf om te lezen!

Eydis, je hebt pb.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:26

Ik krijg helemaal zin om terug te gaan. Dat klinkt echt te gek Troi!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:57

Jeeeetje Simone, wat ga jij een gave reis maken zeg!!! Ik heb een tijd in Tanzania gezeten en heb dus alle Tanzania punten van je reis ook aangedaan. Lake Manyara was gaaf! Tarangire doe je ook? Heel gaaf!!! Serengeti is prima, beetje national geographic grote dierentuin vond ik... ben er 3 dagen geweest, dat was het niet waard. Ngoro was adembenemend. Lokale bevolking is prima te benaderen in Tanzania, ook in de achterbuurten. Je moet gewoon zorgen dat je niets bij je hebt van waarde, dan loop je heel chill rond. Vooral op de non-touristische plekjes zijn de Tanzanianen heel hartelijk! Heb echt genoten van de Afrikaanse vrouwtjes daar! Je reis ziet er wel toeristisch uit, maar dat maakt het niet minder leuk! Als je een dag over hebt kun je ook een local die bij één of andere lodge werkt aan zn mouw trekken om hem zn thuis te laten zien en als je mazzel hebt vragen ze of je blijft eten en loopt het hele 'dorp' leeg om jullie te bewonderen... Heel leuk! Voor de meeste afrikanen is het een eer om als eerste dorpslid een blanke te ontvangen is mijn ervaring. Muggen vallen wel mee in september hoor, ik heb slikte lariam (voor langere tijd ebeter) en heb nergens last van gehad. Ben wel meteen alles gaan eten wat me een paar dagen diarree en buikpijn opleverde, maar daarna was het klaar.

OOoooh wat heb ik zin om terug te gaan als ik dit zo type, heb mn hart een beetje verloren aan Tanzania en de Tanzanianen!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:59

Ik had een camera van fujifilm met een enorme zoomlens (10x) die in en uit schoof... makkelijk om mee te nemen (niet zo groot als hij ingeschoven is) en toch beelden heeel dichtbij halen. En vooral chill dat er veel automatische opties opzitten aangezien ik ook geen held ben met sluitertijden enzovoorts.