Op reis met 'onbekende' mensen naar het Midden-Oosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 01:16

MoonChloe schreef:
Oja ik was even vergeten om erbij te zeggen dat ik nogal ehhh een 'Oostblok-freak' ben :D (Niet dat ik alles erover weet maar vind het elke keer weer fantastisch om naar Oostblok te gaan :D En Georgie kun je wel beetje oostbloks noemen, is wel heel anders dan echte oostblok maar toch... )

Is het echt nog heel stereotype Oostblok, dat het lijkt alsof de Russen nooit weggegaan zijn? Daar las ik laatst een artikel over, maar ik weet niet meer precies waar die streek lag.. Moldavië ofzo? Dat lijkt mij best wel tof, haha :D

RelarDevi

Re: Op reis met 'onbekende' mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:20

Stereotype net niet, wel veel gebouwen die duidelijk tijdens Sovjet Unie zijn gebouwd. Maar heb wel gemerkt dat heel veel (dove) mensen nog erg 'communistisch denken'. In zin van, zij moeten mij helpen, wij kunnen niks. (vond ik wel zwaar om mee om te gaan want heb in NL juist geleerd om voor mezelf (en dove gemeenschap) op te komen.)

Ik kan me wel voorstellen dat Moldavië (en Oekraïne misschien ook?) eruitziet alsof Russen nooit weg zijn gegaan maar ben daar nog niet geweest.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 01:23

Ze zien zichzelf dus een beetje in de slachtofferrol, dat idee? Dat moet volgens mij wel een interessante reis zijn geweest, die je daar gemaakt hebt. Leer je tegelijkertijd ook wel een hoop over jezelf, zo te horen :)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:24

Kan ik me reactie nog wissen? Laat je topic sluiten als je anders onnodig aan het reageren bent?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 01:27

Ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:27

Ze zien zichzelf als een slachtoffer zou misschien wel kunnen, alleen, ze zijn ooit door de overheid zo geplaatst. Daar kom je maar moeilijk van af als je het niet beter weet. Was zeker interessant maar heb ook ontzettend veel lol met hun gehad. Geweldige humor :D
Maargoed wij wijken erg af van de onderwerp :P (schroom niet om te pben als je vragen hebt ;) )

On topic dus :P

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 01:29

Ach, het is mijn eigen topic en als ik interessante tips krijg voor mogelijke bestemmingen rondom het Midden-Oosten dan mag ik daar best op doorgaan lijkt mij ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:30

Munnie schreef:
Kan ik me reactie nog wissen? Laat je topic sluiten als je anders onnodig aan het reageren bent?

Ja moet je even op wijzigen klikken in je vorige post. Wel nu doen want dat kan maar binnen een bepaalde periode.

En on topic; ik sluit me bij de adviezen uit MC haar eerst post aan. :j

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:30

Da's waar :D :D Misschien zien de modjes dat wel anders maar dat zal dan wel blijken :D

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:42

Narya schreef:
Veiliger dan in NL? :P
Waar ben jij allemaal zoal geweest?

Veiliger is misschien een groot woord, maar eerlijker sowieso!
Ik ben in Jordanië eigenlijk overal geweest, van Amman, Jerash naar Aqaba, Petra en Wadi Rum.
En de dode zee natuurlijk.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 11:18

Een beetje de standaarddingen dus, begrijp ik? Dat moet ik sowieso doen, want ik ben er nog nooit geweest, haha. Hoe ben jij gegaan, op eigen gelegenheid of met een organisatie?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:28

Narya schreef:
Ik was niet van plan om op eigen gelegenheid door Iran te gaan hoor, don't worry :D Hoeveel was jij toen kwijt, toen jij naar Iran ging? Mag ook per PB.

Die landen die jij opnoemt wil ik ook nog wel op eigen gelegenheid gaan bezoeken, wel de standaard dingen zien, maar ook juist de mensen zelf en de cultuur. Ik heb een hekel aan alleen maar de toeristische dingen te zien die iedereen wel ziet.

De reis naar Iran met alle vluchten daar en busreis was 2000 euro. Valt mee als je ziet hoeveel we rondgereden/gevlogen hebben, maar de benzine kost niets daar. Voor de rest aan zakgeld € 50 per week ongeveer en daar eet je dus drie keer van op een dag :D Kost geen drol daar!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:33

De hoofdvraag van de TS was ervaringen delen over het op vakantie gaan met min of meer vreemden met als reisdoel het Midden-Oosten. Wat mij betreft mogen tips over bestemmingen in het Midden-Oosten, do's en don'ts ook in dit topic mits het niet teveel verzandt in een klets-topic.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:35

LuvdaTossa schreef:
Narya schreef:
Ik was niet van plan om op eigen gelegenheid door Iran te gaan hoor, don't worry :D Hoeveel was jij toen kwijt, toen jij naar Iran ging? Mag ook per PB.

Die landen die jij opnoemt wil ik ook nog wel op eigen gelegenheid gaan bezoeken, wel de standaard dingen zien, maar ook juist de mensen zelf en de cultuur. Ik heb een hekel aan alleen maar de toeristische dingen te zien die iedereen wel ziet.

De reis naar Iran met alle vluchten daar en busreis was 2000 euro. Valt mee als je ziet hoeveel we rondgereden/gevlogen hebben, maar de benzine kost niets daar. Voor de rest aan zakgeld € 50 per week ongeveer en daar eet je dus drie keer van op een dag :D Kost geen drol daar!

Hoe lang ben je toen daar geweest, twee of drie weken? Want er is nog wel wat verschil in reisduur tussen organisaties viel mij op.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:51

Narya schreef:
Een beetje de standaarddingen dus, begrijp ik? Dat moet ik sowieso doen, want ik ben er nog nooit geweest, haha. Hoe ben jij gegaan, op eigen gelegenheid of met een organisatie?

Ja eigenlijk wel, ik zou graag nog een keer gaan om toch wat meer van het dagelijks leven op te snuiven zeg maar. Ik ben met mn ouders en oom en tante geweest. We zijn met fox vakanties gegaan. Ik weet niet of je "wie is de reisleider?" gezien hebt, maar daar gaat Bridget Maasland ook met een groep naar Jordanië. Wij hebben precies dezelfde reis gemaakt. Mijn ervaring met Jordanië is, is dat de mensen daar heel eerlijk zijn. Als je je tas bv vergeet, ligt hij er later gerust nog, precies zoals je hem achter gelaten hebt. Ook doen de mensen daar hun auto niet op slot als ze gaan winkelen, dat is gewoon weg niet nodig. Ook zijn ze niet opdringerig. Ik ben bijvoorbeeld ook in Egypte geweest, daar word je de winkels bijna ingesleurd, maar in Jordanië laten ze je gewoon met rust als je niet geïnteresseerd bent.
Als je naar Jordanië gaat, kan ik je zeker aanraden om naar Wadi Rum te gaan. Dat was voor mij toch wel echt hét mooiste van Jordanië. Hoewel ik van alles enorm genoten heb.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:53

Ik ben niet alles gelezen. Maar ik wou even zeggen: Samen op reis gaan schept ook een band. Ik ben wel eens met bekende op zo'n groepreis gegaan, als je in zo'n vreemd land bent dan leer je elkaar super snel kennen. Je hoeft ook niet zozeer een thema te bedenken om het over te hebben, ze ziet genoeg om over te praten :D

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:05

Narya schreef:
Hoe lang ben je toen daar geweest, twee of drie weken? Want er is nog wel wat verschil in reisduur tussen organisaties viel mij op.

Twee weken, het moest binnen de kerstvakantie *D De reizen zijn vrij standaard, met name de rondreis door het gehele land is op veel plaatsen hetzelfde. Wij zijn nog extra naar Pasargadae geweest, dat mocht pas na aanvraag. Ik neig heel erg naar Georgie, Armenie en noordwest Iran, dat moet ook een prachtige reis zijn. En Isfahan nog eens aan doen is helemaal geen straf, een prachtige stad.

Oja als je Wadi Rum doet, probeer het dan vanuit de lucht ook te gaan zien! Kost misschien wat, maar is een ervaring dat je nóóit meer zal vergeten!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:33

LuvdaTossa schreef:
Narya schreef:
Minbuza staat onder de sneltoetsen hier, ik hoop elke dag dat het reisadvies voor Iran eindelijk eens positief wordt, want daar wil ik ook heel graag naar toe :P

Als ik hier even op in mag haken, Iran is relatief veilig hoor! Het is een fantastisch land, alleen niet mogelijk om er alleen door te reizen, maar met een reisgezelschap is het goed mogelijk.

Ik zou niet te lang twijfelen, als de kans zich voor doet om daar naar toe te gaan: DOEN :Y)

Je krijgt veel negatieve informatie hier over Iran, maar dat valt in werkelijkheid enorm mee! Iraniërs zijn ontzettend gastvrij en vriendelijk en je merkt van de locale bevolking niets van de haat die het regime heeft tegenover het westen. Integendeel zelfs, als ze mochten zouden ze net zo willen leven als ons.

Echt waar, stel zo'n reis niet te lang uit. Het is meer dan de moeite waard :j Als ik morgen weer kon, dan zou ik weer gaan!

Ik wil hier toch even op reageren. Iran is op dit moment wel degelijk onveilig. Je kunt geluk hebben, als je inderdaad een goed visum hebt geen verkeerde achternaam en de pet van je douane goed staat. Iraanse kennis van mij is getrouwd met een Iraniër. Zij raad het af om er op dit moment heen te gaan. Zij is er pas nog wel geweest, eigenlijk ook nooit problemen bij de douane. Ze heeft bewust haar eigen achternaam gehouden. Haar man komt namelijk het land niet meer in. Laatste keer is hij opgepakt, is gelukkig weer ontsnapt anders had hij het niet na kunnen vertellen. Heeft gewoon een verkeerde achternaam, want verder is er niks mis mee.
Bovendien werkt mijn vader veel met Iran, ging er vaak heen. Laatste tijd ook niet meer. Laatste keer dat hij er was ontplofte vlak achter hem een bom. Hij zit nu wel regelmatig aan de telefoon met mensen uit Iran, en dan wordt er ook regelmatig wat opgeblazen. Ook wordt hij als westerling vaak van de telefoonlijn gegooid, kwestie van verkeerde woorden gebruiken of te lang bellen :\

Ik zou op dit moment niet naar het midden-oosten gaan, en zeker niet als 2 meiden alleen.

Narya

Re: Op reis met 'onbekende' mensen naar het Midden-Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 00:34

Ik vind dat nogal een verschil, als Iraniër in Iran zijn of als buitenlander. Het is toch algemeen bekend dat Iran alleen de Iraanse nationaliteit erkend van Iraniërs? Daarmee wil ik het niet goedpraten wat er gebeurd, maar alleen aangeven dat het soms als Iraniër riskanter is om naar Iran te reizen dan als buitenlander.

De ervaringen van je vader vind ik dan wat relevanter, dat soort dingen hoor ik graag. Ik lees regelmatig dat mensen Iran als veilig ervaren, maar bommen vind ik nou niet echt heel veilig :/

Heb je zelf ervaring met het Midden-Oosten, omdat je het specifiek hebt over twee meiden alleen? Kijk, ik kan ook wel inschatten dat het niet heel verstandig is om op dit moment naar bepaalde gebieden te gaan, maar daar zou ik hetzelfde over denken als ik met een man zou gaan :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:05

inderdaad, voor Iraniërs zelf is het onveiliger. Maar bommenwerpers of mensen die zich opblazen kijken niet eerst of er iemand anders tussenstaat := Ik weet overigens niet of bepaalde gebieden veiliger zijn dan andere gebieden.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 12:49

Ik denk dat Turkije nog altijd veiliger is dan Jemen of Libië :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:39

haha ja dat sowieso, maar ik bedoelde bepaalde gebieden in Iran :P

Turkije benoem ik ook niet echt het midden-oosten eigenlijk...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 17:43

Waarom niet dan? Voor mij is dat eigenlijk best vanzelfsprekend :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:02

Omdat Turkije bijna bijna bij de EU hoort, niet de sharia als wetgeving heeft, maar een meer westerse. Turkije is een vrij westers land, zeer vooruitstrevend. Heel anders dan het midden-oosten.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:06

Turkije zou ik ook niet echt als Midden-Oosten bestempelen. Zeker Istanbul niet :D