Vakantie in Tunesië, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Re: Vakantie in Tunesië, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:09

Ik ben vorige zomer naar tunesie geweest. Vond het heerlijk! Veel excursies gedaan, veel gezien. En welgeteld 1x (!!!) In die 10 dagen door de lokale bevolking "lastig gevallen". Maar ook dat was niet echt storend eigenlijk.
Verder was de bevolking erg vriendelijk, aardig en behulpzaam.
Kortom een topvakantie!

(ik vond turkije 10x erger kwa verkooppraatjes ed. In tunesie echt geen last van gehad)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:24

LZP -> BEU

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:03

Ik ben er ook geweest. Mijn zusje en ik zijn allebei mega blond, maar bijna nergens last van gehad. Als jij niet half naakt op straat rondloopt is er meestal niks aan de hand..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:05

Ik ben deze winter naar Tunesie geweest. Bij Bedouin@bokt op trektocht. Het was echt helemaal geweldig! Ik heb niet heel veel last gehad van de tunesische mannen. Dat was in Egypte veel erger. :=

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 11:33

Allemaal super bedankt voor de reacties! Jullie hebben mij toch wel gerustgesteld :D

Nu nog aftellen tot augustus :P

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:20

Wat ook schijnt te helpen is het leren van wat arabische woordjes. Mijn broer is vorig jaar naar Egypte geweest met zijn vriendin en haar vielen ze ook steeds lastig. Totdat ze: "Laat me met rust!" in het Arabisch kon zeggen, toen was het meteen over. :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:25

Bij ons vond de bevolking het ook geweldig als je ze kon begroeten en bedanken enz in het arabisch.
Maar ik denk dat het heel erg scheelt welke plekken je op zoekt. Als je echt de toeristische hotspots opzoekt denk ik dat je wel wat meer last hebt van verkopers die je hun waar aan willen smeren.
Wij zijn toen 8 geweest waarvan we 4 volle dagen weg zijn geweest op excursies. (dus vroeg eruit en laat pas weer terug). Overige dagen hebben we gerelaxed in het hotel en een beetje over t strand gewandeld. Dus de toeristische badplaats waar wij zaten hebben we niet echt bekeken, denk dat je daar juist die verkopers vindt!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:01

Die praatjes van die mannen horen er gewoon bij.. Ik ben ook blond en maakte er vaak gewoon een grapje van. Of deed of ik ze niet hoorde...

Ook leuk ze vragen waar je vandaan komt en altijd kennen ze wel iemand in NL (meestal voetballers etc. die ik dan weer niet ken haha) Maar als je zegt dat je uit ijsland of groenland of iets anders onmogelijks komt staan ze je zeer wazig aan te kijken

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:11

Wij zijn er ook geweest , een jaar of 5 geleden.
Nooit meer ga ik daar terug.

Ze vroegen zelfs of ze met mijn dochter mochten trouwen , ze was 6 jaar , omdat ze zo mooi was en voor een verblijfsvergunning in Nederland te kunnen krijgen.
Dit vond ik toch wel abnormaal , ben ook behoorlijk kwaad geworden , zaten ook constant aan haar te trekken , ze had er op een gegeven moment zo genoeg van dat ze die man een klap op haar gezicht gaf , hoe klein dat ze ook was.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:36

Ik ben zo''n 8/9 jaar terug geweest, met school.
Eerste week zaten we ergens midden in het platteland van Tunesie, om te helpen op een school. Daarna zijn we nog een lang weekend naar de stad geweest, om lekker de toerist uit te hangen.
Prima vertoeven daar, maar toch heeeeel anders dan Egypte oid (waar ik het jaar daarna naartoe ben geweest, dus ook nog vóór de massa toeristenbom :+).
Egypte heb ik me geen moment onveilig gevoeld, maar in Tunesie was dat wel anders. Liep met een vriendin door de medina en op een gegeven moment werden we door die mannetjes een winkeltje ingeduwd, waarna we er niet meer wegkwamen. Was echt doodseng. Gelukkig kwam een schoolgenootje langs die ons er weer uit heeft gekregen, want dat was echt verschrikkelijk! Verder gewoon de irritante toeristen-verkooppraatjes, die je overal wel hebt: mensen die je lastigvallen op het strand om spullen te verkopen etc.

Nee, ik zal niet snel terug gaan naar Tunesie. Heb een leuke tijd gehad hoor, maar om er echt 2 weken vakantie te houden...? Nee, dan ga ik liever weer terug naar Egypte;, veel meer te doen, veel mooiere zee en onderwaterleven etc.

Maargoed, ik heb het nu over een hele tijd terug he, dus de tijd voordat alle toeristen er massaal op af gingen. Zal in de tussentijd echt wel verbeterd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:20

Mwah ben 12 jaar geleden voor het eerst in Tunesië geweest en 2 jaar geleden nog een keer, maar vond de mensen/houding/gastvrijheid nog net zo als toen. Alleen meer resorts en toeristen nu :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:02

Mahdia is leuk hoor! Niet overtoeristisch vergeleken met Sousse of Hammamet ofzo, mooie kust... Als je wilt gaan paardrijden is dit wel een aanrader in Mahdia: http://www.mahdiahorses.com/
En tsja met Tunesie is het vaak een beetje you love it or you hate it.. Mentaliteit is wel anders natuurlijk maar als je relaxt en grappig met de mensen omgaat en wel een beetje sterk in je schoenen staat komt het vast helemaal goed :D

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 15:29

lakshmi schreef:
Mahdia is leuk hoor! Niet overtoeristisch vergeleken met Sousse of Hammamet ofzo, mooie kust... Als je wilt gaan paardrijden is dit wel een aanrader in Mahdia: http://www.mahdiahorses.com/
En tsja met Tunesie is het vaak een beetje you love it or you hate it.. Mentaliteit is wel anders natuurlijk maar als je relaxt en grappig met de mensen omgaat en wel een beetje sterk in je schoenen staat komt het vast helemaal goed :D

Helaas is de site alleen in het Frans of Italiaans te bekijken, daar ga ik niet uitkomen }:0
Weet jij of ik ze via email in het engels kan benaderen?

Paardrijden over het strand staat zeker in mijn to do list :j

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:05

Oh ja klopt, Engels doet het nog niet.. Ze zitten ook op facebook, weet niet of je dat hebt.. De eigenaresse (een Italiaanse) spreekt wel Engels geloof ik dus met een mailtje moet het vast wel goedkomen! Veel plezier alvast :D

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:16

Dank je! Ik ga ze eens proberen te zoeken op FB op staat ze onder haar eigen naam op FB want dan krijg ik haar nooit gevonden :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:28

Op facebook staan ze onder 'centre hippique mahdia' :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:32

Dank je!! Ik ga ze van de week een email sturen

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:36

Ik vond het erg leuk aan de kust, maar als je echt het land in trekt vind ik elk dorpje hetzelfde.
Ook ik werd helemaal gek van die kerels.
Verder wil ik je adviseren om je ogen en je hart even te sluiten voor het paarden en ezel leed daar, is niet altijd erg fijn om te zien, maar ze zullen toch niet veranderden door woorden van "een toerist".

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:55

Wij gaan in aug. naar Djerba en ik heb er ondanks vele negatieve verhalen die ik hier van mensen hoor, toch erg veel zin in hoor...
K laat het allemaal wel over me heen komen en oordeel dan zelf wel of het voor herhaling vatbaar is of niet....

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:42

Horsiegek: dat is inderdaad een goede tip.
Tijdens mijn vakantie heb ik een excursie half ontregeld toen ik in eerste instantie weigerde in een paardenkoets te stappen waarvan het arme paard meer leek op een wandelend lijk. Zo mager en vol kleine wondjes. Uiteindelijk hebben ze een koets van een andere man geregeld.. Paard zag er iets beter uit maar in nl zou de dierenbecherming niet weten waar ze t zoeken moeten.

Dat dierenleed was eigenlijk het enige waar ik echt mee gezeten heb die vakantie. De dag van die excursie was ook echt goed verpest voor mij. Kreeg accuut de neiging om alle paarden en ezels te kopen maarja..

Is trouwens wel een verschil dat de paarden daar sowieso was schraler en smaller gebouwd zijn dan in nl.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:54

Oei dat klinkt wel heftig.. Waar waren jullie geweest dan? Als ik heel eerlijk ben valt het hier toch wel mee namelijk, vroeger was het wel veel erger qua paardenleed. Nu lijkt het alsof veel ranches en koetsjesmannen wel hebben begrepen dat een gezond paard ook meer klanten trekt.. Hier bij ons in de buurt, in dit gedeelte van de toeristische zone, is het grootste deel van de paarden dan ook in nette staat. Er zitten zelfs echt spectaculaire, barokke paarden tussen. Natuurlijk zitten er ook wel eens zieligere gevallen tussen en het hangt ook wel af van de streek geloof ik.. Ik wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben hoe de meeste dieren hier worden gehouden, want er is zeker nog veel te verbeteren! Het blijven echt werkpaarden, een manier om geld te verdienen. Maar de echt magere scharminkels, of paarden vol wonden oid, kom ik hier niet zo vaak tegen..
Het is inderdaad wel zo dat de paarden wat smaller gebouwd zijn meestal, dat is ook een kwestie van hoe ze leven natuurlijk, ze staat nu eenmaal niet van jongs af aan met vriendjes op de wei, maar meestal aangebonden onder een boom, en ontwikkelen zich dus wat minder qua spieren enzo.
Maar Tunesische paarden kunnen best gewoon rond en gezond zijn, kijk maar naar die van ons :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:57

Ohja, dat kan ik me ook nog herinneren! Wij hadden een "service" die ons van ons hotel naar het strand bracht. Gelukkig hadden al de hotelgasten het idee dat het paard doormidden zou breken, dus iedereen liep gelukkig. Ik ben echt geen persoon die snel iets zielig vind, vind altijd maar dat elk land zijn eigen gebruiken heeft, maar dit vond ik echt sneu. Had nog een fotootje op mn pc staan van dat paard:
http://farm6.static.flickr.com/5026/567 ... d95707.jpg

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:05

Gelukkig had die op dat moment te eten... naar Nederlandse maatstaven is dit echt not done!
Ik zou dus ook gewoon lekker gaan lopen.

@lakshmi, ik heb de email verstuurd naar hun, hopelijk komt er wat uit /3

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:16

Ik heb even een paar foto's op een rijtje gezet, te beginnen met de leuke!

Mijn broertje en ik, op de achtergrond wilde kamelen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DKU87YNL-D.jpg

Het zout meer, erg bijzonder, het water was roze:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XU6QDV8Q-D.jpg

Baby kameeltjes (leuk zo'n flesje geven, maar je moet wel meteen betalen haha!)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V8FFJNAH-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VFIGNCGQ-D.jpg

Dan de paarden:
Dit was "ons" paard, gelukkig werd ie goed verzorgt maar hij moest wel hard werken en aan het tuigage was ook nog wel het een en ander te verbeteren. Paard was aan het einde van de dag wel kapot.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D8YJLZWI-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BFWYBXID-D.jpg

Een schimmel hengst, zag er opzich goed uit, alleen de hoeven kunnen wel wat gebruiken en de neus was helemaal stuk van een ketting die daarover lag. Verder lijkt de kar me wel zwaar, maar hij moet het kunnen hebben.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BRNSYNA6-D.jpg

Paarden staan geduldig te wachten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z64B76SS-D.jpg

Deze merrie vond ik heel erg sneu, de man bood haar aan voor rondjes voor geld, ondertussen joeg hij de merrie telkens weer op, door de mensen over de stenen, keihard schoppen en tegelijkertijd aan de teugels blijven hangen, veulen in paniek erachter aan, en wat vonden ze het toch grappig. De merrie had bloed in haar mond en haar mondhoeken waren totaal opengescheurd.:(
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UPWUNUDO-D.jpg

Oja, het is in Tunesië heel normaal om je schaap na het doden langs de straat op te hangen en vervolgens zijn vel eraf te trekken. s' Avonds staat de rest van de kudde ook gewoon onder de dode schapen.
Kamelen vlees is ook in trek dus schrik ook vooral niet al je zoiets tegen komt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KBGFUP83-D.jpg

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:23

Het is echt duidelijk dat de paarden daar echt gebruikt worden als werkpaarden en niet net als hier als luxe.
Weet je nog in welke plaats dat zout meer is? Kon je er in zwemmen?