Kan iemand mij helpen? Ik weet niet hoe de trein werkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:35

Een E-ticket is zeer handig hoor. Deze komt op jouw naam en kun je zelf uitprinten en betalen via internetbankieren.

Voor de rest wijst het zich allemaal vanzelf wel, als je maar zorgt dat je in de goede coupé zit (2e klas) en dat je op het juiste station uitstapt. En een tip: zorg ook dat je de terugreis in je hoofd hebt, zodat je weet op welk spoor en welk tijdstip hij terug gaat...

Caily

Re: Kan iemand mij helpen? Ik weet niet hoe de trein werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:12

Als je van Assen naar Utrecht gaat, stap je dus in Assen op.

In Assen gebruiken ze alleen de middelste twee sporen, je moet dus als je vanaf de kant van de stad komt even het spoorwegovergangetje over, dan kom je gelijk op het perron. Kom je vanaf de andere kant dan moet je met het tunneltje onder het spoor door, en midden in de tunnel weer omhoog (links). Aan de uiteinde van het perron (bij het overgangetje, dat is aan de kant vd fietsenstalling zeg maar) staat een ticketautomaat. Mocht je nou toch kiezen een gewoon kaartje te kopen, dan kan je dat daar doen. PINPAS BIJ DE HAND HEBBEN!!!! Het is een touchscreen scherm waarop je moet aanvinken van voor jou van toepassing is. Enkeltje/Retour, eventuele kortingen, bestemming, 1e/2e klas, wanneer moet kaartje geldig zijn?

Er gaan vanuit Assen twee treinen per uur naar Utrecht. Eentje moet je overstappen in Amersfoort, dat lijkt me niet zo handig, gedoe terwijl het niet nodig is. De andere trein gaat rechtstreeks naar Utrecht, die vertrekt ieder uur om 2 min over het heel. Hij doet er iets meer dan 1,5 uur over (1u37), en heeft maar 3 tussenstations; Meppel, Zwolle en Amersfoort.

Ik raad je aan minimaal 5 min (in dit geval dus maar om 5 voor het heel) op het station aanwezig te zijn, beter te vroeg dan te laat, treintje wacht niet. Mocht je via de ticketautomaat een kaartje willen kopen zou ik daar nog eens 5 min bij tellen. Ik kan het inmiddels in 10 sec, maar maak altijd (2 keer per week voorheen) dezelfde reis en kan het blind tikken. Als je even moet kijken duurt het wat langer, en als er mensen voor je staan die het ook niet weten dan moet je toch echt even tijd hebben om te wachten.

Voor de terugweg:
Eveneens gaan er weer twee treinen per uur van Utrecht richting Assen. Eentje met overstappen in Amersfoort, eentje zonder overstappen. Die zonder overstappen vertrekt om 21 min over het heel. Deze trein heeft maar 2 tussenstations: Amersfoort en Zwolle. Het kan zijn dat deze trein in Zwolle gesplitst wordt in een gedeelte naar GR en een gedeelte naar Leeuwarden, jij moet dus het gedeelte voor GR hebben. Op de treinstukken zelfs staan vaak de bestemming (http://farm4.static.flickr.com/3315/330 ... 3060_o.jpg) en op de borden zit er in dat geval een perron a en b (die dus elkaars verlengde zijn). Zie je zo snel niet welk stuk welke kant op gaat, in Zwolle gaan ze pas apart dan kan je als je verkeerd zit (want in de trein wordt het vaak ook gezegd/te lezen op de schermen) kan je in Zwolle nog wisselen. Lukt het ook dan niet, dan vertrekt er in Zwolle van spoor 14 om 23 min over het heel een stoptreintje richting Assen (met tussenstations Meppel, Hoogeveen, Beilen en dan Assen). Aangezien je in Zwolle aankomt om 14 min over het heel zou dat ook mooi aansluiten. (Maar blijven zitten is natuurlijk net zo makkelijk :) )

Heel veel succes, en plezier met wat je gaat doen!
Ik ga dus zelf vaak met de trein, en ik blijf het leuk vinden, dus geniet ervan :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:14

tante_trien schreef:
Leuk dit topic, was zelf eerst ook helemaal in de stress, de eerste keer dat ik alleen met de trein ging, heb ik eerst een borreltje gedronken voor de moed. :+ Nu gaat het bij mij ook vanzelf, ik denk dat de tips die je hebt gehad je wel bij je eindbestemming moeten krijgen, laat je nog weten hoe het was gegaan?

Oh, en het spoornummer kan je heel duidelijk herkennen aan de borden. Dit is dus spoor 19a
Afbeelding

Hier moet ik dan weer om lachen, ga maar eens naar station Hoogeveen, daar kennen ze die borden niet :')

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:19

En op veel stations hebben ze digitale borden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:23

In het "westen" wel ja :Y)
Maar in Utrecht, en miss Zwolle inmiddels ook wel denk ik O:)

Ik ben in het voorjaar een paar keer van Assen naar Den Helder geweest, dan zie je toch wel een boel verschillen tussen NS daar en NS hier hoor. Vertragingen, drukte, frequentie treinen, alles gaat daar in veelvoud. En zodra je A'dam voorbij bent zakt het weer af.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:36

groningen toch ook? Naja, maakt verder ook niet zoveel uit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:00

Oow ik ken die borden heel goed hoor :P

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:03

Wat een grappig topic :))

Maar ik snap niet waarom iedereen aanraad om een kaartje te kopen, ik vind dat persoonlijk echt gedoe.

Makkelijker is om gewoon je ovchipkaart te activeren voor reizen met de NS. Het is heel simpel, je steekt je ovchipkaart in zo'n automaat, kiest voor activeren voor treinreizen (oid), kiest welke klasse je wilt reizen en het is gebeurd! Kan je in de toekomst altijd met de trein reizen en het is veel sneller. Je checkt dan gewoon in bij het station waar je opstapt en je checkt weer uit bij het station waar je uitstapt ;)
Makkelijker kan niet!

(hoop niet dat ik je nu in de war heb gemaakt TS :)) )

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:06

Omdat de kaart van de TS nog geactiveerd moet worden, saldo erop gezet worden, en vooral niet vergeten uit te checken.... Een kaartje stop je in je zak en hoef je je geen zorgen meer over te maken....

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:07

Ja, zoals je kon lezen in mijn bericht had ik daar rekening mee gehouden! Het activeren van de kaart kost minder tijd dan een kaartje kopen bij zo'n automaat!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:08

Maar het saldo erop zetten niet...
En het uitchecken is ook weer een extra nadenk stap....

Makkelijkste voor mij blijft gewoon altijd via internet kopen en printen, in mn tas doen, en ik kan zo de trein in springen :)

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:11

Haha, nouja voor mij niet!
Ieder z'n ding denk ik.

Ging er vanuit dat het voor TS ook makkelijker zou zijn aangezien ze al een ovchipkaart heeft en het dus misschien al gewend zou zijn, maar zo te zien aan jouw berichten heeft ze die ook nog nooit gebruikt?
Daar heb ik overheen gelezen.

Overigens staat het saldo er ook binnen een half minuutje op hoor ;)
Maar ik ging er eigenlijk ook vanuit dat ze er al saldo op had staan, om boven genoemde reden!
Laatst bijgewerkt door Mereltje op 22-07-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:13

De rechtstreekse stopt trouwens alleen in Zwolle en Amersfoort, Meppel was alleen tijdens de werkzaamheden :D verder is het goed om naar Inoterry te luisteren, die weet het het beste van allemaal :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:16

Ts, meeste tips zijn al wel gegeven :) Ik doe idd ook altijd een briefje mee met alle informatie erop, dan kun je dat altijd checken, scheelt voor je eigen rust :) Zorg verder dat je goed uitgerust bent met eten en drinken voor onderweg enz. En verder; blijven ademen. Bedenk je dat het geen ramp is als je verkeerd gaat, zie het als een avontuur :D Ontspan, dan heb je de minste kans dat je ergens in Limburg belandt per ongeluk :=

Succes iig!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:32

_Lot schreef:
Als je van Assen naar Utrecht gaat, stap je dus in Assen op.

In Assen gebruiken ze alleen de middelste twee sporen, je moet dus als je vanaf de kant van de stad komt even het spoorwegovergangetje over, dan kom je gelijk op het perron. Kom je vanaf de andere kant dan moet je met het tunneltje onder het spoor door, en midden in de tunnel weer omhoog (links). Aan de uiteinde van het perron (bij het overgangetje, dat is aan de kant vd fietsenstalling zeg maar) staat een ticketautomaat. Mocht je nou toch kiezen een gewoon kaartje te kopen, dan kan je dat daar doen. PINPAS BIJ DE HAND HEBBEN!!!! Het is een touchscreen scherm waarop je moet aanvinken van voor jou van toepassing is. Enkeltje/Retour, eventuele kortingen, bestemming, 1e/2e klas, wanneer moet kaartje geldig zijn?

Er gaan vanuit Assen twee treinen per uur naar Utrecht. Eentje moet je overstappen in Amersfoort, dat lijkt me niet zo handig, gedoe terwijl het niet nodig is. De andere trein gaat rechtstreeks naar Utrecht, die vertrekt ieder uur om 2 min over het heel. Hij doet er iets meer dan 1,5 uur over (1u37), en heeft maar 3 tussenstations; Meppel, Zwolle en Amersfoort.

Ik raad je aan minimaal 5 min (in dit geval dus maar om 5 voor het heel) op het station aanwezig te zijn, beter te vroeg dan te laat, treintje wacht niet. Mocht je via de ticketautomaat een kaartje willen kopen zou ik daar nog eens 5 min bij tellen. Ik kan het inmiddels in 10 sec, maar maak altijd (2 keer per week voorheen) dezelfde reis en kan het blind tikken. Als je even moet kijken duurt het wat langer, en als er mensen voor je staan die het ook niet weten dan moet je toch echt even tijd hebben om te wachten.

Voor de terugweg:
Eveneens gaan er weer twee treinen per uur van Utrecht richting Assen. Eentje met overstappen in Amersfoort, eentje zonder overstappen. Die zonder overstappen vertrekt om 21 min over het heel. Deze trein heeft maar 2 tussenstations: Amersfoort en Zwolle. Het kan zijn dat deze trein in Zwolle gesplitst wordt in een gedeelte naar GR en een gedeelte naar Leeuwarden, jij moet dus het gedeelte voor GR hebben. Op de treinstukken zelfs staan vaak de bestemming (http://farm4.static.flickr.com/3315/330 ... 3060_o.jpg) en op de borden zit er in dat geval een perron a en b (die dus elkaars verlengde zijn). Zie je zo snel niet welk stuk welke kant op gaat, in Zwolle gaan ze pas apart dan kan je als je verkeerd zit (want in de trein wordt het vaak ook gezegd/te lezen op de schermen) kan je in Zwolle nog wisselen. Lukt het ook dan niet, dan vertrekt er in Zwolle van spoor 14 om 23 min over het heel een stoptreintje richting Assen (met tussenstations Meppel, Hoogeveen, Beilen en dan Assen). Aangezien je in Zwolle aankomt om 14 min over het heel zou dat ook mooi aansluiten. (Maar blijven zitten is natuurlijk net zo makkelijk :) )

Heel veel succes, en plezier met wat je gaat doen!
Ik ga dus zelf vaak met de trein, en ik blijf het leuk vinden, dus geniet ervan :D

Haha, heerlijk. Wilde net ook 't hele verhaal gaan typen, maar ben blij dat jij 't al gedaan hebt. Deze reis kan ik echt dromen. :')

TS, succes morgen! Niet in paniek raken, je kunt altijd mensen daar vragen! En qua sporen, in Assen kun je gewoon niet fout zitten!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:40

Als je een smart phone hebt, kun je het ons ook onderweg vragen hoor. De helpdesk zit klaar!

Veel succes en laat je even wat weten?

Kunnen we dit topic ook aanmelden voor het meest hilarische topic van de maand?

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 08:47

Nou ik heb mijn kaartje gekocht! Ben nu aan het wachten op de trein :p

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:58

Goeie reis!!!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:13

Goede reis! Ik trein al jaaaaren heel nederland door en was de eerste keer ook zenuwachtig :D maar reizen met de trein is, als je niet te vaak hoeft over te stappen en geen vertraging hebt, een heel prettige manier van verplaatsen vind ik :) Lekker naar buiten kijken met een muziekje op, boekje lezen.. :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:12

Je bent in ieder geval onderweg, weet niet of je dit kunt lezen. Maar 1 van de moeilijkste dingen- kaartje kopen, perron vinden heb je al gehad. Nu nog het in- en uitstappen! ;(

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:04

lampenkap schreef:
Je hoeft je niet te schamen hoor! Ik ben 24 en heb ook geen idee hoe de trein of metro werkt!

Eerlijkgezegd vind ik dat dan wel een beetje gek... reis je dan altijd met de auto/fiets, of ga je nooit ergens heen?

Ik begon op m'n 16e met treinreizen, ook niet zo vroeg, maar het is toch wel een basic iets wat je moet weten als je in je twintiger jaren bent... toch

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:58

dwaallicht schreef:
lampenkap schreef:
Je hoeft je niet te schamen hoor! Ik ben 24 en heb ook geen idee hoe de trein of metro werkt!

Eerlijkgezegd vind ik dat dan wel een beetje gek... reis je dan altijd met de auto/fiets, of ga je nooit ergens heen?

Ik begon op m'n 16e met treinreizen, ook niet zo vroeg, maar het is toch wel een basic iets wat je moet weten als je in je twintiger jaren bent... toch

Waarom zou dat gek zijn dan? Er zijn delen van Nederland waar je al kilometers moet reizen voor je bij het eerste station bent, laat staan dat er daar zoiets als een tram of metro rijd. En als je dan toch in de auto zit, waarom zou je dan niet door reizen tot het eindpunt? Ik ben al zat mensen tegengekomen, in alle leeftijdscatogoriën, die voor het eerst met de trein gaan :) .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:03

ik ging gisteren vanuit assen naar groningen,maar toen hadden ze de trein richting zwolle ineens van spoor 2 naar spoor 3 gezet :+
het stond op het bord en het werd opgeroepen,maar toch waren er nog allemaal mensen vreselijk in de war en misten ze dus hun trein.

grote tip van mij:
lees goed de borden en luister naar wat er omgeroepen word!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:05

Dat doen ze wel vaker, ik heb hem daardoor ook een keer gemist :o. Mij is verteld dat dat komt omdat de treinen die in Haren schoongemaakt zijn/onderhoud hebben gehad/ goederentreinen dan makkelijk op een spoor door kunnen crossen naar Zwolle.

Offje: Kom je dan niet eens ff mijn bonte monstertje bewonderen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:11

En als je vragen hebt, zoek dan de conducteur, meestal zit die 1e klas!