ijsland 2012 stage

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusie22

Re: ijsland 2012 stage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:30

het bellen gaat niet alleen tussen thuisfronodt en mij, maar ook tussen stagebegeleider en mij als we een dagtour gaan maken etc. laptop neem ik ook mee i.v.m. het verslag dat ik moet maken

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:32

Ik denk dat je wel bereik hebt, als zij zelf/anderen ook kunnen bellen op tours zal jij dat ook kunnen :) zoals ik al zei, verder had ik op alle plekken eigenlijk gewoon bereik. Zeker wat dichter in de buurt van de hoofdstad en met wat meer grotere stadjes (jouw omgeving)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:50

oke :P dan moet dat dus wel goed komen.

heb je verder nog tips of dingen waar ik rekening mee moet houden?

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:41

Als ik jou was zou ik ook een goed regenpak aanschaffen aangezien je die tours gaat doen!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 21:41

oke :D ik zet het op m´n lijstje :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:55

Winddichte jassen kun je ook waterdicht kopen. Heb je meteen 2 vliegen in één klap. :D Zijn vaak wel redelijk aan de prijs, maar het is het waard.
Over het algemeen regent het op IJsland niet gigantisch veel, in het zuiden (waar jij zit) wel meer. Maar vaak zijn het buien, en niet echt van die miezerregen die wij kennen en die drie dagen lang achter elkaar door kan gaan. Het weer is heel wisselvallig, het kan dus prachtig zonnig weer zijn, ineens gaan regenen en waaien, of sneeuwen (nu zal dat laatste in jouw periode niet zo snel gebeuren natuurlijk). Kan allemaal in één dag.

Fleecevesten/truien zijn ook handig, omdat ze ook als ze nat zijn nog isoleren.

Goede (berg/wandel)schoenen. Bij voorkeur waterdicht, dat scheelt een hoop (die van mij waren dat eerst niet - daarna ingespoten - en met paardrijden moesten we vaak door de rivier, daar gaan je sokken. :') ) Kan je ook mee rijden (als ze niet megabreed zijn en een goede hak hebben) vaak is dat ook warmer dan bijv. jodphurs en het is handiger meenemen/scheelt ruimte.

Maar goed, het hoeft niet koud te zijn. Zoals ik al zei heb ik wel vaker in korte broek + hemdje rondgelopen en vaak in mijn t-shirt/hemdje gefietst. Zorg wel dat je altijd iets warmers bij je hebt want het weer kan zo omslaan.

Een goede huidcrème, voor je gezicht/handen, zeker van het werken buiten (de wind, de zon) krijg je heel snel een droge huid. Ik weet niet wat je verder voor werk doet, ik werkte zelf ook met schapen, paarden dus, klusjes op het terrein (hekken repareren/vervangen, bomen snoeien/hakken/planten etc) dus ik was vooral buiten bezig.

Handschoenen (is handig om meerdere paren te hebben voor het geval ze nat worden/kwijtraken).

Dat waren wel dingen waar ik echt wat aan had, geen idee of ik iets vergeten ben. En verder... tsja, de dingen die je normaal meeneemt op vakantie?
Oh, voor ik het vergeet, ik weet niet of je snel verbrand maar een goede zonnebrandcrème is echt een must. Mijn vriend (half Portugees, dus wordt eerder bruin dan rood) is ook wel eens verbrand, ik (roodharig) bleef maar smeren (en ondanks dat toch een aantal keer verbrand). Zeker als je de hele dag buiten bent.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:01

oh die tip van de schoenen is erg goed! dank je :D ik ga dan ook nog wel even opzoek naar waterdichte jodphurs. ik vind het zonde om mijn zelf ontworpen nikes te gaan verpesten aan het rijden :P

ik maak dagtourtjes met toeristen. dus kan wel een aantal uur weg zijn. de hele kudde loopt dan ook mee. dan is het handig als je zonnebrand hebt denk ik :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:34

Sjaal kan ook fijn zijn als het echt hard waait (kun je voor je gezicht stoppen ;) ).
Ja, ik weet niet hoe je huid is verder, maar zonnebrandcrème was voor mij echt een must. Je ziet bij mij nog steeds op mijn benen mijn (korte) fietsbroekje zitten :')

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:57

Ohh, dit wil ik ook heel graag nog een keer doen!
Misschien niet percee naar Ijsland maar wel naar Noorwegen.
Waarschijnlijk ga ik dit jaar op vakantie naar Ijsland, dus vandaar dat ik even mee volg! Ben ontzettend benieuwd naar verhalen :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:25

gezellig Desty!,, ik verbrand niet zo heel snel, ik ben voor 25% spaans :D en word dus ook eerder bruin dan rood..

ik heb gister Wie is de mol gezien, die gingen ook naar Ijsland, is de kleding ongeveer gelijk met wat ik aan zou moeten/kunnen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:59

Suusie22, dat ben ik ook, maar ik heb wel rood haar + lichte huid haha. :')
Maar, mijn vriend is half Portugees, en die is toch ook een paar keer net wat meer rood dan bruin geweest... of iig dat hij het voelde :j

WIDM kijk ik niet (wil het miss terug kijken ivm IJsland) ik zag wel een stukje waarin een vrouw vertelde dat ze moest huilen omdat ze het zo zwaar, koud en winderig vond, nou sorry dat vind ik wat overdreven :+ het is in de zomer opgenomen nota bene :') en ze slapen wss in campers oid, niet eens in een tentje... (of wel? Dan nog, is best te doen :j ).

Wat mij opviel is dat het lang niet zo koud is als iedereen denkt. Mijn vriend had precies hetzelfde. Het heet IJsland, maar daar heeft het weinig mee te maken op de gletsjers na. Prima temperaturen, alleen de wind is vaak koud(er), maar daar kun je je op kleden. Winddichte kleding is je belangrijkste kledingstuk. :) Ik had het echt kouder verwacht.

Zelf had ik ook een afritsbroek mee, erg handig. Heb je een lange broek en als het dan wat warmer is heb je zo een korte. :))

Heb nog wel wat beeldmateriaal,

Zo bijv reed ik meestal paard. Werkbroek (oude spijkerbroek), wandelsokken, t-shirt (lange/korte mouwen afhankelijk van het weer), fleecevest en een winddichte jas. En een sjaal (zo'n stoffen arafat sjaal, geen dikke), maar da's vooral fijn tegen de wind, en ik draag nu eenmaal bijna altijd een sjaal ook thuis.
Was het warmer ging ik zonder jas en/of zonder vest. Evt handschoenen afhankelijk van het weer.
Ik heb ook wel eens een legging onder mijn broek gedragen tijdens het werk/rijden, maar ik was er dan ook eerder dan jij gaat, en in begin april is het natuurlijk kouder dan in juni. Maar hou in je achterhoofd dat het altijd kouder kan zijn, het weer is gewoon wisselvallig.

Hier, in het zuiden, pauze langs de ringweg, gletsjertong op de achtergrond en korte mouwen. Het waaide die dag wel behoorlijk, dus lange broek aangehouden.

In het noord(oost)en, zelfs met korte broek en hemdje had ik het nog ontzettend warm.

Dit is wat er bedoelt wordt met wind...

In het westen op weg naar het zuiden, korte broek en korte mouwen, heerlijk weer.

Op de rondreis hebben we vaak lekker weer gehad, het hoeft echt niet altijd koud te zijn op IJsland. Maar hou er gewoon rekening mee en neem voor alle omstandigheden wat mee, je hebt iig echt niet veel nodig, veel laagjes zijn bijv beter dan 1 dikke trui. En veel dingen kun je combineren (zoals een afritsbroek).

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:25

wauw, bedankt! nu heb ik ook een beetje een beter beeld met al die foto´s ! die wind ziet er idd wel hard uit!, ik ben al bezit met het maken van een lijst :P met alle dingen die ik mee ga nemen, afritsbroek staat er ook zeker op! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:33

Overigens kwam ik zo aan :Y) dit was mijn 2e dag, op weg naar de plek waar ik ging werken. Foto is genomen door de voorruit van de bus.
De ringweg ging hier een stukje door het hoogland, er stak een sneeuwstorm op en we zagen geen hand voor ogen meer :+ de buschauffeur reed gewoon door, hij wilde natuurlijk op tijd rijden, hij was dan ook niet zo vrolijk toen we zagen dat er een vrachtwagen en een bestelbusje van de weg af waren gereden :')

Je hebt echt maar weinig nodig eigenlijk. Ik zou zeggen een winddichte jas, waterdichte kleding (kan diezelfde jas zijn, - goeie! - regenbroek), stevige spijkerbroek(en), afritsbroek, evt legging, korte en lange mouwen shirts, fleecevest(en), sjaal, handschoenen, lekkere wandelsokken en stevige schoenen. Muts voor als je snel koude oren krijgt, ik had er zelf geen.
Lijstje is altijd goed om te maken :j

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:50

wow, inderdaad veel verschil qua weersomstandigheden!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:52

Jep, meer sneeuw dan dat heb ik niet meegemaakt overigens :) in mijn profiel zie je nog wel een foto van de eerste periode dat ik er was, de sneeuw die viel was vooral natte en in het hoogland/op de berg blijft het sowieso langer liggen. Maar zoals ik al eerder zei, afgelopen jaar bleef de zomer maar uit, dus er lag langer dan normaal sneeuw :j Dat was wat ik van de IJslanders overal hoorde iig. In mei viel er zelfs nog 30 cm sneeuw in het oosten (en een vulkaan in het zuiden barstte uit, wij zaten precies goed! :7 )

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:57

dat wordt dus ook een thermo broek meenemen dus :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:59

Nou, dat gaat wel een beetje ver denk ik. Zo koud heb ik het nooit gehad hoor, en ik was er ook al een maand eerder :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:00

ohja.. dat is ook zo :P de weersvoorspellingen een beetje bekijken rond die tijd, dan moet het wel goedkomen toch?? :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:15

Vast wel :) wel een hoop foto's maken hè :D

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 14:47

dat zal ik zeker doen! :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:08

Suusie22 schreef:
ja ik wist al dat alles gedesinfecteerd moet worden enzo. maar hoe kun je dan bewijzen dat je het gewassen hebt op 40°c of hoger?

Wassen op 40 graden is niet hetzelfde als desinfecteren.
Dit is van de IJslandse overheid: http://www.mast.is/Uploads/document/aug ... tHorse.pdf
Leer dat gebruikt is bij paarden moet nieuw zijn.
Leren schoenen/laarzen voor paardrijden moeten nieuw zijn of een certificaat van desinfectie hebben (kan via een dierenarts)
Gewone kleren en spullen die hier in aanraking zijn geweest met paarden moeten worden gedesinfecteerd, met Virkon-S of Sagrotan. Ik heb overigens nog een bus Virkon-S staan, wij hebben toen veel moeite gedaan om aan dat spul te komen, maar van de bus van 500gr hadden we dus maar 5gr nodig...

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 18:59

oke.. bedankt voor de info..

ik neem mijn outdoorlaarzen mee die gebruik ik dan voor het paardrijden. deze zijn niet in de buurt van paarden geweest.
ik heb ook al een paar nieuwe rijbroeken, deze komen voor die tijd ook niet in aanraking met paarden. ook heb ik eventueel leren chaps in de uitverkoop gekocht, deze hou ik ook apart ;)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:03

als ik het goed lees moet je laarzen etc. in sprayen met dat desinfectie middel?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:10

Bij paarden gebruikte leren laarzen? Die moeten nieuw zijn, of er moet een certificaat van desinfectie bij zitten. Als die outdoorlaarzen niet bij paarden zijn geweest is er volgens mij geen probleem. Het is een heel uitzoekgedoe, wij zijn er toen best even mee bezig geweest (in september zijn we in IJsland gaan paardrijden) en hebben uiteindelijk veel nieuw gekocht. Gebruikte rijkleren hebben we zelf gedesinfecteerd met Virkon-S.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:55

nee uiteraard nieuwe laarzen, de outdoorlaarzen zijn wel gebruikt maar niet bij de paarden ;)