Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
00peetje00 schreef:Heel indrukwekkend. Kreeg gewoon kippenvel onder het lezen van jou verslag. Ik wil ook graag een keer naar Auschwitz, maar het lijkt me wel een heftige ervaring. Hoelang duurt nu eigenlijk zo,n rondleiding daar als ik vragen mag?
Avalon_ schreef:Grace schreef:waauw wat een verslag, heb hem helemaal door genomen en heb nu serieus de rillingen op mijn lijf staan.. hoe verschrikkelijk had dit moeten zijn.. Mijn overgroot oma was een joodse vrouw het idee... het is gewoon verschrikkelijk en heb er geen woorden voor.. raar genoeg blijf ik voor altijd een raar gevoel bij duitsers en duitsland hebben.. terwijl veel mensen van nu er helemaal niets meer mee te maken etc hebben.... Dit was echt zonder aarzelen de HEL op aarde...
We hebben ook een nacht in Dresden in een hostel overnacht.
Daar spraken we met enkele Duitsers, die ons ook vroegen wat we aan het doen waren. Toen we vertelden dat we op weg waren naar Auschwitz gaven de Duitsers ook aan zich verschrikkelijk voor deze gruweldaden te schamen. Het waren jonge duitsers, jongens die er niets mee hadden te maken. Maar deze lijden volgens mij nog meer dan wij onder de gevolgen van wat daar gebeurt is...
Zunzuncito schreef:Wat heb je er een mooi en waardig verslag van gemaakt en met echt prachtige foto's van verder gruwelijke dingen, die wel helemaal voor zich spreken. Het is een wens van me om nog ooit een keer hier heen te gaan, hopelijk ook met mijn moeder. Ze heeft zelf de oorlog niet meegemaakt, maar heeft wel het een en ander meegemaakt en gehoord van wat haar ouders is overkomen in de oorlog (gelukkig hebben ze niet in een kamp gezeten). Je zegt dat je er met een groep bent geweest, is dit een speciale reis naar Auschwitz, of hebben jullie zelf de reis geregeld?
Amaryllis schreef:Toeval bestaat niet, ik heb zojuist mijn koffer ingepakt om morgenochtend richting Polen te rijden. Ik wil dit ook eens met eigen ogen zien. We zitten ook met ons hotel in Auschwitz, en gaan ook als t goed is nog een dagje naar Krakow om het ook nog 'leuk' te laten zijn![]()
Daarnaast wil ik na deze trip voor mijzelf lesmateriaal ontwikkelen wat ik met mijn VMBO-leerlingen wil gaan behandelen
XChrisjeX schreef:Indrukwekkend verhaal!
Ik ben zelf ook in Auschwitz geweest en het is met geen pen te beschrijven wat voor "gevoel" daar hangt. Ik kan het niet beter omschrijven als een grote brok angst en onzekerheid. Ik vind je verhaal ondanks het thema prachtig geschreven, ik mis alleen eigenlijk de poort waar je doorheen komt, met de tekst: "Arbeid macht frei".......net of ze dit de mensen wilde doen geloven.
Dit mag idd gewoon NOOIT meer gebeuren.
Avalon_ schreef:XChrisjeX schreef:Indrukwekkend verhaal!
Ik ben zelf ook in Auschwitz geweest en het is met geen pen te beschrijven wat voor "gevoel" daar hangt. Ik kan het niet beter omschrijven als een grote brok angst en onzekerheid. Ik vind je verhaal ondanks het thema prachtig geschreven, ik mis alleen eigenlijk de poort waar je doorheen komt, met de tekst: "Arbeid macht frei".......net of ze dit de mensen wilde doen geloven.
Dit mag idd gewoon NOOIT meer gebeuren.
Hier heb ik een foto van, maar ik vind dit persoonlijk weinig zeggend, al is het het meest gefotografeerde onderwerp van Auschwitz.
http://img849.imageshack.us/img849/3906/dsc0043fp.jpg
In Auschwitz is het trouwens echt stil.... doodstil...
Avalon_ schreef:Hier heb ik een foto van, maar ik vind dit persoonlijk weinig zeggend, al is het het meest gefotografeerde onderwerp van Auschwitz.
XChrisjeX schreef:Avalon_ schreef:Hier heb ik een foto van, maar ik vind dit persoonlijk weinig zeggend, al is het het meest gefotografeerde onderwerp van Auschwitz.
Ik vond hem zelf persoonlijk misleidend naar de mensen toe, iedereen koestert hoop, maar die hoop werd hun hier niet gegund.
Dat het doodstil is moet ik idd beamen, overal waar je kom, kan je een speld horen vallen!