emigreren naar duitsland waar nu echt op te letten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:16

Kimmie dat wist ik dus niet. Maar heb er ook nog niet mee te maken gehad. Het laatste paard wat ingeslapen is is op de clinic gedaan en die hebben ook het ophalen geregeld.

@Rommulus nee datum registratie is altijd januari. dus per januari moet je weer aangeven hoeveel je er hebt. Dat hoeft dus niet per dag.

Grin wil je nog een pluspunt?? Belasting voor de auto. Die is lichtelijk om te lachen. vb. Mijn oude Volvo 740 diesel, deed in NL (weet ik omdat het een NL auto was ;) ) 1250 euro per jaar. Hier doet diezelfde auto 558 euro per jaar :D En mijn grote Y;( XC90 doet maar 400 en een beetje (weet het niet precies uit mijn hoofd :o ).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:20

ohhh kijk valt mee dus

*\o/* *\o/* *\o/* lang leve die bundes republiek !!!! *\o/* *\o/* *\o/*

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:23

Een Rechtsschützversicherung is hier een must!Die moet je zo snel mogelijk afsluiten mocht je hier naar toe willen verhuizen,omdat die pas ingaat na 3?maanden na afsluiten (behalve je auto die is vanaf dag 1 verzekerd wel verzekerd)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:31

we hebben een ford mondeo station en betalen 260 euro per jaar :)
en de vw polo is 90 euro per jaar..

dat is echt wel een stuk minder als in nederland die wegen belasting...

rommulus

Re: emigreren naar duitsland waar nu echt op te letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:34

zigranta dat is iets zoals een rechts bijstand neem ik aan ??
super zet het op het lijstje :D

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:37

Ja is rechtsbijstand en die zetten ze aan het werk zodra er een scheet dwarszit dus wel handig om te hebben!
Laatst bijgewerkt door zigranta op 12-04-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:38

oeh dwars zittende scheten (is een zeer ernstig probleem)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:10

Let trouwens op dat je niet tekent voor het huis voordat je de hypotheek helemaal rond hebt,je hebt hier geen ontbindende voorwaarden dus getekend is gekocht.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 23:25

zowizo word de hypotheek eerst geregeld voor we een bod gaan uit brengen
we willen weten wat we kunnen bieden ;)

we hebben dankzij kimmie al contact :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 07:29

vannacht een helder moment gehad (en die zijn zeldzaam)

een mest plaat oid is dat ook verplicht ??

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:40

rommulus schreef:
vannacht een helder moment gehad (en die zijn zeldzaam)

een mest plaat oid is dat ook verplicht ??

:j

Wel verplicht, Kimmie heeft daar al het een en ander vervelends mee meegemaakt.

Maar ligt erg aan de buurt. Wij hebben 'm bijv. niet en geen haan die er naar kraait. Wij leven dan ook in een fijne buurt, die elkaar niet verlinkt.
Heb ook zo, zonder medeweten van de gemeente, mijn bak aan laten leggen, 5 jaar geleden, niets aan de hand, nooit wat over
gehoord.

Haha, wij hebben sinds kort ook een rechtsbijstandverzekering. Volgens mij is het net Amerika, alles wordt gefinancierd door uitgekeerde verzekeringen.
Maar wel oppassen. Wij hadden eens stormschade aan onze schuur. Toen werd er 3000 euro uitbetaald en een week later lag de opzeggingsbrief van de verzekering in de bus. Dat mogen ze dus doen.....

Onze paarden hebben we zo over de grens gebracht en nog rijden we geregeld heen en weer met paarden, we zijn nog nooit aangehouden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:32

ja, je mest moet op een waterdichte betonplaat liggen...

en een bak mag je aanleggen,alleen moet je het nooit een rijbak noemen bij evt controle of zogenaamde navraag van buren,noem het gewoon auslaufplatz en dan is het prima in orde :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:39

wittepit schreef:
Als meer dan -ik dacht 90%- van je inkomen uit NL komt, en je ervoor kiest om vrijstelling van dubbele belasting voor het duitse deel te doen, word je behandeld als NL-belastingplichtige en kan je zelfs je hypotheekrente aftrekken.

Meende ik ook :j

Wat wil je precies weten qua jacht? Ik denk dat ik je daar goed mee kan helpen!

Oh ja, en wanneer je eigen paarden hebt die meekomen: Apart laten verzekeren (Haftpflicht). Is verplicht!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:42

Adil schreef:
Oh ja, en wanneer je eigen paarden hebt die meekomen: Apart laten verzekeren (Haftpflicht). Is verplicht!

Ik heb me toevallig pasgeleden nog door mijn verzekeringsmeneer laten vertellen dat het niet verplicht is, wel verstandig.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:47

Diablo schreef:
Adil schreef:

Ik heb me toevallig pasgeleden nog door mijn verzekeringsmeneer laten vertellen dat het niet verplicht is, wel verstandig.

Hm, dan heb ik het misschien verkeerd begrepen....Ik vind het in ieder geval een moralische plicht.... :Y)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:48

Mijn ouders wonen in Duitsland. Zij hebben een hypotheek in Duitsland (deze lost tevens af en de rente was lager) Mijn vader werkt nog in Nederland en is daarom via Nederland verzekerd.
Mijn moeder is volgens het Duitstesysteem verzekerd voor ziekte kosten ed.
Huisdieren moet je apart verzekeren/aangeven paarden honden maakt allemaal niet uit soort wa verzekering is dat geloof ik!

Bij aankopen van een huis rekening houden dat de keuken mee verhuisd met de eigenaar! Tenzij anders afgesproken! :D

Weet je in welke buurt je wilt wonen. Hier in de buurt weet ik nog wel mensen die je heel goed zouden kunnen verder helpen.
Ik spreek dan over Overijssel omg Enschede

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:59

Grijnz te leuk he die Duitse autobelasting :D En de gemiddelde Duitsers vind het nog duur ook. Ze staan er hier nog steeds van te kijken dat ik die ouwe 740 nog rijd. "Die is toch veel te duur in de belasting" :')

@Alice ik geloof dat ze noordelijker wil gaan wonen ;)

Mestplaat ed is idd erg afhankelijk van de buurt waar je zit. Hier doen ze ook niet zo moeilijk, maar ik ken ook buurten waar dat heel anders is, en je zeker moet zorgen voor een waterdichte mestplaat.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:02

Ik heb zelf 7 jaar in DLD gewoond ( woon weer in NL) en mijn ouders wonen er inmiddels al weer 9 jaar.
Hoe het precies zit met een koophuis dat weet ik je niet te vertellen daar ik eerst nog thuis woonde en later ben gaan huren in DLD.
Ik weet wel dat mijn ouders een hypotheek hebben afgesloten in Duitsland bij de bank,beide zijn werkend in NL ( al is mijn mams nu werkloos) en hun zijn gewoon belastingplichtig in NL en hebben een NL'Se zorgverzekering, ze moesten zich idd alleen aanmelden bij de Krankenkasse, kregen een pasje en mogen ook in DLD naar de huisarts,tandarts,ziekenhuis etc.
Je moet idd aparte verzekeringen afsluiten voor je hond,paard etc, hondenbelasting moet je aanvragen/geven bij het gemeentehuis.
Ik had mijn paard in NL gestald maar hij was gewoon in DLD haftplicht verzekerd ( was toen iets van 120 euro per jaar)
Telefoon hadden wij ook bij de Deutsche Telekom met flatrate, oftewel onbeperkt i-net en voor 2,50 onbeperkt bellen naar NL en nog wat andere landen.
De auto verzekering en belasting is voor grotere auto's in DLD echt een lachtertje, wij hebben een Audi S8 ( in DLD gekocht en de auto is meeverhuisd naar NL) en betaalden ong 55 euro per maand aan verzekering en 302 euro en nog wat cent aan wegenbelasting per jaar!
Kleinere auto's kosten wel wat meer, maar dat heeft ( althans toen) te maken met wel of geen katalysator en of het een ''risico'' auto is ( populair onder de jongeren) Mijn moeder had een kleine oude opel corsa ( als 2e auto) en die was nog duurder als onze Audi destijds.

Edit,

Wij hebben in Alstatte gewoond, ong 10 km over de grens bij Enschede.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:05

Blijf je in nederland werken? Zo ja kun je een hypotheek in Nederland nemen evenals zorgverzekering kan in Nederland blijven.(Onze tandarts huisarts etc zit ook in NL wonen maar 5km over de grens)
verzekeringen: Wij hebben alles in dld. Dit werkt heel anders, je betaald aan het eind van het jaar overal de verzekering van (huis, auto etc. Dit moet je wel in de gate houden want is namelijk veel geld bv voor huis moet je dan in een keer 3000,- betalen ipv elke maand een beetje zoals in NL)
jacht terrein: Je bedoeld jagen op zwijnen etc? Deze zijn er enorm veel, als je in het buitengebied gaat wonen is bijna zeker dat je buurman een jager is en er dus alles over kan vertellen ;)
gemeentelijke kosten waar vind ik dat afval honden: Van de gemeente krijg je een blaadje dat je 6x (of 5x of hoevaak dan ook) iets over moet maken, dit is ene maand wel andere niet, heel verschillend dus, dus erg opletten! Bij ons is afval gemeente voor 4 dingen (plastic, papier, glas en overig) 50,- (is niet maandelijks maar wel paar keer per jaar dat je dat moet betalen
belasting: hoe het zit met de gewone belasting weet ik niet omdat mijn pa in NL werkt en in NL hypotheek heeft is hij in NL belastingplichtig. Echter zijn onze auto's duits en die moeten wel in DL belasting betalen. Dit is geloof ik ook 1x per jaar en scheelt HEEL veel met nederland absoluut Duitse auto rijden dus! (vb: 1v onze auto's kostte in NL +- 180 p/m en kost in DL 250 in het jaar...)
dieren mee nemen: Wat voor dieren? Voor koeien/schapen etc Moet je bij de tierkasse zijn, dit is een enorm gezeik want dan moeten ze officieel geexporteerd worden. Woon je nu binnen 60km van de NL-DUI grens? Zo ja, moet je quarantaine aanvragen, dan moeten de koeien/varkens etc (wij hebben alleen koeien meegenomen) 3 weken op stal, deze moet geheel gecontroleerd zijn door DA (van NL instantie dus niet je eigen DA). Als alles goed is na 3 weken incl bloed (duitsland heeft hogere ziekte status dan NL) kunnen ze over moeten ze in DLD ook een keer gecontroleerd worden door Duitse DA.
Woon je NIET binnen 60km van de grens, moet je op zoek naar iemand die een quarantaine stal heeft en moeten ze geloof ik 6 weken in quarantaine, dit kan ook bij een boer die stal heeft leeg staan, echter moet deze van tevoren helemaal ontsmet zijn! (en dan gaat het als hierboven). Als stal afgekeurd word.... DAN moet je je koeien laten overschrijven (in NL) naar de boer waar de stal van is... Hij moet ze 3 weken op zijn naam hebben en vervolgen 'exporteren' naar DLD (jij koopt ze als het ware van hem) en moeten ze bij zijn eigen stal 3 weken in quarantaine (en dan gaat de regel van 60km van de grens weer in dus ontsmetting niet nodig want is 'eigen' stal).
kortom veel gezeik! en het is maar net wie er komt controleren..... Wij hadden een hele aardige DA die deed niet zo moeilijk snapte ook wel dat het gewoon gezeik was maar er is 1 vrouw binnen de NL instantie, en muah 9vd10 komen erbij haar niet door... die weet echt overal wat te vinden (en rekent ook elke minuut door... rekening krijg je ook als ze niet de grens over komen... fijn dus)
Paarden weet ik niet, wij hebben daar niks aan veranderd.
verbouwen en of opknappen zowel huis als land: dit kan gewoon, echter als je omheining gaat zetten en meer dan 60cm de grond in gaat moet je wel tekeningen bij gemeente van stroomkabels etc opvragen (die hadden wij namelijk doorboord dus hoop gezeik). Daarnast moet je als je hek gaat zetten, eerst naar de notaris of gemeente om na te vragen hoever je van de grens van de buurman af moet bljiven (sommige gemeente moet je namelijk 50cm van de grondscheiding afblijven).
Als je je huis aan de buitenkant verbouwd (dus een deur op een aandere plek ofzo, dus het 'uiterlijk' veranderd moet je daar een vergunning voor aanvragen naar mijn weten.
bomen kappen en of juist niet: geen idee
welke kosten moet je voor uit kijken: Het eerste jaar heb je veel onvoorziene kostte: Je auto moet worden omgezet en moet door de TUF keuring, dit kost geld, verzekeringen moeten allemaal betaald worden als je erin komt te zitten (dus dat is een hoop geld in een keer).
Daarnaast moet je natuurlijk rekening houden als je boerderij begint dat je op moet starten met stallen en hooi+stro inkopen. Echter als je op platteland woont doet je buurman dat vast, gewoon vragen of hij wat voor je heeft en vaak heb je het een stuk goedkoper als in NL.
rijbewijzen b achter e mag dat daar of heb je daar nu ook een extra examen voor: Geen idee, ik heb gewoon mijn NL rijbewijs nog en mijn vader ook, konden we gewoon houden, als we nieuwe moeste hebben moesten we naar de gemeente.

een tip, zorg dat je kennis maakt met je buren, en niet 'schouw' voor ze bent. anders heb je geen leven, zeker als je in een 'dorp' /platteland gaat wonen. Ze zijn op het begin wat afstandelijk kijken het een beetje af maar helpen als het nodig is!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:13

colette_007 schreef:
verzekeringen: Wij hebben alles in dld. Dit werkt heel anders, je betaald aan het eind van het jaar overal de verzekering van (huis, auto etc. Dit moet je wel in de gate houden want is namelijk veel geld bv voor huis moet je dan in een keer 3000,- betalen ipv elke maand een beetje zoals in NL)!

Wij betalen onze verzekeringen gewoon maandelijks hoor.

Citaat:
een tip, zorg dat je kennis maakt met je buren, en niet 'schouw' voor ze bent. anders heb je geen leven, zeker als je in een 'dorp' /platteland gaat wonen. Ze zijn op het begin wat afstandelijk kijken het een beetje af maar helpen als het nodig is!

Ook dat is plaatsafhankelijk. Bij ons (en we zitten op het platteland) is het echt leven en laten leven. Doe je ergens aan mee, is dat prima, maar wil je niet, is het ook goed en niemand die je daar op aan kijkt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:14

Mijn Nederlandse rijbewijs was trouwens al twee jaar verlopen (had ik echt helemaal niet op gelet!), maar ik kon 'm gelukkig zo in Duitsland inwisselen voor een Duits rijbewijs. Wel makkelijk, want die hoef je niet meer te laten verlengen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:15

verzekeringen betalen wij gewoon per kwartaal,niets in 1x betalen ...dat is waar je zelf voor kiest.

en er zijn nederlandse banken die net iets onder de 120% financieren,en dan krijg je gewoon bouwdepot net als in nederland :)

voordeel is als je in nederland werkt en daar belasting afdraagt dat je je hypotheek teruggaaf behoudt..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:16

Diablo: Ze komen idd niet dagelijks over de vloer, maar zorg wel dat je ze kent als er iets is... Ben je echt van elkaar afhankelijk. En ken hier hoop nederlanders in de buurt en die hebben het geen 2jaar volgehouden... Gewoon omdat ze tussen de 'duitesers' niet kunnen aarden (en wonen 2km over de grens... :S)
Welke verzekering heb jij dan? Wij bij de provinzial(schrijf je anders maar goed) en is naar mijn weten altijd eind vh jaar (en best lastig :+) maar dat was hier de goedkoopste

En idd wat kimmie zegt mbt belasting teruggaaf, scheelt best veel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:20

Wij zijn verzekerd bij Victoria. Onze contactpersoon is een Nederlandse Duitser, dus dat is erg makkelijk. Waar woon jij, misschien is het ook wel wat voor jou? Hiervoor hadden we het een en ander aan verzekeringen lopen bij de bank (Raiffeisen), waar je ook gewoon maandelijks kon betalen, maar die is ons erg slecht bevallen, dus daar zijn we weggegaan.

Hypotheekaftrek hebben we niet (meer) omdat mijn man in Duitsland werkt. Ik werk niet, dus we hebben eigenlijk helemaal niets meer in Nederland. Gelukkig hebben wij nog kunnen profiteren van de Eigenheimzulage.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:22

Oke. ik woon in Goch, dat is beetje tussen nijmegen en venlo zal ik maar zeggen.