Backpacken Australie of NZ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Backpacken Australie of NZ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:27

Toch vergis je je daar juist in Yv. Ik houd ook niet van geel en kaal, maar dit is niet woestijn zoals je de Sahara kent en juist om die reden zeer de moeite waard om te bekijken.
Donkerrode aarde en rotsen, veel begroeing, ontzettend veel wildlife (denk aan emoes, kamelen, runderen, gigantische roofvogels, kangoeroes, reptielen) dat je overal wel ziet.

Ik raad 'm niet voor niets aan ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:47

Kan best hoor, wil het niet uitsluiten ;), maar heb ondertussen al aardig wat natuur en dus ook woestijn gezien en was daar eigenlijk altijd na een paar dagen alweer helemaal klaar mee..
Ik heb ook al die foto's van haar gezien en geloof me, dat waren er een heeeeeleboel (ik maar er al 2000+ in 6 weken, zij zat daar een half jaar, dus tel maar na :D ), maar betrapte mezelf er toch weer op dat bij de woestijnplaatjes ik mijn knopje naar rechts veel eerder indrukte dan bij de foto's van dieren, mensen of groen..

Overigens een tip als je daarheen gaat: Doe de shark cage dive! Ik heb 'm in ZA gedaan, samen met dat meisje die dus in Australie is geweest. Ik vond 't geweldig gaaf, voor haar was het echt saai, omdat het water nogal troebel was. Zij had echt superhelder water in Australie! Nav dat heb ik dus ook al die foto's gezien en inderdaad.. Prachtig!

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:04

Australie en NZ zijn twee totaal verschillende landen met uiteenlopende landschappen en culturen.
Persoonlijk zou ik lekker op internet gaan surfen en kijken wat je het meeste aanspreekt.
Zelf ben ik 8 maanden naar OZ geweest maar zou ik ontzettend graag naar NZ gaan.
In Australia heb je de orginele cultuur van de Aboriginals (wel goed zoeken) en in Nieuw Zeeland heb je de Maori (spreek uit als Maurie) Australie heeft woestijn, regenwoud, prachtige kusten en bos. Ik zou absoluut niet voor het commerciele gaan en alleen de Oostkust of steden doen. Juist de andere kant en kleine dorpjes.
Van Nieuw Zeeland kan ik niet uit ervaring spreken maar heb ik gehoord dat het een van de mooiste plekken op aarde kan zijn. Wat een avontuur, leuk hoor! Ik zou zeggen bereid je goed voor en hou ons op de hoogte!
Succes ermee!!

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:41

Ik ben zelf dit voorjaar een paar maanden in NZ geweest en een week in Australie, daar niet veel gezien. Ik zou zeker voor NZ gaan, het is zo'n ontzettend mooi land, een half uurtje in de auto en je zit gewoon in een compleet ander landschap. Elk soort natuur uit de hele wereld is zo ongeveer in NZ te vinden, dit heb je in Aus niet. Alle mensen die ik daar ontmoet heb en die door beide landen hebben gereisd zeiden NZ mooier te vinden. Het is compact en het vervoer is goed. Om in Aus alles te kunnen zien moet je toch veel stukken met het vliegtuig doen, zeker als je naar Alice Springs wil.

2/3 maanden is een perfecte tijd om heel NZ te bekijken, dan heb je rustig de tijd om op de mooie plekken een weekje te blijven en hoef je niet te haasten. Ik ben gewoon verliefd geworden op NZ, ik zou zo graag weer terug willen, terwijl ik weer niet echt de behoefte heb om meer van Australie te zien.

Denk er trouwens wel goed bij na dat je een working holiday visa maar 1x in je leven mag aanvragen, om die reden heb ik deze reis gewoon op een toeristenvisum (max 3 maanden) gedaan. Als ik nog een keer terug wil om stage te lopen of om te werken kan dat nu gelukkig nog. Er zijn wel manieren om nog een keer aan een werkvisum te komen maar het is wel ingewikkeld allemaal.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:00

@ NieneWiep: dat klopt niet helemaal:
"Tweede Working Holiday
Sinds 1 november 2005 kan elke Australiëliefhebber zijn hart ophalen want je kunt dan je tweede (!) Working Holiday visum aanvragen. Tot nu toe was het zo dat je dit visum maar één keer in je leven kreeg maar de goden zijn ons goed gezind. Je moet dan wel eerst drie maanden seizoenswerk hebben gedaan in regionaal Australië. De definities van seizoenswerk en meer informatie zijn te vinden op de website van de immigratiedienst." http://www.australiesite.nl/australie/visum.htm

Hoe hebben jullie allemaal gereisd? Camper of auto gehuurd/gekocht? Of juist met vliegtuig/greyhoud/ov?

@ Lecytinker: wat voor outback-werk heb je gedaan? (Ben even nieuwsgierig want ik weet niet goed wat ik me daar bij moet voorstellen)

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:02

@ Apollo, je moet dus alsnog wel 3 maanden seizoenswerk doen voordat je dat tweede visum krijg toch? Dat bedoelde ik met nogal ingewikkeld. Hoe het precies zit in NZ weet ik niet precies.

Ik heb in NZ meet Stray gereisd, een soort hop on hop off systeem door het hele land. Echt een perfecte optie als je nog geen auto kan huren. Volgende keer dat ik ga wil ik wel echt met een eigen auto/camper.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:09

Het klopt, je mag een working hgoliday visa maar 1x in je leven aanvragen. De tweede keer kan idd alleen als je aantoonbaar 3 maanden rural werk hebt gedaan en ook die plekken zijn heel duidelijk aangegeven. Rural telt niet in alle staten.

Ik heb in new south wales en in in western australia het meeste outback werk gedaan... voornamelijk op cattle/sheep stations en op paarden fokkerijen en renstallen.
Voornamelijk fruitplukken is heel erg makkelijk te vinden en telt in veel gebieden als werk dat je visa met een jaar kan verlengen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:10

Ik ben meer dan een jaar in Oz geweest en +/- 6 maanden in Nieuw Zeeland.
Ik zou beiden doen, 4 weken NZ en de rest OZ. In 4 weken kan je aardig wat zien van NZ, je kan met de kiwi experience of greyhound een tour doen.

In NZ vindt ik echte aanraders:
Noord Eiland:
Boven Auckland, de mooie stranden.
Auckland, de haven.
Roterua (weet niet meer hoe je het schrijft... ) Natuurlijk geisers
Taupo, Fantastisch mooi meer met vulkanen en sneeuwbergen op de achtergrond)
Waitomo Caves, heel gaaf kan je in grotten zwemmen met glimwormen :D

Zuid eiland,
Absoluut Kaikura, dolfijnen, walvissen, pinquinen etc! Heel gaaf!
Christchurch (vond ik persoonlijk de leukste stad van Nieuw zeeland, ik weet niet hoe het er nu is na al die aardbevingen)
Quenstown
en de bergen en fjorden aan de west kant.

Ik zou dan naar OZ vliegen, Melbourne of Cairns.

Bij melbourne is the great ocean road absoluut de moeite waard.
dan weer vliegen van Melbourne naar Sydney of een nachtbus.
Sydney, zeker naar het aquarium gaan, en naast Sydney naar Manly (daar heb ik meer als een half jaar gewoond)
Byron bay, erg leuk hippie stadje met fantastische stranden (Surfles nemen)
(ik zou Brisbane en surfers paradise overslaan vond ik pesoonlijk echte steden waar je goed kan surfen, that´s it)
Fraser island (met een 4wd door het eiland crossen met fantastische natuur)
De whitsundays moet je gezien hebben (boottrip)
en ook een stukje in the outback natuurlijk...
Dan Cairns om te duiken/snorkelen.

Dan heb je echt aardig wat gezien van beiden landen. In 3 maand is het goed te doen je hebt alleen wel veel geld nodig.... Je kan vooraf al vliegtickets kopen dat je van NZ naar OZ (of andersom) kan. Die vluchten kosten sowieso niet zo veel als ik me het goed herinner.

Je kan beiden landen niet met elkaar vergelijken maar als ik moest kiezen zou ik het niet kunnen. :-)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 18:45

ATM kies ik voor NZ! :) Al heb ik wel besloten om met school te beginnen en over 1,5 jaar wanneer ik als het goed is klaar ben, dan naar NZ te gaan. Heb ik alle tijd om te gaan!