[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:55

Indrukwekkend verhaal!

Ik ben zelf ook in Auschwitz geweest en het is met geen pen te beschrijven wat voor "gevoel" daar hangt. Ik kan het niet beter omschrijven als een grote brok angst en onzekerheid. Ik vind je verhaal ondanks het thema prachtig geschreven, ik mis alleen eigenlijk de poort waar je doorheen komt, met de tekst: "Arbeid macht frei".......net of ze dit de mensen wilde doen geloven.

Dit mag idd gewoon NOOIT meer gebeuren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:56

Koude rillingen en dan zijn het nog 'maar' foto's. Wat moet het deze reis een enorme impact op jullie hebben gehad.

En met al dit overweldigende bewijs zijn er nog mensen die het ontkennen, die het een Grote Leugen noemen.. :n

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:56

00peetje00 schreef:
Heel indrukwekkend. Kreeg gewoon kippenvel onder het lezen van jou verslag. Ik wil ook graag een keer naar Auschwitz, maar het lijkt me wel een heftige ervaring. Hoelang duurt nu eigenlijk zo,n rondleiding daar als ik vragen mag?

Wij hadden een rondleiding al met al ongeveer 3,5 uur. Erg goed verstanbaar omdat je koptelefoontjes krijgt die je op de frequentie zet van degene die jou rondleid. Hierdoor kun je zelf rondkijken en lopen in de ruimtes terwijl alles goed verstaanbaar blijft.
Wel moesten de van Auschwitz naar Birkenau reizen, waar de vrouw die ons rondleidde ook naar toe reed. De rondleiding was daar korter, omdat de meeste algemene informatie in Auschwitz I al gegeven was.

Leo

Zeer, zeer indrukwekkend... Een absolute inktzwarte bladzijde uit de geschiedenis van de mensheid.

AaronYve

Mooi verteld. Heel duidelijk en vol met emotie.

Laat deze plaats eeuwig een kreet van wanhoop zijn
en een waarschuwing aan de mensheid

Dat heb je goed gezegd.

Je foto's triggeren mij om ook eens te gaan.

quartel

wauw........indrukwekkend.
Ik geloof wel dat al je emoties alle kanten opschieten als je daar loopt.
Wat een leed toch.....wat hebben die duitsers toch bezielt.....zieke geesten :(
Het verhaal van die oporlog blijft me aangrijpen........nu weer.....
Het is wel goed er bij stil te staan wat onze vrijheid anderen heeft gekost

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:57

Avalon_ schreef:
Grace schreef:
waauw wat een verslag, heb hem helemaal door genomen en heb nu serieus de rillingen op mijn lijf staan.. hoe verschrikkelijk had dit moeten zijn.. Mijn overgroot oma was een joodse vrouw het idee... het is gewoon verschrikkelijk en heb er geen woorden voor.. raar genoeg blijf ik voor altijd een raar gevoel bij duitsers en duitsland hebben.. terwijl veel mensen van nu er helemaal niets meer mee te maken etc hebben.... Dit was echt zonder aarzelen de HEL op aarde...

We hebben ook een nacht in Dresden in een hostel overnacht.
Daar spraken we met enkele Duitsers, die ons ook vroegen wat we aan het doen waren. Toen we vertelden dat we op weg waren naar Auschwitz gaven de Duitsers ook aan zich verschrikkelijk voor deze gruweldaden te schamen. Het waren jonge duitsers, jongens die er niets mee hadden te maken. Maar deze lijden volgens mij nog meer dan wij onder de gevolgen van wat daar gebeurt is...

wel heel mooi dat ze dat zeiden zeg!
Mijn moeder herinnert mij er ook altijd aan, dat veel duitsers ook werden gedwongen.
Ik heb laastens de film ''de tweeling'' gezien nederlandse film, speelt zich ook af in de 2e wereld oorlog en heb hierdoor wel meer begrip voor de duitsers gekregen.. maar toch dat gevoel.. dat zal altijd blijven.
Ik denk dat dat ooit wel helemaal zal verdwijnen, maar nu hebben onze opa's en oma's het nog mee gemaakt en staat het denk ik nog te dichtbij.

Goof

Wow wat een indrukwekkend verslag zeg.
Zoals prinsesj hierboven zegt heb ik de laatste tijd ook wat waargebeurde boeken over o.a. Auschwitz gelezen, het is echt onbegrijpelijk dat 'mensen' hiertoe in staat zijn geweest.
Ik zou graag nog eens naarAuschwitz gaan.

Jeanine93

Ik ben stil van je verslag.. Heb gewoon echt geen woorden nu.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:58

Toeval bestaat niet, ik heb zojuist mijn koffer ingepakt om morgenochtend richting Polen te rijden. Ik wil dit ook eens met eigen ogen zien. We zitten ook met ons hotel in Auschwitz, en gaan ook als t goed is nog een dagje naar Krakow om het ook nog 'leuk' te laten zijn ;)
Daarnaast wil ik na deze trip voor mijzelf lesmateriaal ontwikkelen wat ik met mijn VMBO-leerlingen wil gaan behandelen :)

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:59

Kippenvel, erg indrukwekkend, verschrikkelijk, benauwend, ongelovelijk! Geen woorden voor. De kleinste voorstelling die je je kan bedenken is nog maar een pietsie van wat hier is gebeurd....
Knap verslag heb je ervan gemaakt!!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:59

Zunzuncito schreef:
Wat heb je er een mooi en waardig verslag van gemaakt en met echt prachtige foto's van verder gruwelijke dingen, die wel helemaal voor zich spreken. Het is een wens van me om nog ooit een keer hier heen te gaan, hopelijk ook met mijn moeder. Ze heeft zelf de oorlog niet meegemaakt, maar heeft wel het een en ander meegemaakt en gehoord van wat haar ouders is overkomen in de oorlog (gelukkig hebben ze niet in een kamp gezeten). Je zegt dat je er met een groep bent geweest, is dit een speciale reis naar Auschwitz, of hebben jullie zelf de reis geregeld?

Het was een idee vanuit een Fries dorpje wat later werkelijkheid is geworden. Er is veel geld ingezameld, en met name de kerk heeft ons gesponsord. Door vrijwilligers is alles uitgewerkt en zo zijn we met een groep van 52 mensen naar Auschwitz afgereisd. ;)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:01

Vooral de foto van de gaskamer met de kerven van nagels in de muur heeft me kippenvel bezorgd.....

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:01

Amaryllis schreef:
Toeval bestaat niet, ik heb zojuist mijn koffer ingepakt om morgenochtend richting Polen te rijden. Ik wil dit ook eens met eigen ogen zien. We zitten ook met ons hotel in Auschwitz, en gaan ook als t goed is nog een dagje naar Krakow om het ook nog 'leuk' te laten zijn ;)
Daarnaast wil ik na deze trip voor mijzelf lesmateriaal ontwikkelen wat ik met mijn VMBO-leerlingen wil gaan behandelen :)

wat een leuke idee, dat met je leerlingen.
Als je er zelf bent geweest met eigen foto's etc.. kun je het ook veel beter vertellen, omdat je het dan echt gezien en gevoeld hebt

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:02

XChrisjeX schreef:
Indrukwekkend verhaal!

Ik ben zelf ook in Auschwitz geweest en het is met geen pen te beschrijven wat voor "gevoel" daar hangt. Ik kan het niet beter omschrijven als een grote brok angst en onzekerheid. Ik vind je verhaal ondanks het thema prachtig geschreven, ik mis alleen eigenlijk de poort waar je doorheen komt, met de tekst: "Arbeid macht frei".......net of ze dit de mensen wilde doen geloven.

Hier heb ik een foto van, maar ik vind dit persoonlijk weinig zeggend, al is het het meest gefotografeerde onderwerp van Auschwitz.
Afbeelding

In Auschwitz is het trouwens echt stil.... doodstil...
Laatst bijgewerkt door Avalon_ op 21-10-11 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:04

Wat heb je dit mooi beschreven. Ik vind dat je foto's ook heel goed weergeven wat voor sfeer er hangt. Ik ben zelf nooit in Aschwitz geweest, wel in Sachsenhausen en Dachau.

Bedankt voor het delen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:05

Avalon_ schreef:
XChrisjeX schreef:
Indrukwekkend verhaal!

Hier heb ik een foto van, maar ik vind dit persoonlijk weinig zeggend, al is het het meest gefotografeerde onderwerp van Auschwitz.
http://img849.imageshack.us/img849/3906/dsc0043fp.jpg

Dat bord was toch gestolen? Als het goed is is dat een replica, of is de gestolen versie inmiddels teruggevonden?

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:06

Avalon_ schreef:

Ik vond hem zelf persoonlijk misleidend naar de mensen toe, iedereen koestert hoop, maar die hoop werd hun hier niet gegund.
Dat het doodstil is moet ik idd beamen, overal waar je kom, kan je een speld horen vallen!

karuna
Drukke kabouter

Een heel mooi verslag van een verhaal dat nooit vergeten mag worden. Ook niet de omstandigheden die het mogelijk maakten zo n gruwelijk regime te laten ontstaan. Het is niet voor te stellen het leed dat daar is aangedaan.

Ik heb zelf vroeger wel een aantal kampen bezocht en de beelden vergeet ik nooit. Daarom heb ik ook als thema voor mijn Duitse leeslijst de 2 e wereld oorlog gekozen. Een van de boeken was het verslag van de berechting van de mensen die de gaskamers en het gas hebben uitgevonden. Met de proeven die uitgevoerd zijn als test er bij beschreven. Ook dat de mensen dachten te gaan douchen, zeep meekregen en ipv water komt er gas. Echt heel heel erg.

Wat betreft de schaamte van duitsers die is echt heel erg. Mijn opa is in een werkkamp overleden en vorig jaar is op een begraafplaats daar een monument onthuld en de graven bijgewerkt. Dit hele project is door de schooljeugd in gang gezet. Naast de Nederlandse families en overlevenden waren er ook Duitsers die de mensen geholpen hadden in dat kamp. Veel verhalen gehoord van de mensen hoe zij het ervaren, de risico's die je liep als Duits gezin, heel veel dus tot aan executie toe. De hele dag hebben we excuses moeten aanvaarden maar de dag was vol warmte en om nooit te vergeten.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-10-11 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Heb je "Is dit een mens" van Primo Levi ook gelezen? Eigenlijk bizar knap hoe je als overlevende een boek kunt schrijven dat eigenlijk niet een direct verslag van gebeurtenissen is maar een beschouwing op menselijke interactie.

Op dit moment zijn er weer veel mensen die allerlei gevoelens en ideeën op één specifieke bevolkingsgroep projecteren. Ik hoop dat die mensen eens stil staan bij dit verslag en zich realiseren dat het openstaan voor dat soort ideeën de weg vrij maakt voor sommigen om gestoorde dingen te gaan doen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:08

XChrisjeX schreef:
Avalon_ schreef:

Ik vond hem zelf persoonlijk misleidend naar de mensen toe, iedereen koestert hoop, maar die hoop werd hun hier niet gegund.
Dat het doodstil is moet ik idd beamen, overal waar je kom, kan je een speld horen vallen!

Die van Buchenwald is 'Jedem das seine', ieder het zijne. Klopt ook niet helemaal..

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:09

Ik ben er zelf ook stil van geworden.
ik ben met mijn vriend afgelopen zomer naar Oradour sus Glane geweest. Een dorp bij Limoges in Frankrijk waar op 10 juni 1944 het hele dorp is uitgemoord. http://www.strijdbewijs.nl/oradour/oradour.htm
Minder man vermoord uiteraard maar net zo indrukwekkend...en stil...en kippenvel...Sommige plekken kon ik niet eens in de buurt komen...

En dan het verhaal van afgelopen week in het nieuws...Dat volgens een paar geschiedenis wetenschappers Hitler geen zelfmoord heeft gepleegd maar naar argentine is gevlucht..Wellicht dat de geschiedenis herschreven moet worden, maar nog niet gepraat over de overlevenden en nabestaande van deze verschrikkelijke oorlog.

Cadaz

Heel mooi erg indrukwekkend!

Ik zou er ook graag naar toe willen gaan.
En die muur van de gaskamer. BRRRRRR :\ ;(

Erg mooi verslag!

Esther_r20

stilte.... Weer even stilstaan bij het feit dat al deze moedige mensen zomaar en voor niets gestorven zijn.

"mooi" verslag

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:10

'Mooie' foto's en verhaal. Heel indrukwekkend. Ik ben zelf met school naar Buchenwald geweest, we waren toen een jaar of 15/16. Werden er op de heenweg richting het kamp nog hier en daar wat flauwe grapjes gemaakt, op de terugweg was iedereen stil... het is zo aangrijpend. Je voelt inderdaad nog dat er een bepaalde sfeer hangt, en wat mij vooral aangreep was hoe groot het allemaal was. Dat kun je je haast niet voorstellen. Al die eindeloze rechte paden waar mensen op moesten marcheren, die barakken...
En inderdaad die ovens. Vooral het feit dat ze precies de juiste maat hebben voor het menselijk lichaam, daardoor werd het voor mij net nog een stukje naarder. Ik weet nog dat ze beneden de ovens een kelder hadden waar allemaal grote haken aan de muur hingen. Leek geen heel bijzondere ruimte, tot ik 't bordje las waarop stond dat die haken gebruikt werden als 'vleeshaken' om de lijken aan op te hangen voor de verbranding. Vreselijk...
Ja, een heel indrukwekkende ervaring. Absurd dat het allemaal echt gebeurd is, en als je daar bent wordt je nog even harder met je neus op de feiten gedrukt...