Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tante_trien schreef:Leuk dit topic, was zelf eerst ook helemaal in de stress, de eerste keer dat ik alleen met de trein ging, heb ik eerst een borreltje gedronken voor de moed.Nu gaat het bij mij ook vanzelf, ik denk dat de tips die je hebt gehad je wel bij je eindbestemming moeten krijgen, laat je nog weten hoe het was gegaan?
Oh, en het spoornummer kan je heel duidelijk herkennen aan de borden. Dit is dus spoor 19a
_Lot schreef:Als je van Assen naar Utrecht gaat, stap je dus in Assen op.
In Assen gebruiken ze alleen de middelste twee sporen, je moet dus als je vanaf de kant van de stad komt even het spoorwegovergangetje over, dan kom je gelijk op het perron. Kom je vanaf de andere kant dan moet je met het tunneltje onder het spoor door, en midden in de tunnel weer omhoog (links). Aan de uiteinde van het perron (bij het overgangetje, dat is aan de kant vd fietsenstalling zeg maar) staat een ticketautomaat. Mocht je nou toch kiezen een gewoon kaartje te kopen, dan kan je dat daar doen. PINPAS BIJ DE HAND HEBBEN!!!! Het is een touchscreen scherm waarop je moet aanvinken van voor jou van toepassing is. Enkeltje/Retour, eventuele kortingen, bestemming, 1e/2e klas, wanneer moet kaartje geldig zijn?
Er gaan vanuit Assen twee treinen per uur naar Utrecht. Eentje moet je overstappen in Amersfoort, dat lijkt me niet zo handig, gedoe terwijl het niet nodig is. De andere trein gaat rechtstreeks naar Utrecht, die vertrekt ieder uur om 2 min over het heel. Hij doet er iets meer dan 1,5 uur over (1u37), en heeft maar 3 tussenstations; Meppel, Zwolle en Amersfoort.
Ik raad je aan minimaal 5 min (in dit geval dus maar om 5 voor het heel) op het station aanwezig te zijn, beter te vroeg dan te laat, treintje wacht niet. Mocht je via de ticketautomaat een kaartje willen kopen zou ik daar nog eens 5 min bij tellen. Ik kan het inmiddels in 10 sec, maar maak altijd (2 keer per week voorheen) dezelfde reis en kan het blind tikken. Als je even moet kijken duurt het wat langer, en als er mensen voor je staan die het ook niet weten dan moet je toch echt even tijd hebben om te wachten.
Voor de terugweg:
Eveneens gaan er weer twee treinen per uur van Utrecht richting Assen. Eentje met overstappen in Amersfoort, eentje zonder overstappen. Die zonder overstappen vertrekt om 21 min over het heel. Deze trein heeft maar 2 tussenstations: Amersfoort en Zwolle. Het kan zijn dat deze trein in Zwolle gesplitst wordt in een gedeelte naar GR en een gedeelte naar Leeuwarden, jij moet dus het gedeelte voor GR hebben. Op de treinstukken zelfs staan vaak de bestemming (http://farm4.static.flickr.com/3315/330 ... 3060_o.jpg) en op de borden zit er in dat geval een perron a en b (die dus elkaars verlengde zijn). Zie je zo snel niet welk stuk welke kant op gaat, in Zwolle gaan ze pas apart dan kan je als je verkeerd zit (want in de trein wordt het vaak ook gezegd/te lezen op de schermen) kan je in Zwolle nog wisselen. Lukt het ook dan niet, dan vertrekt er in Zwolle van spoor 14 om 23 min over het heel een stoptreintje richting Assen (met tussenstations Meppel, Hoogeveen, Beilen en dan Assen). Aangezien je in Zwolle aankomt om 14 min over het heel zou dat ook mooi aansluiten. (Maar blijven zitten is natuurlijk net zo makkelijk)
Heel veel succes, en plezier met wat je gaat doen!
Ik ga dus zelf vaak met de trein, en ik blijf het leuk vinden, dus geniet ervan
lampenkap schreef:Je hoeft je niet te schamen hoor! Ik ben 24 en heb ook geen idee hoe de trein of metro werkt!
dwaallicht schreef:lampenkap schreef:Je hoeft je niet te schamen hoor! Ik ben 24 en heb ook geen idee hoe de trein of metro werkt!
Eerlijkgezegd vind ik dat dan wel een beetje gek... reis je dan altijd met de auto/fiets, of ga je nooit ergens heen?
Ik begon op m'n 16e met treinreizen, ook niet zo vroeg, maar het is toch wel een basic iets wat je moet weten als je in je twintiger jaren bent... toch